Ik zou graag even checken met de kenners hier of de onderstaande richting verstandig is om in te slaan.
Een kleiner dak (ong. 5,0 x 3,0 m) met ongeveer dezelfde hellingshoek op het Westen, maar dat lijkt nu niet nodig om ook te gebruiken.
De groepenkast zit helemaal vol, 0 vrije plekken.
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
Een lessenaarsdak (helling 25 graden) op het Oosten van 6,7 meter breed x 7,8 meter diepEen kleiner dak (ong. 5,0 x 3,0 m) met ongeveer dezelfde hellingshoek op het Westen, maar dat lijkt nu niet nodig om ook te gebruiken.
Schaduw
Enkel een drietal kleine schoorsteenpijpjes. Wegens de ligging van het dak zal deze schaduw 's ochtends als de zon in het Oosten staat en 's middags als de zon hoog/in het Zuiden staat wel meevallen. Later op de dag als de zon naar het Westen verplaatst kunnen deze schaduwen wel wat langer worden zoals op de bovenste foto ook te zien is.Jaarverbruik
Nu ongeveer 5.500 kWh, nog zonder elektrische auto. Dit staat overigens ook nog niet op afzienbare termijn gepland.Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase (nieuwbouw 2018)De groepenkast zit helemaal vol, 0 vrije plekken.
Budget en doel
Zo kosteneffectief mogelijk het maximale uit het grote dak halen, zonder daarbij veiligheid en toekomstbestendigheid uit het oog te verliezen.Wie gaat het project uitvoeren
We hebben een aannemer op het oog, die rond maart-april kan leggen.Bijhouden van data
Overkoepelend vind ik het wel leuk om een app te hebben om opbrengst te zien, maar die hoeft niet perse per paneel oid.Reeds verkregen offertes
7.700 euro voor 7400Wp (20 panelen, €1,04/Wp), of 8.400 euro voor 8140 Wp (22 panelen, €1,03/Wp).Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Regio
AmersfoortVragen
- Stringomvormers vs Micro-omvormers (of optimizers)? Het voorstel is 2 losse stringomvormers. Waar de rode kruizen in de 2e foto staan, staan schoorsteenpijpjes en kan dus sowieso geen paneel liggen. Ik kom dan op maximaal 22 panelen, maar wel met het risico dat de 2 panelen met een vraagteken erop deels in de schaduw van deze pijpjes komen te liggen (blauw is mogelijke schaduw, vooral in voor- en najaar natuurlijk). Met stringomvormers betekent dit dan dat alle panelen die op 1 omvormer zitten minder gaan leveren toch? Dus op basis hiervan zou ik zeggen dat bij 22 panelen sowieso de panelen die bij de pijpjes in de buurt liggen van optimizers voorzien zouden moeten worden? Kan dat met deze omvormers? Veel andere panelen zullen nooit met schaduw te maken hebben en kunnen wel zonder optimzers op 1 stringomvormer.
Als ik voor 20 panelen ga (wat qua opbrengst nu voldoende zou zijn) en de 2 vakken met een vraagteken leeg laat zou het wel goed moeten gaan met 2 stringomvormers denk ik, al zie je later op de dag dat de panelen rechts van de pijpjes ook wel last van schaduw kunnen krijgen (zie eerste foto). - toekomstbestendigheid: In de toekomst (zodra het salderen echt afgebouwd wordt) lijkt het te gaan lonen om met een energiemanagement systeem te gaan werken om de energie echt te verbruiken op het moment dat je het opwerkt. Ook wordt een thuisbatterij dan misschien wel lonend. Is dit systeem met stringomvormers later uit te breiden met deze zaken? Werkt het gelijktijdig verbruiken van opgewekte energie straks gewoon voor de apparatuur in het hele huis aangezien de omvormers specifiek op de wasmachine en droger groep zullen worden aangesloten?
- elektrische installatie: Het voorstel is om de wasmachine en droger groepen op zolder (2 losse 16A groepen) te gebruiken en een verdeelkastje op die plek te plaatsen. Daarop komen dan 2 stopcontacten om beide apparaten weer op aan te sluiten en hierop worden 2 stringomvormers met ieder 10 of 11 panelen aangesloten. Als ik het een en ander opzoek over het gebruik van een verdeelkastje op zolder, lees ik veel dat je niet meer dan 3.500W per groep mag opwekken. 10 of 11 panelen van 370W komt daar toch boven? Of komen panelen in Nederland nooit aan hun volle piekvermogen? Is dit wel veilig als de panelen echt op piekcapaciteit aan het opwekken zijn? En als je tegelijk ook nog de droger en of wasmachine aanzet? Ik wil niet hebben dat alles eruit vliegt op een zonnige dag, of nog erger... overigens gaan de voorgestelde omvormers überhaupt maar tot 14A zie ik nu.
- de prijs: Ondanks dat rond de €1/Wp volgens dit forum vrij netjes is, heb ik het idee dat het wel hoog is voor deze vrij basic opzet. Als ik de onderdelen Google kom ik op zo'n €4.700 ex. BTW op consumentensites. Dit bedrijf kan vast goedkoper inkopen en rekent daarboven dus nog €3.000 voor montage, gereedschapgebruik, etc. Ik zat zelf aan een prijs rond de €6.000 all-in (ex. BTW) te denken.
- Verdere vragen en opmerkingen zijn altijd welkom!