Warmtepomp schuin dak - condens/lekkage binnen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• rawvk
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-05 15:15
Goedemiddag,

Wij hebben in 2021 ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen, voorzien van een luchtwarmtepomp.

De binnenunit staat in een technische ruimte op zolder, de buitenunit is op het schuine dag gemonteerd.

Dit voorjaar hebben we schimmelvorming ontdekt op de spaanplaten binnen op zolder. Er is toen een monteur geweest die iets heeft gedaan, maar vorige week ontdekten we nieuwe schimmelplekken.

Ik heb (samen met een monteur) een afwerkplaat aan de binnenkant los geschroefd en aan de binnenkant van de schoorsteen isolatiemateriaal weggehaald. Daar was het vorige week, toen het vroor zeiknat. Het regende niet of nauwelijks vorige week. Op dit moment met een graag of 8 is het wat minder nat.

Het lijkt erop dat het probleem m.n. optreedt bij koud weer en dat het met condens te maken heeft, maar ik heb er verder geen verstand van. De hoofdaannemer en onderaannemers wijzen naar elkaar en ondertussen gebeurt er weinig.

Wie heeft een idee wat er mis kan zijn? Is dit een installatiefout? Of is het een denkfout in het ontwerp en moeilijk te verhelpen. Nogmaals, ik heb er verder weinig verstand van.

Alvast bedankt!

Groet,
RenéAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZaFJ9DeIcDg8BMPPyLhUtIp94Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyGwuHROIFY2NToYPzFiOKzB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnwMjWhwb2bYfrvtwAowPkhSQTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PfHA8hzlE5PUb6POZxbpdpu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPV321uPQkwHeZLRwH2kxTwpaWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciaz3nDW1kjHIouFFafgdCrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-TUPruNEfTCSBXNOi9by-lsvC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqCMLRXcdhWqkkbPwp8Awq3K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfKNN6Yp38J3hZiTdpS4W-jmDIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtI3PzUvv8vZwCpZ5ZUVBhkw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-07 09:21
Is dit enkelbouw of is het een rijtje/wijk met dezelfde huizen?

Ik heb geen verstand van bouwtechnische zaken - maar als je buren oid hebt met eenzelfde systeem, is het wel makkelijk vergelijken.

Hebben zij ook problemen, en zo niet, wat is er bij hen anders gedaan dan bij jou.

• rawvk
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-05 15:15
Het is een twee onder één kap. In project zijn ruim 50 woningen gebouwd. In de buurtapp geven een paar bewoners aan ook wat schimmelvorming en vocht te hebben, maar niet zoveel als bij ons, volgens mij.
Het lijkt daarom een constructiefout bij ons en misschien nog wat bewoners. Maar nogmaals, ik heb er verder weinig verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Aannemers gaan niet zelf in gang komen omdat je het ze vriendelijk vraagt.

Als je een rechtsbijstand hebt, dit is het moment om die in te zetten, en anders formele brieven gaan sturen waarin je ze aansprakelijk stelt en je een duidelijk termijn geeft om het probleem op te lossen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:37
Qua omschrijving / seizoens-effect zou ik geloof ik beginnen met het nalopen van de condens afvoer leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Als dit dezelfde wijk is waar ik een keer op het dak geweest ben, zou ik ook even de kap eraf halen en kijken of deze niet helemaal vol ligt met lege bierblikjes. Vond er een stuk of 5 in die ook nog eens condens verstopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansvo
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-12-2023
@rawvk Heb je de oplossing gevonden voor het condensatieprobleem? Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb ook dezelfde warmtepomp buitenkast. Je huis ziet er hetzelfde uit als ons huis in het project. Is de hoofdaannemer ballast nedam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:20
Het lijkt op warme lucht uit de woning die tegen de koude plaat van het buitendeel condenseert, op te lossen met juiste isolatie en een dampscherm. Door de aannemer uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-06 20:49
plaspvd schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:59:
Als dit dezelfde wijk is waar ik een keer op het dak geweest ben, zou ik ook even de kap eraf halen en kijken of deze niet helemaal vol ligt met lege bierblikjes. Vond er een stuk of 5 in die ook nog eens condens verstopte.
Hé, wat? In een dakkap? Hoe asociaal wil je het hebben?

Het lijkt alsof de dakdoorvoer niet goed dampdicht afgewerkt is. Daardoor komt er condens door. Zodra de ontdooicycli beginnen zal het dan nog wat erger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:00

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hebben we niet meer ervaringen met dit soort schoorsteen/omkaste warmtepompen gezien, al waren dat wat oudere huizen.. Lijkt er erg sterk op?

Probleem bij dit soort kasten is (was?) kortsluiting van lucht. Warmtepomp zuigt z'n eigen koude uitstroom weer aan en daardoor werkt het geheel veel kouder/inefficiënter dan nodig. Kan me voorstellen dat het ijsboel oplevert ook.

[ Voor 34% gewijzigd door Aardedraadje op 17-11-2023 23:50 ]

Pagina: 1