Toon posts:

Graag betere beschrijving bij de Download: Gpg4win

Pagina: 1
Acties:

• novice.tweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mede-auteur:
  • Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

Qwerty-273

url: download: Gpg4win 4.1.0
@Drobanir

De beschrijving van de download lijkt een oude vertaling van een oude Engelse tekst. De tekst is erg gekunsteld en erg onduidelijk.

Wellicht kan de tekst van https://www.gpg4win.org/about.html opnieuw vertaald worden, dan wordt het heel wat duidelijker.

Ook zou het handig zijn als vermeld wordt dat je ermee downloads kunt controleren op integriteit en herkomst als er bij de downloads ook handtekeningbestanden (.sig bestanden) beschikbaar zijn.

Hetzelfde geldt voor GnuPG, url: download: GnuPG 2.3.8

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 13:40

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

Ik zal er morgen even naar kijken, vanavond gaat niet meer lukken.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

@novice.tweaker Ik heb de tekst aangepast. Laat even weten of het nu allemaal goed is.

• novice.tweaker
  • Niet online
Volgens mij worden niet de datastromen versleuteld of ondertekend, maar bestanden of e-mails die vervolgens op de normale manieren verstuurd of uitgewisseld worden.

Wat vind je van de volgende tekst?
Versie 4.1.0 van Gpg4win is uitgekomen. Met dit programma kunnen e-mails en bestanden worden versleuteld en/of digitaal ondertekend. Ontvangers kunnen deze weer ontsleutelen, controleren of het echt afkomstig is van de afzender en de betrouwbaarheid van de gegevens controleren. De encryptiestandaarden OpenPGP en S/MIME (X.509) worden beide ondersteund. Gpg4win bestaat uit de programma's GnuPG, Kleopatra, GpgOL en GpgEX. Het programma GPA maakt in deze versie geen deel meer uit van Gpg4win. In deze versie zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

Bedankt voor je antwoord, ik heb je commentaar meegenomen en de tekst verder aangepast. Je ziet dat ik niet echt thuis ben in deze materie, en ik stel je bijdrage dan ook op prijs.

• novice.tweaker
  • Niet online
Eerst maar even de taalfouten aangeven:
Versie 4.1.0 van Gpg4win is uitgekomen. Met dit programma kunnen e-mails en bestanden op een veilige manier __kunnen__ worden verzonden. Zo kunnen deze worden __versleutelt__ met OpenPGP of S/MIME. Daarnaast kan aan de hand van __de__ digitale handtekening zowel de integriteit van de bestanden of e-mails, en de afzender worden geverifieerd. Om dit te bewerkstelligen maakt Gpg4win gebruik van diverse programma's zoals GnuPG, Kleopatra, GpgOL en GpgEX. Voorheen werd ook GPA gebruikt, maar dat is niet langer meer het geval. De changelog voor deze uitgave kan hieronder worden gevonden.
(woord "kunnen" dubbel in de zin, "versleutelt" ipv "versleuteld", woordje "de" ontbreekt)

Ik zou mezelf geen expert op dit gebied noemen maar..

Het gaat niet om een veilige manier van verzenden. Het gaat er juist om dat de manier van verzenden niet uitmaakt, maar dat je kan controleren of er iets aan het verstuurde veranderd is en van wie het afkomstig is. En dat je het zodanig kan versleutelen dat alleen de geadresseerde het kan ontsleutelen. Het maakt dan niet uit of het onderweg bekeken of gestolen wordt. Niemand kan er wat mee behalve de geadresseerde.

Ikzelf heb Gpg4win vroeger gebruikt in combinatie met een plugin voor Thunderbird. Tegenwoordig is de functionaliteit in Thunderbird geïntegreerd en heb je geen plugins of andere programma's meer nodig. Gpg4win gebruik ik nog voor sleutelbeheer en vanwege meer opties bij het aanmaken van nieuwe sleutels. En voor het controleren van downloads. Zo download ik LibreOffice inclusief handtekeningbestanden van een willekeurige ftp-server, om vervolgens te controleren of de bestanden onaangetast zijn en gemaakt door de makers van LibreOffice.

• novice.tweaker
  • Niet online
@Drobanir Bump :)F

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

Ik heb de tekst opnieuw aangepast. Commentaar is wederom welkom.

• novice.tweaker
  • Niet online
Ziet er goed uit. Wel heb ik nog een opmerking over het noemen van de programma's.
Om dit te bewerkstelligen maakt Gpg4win gebruik van diverse programma's zoals GnuPG, Kleopatra, GpgOL en GpgEX. Voorheen werd ook GPA gebruikt, maar dat is niet langer meer het geval.
Ik snap de meerwaarde niet van het noemen van de programma's zonder te noemen wat ze doen. En het laatste, "Voorheen werd ook GPA gebruikt", klinkt als een of andere afkorting die algemeen bekend wordt verondersteld. Suggestie:
Gpg4win bevat de volgende programma's:
  • Kleopatra - Het belangrijkste programma waarbinnen je allerlei taken uitvoert.
  • GnuPG - Backend-programma wat bepaalde taken daadwerkelijk uitvoert.
  • GpgOL - Een invoegtoepassing voor Microsoft Outlook.
  • GpgEX - Een shellextensie voor Windows Verkenner.
Het programma GPA (GNU Privacy Assistant) maakt geen deel meer uit van Gpg4win.

• novice.tweaker
  • Niet online

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

Ik ben bang dat het dan allemaal wat te lang wordt. Wat ik wel kan doen is naar de bronpagina's linken, zodat je meer informatie kan vinden indien je geïnteresseerd bent. GPA laat ik nu staan, omdat het er in deze release uit verwijderd is, maar de volgende keer laat ik die zin weg (als ik het herinner ;)).

[Voor 28% gewijzigd door Drobanir op 29-12-2022 16:23]

• novice.tweaker
  • Niet online
Ik kan bevestigen dat de namen van de programma's nu linken naar pagina's met informatie over die programma's. Ik heb mijn voorgestelde tekst als reactie op het artikel geplaatst.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee