Een nieuwe TV voor de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 00:36
Ik wil een nieuwe TV kopen voor de woonkamer.
Wij hebben hier al sinds 2013 een soort van simpele vervanger staan wat momenteel te out-dated is. (verbruikt ook best veel stroom 65 watt in de oude rating) voor 32 inch).
Het is een simpele salora tv die nog HD ready is (geen full hd ) en er zit maar 1 HDMI aansluiting op wat voor mijn gebruik eigenlijk de veelste weinig is (ook de reden om de tv weg te doen)

Steeds de hdmi kabel eruit trekken om er een ander apparaat erop aan te sluiten is niet te doen.
Ook al eens een HDMI splitter geprobeerd van ebay maar die gaf naar 3 weken ook al weer de geest.
Dus van HDMI splitters ben ik niet te spreken.

De reden om nou direct een nieuwe tv te kopen was eigenlijk dat ik een fullhd tv zag voor een prijs van 399 euro wat prima rond budget zit.

Er moet minstens 1x component / 3X HDMI (VGA als optie) erop zitten en dan ben ik te vreden

Wat ik erop wil aansluiten is een Playstation 4 / gamecube en wat eventueel wat andere consoles als WII of switch.

Nou zag ik net dat ik precies op dit moment te laat ben voor een 43 inch FULLHD scherm.
Een winkel waar ik een LG 43 fullHD scherm had staan stond wel op de website. Maar naar na vraag te hebben gedaan niet meer beschikbaar. (inmiddels ook al van de site gehaald)

Heb nog wel een salora gezien, maar die verbruikt naar mijn mening teveel stroom.

Zit op dit moment wel gebonden aan een 4K tv. Opzicht geen probleem... Maar hoe te doen met die oudere consoles?

Zitten er op die nieuwe 4K TVs wel goede upscalers in die 1080P makkelijk en goed kunnen omzetten naar 4K?

En voor welke merken tvs moet ik dan kijken om aan zo`n goede upscaler te komen, want die is in mijn user caser best belangrijk..

Ik hoef niet zo zeer een product aangereikt te krijgen.. Kan zelf dus ook wel zoeken via de pricewatch en filters voor een 4K TV met component aansluiting ect..

De vraag is meer in de richting.. Welke tvs kunnen probleemloos 1080 (of lager) scherp upscalen naar 4K?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-06 16:24

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Over opschalen hoef je je bij de huidige televisies niet zoveel zorgen te maken: Ze tonnen allemaal wel een prima plaatje bij HD-signalen en dat is ook logisch, want er zijn meer HD-signalen dan 4K-signalen, dus fabrikanten vinden dat zeer belangrijk.

Een componentaansluiting is lastig te vinden, vaak is het uitsluitend HDMI wat de klok slaat, dus je hebt nog steeds externe converters nodig.

Bekijk of 48" of zelfs 55" een optie is, want 43" is de budgethoek en je vindt er veel televisies waar net iets teveel kostenbesparingen op zijn toegepast. In 48" is er meer aanbod, het meest veelzijdige aanbod vindt je in 55".

• Robin4
Heb eigenlijk niet groter nodig dan 43 inch i.v.m 2 meter kijk afstand + tv meubel heeft ook geen oneindige ruimte beschikbaar. Kijk momenteel beneden op een 32 inch.. Maar dat mag anno 2022 wel wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Robin4 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:34:
Heb eigenlijk niet groter nodig dan 43 inch i.v.m 2 meter kijk afstand + tv meubel heeft ook geen oneindige ruimte beschikbaar. Kijk momenteel beneden op een 32 inch.. Maar dat mag anno 2022 wel wat groter.
55 inch is de kijkafstand 2 tot 4 meter dus doet moet wel kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:29
50 inch zou een mooie maat zijn dan om het toch echt een vooruitgang te laten zijn en niet teveel over je eigen aannames heen te gaan.
En meteen een nieuwe stekker voor je game te kopen of nieuw game-set. Niet langer in het oude blijven hangen.
Om over full hd te praten is sowieso al,.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik kom er niet uit met een tv uitzoeken van 0 tot 650 euro..

Full HD / 4K maakt me niks uit.
Component zou ik kunnen missen, maar liever erop.
Snap niet waarom ze de moderne tvs nog van composiet voorzien (terwijl dat zo`n beetje de slechtere aansluiting is tegenover component.

Bij het zoeken kom ik alleen de verkopende partij EL vidas tegen, of die van Amazon reseller.
Partijen waar ik liever geen zaken mee zou doen.. Snap ook niet waarom dit soort partijen in de pricewatch opgenomen worden en dus eigenlijk de zoek resultaten destabaliseren., Want eigenlijk kan je die wel onder
de false positives scharen. Beetje jammer dat het zoeken er niet makkelijker erop maakt.

Heb wel een LG gevonden:
uitvoering: LG 50UQ80006LB Zwart

Maar als ik op YT kijkt naar Web OS 22 dan word ik er niet zo blij van.
Veel onnodige verwijzingen naar dingen waar ik geen intresse in heb, of het maken van al weer (nou een LG account..
En hoofd menu ziet er ook best druk uit..
Maar het lijkt me wel zo`n beetje de enige up to date tv van dit moment..

Ik hoef verder ook geen Philips tv.. Heb hier al eentje staan, waar al snel geen firmware ondersteuning meer voor was..Beetje nare smaak in de mond van gekregen.. Dus zeker geen 2x meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Robin4 op 23-12-2022 02:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Robin4 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 02:36:

Bij het zoeken kom ik alleen de verkopende partij EL vidas tegen, of die van Amazon reseller.
Partijen waar ik liever geen zaken mee zou doen.. Snap ook niet waarom dit soort partijen in de pricewatch opgenomen worden en dus eigenlijk de zoek resultaten destabaliseren., Want eigenlijk kan je die wel onder
de false positives scharen. Beetje jammer dat het zoeken er niet makkelijker erop maakt.

Heb wel een LG gevonden:
uitvoering: LG 50UQ80006LB Zwart

Maar als ik op YT kijkt naar Web OS 22 dan word ik er niet zo blij van.
Veel onnodige verwijzingen naar dingen waar ik geen intresse in heb, of het maken van al weer (nou een LG account..
En hoofd menu ziet er ook best druk uit..

Ik hoef verder ook geen Philips tv.. Heb hier al eentje staan, waar al snel geen firmware ondersteuning meer voor was..Beetje nare smaak in de mond van gekregen.. Dus zeker geen 2x meer.
Het probleem is dat je zoekt naar TV's uit 2020, tegenwoordig hebben ze geen component aansluiting meer, dus je kunt inderdaad alleen oude voorraad kopen bij El Vidas / Amazon.

Persoonlijk ben ik best blij met m'n 55" van El Vidas omdat het simpelweg de goedkoopste 55" met component is. Maar je kunt in de pricewatch ook filteren op verkoper.

Smart gedeelte van een TV gebruik ik niet, we hebben een NVidia Shield, maar een AppleTV of de 'Chromecast met afstandsbediening'. Zijn prima opties.

Dus je hebt twee opties:
- Koop een nieuwe TV bij een bekende winkel en een component<->HDMI converter.
- Koop een 'oude' TV bij Amazon/El Vidas met component ingang en een Chromecast.

Je kunt je wel vasthouden aan de component ingang, maar met een externe component naar HDMI unit kun je tenminste kiezen of je een kwalitatieve converter hebt.
Bij een die in de TV ingebouwd is, ben je afhankelijk van de fabrikant.

Bij de oudere TV heb je geen garantie dat je component überhaupt geupscaled wordt. En het upscalen/paneel van oudere TV's zal minder mooi zijn.

Mocht je ontevreden zijn over de nieuwe TV, kun je 'n nog retourneren of; als het om het smart gedeelte gaat, alsnog een Chromecast aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Robin4 Aankoopadvies doen we in Beeld en Geluid Koopadvies; je topic is bij deze daarheen verplaatst. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik ben een groot voorstander van traditionele aansluitingen, externe kastjes zijn rommelig, integreren niet in de gebruikersinterface van de TV, veroorzaken extra latentie en de kwaliteit is wisselend. In het huidige televisielandschap moet je evenwel zonder meer voor een extern kastje gaan, als je nu gaat filteren op traditionele aansluitingen, dan beperk je je keus dusdanig dat je gegarandeerd met een televisie thuiskomt die je uiteindelijk niet bevalt.

Component in een aansluiting die in Europa nooit op grote schaal gebruikt is, we zijn hier direct van SCART naar HDMI gegaan en componentaansluitingen zijn vooral op apparaten gebouwd die ook elders dan in Europa verkocht moesten worden. Dat is de reden waarom een composietaansluiting logischer is dan een componentaansluiting: Apparatuur met composiet komt veel meer voor en dus is het aanbieden van een composietaansluiting logischer voor fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:33
Tja wat is up to date? Alle 50'' televisies die binnen jouw budget vallen hebben een VA paneel waarbij het contrast dus vergelijkbaar is. Ze onderscheiden zich enkel op de out of the box accuraatheid, processing (denk o.a. upscaling, motion handling, kleurengradatie, tone mapping etc.), uniformiteit, OS en bouwkwaliteit.

De Panasonic 50JXW854 biedt de beste beeldkwaliteit binnen jouw budget, OS is clean maar beperkter vergeleken met WebOS en GoogleTV. Dit is ook de enige model die HDR relatief goed kan weergeven, door middel van tone mapping, voor een LCD tv zonder FALD. Upscaling en processing is ook bovengemiddeld en beter dan de concurrentie, op Sony na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Accretion schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 06:05:
[...]

Het probleem is dat je zoekt naar TV's uit 2020, tegenwoordig hebben ze geen component aansluiting meer, dus je kunt inderdaad alleen oude voorraad kopen bij El Vidas / Amazon.

Persoonlijk ben ik best blij met m'n 55" van El Vidas omdat het simpelweg de goedkoopste 55" met component is. Maar je kunt in de pricewatch ook filteren op verkoper.

Smart gedeelte van een TV gebruik ik niet, we hebben een NVidia Shield, maar een AppleTV of de 'Chromecast met afstandsbediening'. Zijn prima opties.

Dus je hebt twee opties:
- Koop een nieuwe TV bij een bekende winkel en een component<->HDMI converter.
- Koop een 'oude' TV bij Amazon/El Vidas met component ingang en een Chromecast.

Je kunt je wel vasthouden aan de component ingang, maar met een externe component naar HDMI unit kun je tenminste kiezen of je een kwalitatieve converter hebt.
Bij een die in de TV ingebouwd is, ben je afhankelijk van de fabrikant.

Bij de oudere TV heb je geen garantie dat je component überhaupt geupscaled wordt. En het upscalen/paneel van oudere TV's zal minder mooi zijn.

Mocht je ontevreden zijn over de nieuwe TV, kun je 'n nog retourneren of; als het om het smart gedeelte gaat, alsnog een Chromecast aansluiten.
Heb boven dacht ik ook aangegeven dat ik component kon missen. Snap wel dat ik er niet eeuwig aan vast kan houden.

Reactie onder die van jou zegt dat externe kastjes rommelig ogen.. En dat is ook de reden waarom ik niet zo kapot ben van externe kastjes, plus je moet altijd een externe 5volt voedings bron op aansluiten.
Snap dat je daar de USB poort voor kan gebruiken.. Maar als je er een ander apparaat op de USB wilt aansluiten kom je ineens weer een USB poort te kort.

Reden om niet bij EL vidas te kopen is, betrouwbaarheid van de levering. Komt het product wel aan, is het geen placeholder en gewoon fluiten naar mijn geld / geen product ontvangen.
Komt mijn product wel onbeschadigd aan.. En is de verkopende partij wel bereid om tegenmoed te komen als ik garantie kom claimen of een beschadigde tv wil omwisselen..Heb echt geen zin in lastige deal en dan later de billen branden om te dom te zijn om daar een tv gekocht te hebben.. (gaat toch best wel wat geld in om)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
S1NN3D schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:09:
@Robin4 Aankoopadvies doen we in Beeld en Geluid Koopadvies; je topic is bij deze daarheen verplaatst. :)
No problemo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Freshouttheoven schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:17:
[...]

Tja wat is up to date? Alle 50'' televisies die binnen jouw budget vallen hebben een VA paneel waarbij het contrast dus vergelijkbaar is. Ze onderscheiden zich enkel op de out of the box accuraatheid, processing (denk o.a. upscaling, motion handling, kleurengradatie, tone mapping etc.), uniformiteit, OS en bouwkwaliteit.

De Panasonic 50JXW854 biedt de beste beeldkwaliteit binnen jouw budget, OS is clean maar beperkter vergeleken met WebOS en GoogleTV. Dit is ook de enige model die HDR relatief goed kan weergeven, door middel van tone mapping, voor een LCD tv zonder FALD. Upscaling en processing is ook bovengemiddeld en beter dan de concurrentie, op Sony na.
Die verbruik best wel veel stroom.. Toch tegen de 100watt.. Goed voor de energie rekening anno 2022 waar de prijzen sky rocket worden. Wil eigenlijk niet verder gaan dan 60 a 70 watt voor een tv.

Overgens kan ik het budget verhogen tot 750 euro, maar dat is echt de max dat ik wil uitgeven
En een bedrijf waar ik met paypal kan betalen aangezien ik er nog een restant erop hebt staat wat ik ervoor wil gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Robin4 op 23-12-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Weet iemand of dat dit scherm de moeite waard is?

https://www.panasonic.com...tv/4k-tv/tx-49hxw944.html

Snap dat het een 2020 model is.. Kan de 4 HDMI wel waarderen omdat component toch al weg valt.

TV is groot zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:14

d0s

sssst

Robin4 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:49:
Weet iemand of dat dit scherm de moeite waard is?

https://www.panasonic.com...tv/4k-tv/tx-49hxw944.html

Snap dat het een 2020 model is.. Kan de 4 HDMI wel waarderen omdat component toch al weg valt.

TV is groot zat.
Staat een review van de 43' variant in de pricewatch. Lijkt een prima TV op basis van reviews.
Mooi design ook voor een LED TV.

[ Voor 9% gewijzigd door d0s op 23-12-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Robin4 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:35:
[...]

Die verbruik best wel veel stroom.. Toch tegen de 100watt.. Goed voor de energie rekening anno 2022 waar de prijzen sky rocket worden. Wil eigenlijk niet verder gaan dan 60 a 70 watt voor een tv.
Lees je eerst eens in voordat je reageert op basis van onjuiste info.

In SDR zullen alle LCD tv's min of meer ongeveer hetzelfde verbruiken op basis van dezelfde helderheidswaarde en backlight implementatie.

De genoemde Panasonic kan een veel hogere helderheid behalen vergeleken met bijv. de LG 50UQ80006LB, dit is dan ook de reden waarom je hogere waardes op het energielabel ziet staan. Dit wil echter niks zeggen over het daadwerkelijke praktijkverbruik, deze zal zoals gezegd in SDR relatief hetzelfde zijn/ geen grote verschillen.

Los hiervan, al zou een tv laten we zeggen 20 a 30 watt meer verbruiken op jaarbasis (1000 branduren), dit is dan op jaarbasis een meerprijs van ~ 10 euro. Je krijgt er dan wel een meer capabele tv voor terug.

De 49HXW944 heeft een IPS paneel, dit betekent matig contrast en goede kijkhoeken. In donkere scenes zul je details verliezen en heb je veel backlight bleeding. Energieverbruik in de praktijk zal vergelijkbaar zijn met de 50JXW854.

Je budget verhogen in het LCD segment heeft weinig zin, voor een echte upgrade dien je naar de LG 48A2 OLED te kijken. Ja, dit model verbruikt op papier ook meer, maar kan daartegenover HDR relatief goed weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat klopt niet: Het energielabel wordt bepaald op het gemiddelde verbruik over 10 minuten, waarbij de televisie normaal videobeeld weergeeft. Daarbij wordt de standaard fabrieksinstelling gebruikt. Zie de betreffende EU-richtlijn in Bijlage III.

Daarmee is het verbruik op het energielabel een enigszins versimpelde weergave, maar dat is ook precies de bedoeling van zo'n label. Voor een televisie met een hoger verbruik op het energielabel mag je dan ook een hoger energieverbruik verwachten.

De stelling dat een televisie met een hogere helderheid automatisch een hoger energievebruik op het label betekent en geen gevolgen voor de praktijk heeft, is eveneens onjuist: Een televisie met randverlichting kan maar heel beperkt dimmen. De hoge helderheid wordt dus behaald door de verlichting te allen tijde harder te laten branden, waardoor het gemiddelde verbruik omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Dat klopt niet: Het energielabel wordt bepaald op het gemiddelde verbruik over 10 minuten, waarbij de televisie normaal videobeeld weergeeft. Daarbij wordt de standaard fabrieksinstelling gebruikt. Zie de betreffende EU-richtlijn in Bijlage III.

Daarmee is het verbruik op het energielabel een enigszins versimpelde weergave, maar dat is ook precies de bedoeling van zo'n label. Voor een televisie met een hoger verbruik op het energielabel mag je dan ook een hoger energieverbruik verwachten.

De stelling dat een televisie met een hogere helderheid automatisch een hoger energievebruik op het label betekent en geen gevolgen voor de praktijk heeft, is eveneens onjuist: Een televisie met randverlichting kan maar heel beperkt dimmen. De hoge helderheid wordt dus behaald door de verlichting te allen tijde harder te laten branden, waardoor het gemiddelde verbruik omhoog gaat.
Graag de volgende keer je standpunten beter onderbouwen aangezien wat jij aangeeft/ beweert ook deels onjuist is.

1. In Bijlage III is men onvoldoende duidelijk over de gestandaardiseerde testmethode, de tv op standaard fabrieksinstelling zetten en een aantal metingen uitvoeren onjuiste waardes aangezien er geen rekening wordt gehouden met het verschil in bijv. helderheid en kleurentemperatuur. Dit maakt een eerlijke vergelijking onmogelijk.

2. Hetgeen wat ik bij punt 1 aankaart kan ik onderbouwen;

De Sony 55X7055 verbruikt volgens het energielabel 110 kWh per 100 branduren in SDR

De LG 55NANO816 verbruikt volgens het energielabel 98 kWh per 100 branduren in SDR

Volgens deze Round-up van Tweakers waarbij de tv's eerst gekalibreerd worden alvorens ze te meten verbruikt de Sony 49 watt per uur in SDR bij 120cd/m² en de LG 55 watt.

Bij 240 cd/m² verbruikt de Sony 82 watt per uur en de LG 113 watt. Dan kom je uit op een jaarverbruik van respectievelijk 49 kWh/ 82 kWh voor de Sony en 55 kWh/ 113 kWh voor de LG.

De Sony 55X7055 verbruikt dus bij beide helderheden minder dan dat het energielabel aangeeft en de LG verbruikt 120 cd/m² minder dan dat het energielabel aangeeft en bij 240 cd/m² meer.

Conclusie; de testwaardes die je terug vindt op de energielabels zijn niet betrouwbaar doordat de test onvoldoende gestandaardiseerd is. Je hebt dus helemaal niks aan een energielabel.

3. Of een backlight zonder FALD maar beperkt gedimd kan worden ligt geheel aan de implementatie van de fabrikant, de geteste Hisense 55A7500F uit de gelinkte Round-up is hier bijv. niet toe instaat. Terwijl het goed kunnen dimmen van de backlight voor de Sony 55X7055 geen enkel probleem is, dit zie je ook terug in bovenstaande waardes. Ook onderstaande waardes bewijzen het tegendeel van jouw stelling, FALD zorgt er wel voor dat het energieverbruik in HDR verhoudingsgewijs lager is.

De Sony 55X90K heeft FALD en verbruikt volgens het energielabel 92 kWh in SDR en 128 kWh in HDR
De Sony 55X89K zonder FALD en verbruikt volgens het energielabel 93 kWh in SDR en 129 kWh in HDR

De stelling dat een televisie met een hogere helderheid automatisch een hoger energievebruik op het label betekent kan ik niet goed onderbouwen, ik meende een tijd geleden hier een artikel over gelezen te hebben, echter kun jij ook niet goed onderbouwen dat dit niet het geval is aangezien de testmethode onvoldoende gestandaardiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Freshouttheoven schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:30:
1. In Bijlage III is men onvoldoende duidelijk over de gestandaardiseerde testmethode, de tv op standaard fabrieksinstelling zetten en een aantal metingen uitvoeren onjuiste waardes aangezien er geen rekening wordt gehouden met het verschil in bijv. helderheid en kleurentemperatuur. Dit maakt een eerlijke vergelijking onmogelijk.
De reden daarvoor is de manier waarop Europese regelgeving werkt: Na publicatie van een dergelijke richtlijn moeten standaardiseringsinstituten en industrie met elkaar aan tafel om een standaard af te spreken. De richtlijn spreekt over normaal SDR-beeld over een periode van 10 minuten, dat is de wil van de wetgever. Vervolgens moet er een standaard komen waarin alle details voor het meten uitgewerkt worden. In beginsel is dat een geharmoniseerde Europese standaard, maar lidstaten hebben ook nog de vrijheid om nationale standaarden te maken. Je leest in de eerste zinnen van Bijlage III dat naar standaarden gerefereerd wordt.

Er bestaat dus een technische standaard waarin dit nader uitgewerkt wordt, ik heb deze nog niet gevonden. Het zou mij het meest logisch lijken als de ETSI dit zou uitwerken, maar ook een CENELEC-standaard zou kunnen.

De Sony 55X7055 verbruikt volgens het energielabel 110 kWh per 100 branduren in SDR

De LG 55NANO816 verbruikt volgens het energielabel 98 kWh per 100 branduren in SDR

Volgens deze Round-up van Tweakers waarbij de tv's eerst gekalibreerd worden alvorens ze te meten verbruikt de Sony 49 watt per uur in SDR bij 120cd/m² en de LG 55 watt.

Bij 240 cd/m² verbruikt de Sony 82 watt per uur en de LG 113 watt. Dan kom je uit op een jaarverbruik van respectievelijk 49 kWh/ 82 kWh voor de Sony en 55 kWh/ 113 kWh voor de LG.

De Sony 55X7055 verbruikt dus bij beide helderheden minder dan dat het energielabel aangeeft en de LG verbruikt 120 cd/m² minder dan dat het energielabel aangeeft en bij 240 cd/m² meer.

Conclusie; de testwaardes die je terug vindt op de energielabels zijn niet betrouwbaar doordat de test onvoldoende gestandaardiseerd is. Je hebt dus helemaal niks aan een energielabel.
Die conclusie kan niet getrokken worden, we zullen eerst de betreffende Europese standaard op moeten zoeken voordat we daar uitspraken over kunnen doen. Zeker is dat de methode die Tweakers hanteert heel anders is dan de Europese. Wat Tweakers doet is een vlak wit scherm meten op 120 of 240 cd/m², terwijl het energielabel bewegend videobeeld voorschrijft. Er zijn ook eisen aan de standaardinstelling, die moet referentiewit weergeven op minstens 250cd/m². Referentiewit is RGB-waarde 240 van maximaal 255 bij normaal SDR en RGB-waarde 512 van maximaal 1023 bij HLG HDR.
3. Of een backlight zonder FALD maar beperkt gedimd kan worden ligt geheel aan de implementatie van de fabrikant, de geteste Hisense 55A7500F uit de gelinkte Round-up is hier bijv. niet toe instaat. Terwijl het goed kunnen dimmen van de backlight voor de Sony 55X7055 geen enkel probleem is, dit zie je ook terug in bovenstaande waardes. Ook onderstaande waardes bewijzen het tegendeel van jouw stelling, FALD zorgt er wel voor dat het energieverbruik in HDR verhoudingsgewijs lager is.

De Sony 55X90K heeft FALD en verbruikt volgens het energielabel 92 kWh in SDR en 128 kWh in HDR
De Sony 55X89K zonder FALD en verbruikt volgens het energielabel 93 kWh in SDR en 129 kWh in HDR
Oké, het is in ieder geval logisch dat het dimmen van de verlichting het verbruik terugschroeft en een televisie die flexibeler kan dimmen heeft dus meer mogelijkheden om energie te besparen. Zonder FALD kun je zeker nog wat lokaal dimmen, (er wordt immers vaak nog onderscheid gemaakt tussen local en global dimming bij dergelijk televisies) maar de mogelijkheden zijn wel heel beperkt.
De stelling dat een televisie met een hogere helderheid automatisch een hoger energievebruik op het label betekent kan ik niet goed onderbouwen, ik meende een tijd geleden hier een artikel over gelezen te hebben, echter kun jij ook niet goed onderbouwen dat dit niet het geval is aangezien de testmethode onvoldoende gestandaardiseerd.
Ik kan op zich leven met een deelonderbouwing, maar zal nog eens graven of ik kan vinden om welke standaard het gaat waarin de volledige procedure wordt beschreven. Dat wil ik namelijk zelf ook wel graag weten. Wel zit het er dik in dat het weer zo'n standaard is waarvoor je moet betalen om de tekst te mogen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De standaard is EN 62807-2, en we mogen €174,40 neertellen om hem te mogen lezen:

https://www.nen.nl/nen-en-iec-62087-2-2016-en-215430

Vermoedelijk bevat de DVD waar ze over spreken het beeldmateriaal dat afgespeeld moet worden tijdens de energietest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Freshouttheoven schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:30:
[...]

Graag de volgende keer je standpunten beter onderbouwen aangezien wat jij aangeeft/ beweert ook deels onjuist is.

Beetje jammer dat er iets te veel op technische details word ingegaan.
Je kan mij gewoon zien als consument die gewoon een goede tv wilt kopen.
Wat je hier allemaal schrijft is nogal abracadabra. Teveel in gaan op de materie..
Is dit echt iets dat mij als consument het mij beter doet begrijpen wat een tv doet?

Weet niet eens dat FALD is.. Waarom moet je voor een tv te kopen zo technisch onderlegt zijn?

Daarnaast vind ik dat nieuwe stroom verbruik systeem en de slechtste die ik ooit gezien heb.
Hadden beter bij de oude kunnen laten.. Nieuw systeem geeft nogal veel verwarring.

Verder vind ik het wel een leuk lopend topic.. Maar het komt niet helemaal waar het naar toe zou moeten.

Ben meer benieuwd naar welke tvs ik moet uitkijken./ die intressante kopen kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Robin4 op 24-12-2022 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
d0s schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:52:
[...]

Staat een review van de 43' variant in de pricewatch. Lijkt een prima TV op basis van reviews.
Mooi design ook voor een LED TV.
Ook als die in een open doos zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:14

d0s

sssst

Dat is aan jezelf om die afweging te maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 03:54
Robin4 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 01:11:
[...]

Wat je hier allemaal schrijft is nogal abracadabra. Teveel in gaan op de materie..
Is dit echt iets dat mij als consument het mij beter doet begrijpen wat een tv doet?

Weet niet eens dat FALD is.. Waarom moet je voor een tv te kopen zo technisch onderlegt zijn?

Daarnaast vind ik dat nieuwe stroom verbruik systeem en de slechtste die ik ooit gezien heb.
Hadden beter bij de oude kunnen laten.. Nieuw systeem geeft nogal veel verwarring.

Verder vind ik het wel een leuk lopend topic.. Maar het komt niet helemaal waar het naar toe zou moeten.

Ben meer benieuwd naar welke tvs ik moet uitkijken./ die intressante kopen kunnen zijn.
Het format voor een topicstart is er niet voor niets :) Door dat in te vullen (wat zijn je eisen, budget, concrete opties die je zelf al gevonden hebt etc), kunnen anderen je beter helpen. Zie voor voorbeeld andere topics waarin dit wel goed is ingevuld. Nu waaiert de discussie inderdaad wat breed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
dmantione schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:03:
[...]

Die conclusie kan niet getrokken worden, we zullen eerst de betreffende Europese standaard op moeten zoeken voordat we daar uitspraken over kunnen doen. Zeker is dat de methode die Tweakers hanteert heel anders is dan de Europese. Wat Tweakers doet is een vlak wit scherm meten op 120 of 240 cd/m², terwijl het energielabel bewegend videobeeld voorschrijft. Er zijn ook eisen aan de standaardinstelling, die moet referentiewit weergeven op minstens 250cd/m². Referentiewit is RGB-waarde 240 van maximaal 255 bij normaal SDR en RGB-waarde 512 van maximaal 1023 bij HLG HDR.
Wellicht inderdaad iets te kort door de bocht om te stellen dat de energielabels van tv's onbetrouwbaar zijn aangezien we de gebruikte standaard op detailniveau niet kennen. Tweakers mag dan een andere testmethode hanteren, je kan hier wel het een en ander uit ontleden/ concluderen aangezien alle tv's dezelfde testmethode ondergaan.
Oké, het is in ieder geval logisch dat het dimmen van de verlichting het verbruik terugschroeft en een televisie die flexibeler kan dimmen heeft dus meer mogelijkheden om energie te besparen. Zonder FALD kun je zeker nog wat lokaal dimmen, (er wordt immers vaak nog onderscheid gemaakt tussen local en global dimming bij dergelijk televisies) maar de mogelijkheden zijn wel heel beperkt.
Sony adverteert hier in ieder geval niet mee, ze zien dus de brightness control van de backlight als een standaard implementatie. Dit geldt overigens ook voor LG en Samsung maar in tegenstelling tot Sony adverteren zij er wel mee en is de implementatie hiervan simpeler/ minder doordacht wat je ook terug ziet in de testwaardes.
De standaard is EN 62807-2, en we mogen €174,40 neertellen om hem te mogen lezen:

https://www.nen.nl/nen-en-iec-62087-2-2016-en-215430

Vermoedelijk bevat de DVD waar ze over spreken het beeldmateriaal dat afgespeeld moet worden tijdens de energietest.
Jammer dat er geen gratis inkijkexemplaar te vinden is aangezien het interessante materie is.

De reden waarom ik achterdochtig ben omtrent energielabels is dat er bijv. grotere verschillen naar voren komen bij een Round-up van Tweakers dan dat de energielabels die je naast elkaar legt doen vermoeden.

Ook heb ik zo mijn twijfels bij de gestandaardiseerde EU testmethodes, zo wordt bij wasmachines bijv. enkel het eco-programma getest. Afgaand hierop kloppen de aangegeven waardes op het energielabel maar wanneer men verder kijkt dan kom je tot de conclusie dat je niet te veel waarde dient te hechten aan een energielabel. Zo kan een A+++ wasmachine van een jaar of 4 oud bij alle andere wasprogramma's energiezuiniger zijn dan de nieuwste wasmachine met vernieuwde energielabel A, terwijl het energielabel anders doet vermoeden. Niemand wast enkel met het eco-programma. Zet bijv. de gebruikswaarden van de Bosch WUU28T40NL 8kg tegenover de gebruikswaarden van de Bosch WAT28695NL 8kg en je ziet dat het oudere model energiezuiniger is met de reguliere wasprogramma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Robin4 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 01:11:

Beetje jammer dat er eerst geen kennis wordt opgedaan/ onvoldoende inzet wordt getoond alvorens een topic te openen en om advies te vragen met minimale info.

Ik begrijp goed dat je door de legio modellen het bos niet meer ziet, echter hoef je echt niet zo technisch onderlegd te zijn. Met een paar simpele zoekopdrachten via Google of in dit subforum was je in een half uurtje weer up date en kon je jezelf afvragen of bijv. Full Array Local Dimming (FALD) voor jou een toegevoegde waarde is. Dat er vervolgens op detailniveau verschillen zitten in de aansturing hiervan en dat merk A kiest voor meer schaduwdetails/ accuratere weergave en merk B voor diepere zwartwaardes ten koste van accuraatheid/ schaduwdetails is wellicht te technisch en daarvan verwachten we ook niet dat jij dit weet.

Je bent gewoon opzoek naar een hapklare antwoord, die heb ik je in een eerdere reactie gegeven.Smakelijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Wacht nog even met kopen. Aangezien er nog een hogere gas rekening staat te wachten waarschijnlijk.

Ga volgende maand wel verder kijken.. Misschien eventueel mogelijk net een beetje meer bij te leggen voor iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Freshouttheoven schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:43:
[...]

Beetje jammer dat er eerst geen kennis wordt opgedaan/ onvoldoende inzet wordt getoond alvorens een topic te openen en om advies te vragen met minimale info.

Ik begrijp goed dat je door de legio modellen het bos niet meer ziet, echter hoef je echt niet zo technisch onderlegd te zijn. Met een paar simpele zoekopdrachten via Google of in dit subforum was je in een half uurtje weer up date en kon je jezelf afvragen of bijv. Full Array Local Dimming (FALD) voor jou een toegevoegde waarde is. Dat er vervolgens op detailniveau verschillen zitten in de aansturing hiervan en dat merk A kiest voor meer schaduwdetails/ accuratere weergave en merk B voor diepere zwartwaardes ten koste van accuraatheid/ schaduwdetails is wellicht te technisch en daarvan verwachten we ook niet dat jij dit weet.

Je bent gewoon opzoek naar een hapklare antwoord, die heb ik je in een eerdere reactie gegeven.Smakelijk ;).
Hoi,

Ik vind dat je een beetje te aanvallend reageerd. Niet iedereen is een super techneut zoals jij dat wel waarschijnlijk bent.
Laatste keer dat ik een tv kocht was volgens mij in 2013 (en toen heb ik het woord FALD ook nergens horen vallen).. En toen was het technisch waarschijnlijk allemaal een stuk simpeler.

Jij verwacht dat ik doctor anders moet zijn kwa kennis om dan pas een tv te kunnen aanschaffen kopen.
Vind dat je met die verwachting een beetje teveel door draait. Ik geloof dat de gemiddelde consument dat overigens ook niet weet.
Gaat naar bijvoorbeeld naar een MM, laat zich wat technisch bij praten/ of zover laten ompraten dat de verleiding hoog word om tot een koop over te gaan.

Nou zeg je dat ik geen inzet heb getoond? Misschien was dit wel onzichtbare inzet, waar ik hier niks vermeld van heb.. Ja dan ziet het er dan zo uit dat ik niks gedaan heb..
Nee ik ben zelf echt al naar tvs in de pricewatch gaan kijken.. En heb er ook wat redelijk leek in mijn wenstlijst gezet (misschien alleen prive zichtbaar)

Probleem is dat in het budget segment gewoon weinig te vinden valt... Of er is eind van dit jaar zo`n grote verkoop van oude toestellen geweest, dat daardoor ook een hoop betere uit de price watch zijn verdwenen.. (misschien gewoon een pech gevalletje richting mijn kant.

Overigens ben ik niet vies voor een ouder model tv. Ik hoef daarom ook niet het nieuwste van het nieuwste te hebben omdat je dan altijd de premium prijs voor betaald, wat ik dus niet wil doen.

Momenteel hebben we hier een Salora 32LED9100C tv.. En dan daar vanaf lijkt mij dat alles beter is. :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar om met een opsomming te komen.

Budget is momenteel MAXIMAAL 750 euro (ook als ik toch meer te besteden heb) (liefst minder) (die salora heeft ook maar 200 euro gekost toen) (wil er gewoon niet meer aan uitgeven voor een tv voor de woonkamer) In de zin dat je de tv toch moet delen met andere (en ik hem betaal)

Wil een grotere TV hebben dan 32 inch.. Want je kan er wel erop kijken maar voor een huiskamer toch wat beperkt kwa grote.

Minimaal 43 inch (soms zou ik voor 43 inch kiezen als een 50 inch flink duurder kost) maximaal 50 inch voor de beste kijk ervaring.

Kwa beeld techniek heb ik geen harde eis.. Nieuwer kost duurder en word lastig voor 750 euro en minder.

Kijk afstand is (dicht bij ongeveer 80 cm) tot 2 meter van het verste punt.

Liefst 4 HDMI poorten ( 3 is wel de minimale harde eis)

Ik weet niet hoe het verder met de Hertzen is met een beeldscherm.. Weet niet of 50 / 60 / 100 Hz echt voldoet.. (heb zelf nooit echt veel verschil gezien) heb ook niet veel tv gehad. (Ik denk dat gemiddeld 60 Hertz wel prima is.

Over het smart gedeelte durf ik niet veel over te zeggen, heb ik te weinig ervaring mee. Koop niet ieder jaar een tv..
Heb op een tv uit 2013 (sony) andriod tv erop staan. Op die tv (type weet ik even niet uit me hoofd) draait dat OS best wel sloom.

Overweeg wel WEBOS van LG.. Alleen zag via youtube. YouTube: LG webOS 22 (webOS 7) overview with tips & tricks on 2022 C2 OLED TV dat versie 22 best wel veel reclame / overbodige adviezen van films erop heb staan waarvan ik niet zo kapot van ben.

Tegenwoordig is alles 4K.. dus dat zal voor mijn keuze ook zo zijn.

Liefst wel een goede 4K upscaler erin.(gebruik nog consoles / apparaten die 1080 of minder doen.

[optioneel aansluiting voor een soundbar (die gaat er waarschijnlijk komen als het geluid niet zo best blijkt te zijn. (dat heet toch Audio Return channel ofzo?)

Hij word overigens opgehangen aan de muur. Tijdelijk op de standaard totdat ik een goede muurbeugel heb.
Muurbeugel word later gekocht om de maand kosten laag te houden.

Verder moet de tv met ziggo gebruikt kunnen worden.

Kijkhoeken moeten redelijk zijn. (verwacht geen super de luxe paneel) maar moet wel te doen zijn zonder fustratatie.

Hou wel van embylight.. Maar ben niet kapot van die zilvere tv bezels van philips.

Weet niet of ik verder nog iets gemist heb...

TVs die ik in me wenstlijst heb geplaatst:

Sony Bravia KD-43X73K Zwart
Panasonic TX-49HXW944 Zwart
LG 50UQ80006LB Zwart
LG 43UQ80006LB Zwart

Ik had eerder nog:

LG 43LM6370PLA Zwart (geinformeerd bij een bedrijf die hem op de site had staan, maar later toch niet leverbaar bleek te zijn (ja weet dat dit een 1080P tv is)

Salora 43FA220 Zwart (was een optie als 1080P TV.. Was benieuwd hoe de component aansluiting hier werd gerealiseerd. Handleiding opgezocht en bekeken.)

Zou via een VGA aansluiting (waar wel component signaal op zit) naar een domme lange kabel gaan die uiteindelijk bij 3 mannelijke component stekkers aankomt..

En dan moet je ook nog met gender changers gaan lopen rommelen om het werkend te krijgen.
Vond deze oplossing nogal best vreemd om het zo te zeggen dat ik ook gelijk me intresse in deze tv verloor.

Voor een beetje meer heb je dan ook al een LG 43UQ80006LB Zwart

[ Voor 8% gewijzigd door Robin4 op 25-12-2022 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-06 22:50
Wat denk je van een Philips 43PUS8887?
Nu voor € 644 in de aanbieding bij Expert.
Voldoet zo te zien aan al je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Moet even zoeken.

Zit wel met een addertje is dat ik met paypal moet betalen.

Dit doet wel een beetje auw:

Energieverbruik (HDR) per 1000 uur
125 kWu

Snap dat in HDR modus een TV altijd meer verbruikt.. Maar zit wel aan een bepaalde max.

[ Voor 52% gewijzigd door Robin4 op 26-12-2022 01:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ik vind dat je een beetje te aanvallend reageerd. Niet iedereen is een super techneut zoals jij dat wel waarschijnlijk bent.

Jij verwacht dat ik doctor anders moet zijn kwa kennis om dan pas een tv te kunnen aanschaffen kopen.
Vind dat je met die verwachting een beetje teveel door draait. Ik geloof dat de gemiddelde consument dat overigens ook niet weet.
Gaat naar bijvoorbeeld naar een MM, laat zich wat technisch bij praten/ of zover laten ompraten dat de verleiding hoog word om tot een koop over te gaan.
Ik reageer niet aanvallend, ik ben gewoon direct. We zitten op een tech forum, en daar mag je een bepaalde basisniveau of op zijn minst een minimale inzet bij verwachten. Je hebt nog niemand bedankt c.q. waardering geuit voor zijn of haar bijdrage/ info, over omgangsnormen gesproken.

Bij de Media Markt zetten ze een fake glimlach op, hebben ze onvoldoende kennis en proberen ze je de tv te verkopen met een hogere winstmarge. Wanneer je graag als een snowflake behandelt wilt worden, niet tegen directheid kunt, en geen moeite wilt nemen om je in te lezen alvorens vragen te stellen waar je het antwoord zelf ook makkelijk van kunt vinden zou ik lekker naar de Media Markt gaan net als de gemiddelde consument :).
Moet even zoeken.

125 kWu

Snap dat in HDR modus een TV altijd meer verbruikt.. Maar zit wel aan een bepaalde max.
Je staart je onnodig blind op het verbruik zonder rekening te houden met de variabelen.

- Je huidige tv is een 32” HD Ready, meer pixels betekent een hogere stroomverbruik.
- Tel daarbij op dat de stap van 32” naar 43” of 48'' relatief klein klinkt, echter betekent dit bijna/ meer dan een verdubbeling in beeldoppervlakte (80% of 125%) en dus een hogere stroomverbuik.

Daarnaast betekent het niet dat wanneer je een tv koopt die HDR capabel is dat er vanuit de film studio's representatives bij jou langs komen en je dwingen dat je enkel en alleen nog maar HDR mag kijken. Je kunt er ook voor kiezen om het gewoon bij SDR te houden, ook zal in de praktijk het percentage HDR content max een kwart beslaan van de totale hoeveelheid uren dat men tv kijkt.

Tv is amusement en dit mag wat kosten, zoals je kunt zien zijn de huidige tv’s omgerekend een stuk zuiniger vergeleken met jouw 32” tv. Wanneer een meerverbruik van een paar tientjes per jaar aan elektriciteit jouw portemonnee dusdanig raakt/ pijn doet kun je je afvragen of het kopen van een nieuwe tv wel zo verstandig is.

De LG 48A2 is de meest logische keuze binnen het gestelde budget (Art&Craft Benulux model) vergeleken met alle andere genoemde modellen, dan krijg je er naast de zeer goede beeldkwaliteit ook de beste kijkhoeken voor terug.

Of koop een LG 32LQ63 met een jaar verbruik van 32 kWh of de Sony 43X7xK met een jaarverbruik van 54 kWh, dan kun je in ieder geval goed slapen ;).

Het ga je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Heb die LG 48a2 eens vergeleken met

50UQ80006LB

Zie eigenlijk weinig verschil tussen beiden..

De verschillen zouden moeten zijn..

Die 48 een Oled paneel heeft. en de betere kijkhoeken.

Voor de rest zie ik dat de specs met de 50UQ80006LB vrijwel gelijk zijn.

Had een beetje mis gekeken.. Die 48 inch heeft ook nog dolby atmos en youtube in de app.. die andere wellicht niet?

Het is soms ook lastig zoeken bij de pricewatch. Komt wel eens voor dat informatie niet klopt of ontbreekt.

[ Voor 29% gewijzigd door Robin4 op 26-12-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 16:37
Robin4 schreef op maandag 26 december 2022 @ 01:04:
Moet even zoeken.

125 kWu

Wat is daar precies 'auw' aan? 125 Watt verbruik is niet bizar veel, toch :? Zeker gezien het hier om een worst case scenario (HDR) gaat. Ik gok dat je niet 100% van de tijd HDR zal kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 26-12-2022 21:21 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Hahn schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:19:
[...]

Wat is daar precies 'auw' aan? 125 Watt verbruik is niet bizar veel, toch :? Zeker gezien het hier om een worst case scenario (HDR) gaat. Ik gok dat je niet 100% van de tijd HDR zal kijken.
Als je 4 uur tv kijkt misschien niet. Maar als het ding zowat de hele dag aanstaat en dan ook nog x aantal keer dagen, dan telt dat wel lekker opl ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Robin4 schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:23:
[...]

Als je 4 uur tv kijkt misschien niet. Maar als het ding zowat de hele dag aanstaat en dan ook nog x aantal keer dagen, dan telt dat wel lekker opl ;)
Je mist het belangrijkste punt van m'n post: dit gaat om HDR, wat je geheid niet 24/7 zal kijken. Bij SDR is dit het verbruik:
Energieverbruik (SDR) per 1000 uur
53kWh
Zuiniger dan je huidige TV.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 26-12-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Vraag mij af hoeveel HDR content er eigenlijk er is.. Ik verwacht niet dat een Ziggo zender maatschappij veel zenders met HDR heeft.. Of laat staan HDR uberhaupt door geeft..

@ Hahn ben het gedeeltelijk wel met je eens wat je zegt.. Maar dit komt waarschijnlijk ook omdat er misschien nog niet veel HDR content er is..

Maar des te meer dat er komt.. En je (mits je het erg mooi vind) je er verslaafd eraan raakt en dus ook meer er van gaat consumeren, waardoor dan ook het energie verbruik omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Robin4 schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:30:
Vraag mij af hoeveel HDR content er eigenlijk er is.. Ik verwacht niet dat een Ziggo zender maatschappij veel zenders met HDR heeft.. Of laat staan HDR uberhaupt door geeft..

@ Hahn ben het gedeeltelijk wel met je eens wat je zegt.. Maar dit komt waarschijnlijk ook omdat er misschien nog niet veel HDR content er is..

Maar des te meer dat er komt.. En je (mits je het erg mooi vind) je er verslaafd eraan raakt en dus ook meer er van gaat consumeren, waardoor dan ook het energie verbruik omhoog gaat.
:z Leuk bedacht, maar dat gaat natuurlijk voor elke tv gelden die je gaat kopen die HDR-beelden kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 15:38
Is een tv via vraag & aanbod niet een goed idee? Er worden een hoop FullHD tv’s voor weinig verkocht omdat mensen over gaan naar 4K.
Op 2 meter afstand is dat maar beperkt van meerwaarde. Qua technische ontwikkeling is er natuurlijk wel wat verschil (Een nieuwe oled is natuurlijk cool, maar ook 2x je budget), maar ook geen wereldschokkende veranderingen. Binnen je budget zou je volgens mij prima een paar jaar oud (sub)top model moeten kunnen scoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Smobbo schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:49:
Is een tv via vraag & aanbod niet een goed idee? Er worden een hoop FullHD tv’s voor weinig verkocht omdat mensen over gaan naar 4K.
Op 2 meter afstand is dat maar beperkt van meerwaarde. Qua technische ontwikkeling is er natuurlijk wel wat verschil (Een nieuwe oled is natuurlijk cool, maar ook 2x je budget), maar ook geen wereldschokkende veranderingen. Binnen je budget zou je volgens mij prima een paar jaar oud (sub)top model moeten kunnen scoren!
Bedankt voor je goede suggestie. Maar wil om welke reden dan ook gewoon een nieuwe kopen.

Ben het ook met je eens dat Oled 2x je budget kost.. Maar ik hoef ook niet allemaal het nieuwste van het nieuwste te hebben. Denk dat een overgang naar een grote LED TV al veel verschil maakt.
Is de kijk hoek belangrijk in deze? Denk dat als ik een groot scherm pak, van elke plek op de bank wel ongeveer redelijk recht er voor zit. Of een kleine schuinte (welke wellicht in die 178 graden nog valt.

Maak me meer een beetje zorgen welke specs ik bij welke tv ik krijg. Valt me wel op dat 4x HDMI ook geen makkelijke is. En dat 3 zeker de minimale standaard is.

Verder vraag ik me af wat ik met de audio filter kan / moet... Omdat je op 1 tv Dolby Atmos hebt en op de ander DTS ect..

[ Voor 8% gewijzigd door Robin4 op 26-12-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 15:38
Robin4 schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:56:
[...]

Bedankt voor je goede suggestie. Maar wil om welke reden dan ook gewoon een nieuwe kopen.
Ik ben dan stiekem wel benieuwd welke reden. Effectief ga je namelijk bijvoorbeeld met een budget model uit 2020 een slechtere tv kopen dan een (sub)topper uit 2018-2019. Waarom zou je dat doen? Branduren zijn bij een led tv volgens mij geen relevant issue…
Ben het ook met je eens dat Oled 2x je budget kost.. Maar ik hoef ook niet allemaal het nieuwste van het nieuwste te hebben. Denk dat een overgang naar een grote LED TV al veel verschil maakt.
Is de kijk hoek belangrijk in deze? Denk dat als ik een groot scherm pak, van elke plek op de bank wel ongeveer redelijk recht er voor zit. Of een kleine schuinte (welke wellicht in die 178 graden nog valt.

Maak me meer een beetje zorgen welke specs ik bij welke tv ik krijg. Valt me wel op dat 4x HDMI ook geen makkelijke is. En dat 3 zeker de minimale standaard is.

Verder vraag ik me af wat ik met de audio filter kan / moet... Omdat je op 1 tv Dolby Atmos hebt en op de ander DTS ect..
Als je er altijd vrijwel recht voor zit maakt kijkhoek dus niets uit. Je kan er tegenwoordig best schuin voor zitten zonder issues.
4 HDMI hebben de meeste goede modellen wel, bij budget modellen wordt hierop beknibbeld.
Al die special Audio codecs kan je denk ik nog wel negeren, die zitten niet op de instappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Alles is beter dan mijn oude salora toch?

• Robin4
Denk dat ik waarschijnlijk deze ga overwegen:

Sony Bravia KD-50X89K Zwart

Valt net buiten budget, maar kan ik eind volgende maand ook nog kopen..

Ik wil toch voor 50 inch gaan.. Want te klein gekocht is later spijt.

En voor game consoles is een 100Hz waarschijnlijk vloeiender dan een 50Hz tv..

De 4 x HDMI is verder mooi mee genomen.

Andriod TV is een beetje jammer.. Wilde eigen wel eens Tizen proberen.
Maar misschien is deze versie van Andriod sneller.

Minder is wel dat account PC gelogd zit aan account TV.. Tenzij ik er een andere apart account voor ga aanmaken.

Pagina: 1