Toon posts:

Nieuwe 17 inch thuis/CADlaptop ca. 1000e

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:58
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. De gewenste specs heb ik redelijk in beeld maar ik twijfel vooral over de bouwkwaliteit in relatie tot die specs.

Wat ga je met je laptop doen?
In principe wordt het een laptop die mijn partner en ik thuis gaan gebruiken voor standaard zaken als tekstverwerking, browsen etc. Ik hobby zelf echter nog wel eens wat met programma's als Revit en Autocad (zeker als er wat wordt verbouwd in huis... ) dus een goede CPU is dan wel belangrijk. Als het goed is gaan we ook jaren met zo'n laptop doen dus dat is nog een reden om een beetje hoog in de boom te zitten wat dat betreft.

Revit en Autocad zijn vooral single core dus dat lijkt me het belangrijkste punt bij de CPU. Ik ga niet zwaar renderen of gamen dus een krachtige game GPU is niet nodig. Iets van een lichte grafische kaart lijkt me wel een plus bij dit soort programma's, al is het maar vanwege het geheugen

Wat is je budget?
Ca. 1000 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. Het gewicht boeit dus niet. Enige accuduur is echter wel fijn om niet elk uur de lader te moeten pakken.

Het scherm
Gezien mijn programma voorkeuren is een beetje grootte wel handig dus graag een 16 of 17 inch scherm. Refreshrate lijkt me minder een issue. Redelijke helderheid is natuurlijk wel fijn, ook al gebruiken we hem enkel binnen.

Heb je nog bepaalde merkvoorkeuren
Nee. Maar betrouwbaarheid van het merk vind ik wel belangrijk aangezien hij een tijdje mee moet gaan. Ik zal niet snel een Medion kopen bijvoorbeeld.
Ik heb wel shopvoorkeuren. Liever geen webshops als bolcomplaza of Amazon maar bij voorkeur shops in de categorie Coolblue, Azerty, Informatique etc. Of desnoods ophalen bij de Mediamarkt.

[b]Wat heb ik al gevonden[/b
Ik twijfel dus tussen een aantal modellen.

https://www.hp.com/nl-nl/...weakers.net&utm_content=0
Bij HP zag ik deze Victus. Processor is perfect, GPU lijkt me prima. Wel moet ik zelf 8gb geheugen bij prikken want 8gb is echt te weinig.
Ander twijfelpuntje: het scharnier. Daar lees je nogal wat klachten over. Hou houdt zich dat over vier jaar?

uitvoering: MSI Creator M16 A12UC-009NL
Bovenstaande MSI is qua specs natuurlijk geweldig: snelste CPU, schermresolutie en grafische kaart is zelfs meer dan absoluut noodzakelijk. Wel heb ik zorgen over de bouwkwaliteit. Denk aan koeling, stevigheid. Is MSI betrouwbaar? En hou houdt deze zich over vier jaar?

uitvoering: Lenovo Legion 5 17ACH6 (82K000A2MH)
Voor hetzelfde geld heb je ook een Legion 5 maar dan wel met de Ryzen 5 processor, een jaartje ouder en met name single core wat trager dan de genoemde Victus van HP. Weegt dat op tegen de wellicht wat betere bouwkwaliteit? Een Legion met de Ryzen 7 of i7 kost al snel 200 euro meer.

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Kijkende naar je eisen zou ik de M16 halen. Kijk naar de review van je medetweaker en besluit dan of je het wilt of niet.
500GB is wel karig.

• D-e-n
Thomg schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:19:
Kijk naar de review van je medetweaker en besluit dan of je het wilt of niet.
Die is er recent bijgekomen zie ik, kennelijk op de aanbieding afgegaan.
Ik had ook reviews op Amazon gezien en daar schieten de reviews met name over de kwaliteit alle kanten op, van 1 tot 5 sterren. Daar word ik dan wel zenuwachtig van.

• D-e-n
@Thomg
Nog even aanvullend: in een ander advies-topic had je het over het nut (of juist niet) van een losse grafische kaart. Als mijn programma's hem toch amper gebruiken zou ik dus eigenlijk beter af zijn met een laptop zonder? De combinatie snelle processor zonder grafische kaart in consumentenlaptops lijkt mij echter redelijk schaars. Dan kom je ook plots in een andere prijscategorie.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

D-e-n schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:45:
@Thomg
Nog even aanvullend: in een ander advies-topic had je het over het nut (of juist niet) van een losse grafische kaart. Als mijn programma's hem toch amper gebruiken zou ik dus eigenlijk beter af zijn met een laptop zonder? De combinatie snelle processor zonder grafische kaart in consumentenlaptops lijkt mij echter redelijk schaars. Dan kom je ook plots in een andere prijscategorie.
Het liefste wou ik ook dat er meer laptops beschikbaar waren zonder dgpu's, maar mensen geilen nou eenmaal op een Nvidia stickertje op de laptop dus dat verkoopt beter. Shame.

Aangezien portability een non-issue is en accu een "sortof" zou ik daar niet veel op letten zolang de CPU maar voldoende is.

• D-e-n
Een update voor de geïnteresseerden. Inmiddels heb ik een Lenovo Thinkbook P16 besteld die in de aanbieding was bij Coolblue. Anders was ik waarschijnlijk voor de Dell Inspiron 16 plus gegaan.

https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

Met 1399 euro wel boven het budget maar deze heeft een stuk helderder scherm en is minder plastic dan de gamelaptops van 1000 euro.. En nog steeds een ryzen 7.

[Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 14-01-2023 10:56]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee