2e router achter switch en welke instellingen op 2e router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilco99
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-11-2023
In verband met uitbreiding van aantal netwerkaansluitingen en behoefte om deze bekabeld aan te sluiten heb ik een switch aangeschaft maar deze krijg ik op de een of andere manier niet correct aangesloten.

Netwerk bestaat uit de standaard Experiabox V10, vanaf deze experiabox loopt er een utp kabel naar zolder waar ik behoefte had aan meer bekabelde aansluitingen. Voorheen had ik deze op een tweede router zitten welke als accespoint was aangesloten. Dit is een TP link Archer AX73.

De vraag is hoe ik nu de switch moet aansluiten:
a. switch rechtstreeks op de kabel vanaf de Experiabox en dan de router erachter
b. de switch op de LAN poort van de 2e router (Archer)
c. moet ik zowel de switch als de router rechtstreeks op de experiabox zetten (en dus een extra netwerkkabel trekken)?

De switch welke ik heb aangeschaft is overigens een unmanaged switch TP link SG116.

De 2e router gebruik ik overigens als uitbreiding van mijn wifi netwerk met zelfde SSID en wachtwoord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TL13Ohp2Q2czP_lPoJznF7uLsU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zu5d2YHYDhtQpF7Fbt7KtieQ.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via Wilco99 op 23-12-2022 09:20)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 16:03
Wilco99 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:15:
Dank Ora voor je vlotte reactie. Dat dacht ik dus ook maar kreeg gisteravond geen signaal op de switch als ik het zo aansluit. Zelfs een rood brandend lampje "internet" op de Experiabox.

Is er misschien een bepaalde poort waar ik de netwerkkabel vanuit de experiabox moet aansluiten?

Daarnaast heb ik de Archer op de WAN poort aangesloten omdat deze Accespoint ondersteund (zie onderstaande afbeelding van leverancier. [Afbeelding]
Zonder de Archer zou je nooit een rood lampje "internet" op de Experiabox moeten krijgen.
Dus switch op Experiabox, willekeurige poort, zou gewoon simpelweg moeten werken, of de netwerkkabel is niet goed maar dat kun je simpel meten door een laptop/computer op dezelfde kabel aan te sluiten.

Als het zonder de Archer wel goed gaat, weet je dat daar iets fout zit.
Volgens mij moet hij wel degelijk in een LAN-poort omdat je anders 2 netwerken krijgt met 2 DHCP-servers wat gaat conflicteren. Let dus goed op dat de DHCP op de Archer uit staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Ora et Labora op 23-12-2022 09:20 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Zoals je plaatje is het goed, let alleen wel dat de Archer wordt aangesloten op een LAN-poort en de DHCP uit staat, dus als AP-modus.
Switch --> Archer LAN-poort.
Zie ook [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 20% gewijzigd door Ora et Labora op 23-12-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilco99
Dank Ora voor je vlotte reactie. Dat dacht ik dus ook maar kreeg gisteravond geen signaal op de switch als ik het zo aansluit. Zelfs een rood brandend lampje "internet" op de Experiabox.

Is er misschien een bepaalde poort waar ik de netwerkkabel vanuit de experiabox moet aansluiten?

Daarnaast heb ik de Archer op de WAN poort aangesloten omdat deze Accespoint ondersteund (zie onderstaande afbeelding van leverancier. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxZagNo4t_ldl3j12D66rWSI--8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ofyyn3j3Bzo3sfJm01krWqD2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilco99
Dus netwerkkabel vanaf de switch in deze poort gedaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKELtTGADUMaVQm4PreiqSYE4-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ivut5ZlMTJ5vxHtawbo8yfIq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Wilco99 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:15:

Daarnaast heb ik de Archer op de WAN poort aangesloten omdat deze Accespoint ondersteund (zie onderstaande afbeelding van leverancier. [Afbeelding]
Zonder de Archer zou je nooit een rood lampje "internet" op de Experiabox moeten krijgen.
Dus switch op Experiabox, willekeurige poort, zou gewoon simpelweg moeten werken, of de netwerkkabel is niet goed maar dat kun je simpel meten door een laptop/computer op dezelfde kabel aan te sluiten.

Als het zonder de Archer wel goed gaat, weet je dat daar iets fout zit.
Volgens mij moet hij wel degelijk in een LAN-poort omdat je anders 2 netwerken krijgt met 2 DHCP-servers wat gaat conflicteren. Let dus goed op dat de DHCP op de Archer uit staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Ora et Labora op 23-12-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilco99
Kan eigenlijk niet aan mijn netwerkkabel liggen want had daar voorheen ook de Archer op zitten, daar is geen wijziging ingeweest. Die netwerkkabel heb ik in de switch gedaan.

Bedankt voor je vlotte meedenken, hele huis is in de stress omdat de pubers op de kamer geen wifi hebben LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Wilco99 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:23:
Kan eigenlijk niet aan mijn netwerkkabel liggen want had daar voorheen ook de Archer op zitten, daar is geen wijziging ingeweest. Die netwerkkabel heb ik in de switch gedaan.

Bedankt voor je vlotte meedenken, hele huis is in de stress omdat de pubers op de kamer geen wifi hebben LOL
Van KPN rechtstreeks op de switch, zonder Archer. Werkt dat wel?
Van KPN rechtstreeks op de Archer, dat werkt dus wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilco99
Van KPN rechtstreeks op de Archer werkt wel
Van KPN rechtstreeks op de switch met netwerkkabel naar Archer werkte niet.

Verwijder vanmiddag eerst eens alle bekabeling en begin vanaf de experiabox alles aan te sluiten stap voor stap om zo probleem duidelijker te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan ook gewoon de switch op de Archer aansluiten maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilco99
Als ik dat doe gaat alles in storing tot aan de experiabox aan toe.
Denk dat het probleem dus in de Archer instellingen zit. Zal de tutorial 2e router als accespoint nog eens doorlopen. Toch nog een keer checken dat op 2e router DHCP uitstaat. Wordt vervolgd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilco99
Alle kabels nagelopen, en tutorial 2e router gevolgd. Blijkt dat Archer op de een of andere manier een heel ander IP adres heeft gekregen buiten de range van de Experiabox. Na 3x resetten pas weer benaderbaar en juist geconfigureerd.

De vrede is in huis weergekeerd zo vlak voor de kerst, vrede op aarde dankzij werkende wifi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Wilco99 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:50:
Alle kabels nagelopen, en tutorial 2e router gevolgd. Blijkt dat Archer op de een of andere manier een heel ander IP adres heeft gekregen buiten de range van de Experiabox. Na 3x resetten pas weer benaderbaar en juist geconfigureerd.

De vrede is in huis weergekeerd zo vlak voor de kerst, vrede op aarde dankzij werkende wifi!
Niet toevallig een van de pubers een eigen router met DHCP aangesloten?

Pagina: 1