• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01 14:39
De eerste versie van het centrale algoritmeregister van de overheid staat sinds deze week live. https://algoritmes.overheid.nl/
Daarmee is een eerste stap gezet in een proces dat duidelijkheid biedt hoe de overheid algoritmes inzet. Op zijn vroegst in 2024 moeten alle voor burgers toepasselijke algoritmen in het register verplicht zijn opgenomen en inzichtelijk zijn.

Met de lancering van het centrale onderdeel van het publieke algoritmeregister zijn gegevens over de gebruikte ‘rekenrecepten’ thans op één plek doorzoekbaar voor iedereen. Het kabinet wil dat algoritmes zijn te controleren op discriminatie en willekeur. De Toeslagen-affaire heeft de roep om zo’n register nog versneld.

Volgens staatssecretaris van Huffelen gaat het om een eerste versie van het register. Er zijn nog meerdere verbeteringen nodig. Zo zijn details vaak nog niet vermeld. en is verdere doorontwikkeling nodig. Het komend jaar zal in overleg met overheden gewerkt worden aan een eenduidige registratie van algoritmes", aldus Van Huffelen.

Gezien mijn affiniteit met dit onderwerp ben ik eens gaan kijken wat ik aantref. De opzet en toegankelijkheid is netjes, maar er is wel grote diversiteit in de wijze waarop invulling gegeven is aan de informatie. Prettig is dat alle data als csv is te downloaden waardoor zoeken en sorteren makkelijk gaat. De informatie is vooral gericht op de omschrijving van de use case en niet de technische werking. Wat me tegenvalt is dat het veld Databronnen vaak niet gevuld is. Soms wordt dit wel omschreven in andere velden. Maar gezien het belang van data bij modellering en eventuele bias daarin had ik hier wel volledigheid verwacht. Verder wordt over het algemeen niet aangegeven wat voor type algoritme het betreft. Je verwacht op zijn minst de indeling regressie, classificatie en clustering. Ik had geen code in gitlab verwacht, maar dit geeft heel weinig informatie over de werking. Verder valt op dat bij vrijwel elk algoritme de volgende zin staat 'Het algoritme geeft informatie en dit stelt een medewerker in staat om, mede op basis hiervan, het juiste besluit te nemen. Het algoritme heeft dus niet het laatste woord, maar een medewerker'

Ik ben benieuwd naar andere meningen over het algoritmeregister en de toepassing van algoritmen bij de overheid in het algemeen.

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01 14:39
Geen belangstelling en geen mening van de tweaker over dit onderwerp. Tweakers is veranderd de afgelopen jaren, jammer.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee