Toon posts:

Elitedesk build

Pagina: 1
Acties:

• Ghlub
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-01 18:01
Goedeavond tweakers,

Voor mijn mini pc project heb ik een paar vragen voor de professionals onder ons.
Mijn plan is om een Elitedesk G6 mini te gaan gebruiken als gaming computer. De SSD M.2 slot die er in zit ga ik gebruiken om een externe videokaart aan te sluiten. De processor zou snel genoeg moeten zijn om moderne games te draaien. Het is namelijk een I5 10500T .. Het eerste probleem waar ik al tegen aan denk te lopen is dat ik een 35W model heb gekocht terwijl er een 65W versie bestaat.

Zou iemand mij verder kunnen helpen met de volgende vragen?

Kan ik mijn I5 10500T met de geschikte koeling laten presteren als een I5 10500?

Welke settings moet ik veranderen om dit te realiseren?

Is het mogelijk om een DIYwaterkoeling te maken die buiten de case loopt?

Uiteindelijk is het doel van dit project om een draagbare mini computer te maken met de kracht van een grote desktop. Waarbij je gebruik kan maken van je eigen scherm toetsenbord en muis. Ik ben van plan om zelf een compacte behuizing te bedenken om alles bij elkaar te brengen. Met als doel dit zo klein mogelijk te houden en het geheel een mooi design te geven. Het is puur een hobby project voor de fun en ideeën zijn welkom natuurlijk. :)

Update 25-12-22

Zoals belooft wil ik even wat foto's van de setup sturen. Ik ben inmiddels overgestapt op een oudere elitedesk G4. Dit is wel een 65W variant die beter koelt, en is dus merkbaar in prestatie. Ondanks hier een I3 8300 in zit zijn de prestaties vergelijkbaar.

Aankomende acties:

- Werkgeheugen update
- Processor update (I7)
- Koeling monteren en behuizing aanpassen
- Behuizing ontwerp schetsen

Openstaande vragen:
- Bij opstarten moet msi afterburner mijn videokaart aansporen, anders draaien de fans niet. Valt dit op te lossen?

- Ideale settings vanuit bios, XMP valt niet in te schakelen. Softwarematig wel mogelijk. eventuele tips zijn welkom.

[Voor 52% gewijzigd door Ghlub op 25-12-2022 10:28. Reden: Update]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55
Een HP machientje is volledig dichtgetimmerd qua opties. Overklokken kun je vergeten.

Een M.2 slot levert maximaal 4 lanes op PCIe 3.0 snelheid, maar reken er niet op dat je videokaart herkend wordt in het slot dat SSD dedicated is.

Ten slotte lever je ongeveer 10 a 20% procent in qua prestaties tussen beide CPU's.

Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Ryzen 5 5600X (10)

• Ghlub
Overklokken is niet persé het doel. Maar het klopt toch dat de processor op temperatuur automatisch terugschakelt. Daarom dacht ik dat het handig zou zijn om de koeling te verbeteren om zo toch de prestaties van de CPU te krijgen zonder de T

Wat betreft de kaart, zie deze video:
Ik heb een video gezien waarin de kaa[t wel word herkend in de M.2 slot. https://www.youtube.com/w...=468s&ab_channel=ETAPRIME

Morgen ga ik het proberen! ik laat je weten hoe het is gegaan, bedankt voor je reactie!

• Ghlub
Eerste test van de setup. Alles aangesloten word herkend met een paar truukjes..

Mijn gevoel zegt, zeker niet slecht!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Gezien de M.2 slot direct aan de PCIe lanes van de CPU hangt en alleen PCIe praat verbaast het me niet dat het zowaar gelukt is. HP staat niet bekend om het volgen van standaarden, maar zelfs dat kunnen ze niet verkrachten :+

Verder nette prestaties. Hoger TDP moet je niet willen, is de computer niet op gebouwd qua koeler.

I reject your reality and substitute my own

• Ghlub
Update:)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee