Toon posts:

Vullen en opnieuw uitboren gat tbv paumelle

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:00

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Om maar meteen met de deur in huis te vallen..... Mijn schoonvader heeft een te groot gat geboord (7mm) voor een te plaatsen paumelle (het gedeelte met de lange pin welke de deur in gaat). Dit heeft hij op proberen te lossen door het gat te vullen met Bison 2-componentenlijm kombi power en daar de paumelle in te doen. Na krap 24uur heeft mijn vrouw de deur terug gehangen maar de lijm was niet voldoende uitgehard (deur stond boven bij ongeveer 14 graden dus dan duurt het langer dan 24uur voordat de lijm volledig uitgehard is) waardoor de paumelle er, na het ophangen van de deur er weer langzaam uit kwam. De paumelle heb ik er weer uit gehaald maar nu de vraag wat de meest optimale manier is om de boel te herstellen zodat de paumelle er deze keer wel stevig in blijft zitten. Ik heb zelf een paar opties bedacht ik hoor graag wat jullie advies is wat het beste is om te doen.

1) Nieuwe poging met de Bison 2-componentenlijm kombi power en deze keer goed laten uitharden.
2) Het gat vullen met 2-componenten houtvuller en na uitharden opnieuw uitboren met de juiste maat en de paumelle er in draaien.
3) Het gat opboren tot 8mm en er een 8mm deuvel in slaan icm houtlijm, wachten tot het uitgehard is en daarna opnieuw uitboren en de paumelle er in draaien.
4) Combinatie van 2 en 3, met een 6mm deuvel en 2-componenten houtvuller. (7mm deuvel niet gevonden hier in de lokale bouwmarkt).
5) Anders, namelijk........

Graag jullie advies.

Enjoy the silence

Beste antwoord (via 13art op 23-12-2022 09:59)

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:09
13art schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:13:
[...]

Vrees alleen dat 10mm breder is dan de rand waar de pin in gaat/moet maar dat moet ik even nameten als ik weer thuis ben.
Dan kan je eventueel ook naar een 8mm deuvel kijken, of naar een rondstaaf 8mm en gewoon een stukje er af zagen. Zorg wel dat je zorgvuldig boort, dus niet heen en weer in het gat wrikken. Zo past de deuvel er mooi strak in.

[Voor 13% gewijzigd door jichem op 23-12-2022 09:15]

Alle reacties

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:42
Ik zou eerst proberen het op te vullen.
Maar opdekdeuren hebben toch al voorgeboorde gaten?
Is optie 5 niet een nieuwe opdekdeur? Als het een standaard deur is zijn deze niet zo duur. Dan ben je bijna meer kwijt aan die dure vullen.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
jongetje schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:08:
Ik zou eerst proberen het op te vullen.
Maar opdekdeuren hebben toch al voorgeboorde gaten?
Is optie 5 niet een nieuwe opdekdeur? Als het een standaard deur is zijn deze niet zo duur. Dan ben je bijna meer kwijt aan die dure vullen.
Nee het is geen standaard opdekdeur dus een andere deur kopen is geen optie. De deur was voorgeboord inderdaad maar dat waren vrij kleine gaten en daarna heeft mijn schoonvader dus met een te grote boor geboord 8)7

En hoe zou je het gat opvullen?

[Voor 3% gewijzigd door 13art op 23-12-2022 07:17]

Enjoy the silence

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:42
Als ik zou even rondzoek dat lijkt mij optie 3 het beste. Optie 1 blijft een klont lijm en ook niet toekomst bestendig als het al werkt.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:39
En de hele paumelle 2cm hoger monteren?

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Sethro schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:26:
En de hele paumelle 2cm hoger monteren?
Dat zou kunnen inderdaad maar brengt tegelijkertijd een hoop extra werk met zich mee. Het vullen van het gat moet dan ook sowieso. Plus dat gaten in het andere kozijn moeten dan ook opgevuld gaan worden, etc. Dus ben daar eigenlijk niet zo'n voorstander van als het niet hoeft.

Enjoy the silence

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09
Uitboren met 10 en er een deuvel in lijmen met bruislijm. dan heb je materiaal om iets in vast te houden.

[Voor 25% gewijzigd door BCC op 23-12-2022 07:39]

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
En dan niet zo’n zachte deuvel nemen naar een echt houten plug gebruiken…

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Uitboren en een deuvel er in zal het makkelijkst en sterkste zijn.
Het type lijm hangt af van het materiaal van de deur. Bij een massief houten deur kan je het best houtlijm gebruiken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:17
Voor kastdeuren heb je een plaatje die je kan kopen die je vastschroeft met 4 nieuwe gaten om de orginele 2 gaten te gebruiken, je zal vast zoiets voor binnendeuren ook hebben?

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
nachtnet schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:42:
En dan niet zo’n zachte deuvel nemen naar een echt houten plug gebruiken…
Mee eens dat je een degelijk harde 'plug' moet gebruiken, en niet de goedkoopste van de bouwmarkt.
Maar, deuvel is gewoon de benaming voor 'houten pen gebruikt voor houtverbinding', dus niet per definitie zacht...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

^ opvullen met een deuvel en anders de hele paumelle verplaatsen.

Stappenplan:
Lijmen met een goede houtlijm. Stompje afzagen, gladschuren, plamuren, schuren, gronden, schuren, lakken. Voorboren en dan opboren naar 5mm.

Oh, ik denk dat je wel een "zachte" deuvel nodig hebt, want de paumelle "vreet" zich in het hout, dus moet het wel weg kunnen drukken/vervormen.

[Voor 34% gewijzigd door teacher op 23-12-2022 08:10]

Wise enough to play the fool

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:43
Kan een zogenaamd "renovatie scharnier" je niet helpen? Dan heeft 1 zijde 3 schroefgaten op andere plaatsen. (oftewel een "opschroef renovatie scharnier").

[Voor 56% gewijzigd door ucsdcom op 23-12-2022 08:35]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
ucsdcom schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:30:
Kan een zogenaamd "renovatie scharnier" je niet helpen? Dan heeft 1 zijde 3 schroefgaten op andere plaatsen.
Ken ik niet maar zal er eens naar kijken.

Probleem is alleen niet het scharnier met de drie gaten maar die andere. Dus die lange pen die in de deur gaat.

[Voor 17% gewijzigd door 13art op 23-12-2022 08:54]

Enjoy the silence

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 14:02

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik heb hier in huis 7 oude stompe deuren vervangen voor tweedehands semi-massieve deuren. Slotkast moest bij allen een stuk zakken, die kopse kant ik toen eerst afgesmeerd met tweecomponenten houtvuller alvorens de nieuwe uitsparing te frezen. Best goed gelukt. Het spul heet 'houtreparatiemassa' van Zwaluw geloof ik.

Als je het oude gat zou kunnen dichtfrotten met dit spul (al dan niet geholpen door een lange satéprikker om het goed diep aan te brengen), dan kan je na drogen een perfect nieuw gat boren.

Als je zeker wilt weten dat het spul na 24~ uur goed hard is, zet je de deur toch even op kamertemperatuur weg? :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• jichem
Gewoon een gat 10mm boren en er een degelijke deuvel in, niet gaan lopen rotzooien met vullers, deze krijg je vrijwel nooit diep en massief genoeg gevuld. Zo heb ik bij onze kozijnen alle uitgelubberde schroefgaten van de scharnieren die 30x op- en afgeschroefd waren ook gevuld.

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:08
Goede kans dat een paar tandenstokers icm houtlijm ook al voldoende is om het gat te verkleinen en genoeg grip te krijgen. Als het aan de deurzijde zit dan zit het ook niet in het zicht.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
jichem schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:10:
Gewoon een gat 10mm boren en er een degelijke deuvel in, niet gaan lopen rotzooien met vullers, deze krijg je vrijwel nooit diep en massief genoeg gevuld. Zo heb ik bij onze kozijnen alle uitgelubberde schroefgaten van de scharnieren die 30x op- en afgeschroefd waren ook gevuld.
Vrees alleen dat 10mm breder is dan de rand waar de pin in gaat/moet maar dat moet ik even nameten als ik weer thuis ben.

Enjoy the silence

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• jichem
13art schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:13:
[...]

Dan kan je eventueel ook naar een 8mm deuvel kijken, of naar een rondstaaf 8mm en gewoon een stukje er af zagen. Zorg wel dat je zorgvuldig boort, dus niet heen en weer in het gat wrikken. Zo past de deuvel er mooi strak in.

[Voor 13% gewijzigd door jichem op 23-12-2022 09:15]

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:38
Gat in de deur opvullen, en iets hoger of lager een nieuw gat boren, zelfde in het kozijn, mits dat van hout is of een houten frame heeft.
Renovatie scharnier/paumelle zijn meestal bedoeld voor de kozijn zijde, die zou je dus wel kunnen gebruiken in principe.

• piratenrat
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:00
misschien kun je een verloop nemen weet niet welke schroefdraad dit is.
door middel van een schroef bus er in te draaien en hier dan de de Paumelle in te schroeven.
kan ook een draadstang nemen bijvoorbeeld M10 en hier de juiste tapemaat in tappen.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
jichem schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:14:
[...]

Ik ga denk ik eerst maar eens voor deze oplossing.
Dank allen voor het meedenken. d:)b

Enjoy the silence

• Goudvis

Goudvis

13art schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:00:
[...]

Ik ga denk ik eerst maar eens voor deze oplossing.
Dank allen voor het meedenken. d:)b
Je wil je nieuwe paumelle natuurlijk netjes uitboren, gebruik vooral een fijngetande zaag om de ingelijmde deuvel vlak af te zagen, op een ruw oppervlak is het moeilijker om precies te boren.
Eventueel kan zo'n soort zaag je helpen. Scheelt flink in het resultaat t.o.v. een gewone handzaag:

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Goudvis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:43:
[...]

Je wil je nieuwe paumelle natuurlijk netjes uitboren, gebruik vooral een fijngetande zaag om de ingelijmde deuvel vlak af te zagen, op een ruw oppervlak is het moeilijker om precies te boren.
Eventueel kan zo'n soort zaag je helpen. Scheelt flink in het resultaat t.o.v. een gewone handzaag:
[Afbeelding]
Een beitel gaat niet werken?

Enjoy the silence

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:09
13art schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:44:
[...]

Ik snap je verwarring, maar het is toch echt een handzaag die bedoeld is voor fijne zaagwerkzaamheden (dus weinig zaagrandjes).

• jichem
13art schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:44:
[...]

Voor de allerlaatste mm moet dat lukken als hij heel goed scherp is. Maar een zaag is wel makkelijker.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
m181087 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:06:
[...]

Ik snap je verwarring, maar het is toch echt een handzaag die bedoeld is voor fijne zaagwerkzaamheden (dus weinig zaagrandjes).
Ja dat had ik gezien, maar ik vroeg me af of een beitel ook niet gewoon gaat werken. Die heb ik namelijk al en zo'n zaagje zou ik dan weer eerst moeten aanschaffen.

Enjoy the silence

• Goudvis

Goudvis

13art schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:07:
[...]

Ja dat had ik gezien, maar ik vroeg me af of een beitel ook niet gewoon gaat werken. Die heb ik namelijk al en zo'n zaagje zou ik dan weer eerst moeten aanschaffen.
Het antwoord is: nee. Beitels zijn prima voor met de houtnerf mee afsteken, terwijl deuvels juist de nerf over de lengte hebben lopen.
Je kunt wellicht een ijzerzaagje gebruiken of het met een handzaag proberen maar dat levert waarschijnlijk een resultaat op dat 80pct netjes is. Dat kan goed genoeg zijn natuurlijk. :) :)

• Goudvis

Goudvis

m181087 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:06:
[...]

Aka Japanse zaag afaik. :P

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:35
Wellicht een nieuwe Paumelle met een grovere draad nemen die wel past?

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Goudvis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:44:
[...]

Het antwoord is: nee. Beitels zijn prima voor met de houtnerf mee afsteken, terwijl deuvels juist de nerf over de lengte hebben lopen.
Je kunt wellicht een ijzerzaagje gebruiken of het met een handzaag proberen maar dat levert waarschijnlijk een resultaat op dat 80pct netjes is. Dat kan goed genoeg zijn natuurlijk. :) :)
Ok ok ok, ik heb er eentje besteld ;)

Enjoy the silence

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:29
Ik heb bijna hetzelfde gehad. Ik heb gewoon het hele gat opgevuld met sateprikkers (goede harde), en uiteraard afkorten(snijden/zagen/breken) aan het uiteinde (dus net zo lang als diepte van het gat) en dan de schroef het gat in draaien. Zit muurvast gaat geen kant op. (Eventueel lucifer hout kan ook als je wat zachter hout nodig hebt)

[Voor 11% gewijzigd door KiefDelicious op 23-12-2022 15:46]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
KiefDelicious schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:45:
Ik heb bijna hetzelfde gehad. Ik heb gewoon het hele gat opgevuld met sateprikkers (goede harde), en uiteraard afkorten(snijden/zagen/breken) aan het uiteinde (dus net zo lang als diepte van het gat) en dan de schroef het gat in draaien. Zit muurvast gaat geen kant op. (Eventueel lucifer hout kan ook als je wat zachter hout nodig hebt)
Creatieve oplossing _/-\o_

Enjoy the silence

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:13
Heb ik ook een keer aan de hand gehad, maar dan aan de deur kant. (Had iemand aan de deur gehangen.) Dat heb ik opgelost door hennep te verzadigen met houtlijm, en dat om de draad van de paumelle gewikkeld en vervolgens de draad in het te ruime gat gedraaid.
Ik heb het wel een dag laten drogen voordat ik de deur weer opgehangen heb.
Hangt nu al meer dan een jaar zonder problemen.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Al met al is het best nestjes geworden voor iemand met weinig klusskils.

Enjoy the silence

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26
Is goed gelukt!
Voor dat fijne zaagwerk gebruik ik eigenlijk een nieuw gekartelde schillenmesje.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee