PC loopt constant vast (volledig gefreezed)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtomas
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-03 17:59
Beste Tweakers

Dit is mijn eerste post op dit forum dus hopelijk doe ik het goed en op de juiste plaats.

Sinds kort heb ik wat problemen met mijn pc waarvan ik er al heb kunnen oplossen (denk ik). Maar degene die ik nu heb, weet ik geen raad meer mee.
Mijn pc freezed namelijk volledig op ieder willekeurig moment. Tijdens gamen, idle, downloaden van bestanden, etc… .

Mijn onderdelen:

inventaris: ITX

De pc is ongeveer 1 jaar of meer oud en heeft eigenlijk altijd al goed gewerkt.
3-4 dagen geleden zag ik echter dat de cpu nooit tot aan 4,8 GHz clockte wanneer ik bijvoorbeeld cinebench R23 draaide. Hierbij haalde de cpu scores van afwisselend ≈17k tot ≈20k in multicore. Vroeger haalde hij gemakkelijk ≈22k zonder enige aanpassing.

Daarbij clockte de cpu vaak maar tot 4GHz en soms max 4,5GHz terwijl de temperaturen niet boven de 70 graden gingen. (Zou hij niet minstens tot 4,8GHz moeten clocken onder volle lading?)

Ik heb dan AMD Ryzen Master gedownload en deze op PBO gezet. Dit maakte geen verschil.
In Windows (10) stond de energie instelling ook op “hoge prestaties”.

Ik heb het dan maar gelaten voor wat het is.

Iets later heb ik Windows 11 geïnstalleerd met een clean install. (zomaar)
Vervolgens ben ik in de bios gegaan en zag daar ook een PBO instelling staan en dacht misschien moet ik die eens aanzetten. Dat heb ik gedaan en toen begonnen de echte problemen.

Ik kreeg een zwart scherm en het DRAM ledje scheen. Heb dan de RAM getroubleshoot en met 1 stick schoot hij terug aan. Heb dan PBO weer uitgezet en daarna wou hij helemaal niet meer aan.

Vervolgens heb ik Clear CMOS gedaan en alles werkte weer. Ik dacht oef, eindelijk opgelost. Niet dus.
Ik begon al mijn nodige programma’s te downloaden en Windows (11) te configureren. Toen begonnen de freeze’s. Volledig vastlopen, at random en meer dan 5 keer in nog geen uur tijd met normale temperaturen (niet hoger dan 70 graden bij cpu en gpu).

Wat ik al geprobeerd heb:
- downgrade naar Windows 10 (clean install)
- BIOS update met stock settings
- GPU drivers gecheckt (zijn up to date)
- mdsched.exe -> RAM was in orde

Op dit ongenblik weet ik echt niet wat ik nog kan doen, dus tips zijn heel erg welkom. Alvast bedankt!

Tomas

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:29
Oorzaak van dit probleem kan van alles zijn, maar geheugen compabiliteit is vaak de boosdoener. Dat kan ook prima maanden later pas optreden. Aangezien je minder prestaties hebt in Cinebench, staat DOCP / XMP aan? Draait het geheugen op 3200MHz? En op 1.35V?

Met het programma Thaiphoon Burner kun je checken welke geheugen IC’s je hebt. Dit zullen een bepaalde versie IC’s zijn van Micron of SK Hynix. Sommige zijn Ryzen vriendelijker dan andere.

Over een andere boeg. De Kingston A2000 kan ook voor freezes zorgen. Dat probleem is grotendeels opgelost door nieuwe firmware. Probeer die nvme te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtomas
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-03 17:59
Hoi Djarune

Bedankt voor je reply!
Ik heb DOCP aan en uit gezet, geheugen op 3200MHz staan en voltage op auto.

Zal Thaiphoon Burner zeker eens checken.

Voor de Kingston, kan die ook freezes uitlokken als deze niet de bootdrive is? Ik had misschien wel licht het gevoel dat hij meer freezed wanneer ik aan het downloaden was.