Toon posts:

Advies vloerverwarmingverdeler

Pagina: 1
Acties:

• McDennis
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-02 20:52
Goedendag medetweakers,

Medio april willen wij een droogbouwsysteem leggen (25mm EPS panelen met 16mm slang er in).
Nu twijfel heel erg over de verdeler omdat wij momenteel nog een cv ketel hebben die ik eigenlijk liefst ook zo lang als mogelijk behoud zodat er tegen die tijd de grootste leverproblemen/wachttijden voorbij zijn.

De toekomstsituatie zal zo zijn dat ik icm met de vloerverwarming (woonkamer+keuken) nog 2 jaga strada hybrid in extra kamer en gang op de benedenverdieping zal hebben.

Bovenverdieping wil ik op de slaapkamers ook de radiatoren vervangen voor jaga convectors maar dit heeft geen prioriteit ivm zelden tot nooit stoken boven muv badkamer(wellicht dat ik die elektrisch wil verwarmen voor de kleine periodes dat je daar bent).

We hebben een atag enigma uit 2005 die nog goed functioneert die ik liefst op een open verdeler zou zetten en op lage temperatuur stoken 35 graden maar als ik het goed begrijp is dit niet mogelijk en zal ik toch zolang ik de cv ketel heb een pompmengset moeten hebben om dit werkende te krijgen?

Kan de ketel op 35graden zetten maar zie in de huidige situatie al snel dat hij de temperatuur overschrijdt of zijn er voorbeelden/oplossingen om dit wel werkend te krijgen?
Ik zal een modulaire verdeler gaan gebruiken(zie foto) dus eventueel zou ik daar wel een pompset op kunnen plaatsen als uitbreiding zolang de cv ketel nog gebruikt zal worden.

Toekomst na ketel twijfel ik ernstig tussen all-electric of toch hybride afhankelijk wat de gasmarkt gaat doen en we toch een oude huis hebben. bouwbesluit 1990 R=1,3 vrijstaande woning.
Groeten,
Dennis

• McDennis
Owh ja en voor de benedenverdieping zou het verstandig of juist niet zijn om de jaga’s beneden op dezelfde verdeler als de vloerverwarming te zetten?

• McDennis
Iemand nog tips?
Groeten Dennis

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:24
In mijn oude huis uit 1992 was de vloerverwarming idd uitgevoerd met pompmengset. Als ik me goed herinner was de hoofdreden daarvoor dat anders de radiatoren te koud water zouden krijgen of de vloerverwarming te warm. Dus het zou best kunnen dat dit voor jouw situatie niet nodig is. Maar daar durf ik mn hand niet voor in het vuur te steken. Veel merken vloerverwarmingverdelers zijn aardig flexibel opgebouwd, dus pompje eruit trekken later is dan geen probleem maar geeft wel wat kapitaalvernietiging. Ik gok dat kennis & kunde van de installateur bepalend gaat worden. Meestal gaan die voor veilig en waarvan ze weten dat het werkt.

Elektrische vloerverwarming heb ik slechte ervaringen mee. Goedkoop in aanleg, maar duur in gebruik. Bij het verbouwen van de badkamer toch conventionele vloerverwarming laten leggen, die late aangesloten is op de verder. Nooit spijt van gehad.

• McDennis
Bedankt voor je antwoord, liefst wil ik gewoon alles met 35graden warm krijgen dmv jaga covectoren boven icm vloerverwarming beneden maar als je ziet hoeveel het vermogen inkakt bij 35graden zal ik zeker mijn dak nog moeten aanpakken om het op slaapkamers bij behoefte warm te krijgen.

Grootste vraag blijft nog of ik deze situatie werkend kan creëren zonder mix/pomp op de verdeler

[Voor 15% gewijzigd door McDennis op 09-01-2023 16:02]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee