Toon posts:

Offerte zonnepanelen / plat garagedak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-02 20:49
Hoi iedereen,

topic #5488458 mbt offertes voor zonnepanelen, maar vraag graag advies, zeker gezien ik wat andere topics en de reacties vd experts gelezen heb ;)

Situatie:
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

600 uur in paint; situatie van waar de panelen komen te liggen. De panelen die al ziet liggen, 2 rijen van 3 elk, is de situatie van een buurman zn garage. In mijn geval, zal het gaan om 2 rijen van 4 panelen
Beschikbare (dak)ruimte
2,75m breed bij 7,3m lang. Zoals ik al zei, 2 x 4 panelen
Schaduw
Plat dak, geen last van schaduw behalve in de zomer na 19.00 uur, wanneer de zon in het westen achter een hoge wilg onder gaat.
Jaarverbruik
op dit moment 3600 kW, daarvan wordt ~1600 kW opgewekt door de aanwezige panelen. Dus netto verbruik van 2000ish KW.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, huidige groep zit op 1x16A aansluiting. Komt toch niet boven de 3600 Watt.
Budget en doel
Wil als het kan onder de 1,40 euro/Wp uitkomen. Doel is zoveel mogelijk elektra opwekken zodat mijn netto afname elektra minder wordt. Ook ivm later lucht/lucht warmtepomp en evt elek. auto.
Wie gaat het project uitvoeren
Ja, wie de beste offerte heeft.
Bijhouden van data
Doe ik nu via een geroote Toon
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:

Prijs per Wp: €1,43

Offerte 2:

Regio
Gorinchem

Vind beide offertes nog aan de hoge kant eerlijk gezegd, zeker offerte #2. Micro-omvormers zijn op een plat garage dak DENK ik ook niet nodig.

Dus hoor graag advies over wat nu handig/wijs is (behalve meer offertes opvragen :+ )

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik weet niet precies wat je vraag nu is. Je wilt goedkopere offertes, maar wilt geen advies dat je meer offertes moet opvragen?

Of je micro's nodig hebt, hangt af van hoe dichtbij elkaar je die twee stroken legt. Dat kan je in sunnydesing of solaredgedesign simuleren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:08

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Begrijp ik goed dat je het wilt aansluiten met een onderverdeler? En is die groep waar je over spreekt echt alleen voor de garage, niets anders?

• honda-noob
Advies over bovenstaande offertes. Ik weet namelijk al dat ik meer offertes moet opvragen, maar wellicht met bepaald advies krijg ik een duwtje in de juiste richting waar op te letten.

Die twee stroken kan ik redelijk uit elkaar plaatsen. Dat komt wel goed. Heb wel eens beetje lopen klooien met sunnydesign maar zag voor zo een plat dak niet echt de meerwaarde.

@septillion wat bedoel je met aansluiten op onderverdeler? Het wordt als het goed is aangesloten op een nieuwe 16A groep in de meterkast, gezien de totale wattage van die 8 nieuwe panelen toch niet boven de 3200W uit komt. Die groep waar ik over spreek is niet voor de garage, excuus, beetje verkeerd verwoord.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:08

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ah, nieuwe groep, prima! :) Aardlekautomaatje erin en gaan. Werd inderdaad op het verkeerde been gezet door "huidige groep zit".

Overigens is het moment van PV plaatsen wel het moment om überhaupt de meterkast tegen het licht te houden :) Veiligheid is dan wel minder sexy dan PV maar toch :+

[Voor 40% gewijzigd door septillion op 22-12-2022 15:53]

• honda-noob
Dont worry, meterkast heb ik laatst nog bekeken (en aangepast na installatie fornuisgroep) en ziet er goed uit, nog ruimte voor sowieso 1 groep plus eventueel uitbreiding dmv een extra kast.

Maar valt er nog iets wijs te zeggen over de getoonde offertes?

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:33
honda-noob schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:51:
Dont worry, meterkast heb ik laatst nog bekeken (en aangepast na installatie fornuisgroep) en ziet er goed uit, nog ruimte voor sowieso 1 groep plus eventueel uitbreiding dmv een extra kast.

Maar valt er nog iets wijs te zeggen over de getoonde offertes?
Als je zelf een verdeler kan aanpassen dan mogen 8 panelen zelf leggen op een garage toch geen probleem zij?

Offerte 2 lijkt me erg stevig aan de prijs.

Als ik even snel bij Solar Bouwmarkt op de website kijk dan kan je voor rond de 4000€ aan materiaal klaar zijn.
Plat dak zelf leggen stelt echt niets voor.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yes, zeker met APS DS3'tjes is het voor een beetje meterkast DIY'er echt super easy

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:56
APS is toch vergelijkbaar met Enphase?
Ik lees even geïnteresseerd mee. Ik wil bij mij zus bijna hetzelfde. 2x5 panelen. Of in een dakje OW of alles op Z

PVOutput

• DeHollander
JvS schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:25:
Yes, zeker met APS DS3'tjes is het voor een beetje meterkast DIY'er echt super easy
String omvormer is ook simpel, goede gereedschap en stekkers kopen.

Panelen en de stenen voor de verzwaring omhoog sjouwen was nog het lastigste O-)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

RobWest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:38:
APS is toch vergelijkbaar met Enphase?
Ik lees even geïnteresseerd mee. Ik wil bij mij zus bijna hetzelfde. 2x5 panelen. Of in een dakje OW of alles op Z
Veel goedkoper, hoger vermogen, geen extra hardware nodig. 2 of 4 panelen (met elk eigen mppt) per micro inverter, maar qua concept wel vergelijkbaar. Ik zou zelf nooit enphase kopen ivm de hoge 'per module' kosten.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:23
Kijk nog even of 10 panelen een optie is.
7 in portrait (meest zuidelijk) + 3 in landscape (meest noordelijk).

De portrait panelen leg je dan plat, en de landscape panelen met 20 graden helling of zoiets.
Zolang de zuidelijke buurman geen solar neemt zou dat kunnen werken.

Edit:

en als je ze steil plaatst, zou een /\/ Zuid-Noord-Zuid opstelling opstelling met 12 panelen ook kunnen werken.

[Voor 18% gewijzigd door FD2 op 23-12-2022 19:54]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• honda-noob
DeHollander schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:12:
[...]

Als je zelf een verdeler kan aanpassen dan mogen 8 panelen zelf leggen op een garage toch geen probleem zij?

Offerte 2 lijkt me erg stevig aan de prijs.

Als ik even snel bij Solar Bouwmarkt op de website kijk dan kan je voor rond de 4000€ aan materiaal klaar zijn.
Plat dak zelf leggen stelt echt niets voor.
Hmm, nog niet na over gedacht om zelf te doen. Overigens scheelt het dan maar 600 euro (ex btw) tussen zelf doen en laten doen mbt offerte 1. Maar zal eens mijzelf erin verdiepen.
FD2 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:45:
Kijk nog even of 10 panelen een optie is.
7 in portrait (meest zuidelijk) + 3 in landscape (meest noordelijk).

De portrait panelen leg je dan plat, en de landscape panelen met 20 graden helling of zoiets.
Zolang de zuidelijke buurman geen solar neemt zou dat kunnen werken.

Edit:

en als je ze steil plaatst, zou een /\/ Zuid-Noord-Zuid opstelling opstelling met 12 panelen ook kunnen werken.
Hier heb ik naa gegeken maar dit gaat niet passen. de 2 rijen van 4 panelen komen sowieso in landscape modus in een hoek van ~30 ish graden naar het zuiden (op de foto is de onderkant het zuiden). Anders zou ik zeker meer panelen leggen!

Hieronder wat SunnyDesign weergeeft

Zoals je ziet kan ik niet landscape en portrait samen op 1 dak. Kom net wat ruimte te kort (rekening houdend met erfgrens buren etc). Of de panelen moeten kleiner...

[Voor 3% gewijzigd door honda-noob op 27-12-2022 12:42]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

honda-noob schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:40:
[...]

Hier heb ik naa gegeken maar dit gaat niet passen. de 2 rijen van 4 panelen komen sowieso in landscape modus in een hoek van ~30 ish graden naar het zuiden (op de foto is de onderkant het zuiden). Anders zou ik zeker meer panelen leggen!

Hieronder wat SunnyDesign weergeeft

[Afbeelding]
Waarom wil je die panelen zo recht overeind zetten? Heb je de schaduw (tabje shade) of opbrengst met 25° en 10/13° weleens gesimuleerd?

Die tweede rij gaat VEEL last van schaduw krijgen is mijn inschatting (lijkt niet zo ver van de 1e af te zitten)

• honda-noob
Dan staan ze meer gericht naar het zuiden.

Heb even gesimuleerd incusief ruimte van 40 cm verticaal tussen rijen panelen, hieronder resultaten:

25 graden:

10 graden

Zelfs met schaduw levert het een iets hogere yield op, als ik het goed zie.

[Voor 11% gewijzigd door honda-noob op 27-12-2022 13:11]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ok scheelt idd niet veel. 25° is wel gedoe. 13° is standaard. Ik denk dat je buurman ook niet zo gelukkig gaat worden van 25°

Wat simuleert 13 graden en dan 80 of 100cm (maximaal wat je kan zegmaar) tussen de stroken? (dus beide stroken op het uitererste van het dak leggen)

[Voor 75% gewijzigd door JvS op 27-12-2022 13:07]

• honda-noob
iets meer yield dan de situatie met een hoek van 25 graden, zie ik zojuist.

Maximale afstand is 70 cm, zie hieronder:

En heb ook even gesimd met een kleinere afstand tussen de panelen (40 cm) maar dan gaat de opbrengst dus achteruit. Oftewel, 13 graden plus zoveel mogelijk uit elkaar leggen is beste setup. En dan nog eens kijken naar panelen die wellicht even groot zijn, of ietsjes groter, maar iets meer Wp opleveren per paneel.

[Voor 15% gewijzigd door honda-noob op 27-12-2022 13:17]

• DeHollander
honda-noob schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:40:
[...]

Hmm, nog niet na over gedacht om zelf te doen. Overigens scheelt het dan maar 600 euro (ex btw) tussen zelf doen en laten doen mbt offerte 1. Maar zal eens mijzelf erin verdiepen.
Huidige prijzen zijn ook nog incl dus het verschil is groter.
En al was het verschil maar 600€ die kan ik zo snel niet verdienen bij m`n werkgever.
Stel het kost je twee dagen heb je 300€ per dag verdient ;)

[Voor 6% gewijzigd door DeHollander op 27-12-2022 14:31]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

600 euro en dan ontzorgd worden is wel een groot verschil! Meestal is het 1500 ofzo.

@honda-noob wat voor omvormer wil je gaan nemen? Met 4 panelen van de 8 potentieel in de schaduw, wordt minimale spanning waarbij die werkt wel spannend (als je een stringomvormer doet).

[Voor 33% gewijzigd door JvS op 27-12-2022 14:31]

• honda-noob
DeHollander schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:29:
[...]

Huidige prijzen zijn ook nog incl dus het verschil is groter.
En al was het verschil maar 600€ die kan ik zo snel niet verdienen bij m`n werkgever.
Stel het kost je twee dagen heb je 300€ per dag verdient ;)
Ja inclusief btw is het verschil zeker groter! Ik houd het in mijn achterhoofd ;)
JvS schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:31:
600 euro en dan ontzorgd worden is wel een groot verschil! Meestal is het 1500 ofzo.

@honda-noob wat voor omvormer wil je gaan nemen? Met 4 panelen van de 8 potentieel in de schaduw, wordt minimale spanning waarbij die werkt wel spannend (als je een stringomvormer doet).
Ja dat weet ik nog niet. Heb in SunnyDesign dat laten automatiseren. En heb me op dit moment nog niet verdiept in zaken als 'minimale spanning' mbt een PV-paneel goed te laten werken. Misschien is dat ook wel de reden dat de eerste offerte gebruik maakt van AP-Systems micro omvormers. Zou dat in mijn situatie dan toch beter zijn dan een stringomvormer? Waar hierin op te letten? Dacht namelijk altijd dat met een schaduwarm dak micro-omvormers onnodig zijn

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt geen schaduwarm dak als je 4 van de 8 panelen in elkaars schaduw legt he ;). Maar op zich heb je niet snel micro inverters nodig.

Normaal is een beetje harde schaduw wel op te vangen met de bypass diodes (dat is wat "shadefix" in stringomvormers activeert), maar als je 4 van je panelen (deels) moet gaan bypassen met lage zon, wil je dat die voorste 4 nog wel voldoende spanning opwekken om stroom op te wekken.

Met micro omvormers heb je dat helemaal niet. Maar met een stringomvormer die met 4 panelen (120V-160V) al goed opstart en energie op wekt, kan het ook goed gaan.

• honda-noob
Schaduwarm, niet schaduwvrij ;) Maar idd je hebt gelijk.

Neem overigens aan de elk beetje goede installateur hierin wel goed kan adviseren?
En heb jij wellicht nog advies welke ik mee kan nemen mbt een goede niet-micro omvormer voor mijn situatie?

Stel ik krijg dan een offerte met een willekeurige omvormer eronder, kan ik dan nog altijd checken of dat in mijn situatie ook goed werkt.

Overigens bedankt voor al je antwoorden tot nu toe!

• honda-noob
JvS schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:03:
Met micro omvormers heb je dat helemaal niet. Maar met een stringomvormer die met 4 panelen (120V-160V) al goed opstart en energie op wekt, kan het ook goed gaan.
Even een topic bump plus vraag op wat hierboven staat; hoe weet je of een stringomvormer 'goed' zal werken om dus de 4 panelen op te laten starten? Heb namelijk een offerte opgevraagd bij bedrijf van offerte #1 met de vraag of ze een stringomvormer ipv micro-omvormer kunnen gebruiken.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De spanning van de 4 panelen opgeteld moet riant in het Vmppt bereik, werkspanningbereik en boven opstartspanning liggen.

• honda-noob
Thnx voor de info, zal kijken of ik dit in de offerte terug kan vinden. Anders neem ik even contact op.

In de tussentijd nog 2 offertes opgevraagd maar nog geen reactie.

• honda-noob
Nou nog even een afsluitende reactie:
een andere offerte binnen gekregen a €1,37 / Wp. Met een Goodwe GW2500XS omvormer: opstartvoltage van 50V en een MPPT Range (V) van 40-450. Panelen hebben Vmmpt van 38.8 p.p. dus zit daarmee redelijk in de MPPT range met 4 panelen.

Al met al blij mee dus akkoord voor gegeven. Dank aan iedereen voor het meedenken!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee