Cv installatie, bypass altijd in werking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hallo,

Ik heb al verschillende topics gelezen over issues met de cv bypass maar heb mijn probleem niet kunnen oplossen.

Situatie: Zoals je in het plaatje kunt zien (de oranje pijl, uuh de kleuren verdwijnen als ik de screenshot upload, vreemd, maar de pijl moet wel te vinden zijn _/-\o_ ) blijft de bypass altijd in werking. Ik begin te vermoeden dat dit probleem al altijd in de installatie heeft gezeten maar nu pas opvalt omdat we anders zijn gaan stoken. Voorheen stond de verwarming altijd overal aan (behalve de slaapkamers). Nu wil ik alleen mijn kantoor verwarmen en/of de slaapkamers als de kinderen daar studeren. De hoofdkraan naar de vloerverwarming is dan ook dichtgedraaid en de radiatoren staan allemaal uit. De onderverdieping wordt nu verwarmd met een houtkachel. Op elke radiator zit een Tado thermostaat knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5h0nLjH92gSudBFn0bDdsZqZop4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GLOmQafGk0CElxyIbkkTaoca.png?f=user_large

Probleem: als ik enkel mijn kantoor wil verwarmen of de slaapkamers dan is de retourtemperatuur veel te hoog (het warme water stroomt direct terug over de bypass) en gaat de ketel steeds uit. De kamers worden dus niet voldoende warm.

Wat ik al heb geprobeerd/gecontroleerd:
  • Pijl op de bypass wijst naar de retour.
  • Expansievat is niet stuk en zit in retour.
  • Bypass heb ik vervangen door een nieuwe, lost het probleem niet op.
  • Maximale setting van 0.5 bar op de bypass lost het probleem niet op.
  • Minimale pomp setting Nefit (40%) lost het probleem niet op.
  • Minimaal vermogen Nefit (6.9kW) lost het probleem niet op.
  • De vloerverwarming er weer bij inschakelen lost het probleem niet op (dit trekt echter wel de retour temperatuur flink omlaag zodat de kamers wel warm worden).
  • Alle radiatoren op de benedenverdieping openzetten lost het probleem niet op.
Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qc_inihT8jiUO0gBeH_WUn3o2ow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wCVfLhRS3e8W3IPGEtivECwD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGBd4guNd4MtVtwqhLgFvC7UMrY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XgSoyP164ZBuwqR1Oox4ySEN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23KF3l90A0tdoHeGALCayzqyyh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RHFemF0LRpNOaGAjvjuj1vB5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqQ-zEqDU8Ku8BflmUGEMaof2JQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/54xrw32yDEzw7mvf5nutmsb4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t81vlvfP4V09bUL7bSryNXYuWCY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2kU5WUPwp9105hcOZPwS5IyW.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je hoe het warme water over de bypass terugstroomt naar beneden naar de ketel, alle verwarmingen boven staan uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rr9tmptnmQImS5X1Os0lQtdsfzU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0DFat68JWXc4iZQcGUABlJGi.png?f=fotoalbum_large

Groeten,

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Waar hangt je thermostaat?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
In elke kamer, ik gebruik Tado dus de temperatuur kan in elke kamer onafhankelijk worden geregeld. Dus als ik enkel de thermostaatknop in het kantoor opendraai dan wordt alleen het kantoor verwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WK0XQ9vzgj3eR7xr3nkvlLuvlc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/McmUgOr1E9Frm5HJ8CBpMyF5.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je wil nu iets wat niet kan, je hebt een dikke 30kW ketel die op zijn laagste stand 6 KW door 1 15mm leiding wil persen. Daarnaast wordt de ketel modulerend aangestuurd en wil de ketel dat vermogen ook gaan leveren omdat je die ene ruimte van 15 graden naar 19 graden wil verwarmen. Dat die bypass open gaat is niet verbazingwekkend. En dan heb je nog het volgende probleem, omdat je retour heel hoog is zal de ketel niet condenseren en zeer inefficiënt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:05
Dikke kans dat de radiatoren in slaap- en werkkamer niet genoeg afgifte hebben om het minimumvermogen van je ketel kwijt te kunnen. Je ziet dat ook in het thermische plaatje, aanvoer en retour naar de radiatoren toe zijn ongeveer even warm. Als het probleem is je bypass zou zitten verwacht je een soort n-vorm, ipv de H die je nu ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Verder is het verdomd lastig op met een warmtebeeld te bepalen of een bypass open staat. Hij warmt namelijk op door aanvoerleiding en geeft te warmte door naar de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:22
Wie is de baas over de maximale aanvoertemperatuur van de ketel? Als je Tado is aangesloten als aan/uit kun je de maximale aanvoertemperatuur van de ketel verhogen. Je mist dan het HR-rendement, maar je ketel is wel nuttiger bezig dan dat pendelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

T_knoop schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:17:
Dikke kans dat de radiatoren in slaap- en werkkamer niet genoeg afgifte hebben om het minimumvermogen van je ketel kwijt te kunnen. Je ziet dat ook in het thermische plaatje, aanvoer en retour naar de radiatoren toe zijn ongeveer even warm. Als het probleem is je bypass zou zitten verwacht je een soort n-vorm, ipv de H die je nu ziet.
@MLS-Switch gaf al aan:
Alle radiatoren op de benedenverdieping openzetten lost het probleem niet op.
Dus lijkt er een ander probleem te zijn.
Daarnaast: de bypass staat niet op de FLIR foto...

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 23-12-2022 12:50 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
ds23man schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:15:
Je wil nu iets wat niet kan, je hebt een dikke 30kW ketel die op zijn laagste stand 6 KW door 1 15mm leiding wil persen. Daarnaast wordt de ketel modulerend aangestuurd en wil de ketel dat vermogen ook gaan leveren omdat je die ene ruimte van 15 graden naar 19 graden wil verwarmen. Dat die bypass open gaat is niet verbazingwekkend. En dan heb je nog het volgende probleem, omdat je retour heel hoog is zal de ketel niet condenseren en zeer inefficiënt draaien.
Ja daar heb ik ook aan zitten denken, daarom heb ik een test gedaan en beneden alles opengezet + vloerverwarming (en boven alles dicht want de bypass zit in de leiding naar boven). Het water komt met 60 graden de ketel uit en via de bypass net zo heet terug de retour in. Je kunt het gewoon voelen want je brandt je hand aan de retour. De ketel staat nu op de laagste stand (6.9kW) en zal idd inefficiënt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
T_knoop schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:17:
Ja, daarom heb ik het vermogen ook op minimaal gezet. Het probleem is dat de deltaT maar een paar graden is. Aanvoer 60 graden retour 56 graden. Het loopt direct over de bypass terug de ketel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
Daarnaast: de bypass staat niet op de FLIR foto...
Zal een beter maken....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:06
MLS-Switch schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:14:
[...]

Ja daar heb ik ook aan zitten denken, daarom heb ik een test gedaan en beneden alles opengezet + vloerverwarming (en boven alles dicht want de bypass zit in de leiding naar boven). Het water komt met 60 graden de ketel uit en via de bypass net zo heet terug de retour in. Je kunt het gewoon voelen want je brandt je hand aan de retour. De ketel staat nu op de laagste stand (6.9kW) en zal idd inefficiënt zijn.
Ik ben geen loodgieter maar volgens mij wil je zo'n bypass altijd het liefst zo ver mogelijk bij de ketel vandaan hebben.
Dus als nu de systeem weerstand in de leidingen naar beneden meer is dan 0.5 bar (wat kan door wat voor reden dan ook, verstopping, corrosie, cv monteur met een fetisj voor haakse bochten... etc. etc.) dan gaat die bypass altijd open.

Mijn idee: afblinden die bypass en zorgen dat er altijd 1 radiator flow heeft (tip: doe de badkamer), of probeer die bypass bijvoorbeeld beneden te plaatsen.
Keep it simple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 18:18
Lollercopter schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:19:
[...]

Ik ben geen loodgieter maar volgens mij wil je zo'n bypass altijd het liefst zo ver mogelijk bij de ketel vandaan hebben.
Dus als nu de systeem weerstand in de leidingen naar beneden meer is dan 0.5 bar (wat kan door wat voor reden dan ook, verstopping, corrosie, cv monteur met een fetisj voor haakse bochten... etc. etc.) dan gaat die bypass altijd open.

Mijn idee: afblinden die bypass en zorgen dat er altijd 1 radiator flow heeft (tip: doe de badkamer), of probeer die bypass bijvoorbeeld beneden te plaatsen.
Keep it simple
Volgens mij niet, die beschermt ook je pomp tegen overdruk bij kleine of geen afname. Waar die ook zit, dan in ieder geval in een stuk zonder afsluiters (kleppen of radiatorkranen) ertussen.

Dus absoluut niet afblinden.
Zorgen voor minder drukval (wat je bij de laagste flowrate, alle kranen open moet hebben) zou bij een systeem als via de radiators moeten laten gaan. Gesteld dat de drukval dan onder de 0.5 bar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 22:47
Wellicht is je kantoorradiator zoveel geknepen (bij de thermostaatkraan of voetventiel) dat er teveel drukval is en de bypass opengaat

Zoiezo kan de ketel, zoals eerder geschreven, zijn 7kW niet kwijt in één radiator.

Misschien kun je meer radiatoren openzetten, of een airco op kantoor ophangen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
Lollercopter schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:19:
[...]

Keep it simple
Interessante gedachte, maar hoe hoog gaat gaat het drukverschil dan worden? igg groter dan 0,5 bar… De ketel gaat dan misschien in storing, tenminste ik ga er vanuit dat de ketel beveiligd is tegen een te groot drukverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
The_Vice schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:30:
[...]

Volgens mij niet, die beschermt ook je pomp tegen overdruk bij kleine of geen afname. Waar die ook zit, dan in ieder geval in een stuk zonder afsluiters (kleppen of radiatorkranen) ertussen.

Dus absoluut niet afblinden.
Zorgen voor minder drukval (wat je bij de laagste flowrate, alle kranen open moet hebben) zou bij een systeem als via de radiators moeten laten gaan. Gesteld dat de drukval dan onder de 0.5 bar is.
Ik heb alles open gehad beneden incl de vloerverwarming (welke een eigen pomp heeft). En dan is het drukverschil zelfs nog te hoog (bypass op 0.5bar blijft open). Als ik boven ook alles openzet dan kan ik het probleem niet meer waarnemen want de bypass zit tussen de leidingen naar boven. Ik heb geen idee hoe ik het drukverschil verder zou kunnen verkleinen… Als beneden alles open staat heb je echt een groot circuit wat ook matched met het ketelvermogen zeker nu de ketel zo laag staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
ds23man schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:20:
Verder is het verdomd lastig op met een warmtebeeld te bepalen of een bypass open staat. Hij warmt namelijk op door aanvoerleiding en geeft te warmte door naar de afvoer.
Toch lijkt de temperatuur van de retour vanaf de bypass/slaapkamers tot aan het T-stuk toch aardig op de aanvoer, mijn inziens.
En zeker warmer dan de retour van de (twee) open verbindingen naar de beneden verdieping. Tenzij die foto pas heel kort na het inschakelen is gemaakt.

Dit kan je volgens mij alleen goed beoordelen door eerst zeker te weten dat alle radiatoren en vloerverwarming open staan, en dan na met intervallen van 5 minuten de zaak op de foto zetten.

Maar feit blijf dat de wens van één kamer verwarmen wat overbemeten uitkomt bij een ketel. Beetje paneel van 1 m × 0.6 m doet 800 Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
MLS-Switch schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:49:
[...]
Ik heb alles open gehad beneden incl de vloerverwarming (welke een eigen pomp heeft). En dan is het drukverschil zelfs nog te hoog (bypass op 0.5bar blijft open). Als ik boven ook alles openzet dan kan ik het probleem niet meer waarnemen want de bypass zit tussen de leidingen naar boven. Ik heb geen idee hoe ik het drukverschil verder zou kunnen verkleinen… Als beneden alles open staat heb je echt een groot circuit wat ook matched met het ketelvermogen zeker nu de ketel zo laag staat.
Je zou ook alles beneden eerst aan kunnen zetten, dan één voor één boven schakelen, van verste of grootste panelen eerst. Als het router stuk na de bypass dan hoger blijft dan retour van boven verbruikers dan is de bypass nog aan het doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
The_Vice schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:55:
[...]

Toch lijkt de temperatuur van de retour vanaf de bypass/slaapkamers tot aan het T-stuk toch aardig op de aanvoer, mijn inziens.
En zeker warmer dan de retour van de (twee) open verbindingen naar de beneden verdieping. Tenzij die foto pas heel kort na het inschakelen is gemaakt.
Dat zie je goed, de (twee) open verbindingen daar wordt de retour niet echt warm omdat de radiatoren niet de kans krijgen om goed warm te worden. De ketel schakelt steeds af door de hoge retour temp via de bypass. Ik ben de Flir aan het laden maak nog wat meer foto's later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
MLS-Switch schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:01:
[...]

Dat zie je goed, de (twee) open verbindingen daar wordt de retour niet echt warm omdat de radiatoren niet de kans krijgen om goed warm te worden. De ketel schakelt steeds af door de hoge retour temp via de bypass. Ik ben de Flir aan het laden maak nog wat meer foto's later.
Zijn die kleine radiatoren boven niet gewoon teveel geknepen? Bijvoorbeeld met een voetventiel of instelbare thermostaatkraan (waar je Tado knop op zit).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
The_Vice schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:55:
[...]

Maar feit blijf dat de wens van één kamer verwarmen wat overbemeten uitkomt bij een ketel. Beetje paneel van 1 m × 0.6 m doet 800 Watt?
Ja, IR paneel, dat heb ik al, maar als de kamer 9 graden is vergeet het maar. Een airco op de kamer zou een oplossing zijn. Maar los van dat ik wil dat de cv installatie gewoon goed werkt :). Als alles beneden openstaat moet de bypass gewoon dicht blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
S0epkip schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:05:
[...]

Zijn die kleine radiatoren boven niet gewoon teveel geknepen? Bijvoorbeeld met een voetventiel of instelbare thermostaatkraan (waar je Tado knop op zit).
Dat zou kunnen, maar als beneden alles openstaat dan staat de bypass nog steeds open. Dat is Keuken, bijkeuken, 2x radiator kamer, hal, kelder. En de vloerverwarming...... En die worden allemaal warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
MLS-Switch schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:40:
[...]
Interessante gedachte, maar hoe hoog gaat gaat het drukverschil dan worden? igg groter dan 0,5 bar… De ketel gaat dan misschien in storing, tenminste ik ga er vanuit dat de ketel beveiligd is tegen een te groot drukverschil.
overigens: in installatie handleiding staat een pomp grafiek, volgens mij voor jou ketel:
https://nefit-nl-nl-b.bos...0g2125s42ll1taq3qudenqae6
daar staat in document (TrendLine • 6720647480), hoofdstuk [2.18, Restopvoerhoogte] een grafiek. Pomp wil bij 0.5 barg 400 L/h leveren. als dat niet door het systeem kan zal een deel via de bypass gaan.

(of https://www.nefit-bosch.n...rofessionals/documentatie , zoeken op installatie instructie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Staat je pomp niet te hoog dan? Wat is de maximale opvoerhoogte van je cv pomp?

Of duwt je vloerverwarmingspomp de bypass open ofzo?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
S0epkip schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:11:
Staat je pomp niet te hoog dan? Wat is de maximale opvoerhoogte van je cv pomp?

Of duwt je vloerverwarmingspomp de bypass open ofzo?
Die vloerverwarmingpomp is een eigen circuit, en kan dus het drukverschil in het andere circuit niet beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWebkYB9aD_w50Ii2x77qnbdpWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZ4dXLYzPvIoNyJMr6jbC3Bp.png?f=fotoalbum_large

Deze grafiek laat eigenlijk zien dat het bijna niet mogelijk is om meer dan 0.5 bar verschil tussen aanvoer en retour te hebben: dit doet vermoeden dat de bypass te snel opent.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Volgens de handleiding mag er zelfs een 0.2bar bypass direct onder de ketel, er is dus toch hydraulisch iets mis in dit circuit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJTWgCrL6C7YzVNUm_kqAPJ9yBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzMQ4JKQqQCYBFsI1cUmUyqX.png?f=fotoalbum_large

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
Nu schiet mijn kennis te kort, ik ben niet zo thuis in de materie dat ik precies begrijp wat deze grafiek precies betekent. Natuurlijk begrijp ik bar en l/h maar hoe wat ten opzicht van restopvoerhoogte? Wat betekent dat dan voor de druk in de leidingen tussen aanvoer en retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
S0epkip schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:25:
Volgens de handleiding mag er zelfs een 0.2bar bypass direct onder de ketel, er is dus toch hydraulisch iets mis in dit circuit.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ5vcohirLIMA4mbML5edSWB_xY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vsIL6R0Y4rNN8ELOIjN6zA3r.png?f=fotoalbum_large

Is dit de juiste maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Heel kort gezegd levert die pomp bijna nooit meer dan 0.5barg druk, tenzij die echt op 100% toerental draait en niet veel debiet levert.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
3/4 inch is DN20, maar die maat zegt meer over hoeveel liter per uur hier doorheen kan stromen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:06
S0epkip schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:18:
[Afbeelding]

Deze grafiek laat eigenlijk zien dat het bijna niet mogelijk is om meer dan 0.5 bar verschil tussen aanvoer en retour te hebben: dit doet vermoeden dat de bypass te snel opent.
Ik snap niet helemaal hoe je tot deze conclusie komt ?
Die pomp die doet gewoon wat hij doet, de weerstand zit in het systeem. Als er ergens een verstopping in het systeem zit beneden dan gaat die pomp daar gewoon tegenaan duwen, zoals je ziet zodra die pomp 0.5 bar verschildruk voor zijn kiezen krijgt doet hij nog maar 400 liter /uur = 6.6 liter / minuut en springt die bypass als het goed is open.
De kans dat er nu 2 kappote bypassen geinstalleerd zijn lijkt me persoonlijk ook nogal klein.
TS heb je niet nog een handafsluiter liggen ? Die monteren in plaats van de AVDO, probeer eens met die afsluiter dicht of je de boel wel aan de praat kan krijgen ? Volgens mij kan je niks slopen, hoogstens schiet de CV in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Lollercopter schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:32:
[...]

Ik snap niet helemaal hoe je tot deze conclusie komt ?
Die pomp die doet gewoon wat hij doet, de weerstand zit in het systeem. Als er ergens een verstopping in het systeem zit beneden dan gaat die pomp daar gewoon tegenaan duwen, zoals je ziet zodra die pomp 0.5 bar verschildruk voor zijn kiezen krijgt doet hij nog maar 400 liter /uur = 6.6 liter / minuut en springt die bypass als het goed is open.
Dan nog doet die pomp dat alleen bij 90+% toerental.
De kans dat er nu 2 kappote bypassen geinstalleerd zijn lijkt me persoonlijk ook nogal klein.
Dat ben ik met je eens.
TS heb je niet nog een handafsluiter liggen ? Die monteren in plaats van de AVDO, probeer eens met die afsluiter dicht of je de boel wel aan de praat kan krijgen ? Volgens mij kan je niks slopen, hoogstens schiet de CV in storing.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
De schaalverdeling op deze AVDO is aan de rechterkant in meter-water-kolom trouwens. Dus 5mwk = 0.5 bar. Als je deze op 0.5 instelt is dat dus 0.05 bar.

De handleiding van Danfoss geeft ook nog goede informatie:

https://www.warmteservice.../prod_link_dataB-AVDO.pdf

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Trouwens, hoeveel hoger hangt de hoogste radiator boven de ketel?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
S0epkip schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:52:
[...]

De schaalverdeling op deze AVDO is aan de rechterkant in meter-water-kolom trouwens. Dus 5mwk = 0.5 bar. Als je deze op 0.5 instelt is dat dus 0.05 bar.
Dit zegt de schaalverdeling op de AVDO. Regelbaar tussen 0.05bar en 0.5bar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IAE3g_GhZzWu23mIFqle8QyaYo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mz7a60inAEjhzvuQ0ThZD7X8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjkNcbyC9lfxuh92asJ-yM-1XVU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QGRxew61XvWwCSh5O4aBVvmq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
S0epkip schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:06:
Trouwens, hoeveel hoger hangt de hoogste radiator boven de ketel?
Niet meer dan 2.5m. Onderkant ketel tot bovenkant verwarming op eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
Lollercopter schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:32:
Nee, maar ik ga hier na de kerst mee aan de slag. De bypass er uit en de badkamer radiator als "bypass" gebruiken. Kijken wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
Een update, volgende heb ik gedaan:
  • De bypass verwijderd, de badkamer radiator fungeert nu als bypass. Nu is circulatie gegarandeerd en de vrouw blij dat het wat warmer is op de badkamer.
  • Echter om het goed aan de praat te krijgen moest ik de ventielen in de radiatorknoppen wel bijstellen. Ik kwam er achter dat het huis nooit waterzijdig is ingeregeld en alle ventielen vol openstonden op standje 8. Dus alsnog kwam het water veel te warm en te snel van boven terug en deed de ketel stoppen.
  • Slaapkamer ventielen en keuken staan op standje 2, badkamer (bypass) op 3 en mijn kantoor op 6.
  • Ook heb ik het nu zo geprogrammeerd dat als ik één van de radiatoren op kantoor, de slaapkamers of keuken opendraai al deze radiatoren automatisch open gaan (via Tado api). Dan kan de ketel zijn vermogen enigszins kwijt.
Het werkt nu, de kamers worden warm. Maar de ketel pendelt veel te veel naar mijn idee (gaat veel te snel naar de 10min anti-pendel wachtstand). Vermogen heb ik helemaal teruggeschroefd maar dat is nog steeds te veel (en is dus erg inefficient).

Nu ik een houtkachel heb merk ik dus dat het CV systeem helemaal niet optimaal was en eigenlijk alleen goed werkte als de vloerverwarming bijgeschakeld was (die altijd aan stond). Deze trok de retour temperatuur zo ver omlaag dat de andere problemen verborgen bleven.

Maar waarom de bypass niet werkt zoals zou moeten is nog steeds een raadsel. Een CV monteur vertelde me dat de bypass bij deze ketel direct onder de ketel gemonteerd moet zijn! Maar of dat echt zo veel uitmaakt vraag ik me af. Omdat het een tijdelijke situatie is en ik naar combinatie houtkachel + kleine warmtepomp met buffervat wil (met het liefst nog een spiraal in de rookgasafvoer van de kachel om het buffervat mee te verwarmen) laat ik het nu gewoon zoals het is.

Dank voor alle tips!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweebloesem
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik heb een gelijk probleem met m’n bypass, wat ik ook doe er blijft water door de bypass gaan.
Ik heb ook overal Tado v3 thermostaten en radiatorknoppen. Maar ik vind dit wel interessant:
Ook heb ik het nu zo geprogrammeerd dat als ik één van de radiatoren op kantoor, de slaapkamers of keuken opendraai al deze radiatoren automatisch open gaan (via Tado api). Dan kan de ketel zijn vermogen enigszins kwijt.

Kun je uitleggen hoe je dat hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 19:08
Beetje oud topic maar bij mij is eenzelfde situatie. En de bypass (van comap in dit geval) laat ook altijd water door.

De bypass zit bij mij ver weg op de dikkere leiding van de vv. Wat ik ook doe, altijd warm water er door heen. Dit is volgens mij normale werking, maar retour van vv is 25 graden, aanvoer 45 en daar mengt dan bypass water bij en warmt de retour op tot 35 graden. Zoveel dus!!!

Het aparte is dat als ik de vloerverwarming dicht zet de druk de bypass pas echt open duwt, dat hoor je dan stromen.

De meeste huizen zit met een combinatie van vloerverwarming, radiatoren met afsluiters en een ketel die minimaal veel te veel vermogen levert. Door de zoneregeling komt het vaak voor dat 1 radiator warmte vraagt, daardoor gaat de ketel meteen met zijn minimale vermogen en pompdruk aan de slag. Dit is standaard al veel te veel en dus gaat de bypass open.

De ketels waren ontworpen voor een kamerthermostaat als referentie punt en radiatoren ernaast die standaard open stonden (master/slave). Dit probleem kwam dus niet voor, want er was centrale regeling en dikke radiatoren in de woonkamer die altijd open stonden.

Nu huizen beter geisoleerd zijn en de warmtevraag daalt in combinatie met zoneregeling, wordt dit probleem ineens zichtbaar. Ook is vloerverwarming slecht in deze want de aanvoer gaat progressief dicht als de verdeler opwarmt. Het is dan misschien beter de verdeler open te maken en de ketel te limieteren op aanvoertemp, dan heb je altijd flow en afgifte in de vv. Bij nieuwere aanleg wordt dit ook geregeld met een sensor in de vloer en een klep die aangestuurd wordt.

Een kleinere ketel met een minimaal vermogen van bijvoorbeeld 2,5 kw zal ook helpen, maar dan moet sww losgekoppeld worden, want die kleine ketels zijn er niet in combinatie met een CW5 SWW.

De oplossing van een afsluiter ervoor is iets wat ik nog ga doen en daardoor de stroming te belemmeren. Hal radiator staat altijd open. Bypassen moeten eigenlijk zo min mogelijk geinstalleerd worden.
Pagina: 1