Toon posts:

te veel slangen bij elkaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• artost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-12-2022
Mijn vraag
ik wil vloerverwarming aanleggen en kom op 16 zones uit, als ik die allemaal naar 1 verdeler leidt dan heb ik 32 leidingen van elk 16mm vlak naast elkaar liggen. Dan liggen ze ruim 2,5 meter naast elkaar met een HOH ( hart op hart ) van 50mm. Ik ben bang dat dat vloergedeelte dan veel te warm wordt. Heeft iemand daar een advies over?
Ik hoor graag,
groeten Arthur

Alle reacties

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:01
Gewoon meer dan 1 verdeler nemen.

TheS4ndm4n#1919

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Offtopic: door de topictitel dacht ik direct aan de epische cultfilm Snakes on a Plane :+

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ga je vanaf de verdeler voor elke groep de zelfde route nemen? of kan je door een muur heen steken voor bepaalde groepen?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:42
Met 16 groepen wordt de aan en toevoerlengte naar de eigenlijke lussen veel te lang...dat kan opwarming van de vloer opleveren op plaatsen waar je dat niet wil hebben vanwege mogelijke thermostaat regeling van afzonderlijke groepen.

En wat je zelf ook al aangaf het wórdt erg warm daar bij die ene verdeler...dus opdelen in 2 verdelers; 1 boven en 1 onder bijvoorbeeld of zelfs 3 stuks als beneden de toe en afvoer lengte nóg te lang worden.

16mm buis is erg iel, zelf heb ik voor 20mm buis gekozen, maar 18mm is voldoende.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:42
sOid schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:57:
Offtopic: door de topictitel dacht ik direct aan de epische cultfilm Snakes on a Plane :+
Of de 'map room' in de eerste Indiana Jones film...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
artost schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:48:
ik wil vloerverwarming aanleggen en kom op 16 zones uit, als ik die allemaal naar 1 verdeler leidt
Bedenk ook goed of dit nog werkbaar is qua flow & systeem.
Er kan drukverschil ontstaan tussen de eerste en laatste groep en al je flow moet door de aanvoer heen. (Meestal 1" / 32mm) Wil je zones gaan regelen heb je 16 stelmotoren nodig, met een controller met 16 groepen.

Gevoelsmatig lijkt het erop dat je aan het over engineeren of over optimaliseren bent.
Je HoH probleem (en ja, dit ga je merken, helemaal als dit op een plek in het huis is die weinig warmte nodig heeft, zoals een gang) is een indicatie dat je misschien te ver gaat.

Het zou jammer zijn als je nu te ver gaat met optimaliseren en daardoor juist een minder goed systeem krijgt.
Bijvoorbeeld 1 stelmotor kost ~€30, verbruikt 1W. Bij 50% aan/uit van een kamer heb je 4kWh extra verbruik als je een extra groep toepast.
Ergens moet je systeem dus 4kWh/jaar zuiniger zijn (betere COP, lager pompvermogen) om het te verantwoorden.
En dan hebben we het niet over de kosten van de verdeler e.d. ik gok dat je aan ~€100/groep moet denken. Dus stel je kunt met 8 groepen ook uit, dan moet je €800/levensduur + 32kWh/jaar terugverdienen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee