Hallo Mede-Tweakers,
Ik zou graag jullie advies/kennis willen vragen.
Na vele offerte aanvragen terug te krijgen dat ze het te druk hebben om ons in behandeling te nemen, hebben wij nu uiteindelijk toch 2 offertes gekregen die ons interessant lijken. Alleen verschillen de meningen van beide bedrijven.
1. Wilt 9 panelen op de zuidkant van ons dak leggen, dit bedrijf is heel streng op legnormen en wilt persé 30cm van de randen afblijven. Vandaar dat er 'maar' 9 panelen op dit deel van het dak komt.
Wij hebben ook nog een plat dak, op de noord kant. Hier wilt hij nog 6 panelen opleggen. Alle panelen zouden voorzien zijn van optimizers omdat dit bedrijf erg geloofd in de meerwaarde.
2. Is minder streng op de legnorm, zegt zelfs dat het gewoon kan en mag. Wilt 12 panelen op de zuidkant leggen. Eveneens wilt dit bedrijf 6 panelen op het plat dak leggen. Waarbij 4 panelen optimizers krijgen omdat de andere, volgens hem, evengoed mooi in de zon ligt (dit geloof ik niet zozeer). Dit zijn dus 2 strings op 1 omvormer.:fill(white):strip_exif()/f/image/xQqcWr3PYD03MyYkBroGVNx5.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/y5zCHLTJpFY7no3EDGcgkjON.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tfWeptrf1S0NtTFEXejlIjwS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tz1RmTYFrRWFUbbxfWiT11E8.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens bedrijf 2 ligt het gedeelte aan de oprit ook vol in de zon, maar ik geloof dit niet zo.
9x Solar 390wp mono (Voorkant huis)
6x Trina 420wp half cut (plat dak)
1x SolarEdge SE5K 5kW
15x SolarEdge S440 optimizer (monitoring op paneel niveau)\
Incl installatie
ex btw: €7510,00
Verwachte opbrengst: 5100kWh
Bedrijf 2:
18x Sunket paneel 410wp full black (12 voorkant, 6 achterkant)
2x Tigo optimizer Growatt
1x Growatt 7kW omvormer 7000TL3-x
incl installatie
ex btw: €7850,00
Verwachte opbrengs: 6600kWh
Dus 2 best verschillende type installaties, maar niet zoveel prijsverschil. Wat zouden jullie doen in ons geval?
Heel erg bedankt alvast voor het meedenken!
Ik zou graag jullie advies/kennis willen vragen.
Na vele offerte aanvragen terug te krijgen dat ze het te druk hebben om ons in behandeling te nemen, hebben wij nu uiteindelijk toch 2 offertes gekregen die ons interessant lijken. Alleen verschillen de meningen van beide bedrijven.
1. Wilt 9 panelen op de zuidkant van ons dak leggen, dit bedrijf is heel streng op legnormen en wilt persé 30cm van de randen afblijven. Vandaar dat er 'maar' 9 panelen op dit deel van het dak komt.
Wij hebben ook nog een plat dak, op de noord kant. Hier wilt hij nog 6 panelen opleggen. Alle panelen zouden voorzien zijn van optimizers omdat dit bedrijf erg geloofd in de meerwaarde.
2. Is minder streng op de legnorm, zegt zelfs dat het gewoon kan en mag. Wilt 12 panelen op de zuidkant leggen. Eveneens wilt dit bedrijf 6 panelen op het plat dak leggen. Waarbij 4 panelen optimizers krijgen omdat de andere, volgens hem, evengoed mooi in de zon ligt (dit geloof ik niet zozeer). Dit zijn dus 2 strings op 1 omvormer.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/xQqcWr3PYD03MyYkBroGVNx5.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/y5zCHLTJpFY7no3EDGcgkjON.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tfWeptrf1S0NtTFEXejlIjwS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tz1RmTYFrRWFUbbxfWiT11E8.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dat is dus het dak aan de voorkant van het huis. Deze heeft de afmeting 3,65m hoog en 8m breed. Plat dak aan de achterkant (aanbouw) is 3,8m breed en 11m lang. Waarbij 7m recht achter het huis ligt en 4 meter 'vrij' ligt vanwege de oprit.Schaduw
Voorkant huis heeft volledige zon, geen bomen of andere huizen. Plat dak ligt op het noorden, in hoog zomer krijgt deze wel volledig zon, anders staat ons eigen huis ervoor.Volgens bedrijf 2 ligt het gedeelte aan de oprit ook vol in de zon, maar ik geloof dit niet zo.
Jaarverbruik
Op dit moment heel weinig, 2000kwh per jaar. Maar met een warmtepomp en elektrische auto in de toekomst willen we het nu zo vol mogelijk leggen.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25aBudget en doel
Budget maakt gelukkig niet zoveel uit. Ik wil een goede installatie die zolang mogelijk mee gaat.Wie gaat het project uitvoeren
Wij laten het door het bedrijf uitvoeren waar we uiteindelijk voor kiezenBijhouden van data
Zou wel leuk zijn maar geen vereiste.Reeds verkregen offertes
Bedrijf 1:9x Solar 390wp mono (Voorkant huis)
6x Trina 420wp half cut (plat dak)
1x SolarEdge SE5K 5kW
15x SolarEdge S440 optimizer (monitoring op paneel niveau)\
Incl installatie
ex btw: €7510,00
Verwachte opbrengst: 5100kWh
Bedrijf 2:
18x Sunket paneel 410wp full black (12 voorkant, 6 achterkant)
2x Tigo optimizer Growatt
1x Growatt 7kW omvormer 7000TL3-x
incl installatie
ex btw: €7850,00
Verwachte opbrengs: 6600kWh
Regio
Regio Venray, Noord Limburg, Oost Brabant grensDus 2 best verschillende type installaties, maar niet zoveel prijsverschil. Wat zouden jullie doen in ons geval?
Heel erg bedankt alvast voor het meedenken!