Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 21:39
Ik heb een 3-pack XT8 gekocht, na eerst een veel uitgebreider managed Wi-Fi overwogen te hebben, maar ik kom er nu al heel snel achter dat er flinke beperkingen aan zitten.

Mijn situatie is: router in meterkast, node in woonkamer, node op de verdieping. Beide nodes zitten bekabeld op de router-unit in de meterkast. Dus wired-backhaul. Beide direct op de router-node, de enige overgebleven LAN-poort zit mijn switch op met alle hubs en andere apparatuur.

De meterkast en woonkamer zitten echter behoorlijk dicht bij elkaar en daarom wil ik (omdat het totaal overbodig is en zelfs elkaar in de weg kan zitten) de Wi-Fi op de router-unit uitschakelen en alleen op de andere 2 nodes inschakelen.

Echter, het lijkt erop dat welke configuratie ik ook aanpas, dit altijd voor alle nodes geldt. Los ervan dat hij wel snapt dat de hoofdunit de router+WAN unit is en de andere 2 puur AP/switch. Ik gebruik de 3 banden los van elkaar, maar als ik de 2.4 GHz uitzet op via de web interface, dan zie ik die helemaal niet meer tevoorschijn komen.

Klopt dit? Of is er ergens een setting waarmee ik wel de nodes apart kan instellen? Dit leek me namelijk verder een mooie elegante oplossing omdat het vrij net staat en er gelijk een switch in zit, maar als ik dit niet kan, dan moet ik helaas toch voor een flink duurdere Omada/UniFi oplossing gaan waar ik eigenlijk geen zin in heb.

Beste antwoord (via MooDyBLueS op 23-12-2022 13:15)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hele idee van die 'mesh' sets is dat ze samen een groot, naadloos netwerk vormen waarbij het niet uitmaakt op welke plek je apparaten verbinden. Sowieso zijn ze ook ingericht op idiot-proof te zijn voor de gebruiker die zelf onvoldoende kennis heeft om z'n WiFi te beheren. Dus ja dit is by design.

Overigens klopt dit niet:
Los ervan dat hij wel snapt dat de hoofdunit de router+WAN unit is en de andere 2 puur AP/switch.
De hele set is dmv OpenvSwitch een grote layer 2 switch, met vanuit die switch een interface naar de router. Op dat niveau bestaan geen aparte units meer. Het is elegante techniek - maar nadrukkelijk niet geschikt voor wat jij hier denkt te doen.

Fundamenteel probleem is dat je alle nodes van een set als dit op een voor WiFi zinnige plek moet plaatsen, maar omdat je ook de router erop draait heb je eentje in de meterkast weggestopt. Oplossing is dan ook om iets anders (dat geen WiFi-functionaliteit (aan) heeft (staan)) als router te gebruiken en alleen de twee nodes buiten de meterkast te gebruiken voor WiFi. Waarschijnlijk heb je een modemrouter/RG van je provider gekregen. Ik zou aanraden om die als router te gebruiken met WiFi disabled en dan de XT8 als AP in te stellen.
Alternatief is om de node in de meterkast helemaal te verwijderen en een van de andere twee voor router te laten spelen. Dit kan natuurlijk alleen eenvoudig als er geen bedrade verbindingen in de meterkast samen komen.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hele idee van die 'mesh' sets is dat ze samen een groot, naadloos netwerk vormen waarbij het niet uitmaakt op welke plek je apparaten verbinden. Sowieso zijn ze ook ingericht op idiot-proof te zijn voor de gebruiker die zelf onvoldoende kennis heeft om z'n WiFi te beheren. Dus ja dit is by design.

Overigens klopt dit niet:
Los ervan dat hij wel snapt dat de hoofdunit de router+WAN unit is en de andere 2 puur AP/switch.
De hele set is dmv OpenvSwitch een grote layer 2 switch, met vanuit die switch een interface naar de router. Op dat niveau bestaan geen aparte units meer. Het is elegante techniek - maar nadrukkelijk niet geschikt voor wat jij hier denkt te doen.

Fundamenteel probleem is dat je alle nodes van een set als dit op een voor WiFi zinnige plek moet plaatsen, maar omdat je ook de router erop draait heb je eentje in de meterkast weggestopt. Oplossing is dan ook om iets anders (dat geen WiFi-functionaliteit (aan) heeft (staan)) als router te gebruiken en alleen de twee nodes buiten de meterkast te gebruiken voor WiFi. Waarschijnlijk heb je een modemrouter/RG van je provider gekregen. Ik zou aanraden om die als router te gebruiken met WiFi disabled en dan de XT8 als AP in te stellen.
Alternatief is om de node in de meterkast helemaal te verwijderen en een van de andere twee voor router te laten spelen. Dit kan natuurlijk alleen eenvoudig als er geen bedrade verbindingen in de meterkast samen komen.

Soittakaa Paranoid!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 21:39
@dion_b Thanks! Ja dat laatste is dus het probleem gelijk: ik heb de nodige hubs, een NAS en nog wat ander klein spul in de meterkast waar alles samenkomt. Er loopt wel 1 cat6e naar de woonkamer en 1 cat6e naar de bovenverdieping, maar meer niet. Er is ook geen ruimte voor een dubbele cat6e, plus dat die ruimtes waar ze uitkomen ook absoluut niet geschikt zijn om daar dan alle hubs enzo maar neer te gaan zetten. Dat wil ik uiteraard weggestopt hebben.

Ok, dan zit er niks anders op dan deze toch terug te sturen en toch voor Omada/UniFi te gaan, maar dat ga ik dan wel even uitstellen en goed verder nadenken/uitzoeken wat ik nodig heb en wil hebben.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom niet gewoon huidige apparaten gebruiken icm modemrouter van je provider? Hoef je niets meer uit te geven.

Soittakaa Paranoid!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee