Toon posts:

Boot problemen Asus B650E-F gaming Wifi

Pagina: 1
Acties:

• juicedg
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-01 13:28
De afgelopen twee avonden ben ik bezig geweest om mijn nieuw bestelde PC in elkaar te zetten en aan de praat te krijgen. Helaas zonder succes.
Als eerst maar de specs:
- Lian Li o11 EVO
- Asus B650e-f gaming wifi moederbord
- AMD 7600x CPU
- G.skill F5-5600J2834F16GX2-TZ5N RAM
- (Eerst geen, uiteindelijk mijn oude) MSI GTX 1070
- CPU cooler Arctic Freezer ii 360 aio
- 2x 1tb NVMe SSD's, een gen 4 van kingston en een gen 3 samsung 980.

Installatie verliep prima zonder bijzonderheden. Bij de eerste boot gingen ook alle fans en alle (RGB) verlichting aan (op moederbord, GPU, cooler, losse case fans en de kast zelf), dus ik was even opgelucht.
Ik wist dat eerste boot mogelijk lang zou duren dus ik heb hem een dikke 20 minuten laten gaan. Vervolgens helaas moeten constateren dat de q-leds aanbleven en het systeem niet wou booten.

In eerste instantie heb ik hem gestart zonder GPU erin, 7600x heeft immers een onboard module. Omdat het witte ledje hoofdzakelijk brande, af en toe afgewisseld met oranje, eerst maar mijn oude gpu geïnstalleerd. Dit zorgde er voor dat nu enkel nog de oranje led brande (RAM).
Vervolgens modules los geklikt en omgewisseld, opnieuw geboot. Zelfde probleem. Met één enkele module in slot 4 (B2) geprobeerd, weer zelfde probleem.
Cmos gecleared, hielp ook niet. Batterij los gehaald en opnieuw erin geklikt, ook geen effect.
Cooler losgehaald, CPU opnieuw geseat en pinnetjes bekeken, lijkt ook in orde.
Weer geboot en nu wisselen alle 3 de q-leds elkaar af. De witte brand een 20 seconden (VGA), dan oranje een paar seconden (RAM) en dan rood een seconde (CPU).
Zojuist tot slot de BIOS geflashed maar heeft ook geen effect gehad. Hij blijft in bovenstaande cyclus de lichtjes tonen.

Ik ben door mijn opties heen, elk advies is welkom😁

• foxgamer2019
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bij mij was het de eerste keer het (ECC) geheugen bij een Gigabyte B450i chipset, heb je toevallig geen andere die je even kan testen?

Check ook even goed het moederbord zelf, het kan zijn dat er iets beschadigd is geraakt/al was, en het MB dus RMA moet (helaas).

Forza Horizon 5? Voeg mij toe op Xbox Live. :)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:56
Buiten de behuizing testen met alleen de cpu, cpu koeler, moederbord, één geheugenmodule in A2 en de voeding. Monitor aansluiten op het moederbord en zien of je in het BIOS komt.

Welk merk en type voeding heb je?

• juicedg
Ik ben er zojuist achter gekomen dat mijn geheugen volgens asus niet compatable is. Volgens G.skill wel. Ben op het asus forum een topic tegengekomen van iemand met exact hetzelfde probleem, ook geheugen met slechts 1 letter verschil in de naam t.o.v. een compatable setje. Hij heeft nieuw geheugen besteld en dat heeft het verholpen.

Ik heb dat dus zojuist ook gedaan. Helaas wel 2-3 dagen levertijd, dus wachten tot na Kerst.

Ik heb bij het reseaten van de CPU de pinnen op het moederbord gecheckt, deze lijken in orde. Zijn er andere specifieke onderdelen die ik moet checken? Ik heb stroom kabels ook reeds ontkoppelt sn opnieuw ingeplugt.

Als die met de compatable modules ook niet boot zal ik inderdaad alles loshalen en buiten de kast gaan testen.
Heb overigens een Corsair RM1000x voeding model 2021, daar zou het dus niet aan moeten liggen.

[Voor 16% gewijzigd door juicedg op 23-12-2022 09:53]

• juicedg
Zojuist Azerty gebeld, waar ik alles besteld heb, en het probleem uitgelegd. Aangegeven dat ik even het nieuwe geheugen afwacht en dat probeer. Ook gevraagd wat we eventueel daarna nog kunnen proberen. Als ik er met het nieuwe geheugen niet uit kom mag ik hem langsbrengen en kijkt hun technische dienst er naar.

Super blij met dat vangnet, en vooral blij dat ik alles bij Azerty heb besteld. Wat een topzaak is het toch.

• juicedg
Zojuist toch nog maar een andere Bios versie geflashed. Dat deed het hem, alles werkt :D
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee