I don't mind that you tried to kill me, but protecting myeself against your kind gets expensive....and I'm on a budget
[ Voor 18% gewijzigd door Rmg op 23-12-2022 09:46 ]
Ik gebruik hoofdzakelijk daglicht, maar ik heb 2 belichtingslampen. Ik heb daar alleen goede lampen voor nodig denk ik. De lampen die ik erbij heb maken het te blauw, koud zeg maar.Archer_VC10 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:33:
Wat voor verlichting gebruik je? Wat je als korrelig ervaart is vaak het gevolg van weinig licht, een sensor die gaat proberen te versterken en daardoor dit effect creeert. Ik zou eerst eens kijken of je dit effect ook ziet als je een sterkere lichtbron gebruikt. Voor die 300 euro kan je ook goede lampen kopen. Als je al een paar flinke spots op deze scene hebt staan dan is een andere camera natuurlijk wel de richting die je op moet...
Ik moet ook voorkomen dat ik reflectie krijg van de belichting, er zit wel een diffuus filter voor de lampen gelukkig.
Wat voor "kleur" (K-waarde)lamp heb ik nodig om kleuren beter naar voren te laten komen, want nu wordt alles best blauwig/koud?
I don't mind that you tried to kill me, but protecting myeself against your kind gets expensive....and I'm on a budget
Hoe kleiner je lichtbron, hoe harder je reflecties. Een softbox vergroot effectief je lichtbron, maar een diffuus filtertje op het zelfde formaat als de lamp zelf doet er heel weinig voor.
[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 23-12-2022 10:35 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Wormaap schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:35:
Zolang je geen lichtbronnen met verschillende kleurtemperaturen gebruikt, is het over het algemeen niet zo moeilijk om achteraf de witbalans aan te passen. Voor de reflecties zou je softboxen voor je lampen kunnen overwegen. Daarnaast natuurlijk spelen met de plaatsing van je lampen. Als je binnen zit is daglicht zelden genoeg om écht goede kwaliteit te krijgen, helemaal met een telefoonsensor of een GoPro, dus ik denk ook dat er meer te halen is door je belichting aan te pakken.
Hoe kleiner je lichtbron, hoe harder je reflecties. Een softbox vergroot effectief je lichtbron, maar een diffuus filtertje op het zelfde formaat als de lamp zelf doet er heel weinig voor.
:strip_exif()/f/image/hEQzwVoFx2xDSsI2ZLLOd6vn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze, maar dat geeft dus een erg wit/blauw licht en maakt de boel flets
Dat lijkt qua formaat wel prima te zijn. Voor dat fletse zou je eens kunnen opzoeken of je in je telefoon niet gewoon al de witbalans handmatig kan instellen, eventueel via een losse video-appNLSwitcher schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:55:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 23-12-2022 11:01 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Werkt prima alleen je moet dus wel je witbalans handmatig instellen op de juiste temperatuur (in je camera)NLSwitcher schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:55:
[...]
[Afbeelding]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
1. Kijk of je meer licht kan regelen. Je geeft aan vooral daglicht te gebruiken, maar je zit vrij dicht op je onderwerp, je filmt zaken die neutraal naar donker van kleur zijn (op basis van de snelle blik die ik net op je filmpje heb geworpen) en vooral: je gebruikt een erg kleine sensor. Probeer in vol daglicht te gaan zitten en voeg dan zoveel mogelijk kunstlicht toe. Denk niet 'de zon schijnt, dat moet voldoende zijn', gooi er gewoon zoveel mogelijk licht bij. Toevoeging: Bedenk dat een softbox reflecties verminderd maar ook het licht verspreid waardoor je effectief minder licht op je onderwerp hebt.
2. Kleurtemperatuur.... daar kan je een flinke verhandeling over houden. Het blauwe/fletse komt doordat je camera niet goed kan beoordelen wat voor temperatuur het beste werkt en dat komt doordat je een mix gebruikt. Daglicht zit boven de 5000K, je lampen waarschijnlijk rond de 3000K. (Zie ook hier: Wikipedia: Kleurtemperatuur). Je telefoon kan dat niet goed volgen, gokt op daglicht en daardoor ziet je kunstlicht er te blauw uit. Wellicht dat je hierdoor teveel op daglicht gokt en minder kunstlicht toevoegt. Als je de mogelijkheid hebt, wissel je lampen om voor (een) exempla(a)r(en) die meer richting 5000K of hoger gaan zodat je telefoon gewoon één temperatuur ziet. Of haal het daglicht weg en gebruik alleen kunstlicht. Zolang je met een telefoon werkt en dit niet kan instellen (laten we daar vanuit gaan) zal je het dit apparaat zo makkelijk mogelijk moeten maken.
Ik zou eerst eens kijken of je met maximale inzet van al je lampen de 'korreligheid' van de beelden al kan verbeteren. Dat geeft je dan in ieder geval een indruk of je met je huidige apparatuur in de buurt kan komen van wat je wilt. Negeer de kleurtemperatuur nog even. Als je happy bent met de beelden kan je hierna gaan spelen met verschillende lampen of het weglaten van daglicht.
[ Voor 3% gewijzigd door Archer_VC10 op 23-12-2022 14:08 ]
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8