Toon posts:

Lage snelheid Caiway icm USG3P

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:16
Sinds een ruime 3 weken heb ik problemen met mijn internetverbinding van Caiway. Misschien al wel langer zelfs, maar sinds die tijd viel het op.
Ik heb een contract met een 500/500 verbinding via Glasvezel. Maar haal slechts rond de 70 down en 90 up.

Na eerst zelf hebben gekeken in mijn USG en de kabels vernieuwd te hebben, heb ik 2,5 week geleden toch maar de support gebeld. Eerst 's morgens gebeld en met de medewerker aan de telefoon het modem wederom gerest, dit keer heb ruim een minuut van de stroom gelaten ipv 10-20 seconden die ik meestal doe. Het probleem was toen weg en ik had mijn snelheid terug, maar ik had er weinig vertrouwen in dat het zo zou blijven

En dat gevoel klopte, want die zelfde middag kon ik weer bellen voor hetzelfde probleem. Verhaal opnieuw uitgelegd (want andere medewerker) en wederom herstarten van het modem. Maar dit keer zonder resultaat. Ik was op dat moment redelijk overtuigd dat het niet aan mijn apparatuur lag, terwijl Caiway bleef beweren dat dit wel zo zou zijn. Na wat over-en-weer gepraat de medewerker er van kunnen overtuigen om een monteur te sturen die op hun kosten alles na zou kijken.
Met het trucje van de eerste supportmedewerker heb ik nog een aantal keren de verbinding zelf kunnen herstellen in de afgelopen weken, maar dit lukt lang niet altijd.

Vanmorgen kwam de monteur en zoals gewoonlijk zat ik op een verbinding < 100 Mbit/s, dit was direct al te zien aan het lampje op poort 1 van de modem. Hij heeft de aangesloten UTP kabel een keer in de WAN2 van de USG gedrukt en daarna weer terug in de WAN1. En prompt was de verbinding weer hersteld 8)7 . Maar ook hij vond desondanks dat er een nieuw modem moest komen, maar moest daarvoor wel met Caiway bellen. De mevrouw aan de telefoon begon weer hetzelfde verhaal af te steken, het zou niet aan hun apparatuur liggen, maar zelfs een bekend probleem van mijn USG3P zijn :( Uiteindelijk heeft ze toegezegd een nieuw modem te sturen. Of ik die echt ga krijgen is nog de vraag, want ik kreeg even later een botte Whatsapp van hun klantenservice dat ze "zeker niet mijn modem" gingen vervangen :/ .

Omdat het me toch niet helemaal lekker zit en mijn verbinding op dit moment stabiel is met snelheden ~ 500/500 Mbit/s, ben ik toch maar weer eens in de settings van mijn USG gedoken. Na dit hele relaas met enige frustratie uitgelegd te hebben hier, hoop ik dat iemand hier mij kan helpen met de volgende vraag.

Kan er toch iets in mijn USG3P zijn wat ervoor zorgt dat soms, spontaan mijn verbinding terugschiet naar < 100/100 Mbit/s? Voordat ik weer de discussie aan ga met Caiway wil ik er zeker van zijn dat het niet aan mijn eigen apparatuur ligt. Zijn er bijvoorbeeld ergens logs in te zien waar ik eventueel uit kan halen waarom de verbinding naar 100/100 gaat?

Meshify S2 Black | i5-12600K | Scythe Fuma 2 | MSI Pro Z690-A DDR4 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | Crucial Ballistics 32GB @ 3200MT/s | BitFenix Whisper BWG750M | Samsung 980 Pro

Alle reacties

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:38

Reley

Simply Clever

Staat toevallig de Threat Management aan in je USG3p?
Als dit aanstaat zakt de snelheid ook naar beneden..

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:41

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt inderdaad alsof je IDP aan hebt staan. Je kunt op de USG-3P geen gebruik maken van de IDP/IDS/IPS functionaliteit als je een internetabonnement van sneller dan 80 Mbit hebt, want de CPU in de USG kan niet meer verwerken met die zaken aan. Dat is een bekend probleem en heeft geen andere oplossing. Ja een UDM Pro of UDM SE kopen. Met een UDR kom je net weg met 500/500 maar ook dan mag niet alle IDP aan.

Dus alle threat management features uitzetten, dan doet-ie waarschijnlijk wel 500/500.

Overigens, je link moet niet van Gigabit full duplex naar 100M full duplex springen, dat heeft namelijk niets met de maximale doorvoer van de USG zelf te maken. Dat is een rotte kabel normaliter.

I reject your reality and substitute my own

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Rohem als je lampje oranje wordt en naar 100mbit gaat dan gaat er iets mis met de linkrate

Dus of de ethernetpoort van de modem, poort van usg of de kabel.

Begin eens bij de kabel, en als dat niet werkt zet er ff switch tussen en kijke welke oranje wordt

CISSP! Drop your encryption keys!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 20:54
WAN1 poort op fixed 1G zetten (dat kan dus niet) en IPS/IDS uitzetten :Y

[Voor 19% gewijzigd door SniperGuy op 23-12-2022 21:33]

• Rohem
Reley schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:39:
Staat toevallig de Threat Management aan in je USG3p?
Als dit aanstaat zakt de snelheid ook naar beneden..
nelizmastr schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:37:
Klinkt inderdaad alsof je IDP aan hebt staan. Je kunt op de USG-3P geen gebruik maken van de IDP/IDS/IPS functionaliteit als je een internetabonnement van sneller dan 80 Mbit hebt, want de CPU in de USG kan niet meer verwerken met die zaken aan. Dat is een bekend probleem en heeft geen andere oplossing. Ja een UDM Pro of UDM SE kopen. Met een UDR kom je net weg met 500/500 maar ook dan mag niet alle IDP aan.

Dus alle threat management features uitzetten, dan doet-ie waarschijnlijk wel 500/500.

Overigens, je link moet niet van Gigabit full duplex naar 100M full duplex springen, dat heeft namelijk niets met de maximale doorvoer van de USG zelf te maken. Dat is een rotte kabel normaliter.
SniperGuy schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:32:
WAN1 poort op fixed 1G zetten (dat kan dus niet) en IPS/IDS uitzetten :Y
Net voor de zekerheid nog even nagekeken en Threat Management is volledig uitgeschakeld. Bij mijn weten ook altijd zo geweest. Dus dat zal het niet zijn.
laurens0619 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:33:
@Rohem als je lampje oranje wordt en naar 100mbit gaat dan gaat er iets mis met de linkrate

Dus of de ethernetpoort van de modem, poort van usg of de kabel.

Begin eens bij de kabel, en als dat niet werkt zet er ff switch tussen en kijke welke oranje wordt
Een probleem in een van de kabels of het modem leek mij ook het meest aannemelijk. Maar heb afgelopen weken als diverse keren van kabels gewisseld. En het probleem bleef hetzelfde.

Gek genoeg, is de verbinding sinds de monteur vanmorgen is geweest de verbinding stabiel gebleven vandaag. En het enige wat hij heeft gedaan is de kabel een keer op WAN2 aangesloten en toen weer naar WAN1 gewisseld. :? Zou er dan een rotte kabel zijn geweest en dat de USG in de war was door de wisselingen van de kabels?

Meshify S2 Black | i5-12600K | Scythe Fuma 2 | MSI Pro Z690-A DDR4 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | Crucial Ballistics 32GB @ 3200MT/s | BitFenix Whisper BWG750M | Samsung 980 Pro

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Rohem
Ik zou toch een nieuwe hoge kwaliteit kabel tussen. Ik lees best wat topics over de usg en linkrate 100/100 dus ik denk dat de usg gewoon wat gevoelig is voor het gebruikte kabeltje

Het modem zelf staar bij mij onderaan de verdenking:
1. Kabel
2. Usg
3. Modem

[Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 24-12-2022 09:29]

CISSP! Drop your encryption keys!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:40
hoe meet je die snelheid ?

want je praat also de internetsnelheid daalt maar ik begin te vermoeden dat alleen de snelheid op je lan poort daalt waarop je usg3p draait..
hoe zit het nu precies ?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:26
Naast de kabel kan het ook de connector in de USG zijn die geen lekker contact maakt.
Dat verklaart het wisselende gedrag ook.

Als het weer optreed schakel dan eens permanent over op WAN 2.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32

lier

MikroTik nerd

Is de USG absoluut noodzakelijk? Welk modem van Caiway gebruik je (en is deze als router in te stellen)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Rohem
laurens0619 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 07:17:
@Rohem
Ik zou toch een nieuwe hoge kwaliteit kabel tussen. Ik lees best wat topics over de usg en linkrate 100/100 dus ik denk dat de usg gewoon wat gevoelig is voor het gebruikte kabeltje

Het modem zelf staar bij mij onderaan de verdenking:
1. Kabel
2. Usg
3. Modem
Ik heb intussen m'n derde kabel aangesloten :-) De eerste was een CAT5E kabel die er al jaren in zit en tot een paar weken terug feilloos werkte. De tweede was een nieuwe CAT5E en de derdie die er nu tussen zit is een nieuwe CAT6.

Moet wel zeggen, allen kabels die ik al een tijd had liggen thuis. Dus voor die paar euro kan ik sowieso wel even een nieuwe gaan bestellen. Dat is inderdaad nooit verkeerd.

Is dit een goede kabel?
boyette schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 07:20:
hoe meet je die snelheid ?

want je praat also de internetsnelheid daalt maar ik begin te vermoeden dat alleen de snelheid op je lan poort daalt waarop je usg3p draait..
hoe zit het nu precies ?
De snelheid heb ik op twee manieren gemeten;
1) Via mijn PC die in het vaste netwerk zit, daar zit/zat ik constant rond de 500/500 up en down.
2) Via een werklaptop die ik rechtstreeks op het modem heb aangesloten. Deze was opgestart in veilige modus met netwerkmogelijkheden.

In alle gevallen, haal ik snelheden van rond de 60 down en 90 up als de modem op een linkrate van 100/100 zit.
Ben(V) schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:47:
Naast de kabel kan het ook de connector in de USG zijn die geen lekker contact maakt.
Dat verklaart het wisselende gedrag ook.

Als het weer optreed schakel dan eens permanent over op WAN 2.
Dat is een goed idee idd! Ik neem aan dat ik in de USG gewoon die poort kan enabelen toch?
lier schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:49:
Is de USG absoluut noodzakelijk? Welk modem van Caiway gebruik je (en is deze als router in te stellen)?
De USG is voor zover ik weet echt noodzakelijk. Het modem wat ik heb is een Genexis Platinum modem. Wel een wat ouder model dan afgebeeld.

Gisteren is het verder de hele dag goed gegaan nadat de monteur is geweest. Gisteravond heeft vrouwlief zitten streamen en ik zitten gamen. Allemaal zonder problemen.
Toen ik vanmorgen beneden kwam meteen in de meterkast gekeken, ook allemaal nog prima.

Daarna tijdje de digitale radio aangehad, verder niets geks gedaan. En rond een uur of 11 vanmorgen zat ik dat ik weer op een linkrate van 100/100 zat. En daarop zit ik nog steeds.

Heb intussen wel het nieuwe glasmodem van Caiway ontvangen. Die is gisteren door de monteur aangevraagd. Die ga ik morgen sowieso aansluiten, dat kan geen kwaad lijkt me. Dan hou ik het weer even in de gaten. Dan kan ik in ieder geval uitsluiten of het probleem in het modem zit. Kabel bestel ik ook en dan kan ik altijd nog naar WAN2 wisselen.

• Rohem
Bleek uiteindelijk toch het modem te zijn. Zelfs met een nieuwe kabel was het probleem hetzelfde. Uiteindelijk het nieuwe modem gisterenmorgen aangesloten, deze deed het eerst niet. Maar na contact met de support van Caiway was het snel opgelost. Sindsdien geen problemen meer

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee