Interferentie in woning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-06 19:47

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
Ik heb een vermoedde dat er in/rond mijn woning aardig wat interferentie optreed op bepaalde frequenties, waarom heb ik dit vermoedde?
1: Mijn alarm systeem (Ajax) geeft zo nu en dan een melding dat er een hoog "interferentie niveau" is op de "Jeweller band".
2: Dit zelfde alarm systeem verliest soms connectie met sommige sensoren, vooral aan de voorkant van de woning.
3: Mijn zoneregeling/CV systeem (Evohome) verliest regelmatig verbinding met de thermostaten.

Na een korte google sessie lijken deze qua frequentie aardig in de buurt te liggen:
Ajax "Jeweller band" 868MHz.
Evohome 868MHz.

Minder specifiek heb ik meerdere malen ervaren dat bijvoorbeeld een auto openen op afstand (met de sleutel) soms niet werkt totdat ik erg dichtbij ben echter dit strookt weer niet met de bovenstaande frequenties, deze lijken meer in de 433MHz te opereren.

Iemand een idee hoe ik dit kan troubleshooten en/of de oorzaak kan achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:26
433 Mhz is precies de helft van 866Mhz, dus zit je in de harmonische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 22:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MasterL schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:42:
Iemand een idee hoe ik dit kan troubleshooten en/of de oorzaak kan achterhalen?
Met iets wat lijkt op een spectrum analyzer kan dat.
Als je bekend bent met die RTL SDR receiver sticks (RTL2832U), een laptop en SDR Sharp kan je de 433 en 868 frequenties bekijken op wat daar allemaal gebeurd. En met wat mazzel de oorzaak opzoeken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:38
als zowel evohome als ajax op de 868Mhz band opereren, ga dan eens kijken oop welke kanalen ze actief zijn. waarschijnlijk zitten die kanalen te dicht bij elkaar in de buurt.

als je de kanalen wat anders instelt, dat helpt misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aragnut schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:54:
Aardig gevonden, maar harmonischen zijn altijd gehele veelvouden van een bepaalde frequentie. Zo is 100Hz een harmonische van 50Hz, maar 25Hz beslist niet. Omgekeerd natuurlijk wel, maar dat is hier niet aan de orde. Harmonischen ontstaan door vervorming van de sinusvorm, als die er niet is, zijn er dus ook geen harmonischen.
En kan 866Hz dus wel een harmonische zijn van 433Hz. Als deze laatste ook een frequentie is die hier gebruikt wordt zou dat relevant kunnen zijn. Geen idee of dat aannemelijk is.
Zie o.a. https://powerquality.nl/k...%20is%20250Hz%20enzovoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-06 19:47

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
remco_k schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:07:
[...]

Met iets wat lijkt op een spectrum analyzer kan dat.
Als je bekend bent met die RTL SDR receiver sticks (RTL2832U), een laptop en SDR Sharp kan je de 433 en 868 frequenties bekijken op wat daar allemaal gebeurd. En met wat mazzel de oorzaak opzoeken.
Aha ja! Hier ben ik in het verleden mee bezig geweest, zal eens kijken of ik de hardware nog ergens (op zolder) kan vinden.
peter-rm schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:41:
als zowel evohome als ajax op de 868Mhz band opereren, ga dan eens kijken oop welke kanalen ze actief zijn. waarschijnlijk zitten die kanalen te dicht bij elkaar in de buurt.

als je de kanalen wat anders instelt, dat helpt misschien
Ja ik kan dit eigenlijk niet controleren in de software hooguit de signaal sterkte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:31

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het beste wat je kunt doen is de RSSI (Received Signal Strength) proberen uit te lezen. Je dient voldoende marge te hebben voor andere gebruikers in dezelfde band (buren?). Of je de signaalsterkte kunt uitlezen hangt natuurlijk van je apparatuur af. Zit je op het randje dan krijg je dit soort problemen vaker. Inherent probleem van draadloze verbindingen. Met een spectrum analyser ga je waarschijnlijk niets zien omdat alle gebruikers maar tijdelijk de band gebruiken. En dat is ook niet erg omdat het protocol daar al rekening mee houdt door berichten bijvoorbeeld vaker dan eens te versturen.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 23:43
Toevallig apparaten met (bijna) lege batterijen? Die kunnen nog wel eens gaan schreeuwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:52
dnhaas schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:15:
Toevallig apparaten met (bijna) lege batterijen? Die kunnen nog wel eens gaan schreeuwen
Heel herkenbaar, heb voorheen 433Mhz raam/deursensoren gehad en als 1 daarvan het batterijtje zo goed als leeg was werkte al het RF verkeer zo goed als niet meer in en om huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

Aragnut schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:54:
Leuk bedacht, maar denk ik niet :)

Ik zit in de alarmering, en alle sensoren en zenders zitten op 433 en 866 MHz. Omdat dat dat de banden zijn die door de nl/eu regelgeving daarvoor gereserveerd zijn.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 22:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

heuveltje schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:32:
[...]

Leuk bedacht, maar denk ik niet :)

Ik zit in de alarmering, en alle sensoren en zenders zitten op 433 en 866 MHz. Omdat dat dat de banden zijn die door de nl/eu regelgeving daarvoor gereserveerd zijn.
Een harmonische frequentie is een natuurkundig verschijnsel. Hasmonischen hebben doorgaans de eigenschap regelgeving van de NL/EU niet helemaal te volgen.
866 is een harmonische van 433, of de regelgeving dat nou goed vind of niet. :+

(Misschien dat om die reden de regelgeving is dat 433 en 866 samen zo goed als vrij zijn gegeven voor allerlei gebruik, maar dat weet ik niet)

Of dit onderdeel is van het probleem van TS, vraag ik me wel af.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 23:43
Boel-Shit schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:27:
[...]

Heel herkenbaar, heb voorheen 433Mhz raam/deursensoren gehad en als 1 daarvan het batterijtje zo goed als leeg was werkte al het RF verkeer zo goed als niet meer in en om huis.
Temperatuur sensoren van draadloze weerstations staan hier ook wel om bekend dit te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zelfs een slechte 433MHz zender zal minder dan 1% van zijn vermogen op de eerste harmonische afgeven.Dat is niet echt een probleem. Er kunnen net zo goed 866MHz zenders zijn die dat op 100% doen. Je kunt er wel een keer last van hebben maar niet continu.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
4G800 zendinstallatie in de buurt?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

xah5kiDe schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:29:
Zelfs een slechte 433MHz zender zal minder dan 1% van zijn vermogen op de eerste harmonische afgeven.Dat is niet echt een probleem. Er kunnen net zo goed 866MHz zenders zijn die dat op 100% doen. Je kunt er wel een keer last van hebben maar niet continu.
Dat had je gedacht.... In mijn auto onlangs een MP3 speler geplaatst met een FM zender zodat ik toch makkelijk MP3's kan afpelen op de wat oudere Opel radio. Heb de hoogste frequentie ingesteld, 107.9mhz omdat ik redelijk zeker ben dat ik niet met een radiozender in de problemen kom totdat ik even de supermarkt in liep en dat dink liet spelen. Mijn centrale deurvergrendeling werkte niet meer.... Ik snapte het al niet todat ik inzag dat 4x 108 wel even 432 is..... Dan praat je dus over een 2e harmonische!

Er is amper sprake van een harmonische als er sprake is van een redelijk zuivere sinus, is het zendsignaal meer een blokgolf wordt je 1e harmonische vrij sterk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja goedkope Chinese rommel voldoet vaak weer niet. Heeft ook geen FCC registratie. Ik heb ooit de fout gemaakt om zo'n usb auto lader ingeplugd te laten. Voortdurend slechte radio ontvangst als gevolg . Misschien is dat ook wel een goede tip. Loop je huis eens na en haal alles wat merkloos is uit het stopcontact ;)

Theo

Pagina: 1