Toon posts:

Internetkabel van meterkast naar meerdere kamers trekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Hoi allen,

Ik heb besloten om een internetkabel naar boven te trekken. Primaire computer staat op zolder en ik gebruik op dit moment powerline. Resultaten zijn ok (ik haal rond de 100mbit op een 400mbit abbonement).

Ik heb even rondgekeken en zie coax- en telefoon aansluitingen door het huis die niet meer gebruikt worden. Graag wil ik deze kabels vervangen door utp.

Mijn focus is de zolder en heb de volgende route gevonden:
Meterkast (begaande grond) --> slaapkamer 1 (eerste verdieping) --> langs slaapkamer 2 (eerste verdieping) --> Zolder/Slaapkamer 4 (tweede verdieping)

Aantal meters benodigd is ongeveer 25 meter.

Terwijl ik het aan het opmeten was dacht ik: maar wat als ik later internet wil in een andere kamer? Is het niet beter om te denken aan de toekomst voor als ik bijv mijn werkplek wil verplaatsen en niet weer alles weer te hoeven aansluiten?

Daarom wil ik een vanuit slaapkamer 1 ook een kabel trekken naar slaapkamer 3, mogelijk ook een aansluiting in slaapkamer 2 en optioneel een aansluiting in slaapkamer 1 (waar eigenlijk nu een split zit).

Nu zit ik met het technische, volgens mij heb je een switch nodig om een split te kunnen maken in slaapkamer 1 (het liefst heb ik daar geen apparaat hangen, waar de kabel uitkomt is niet waar ik een apparaat op de grond wil hebben).

Van de meterkast naar slaapkamer 1 is er misschien een mogelijkheid om 2 kabels te trekken. Van slaapkamer 1 naar 2 en 3 is er genoeg ruimte voor 2 kabels. Van slaapkamer 3 naar zolder is er maar genoeg ruimte voor 1 (maar zie geen probleem in de situatie wat ik wil).

Wat is er technisch mogelijk? Van meterkast direct een kabel naar slaapkamer 1 en één naar zolder?
Elke keer als ik wil splitten een switch/router tussen zetten?

Of zijn er apparaten die hiervoor ontwikkeld zijn (die je in de muur kan wegwerken) dat je ergens internet van af kan tappen maar dat er nog wel een kabel ergens anders naartoe gaat?

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:35
zoiets als dit is klein en je kan het aan de muur bevestigen

uitvoering: Netgear Prosafe GS105

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:34
Het fijnste zou zijn als je vanuit de meterkast gewoon 2 kabels per kamer kan leggen. Netjes afgemonteerd op een dubbele wcd

• mr.hypocrite
  • Niet online
helloitsme schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:17:
zoiets als dit is klein en je kan het aan de muur bevestigen

uitvoering: Netgear Prosafe GS105
Als ik voor de switch optie ga dan zal ik dus een switch in slaapkamer 1 en 2 moeten leggen als ik me nioet vergis?
Sethro schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:20:
Het fijnste zou zijn als je vanuit de meterkast gewoon 2 kabels per kamer kan leggen. Netjes afgemonteerd op een dubbele wcd
Acht kabels vanuit de meterkast naar slaapkamer 1 gaat denk ik niet lukken :9

Maar je opmerking heeft me wel aan het denken gezet. Als het me lukt om 2 kabels te trekken naar slaapkamer 1, dan kan ik daar een wandcontactdoos voor 2 poorten neerzetten. Vanuit daar 1 kabel richting slaapkamer 2 en 1 kabel naar slaapkamer 3.

Ik sta nog steeds open voor andere suggesties!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:35
mr.hypocrite schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:26:
[...]

Als ik voor de switch optie ga dan zal ik dus een switch in slaapkamer 1 en 2 moeten leggen als ik me nioet vergis?

[...]
Ja

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:48
Als je 1 aansluiting per ruimte genoeg vind, en inderdaad van de meterkast naar kamer 1 ruimte heb voor 2 kabels kan je ook nog overwegen:
  • kabel van meterkast naar kamer 2 (door kamer 1)
  • kabel van meterkast naar kamer 3 (door kamer 1)*
  • kabel van kamer 2 naar kamer 1 om ook op kamer 1 een aansluiting te realiseren
  • kabel van kamer 2 naar zolder
*indien er tussen kamer 1 en 2 ruimte is voor 3 kabels zijn deze kabel ipv vanaf de meterkast ook nog vanaf kamer 2 getrokken kunnen worden, dan zou je in de meterkast slechts 1 poort nodig hebben, anders 2.

Op kamer 2 zou je dan 5 poorts switch neer kunnen zetten die de kabels vanuit meterkast, kamer 1 en zolder verbind (en eventueel ook kamer 3), en dan zit daar ook nog een bruikbare poort op voor die kamer.

[Voor 4% gewijzigd door Eupeodes op 22-12-2022 20:43]

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 01:00

bl33d

I love the smell of Napalm..

Kabels trekken naar elke ruimte hoeft niet perse een doel te zijn. Als je snel internet wilt halen in je gehele huis kan een paar goed geplaatste APs genoeg zijn. Afhankelijk van je oppervlak, demping van muren etc en hoe de andere kamers liggen tov kamer1.

• mr.hypocrite
  • Niet online
bl33d schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:47:
Kabels trekken naar elke ruimte hoeft niet perse een doel te zijn. Als je snel internet wilt halen in je gehele huis kan een paar goed geplaatste APs genoeg zijn. Afhankelijk van je oppervlak, demping van muren etc en hoe de andere kamers liggen tov kamer1.
In kamer 3 staat ook een PC (hoewel die nu niet supervaak wordt gebruikt). Powerline op dit moment voldoet.
Kamer 2 is potentieel een werk/gamekamer in de toekomst, op dit moment is bekabeld internet geen prio.

Kleine update, ik heb even beter gekeken en blijkt dat er ook een toegang tot zolder is vanuit kamer 1:
Nieuwe situatie (situatie 1 is nog steeds mogelijk):

Hoe het eruit ziet is een switch in kamer 1 de makkelijkste optie is.

Wat ik mogelijk ga doen is 1 kabel trekken van meterkast --> slaapkamer 1 --> zolder zodat ik nu al kan genieten van snel internet. Met genoeg extra kabel in de meterkast of zolder kan ik altijd nog doorknippen en een switch ertussen zetten.

Óf, ik trek een kabel (of twee) naar slaapkamer 1 met een mooie wandcontactdoos wat ik mooi weg kan werken. Vanuit daar voor nu een kabel van slaapkamer 1 naar zolder. Kabel naar slaapkamer 2 of 3 is ook makkelijk te realiseren. Aan de hand van in welke kamers een pc staan kan ik een kabel naar keuze in de wandcontactdoos prikken. Zo voorkom ik ook dat een switch 24/7 aan staat terwijl dat op dit moment niet hoeft.

Ik heb bij de action een keer een LS1005G gehaald voor rond de 10 euro. Nooit gebruikt maar is wel lekker klein.

Ik ben van plan om een cat6a kabel te trekken, scheelt maar een paar euro met cat6, koop meteen 30 meter

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:11
"Ik heb even rondgekeken en zie coax- en telefoon aansluitingen door het huis die niet meer gebruikt worden."

Geen idee of je inmiddels al utp kabels hebt aangelegd, maar jouw situatie en je bovenstaande opmerking m.b.t. coax aansluitingen roepen bij mij 1 ding op: MoCA, oftewel internet over coax.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:10
Als je vanuit de zolder toegang hebt tot slaapkamer 1, heb je misschien dan ook toegang tot de ander twee kamers vanuit de zolder?
In dat geval trek je vanuit de meterkast(via slaapkamer 1) een kabel naar zolder, plaats daar een patchpanel en een switch en trek vanuit dat patchpanel een kabel naar elke slaapkamer.

Gebruik cat 6 utp met stugge aders voor vast bekabeling en ga geen RJ45's aanknijpen.
Cat 6A is volkomen overbodig en alleen maar dikker en dus lastiger te verwerken en kunt daarmee problemen krijgen als je de afscherming verkeerd aard.

[Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 29-12-2022 11:07]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

EverLast2002 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:25:
"Ik heb even rondgekeken en zie coax- en telefoon aansluitingen door het huis die niet meer gebruikt worden."

Geen idee of je inmiddels al utp kabels hebt aangelegd, maar jouw situatie en je bovenstaande opmerking m.b.t. coax aansluitingen roepen bij mij 1 ding op: MoCA, oftewel internet over coax.
Moca is nuttig als je ook de coax functie nog gebruikt, of als de coax kabel ergens vast zit in de leiding.
Als die coax gebruikt kan worden als trekdraad voor een UTP is dat goedkoper en beter dan een moca er tussen hangen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• jadjong
  • Laatst online: 22:56
mr.hypocrite schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:05:

Of zijn er apparaten die hiervoor ontwikkeld zijn (die je in de muur kan wegwerken) dat je ergens internet van af kan tappen maar dat er nog wel een kabel ergens anders naartoe gaat?

[Afbeelding]

Bij voorbaat dank!
Je hebt 'in wall accespoints'. Dat zijn niet zo heel sterke wifi dingen met een ingebouwde switch. Doordat je in elke ruimte zo'n ding plaatst is het helemaal niet erg dat ze wat minder sterk zendvermogen hebben, je zit toch altijd vlak bij.
En anders doen wat @Ben(V) zegt, verplaats het patchpaneel naar een plek waar je wel alle draden samen kan laten komen en trek vervolgens een enkele draad naar de meterkast voor koppeling met internet. Het spul samen laten komen in de meterkast is geen plicht, als het kabel technisch handiger is om alles in een keukenkastje uit te laten komen dan houdt niemand je tegen. :P

• Ben(V)
Het is een misvatting dat enige wifi accesspoint sterker is dan anderen.
Ze hebben allemaal hetzelfde zendvermogen (wettelijk vastgelegd).

Het verschil is dat de plaatsing van in-wall accesspoints vaak veel slechter is dan bijvoorbeeld een accesspoint aan het plafond.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jadjong
  • Laatst online: 22:56
Antenne in die kleine kastjes is ook wat minder.

• mr.hypocrite
  • Niet online
Ik had begin deze week spullen besteld en inmiddels het volgende toegepast:

Momenteel heeft slaapkamer 1 en 4 geen internet maar dat is op dit moment niet nodig.

In slaapkamer 1 en 4 heb ik 2 poorts wcd geplaatst.

Alleen, ik had de verkeerde kabels besteld. Pas na het trekken van 2 maal cat 6 kabels naar slaapkamer 1 kwam ik erachter dat de kabels stranded waren en niet stug. De RJ45 connectoren die ik had besteld waren ook voor stugge kabels. Aangezien ze er toch al lagen een flexibele kabel aan de LSA gezet van de wcd en ik haalde gewoon de 400mbit (heb nog geen gigabit verbinding). Omdat ik het niet meer kon retourneren en ik geen zin had om nog langer te wachten op spullen maar gewoon afgemaakt.

Bedankt voor alle tips, ik ben tevreden over performace ookal zeggen ze elders dat je nooit een stranded kabel aan een wcd moet binden.

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:32
Ben(V) schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:05:
Als je vanuit de zolder toegang hebt tot slaapkamer 1, heb je misschien dan ook toegang tot de ander twee kamers vanuit de zolder?
In dat geval trek je vanuit de meterkast(via slaapkamer 1) een kabel naar zolder, plaats daar een patchpanel en een switch en trek vanuit dat patchpanel een kabel naar elke slaapkamer.

Gebruik cat 6 utp met stugge aders voor vast bekabeling en ga geen RJ45's aanknijpen.
Cat 6A is volkomen overbodig en alleen maar dikker en dus lastiger te verwerken en kunt daarmee problemen krijgen als je de afscherming verkeerd aard.
Cat 6A heb je ook zonder afscherming hoor.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• Ben(V)
Is nog steeds nutteloos dikker.
Alleen zinvol als je over afstanden van meer dan 55m een snelheid van 10Gbps wilt kunnen halen.

@mr.hypocrite
Stranded kabel in een LSA kan als je het aansluit wel werken, maar op den duur kun je daar problemen mee krijgen.
Die aders worden tussen het vorkje van de lsa geduwd en bij een stugge aders snijd die de ader een beetje in en maakt zo een koude las.
Soepele aders worden er tussen geduwd en geven mee, dus alleen oppervlakte contact die in de toekomst los raakt of waar corrosie tussen komt.

Dan heb je ineen zomaar problemen en zoek je je rot om hde oorzaak te vinden want niemand denkt dan aan de bekabeling meer.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee