• Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-04 18:57
Hallo Mede-Tweakers,

Ik zou graag jullie advies/kennis willen vragen.
Na vele offerte aanvragen terug te krijgen dat ze het te druk hebben om ons in behandeling te nemen, hebben wij nu uiteindelijk toch 2 offertes gekregen die ons interessant lijken. Alleen verschillen de meningen van beide bedrijven.

1. Wilt 9 panelen op de zuidkant van ons dak leggen, dit bedrijf is heel streng op legnormen en wilt persé 30cm van de randen afblijven. Vandaar dat er 'maar' 9 panelen op dit deel van het dak komt.
Wij hebben ook nog een plat dak, op de noord kant. Hier wilt hij nog 6 panelen opleggen. Alle panelen zouden voorzien zijn van optimizers omdat dit bedrijf erg geloofd in de meerwaarde.

2. Is minder streng op de legnorm, zegt zelfs dat het gewoon kan en mag. Wilt 12 panelen op de zuidkant leggen. Eveneens wilt dit bedrijf 6 panelen op het plat dak leggen. Waarbij 4 panelen optimizers krijgen omdat de andere, volgens hem, evengoed mooi in de zon ligt (dit geloof ik niet zozeer). Dit zijn dus 2 strings op 1 omvormer.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exLE1PqM5FGXxPIgltHDoHAq1Jo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xQqcWr3PYD03MyYkBroGVNx5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQ7P8yJBp3D9bc3YO9-4BG1o8Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5zCHLTJpFY7no3EDGcgkjON.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLAz53ctZrUryC6UxMuxb0RbC44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfWeptrf1S0NtTFEXejlIjwS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUAnQIkzbgVt85tvM5nTgggojso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tz1RmTYFrRWFUbbxfWiT11E8.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dat is dus het dak aan de voorkant van het huis. Deze heeft de afmeting 3,65m hoog en 8m breed. Plat dak aan de achterkant (aanbouw) is 3,8m breed en 11m lang. Waarbij 7m recht achter het huis ligt en 4 meter 'vrij' ligt vanwege de oprit.
Schaduw
Voorkant huis heeft volledige zon, geen bomen of andere huizen. Plat dak ligt op het noorden, in hoog zomer krijgt deze wel volledig zon, anders staat ons eigen huis ervoor.

Volgens bedrijf 2 ligt het gedeelte aan de oprit ook vol in de zon, maar ik geloof dit niet zo.
Jaarverbruik
Op dit moment heel weinig, 2000kwh per jaar. Maar met een warmtepomp en elektrische auto in de toekomst willen we het nu zo vol mogelijk leggen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25a
Budget en doel
Budget maakt gelukkig niet zoveel uit. Ik wil een goede installatie die zolang mogelijk mee gaat.
Wie gaat het project uitvoeren
Wij laten het door het bedrijf uitvoeren waar we uiteindelijk voor kiezen
Bijhouden van data
Zou wel leuk zijn maar geen vereiste.
Reeds verkregen offertes
Bedrijf 1:
9x Solar 390wp mono (Voorkant huis)
6x Trina 420wp half cut (plat dak)
1x SolarEdge SE5K 5kW
15x SolarEdge S440 optimizer (monitoring op paneel niveau)\
Incl installatie
ex btw: €7510,00
Verwachte opbrengst: 5100kWh

Bedrijf 2:
18x Sunket paneel 410wp full black (12 voorkant, 6 achterkant)
2x Tigo optimizer Growatt
1x Growatt 7kW omvormer 7000TL3-x
incl installatie
ex btw: €7850,00
Verwachte opbrengs: 6600kWh
Regio
Regio Venray, Noord Limburg, Oost Brabant grens

Dus 2 best verschillende type installaties, maar niet zoveel prijsverschil. Wat zouden jullie doen in ons geval?

Heel erg bedankt alvast voor het meedenken!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:42
Kun je het niet combineren?
De 9 panelen die bedrijf 1 op de voorkant legt, ook vragen bij bedrijf 2?
Lijkt mij dat die 12 + 9 wel op 1 omvormer kunnen.
Dan kun je eventueel voor die 6 op het platte dak nog 2 micro omvormers van APS / Enphase pakken.

Het beste van 2 offertes zou ik dan zeggen?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-04 10:04
Precedente schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:25:
2. Is minder streng op de legnorm, zegt zelfs dat het gewoon kan en mag.
De reden om zonnepanelen op minimaal 20-30 cm van de dakrand te leggen heeft hoofdzakelijk te maken met de windbelasting. Vlak bij de rand (een obstakel voor de wind) ontstaat turbulentie waardoor de kracht waarmee de wind aan objecten trekt en duwt (je zonnepaneel) wel 2x tot 3x zo groot wordt.

Als een leverancier zegt "het kan en mag" is de kans dat hij enkel bedoelt dat er geen wetten zijn die het verbieden om zonnepanelen tot vlak bij de rand te leggen (uitsteken buiten de rand mag vaak niet namelijk).

Vaak is er (voor de garantie op je panelen) een maximale windbelasting in de specificaties beschreven die je niet mag overschrijden. De vraag is of je installateur daar ook naar gekeken heeft als hij zegt "het kan en mag", maar vaak is dat niet het geval, want met een beetje storm ga je hier aan de rand sneller overheen. Het mogelijke gevolg is dat je zonnepaneel lekker buigt en wappert in de storm en kan kapot gaan, of de cellen beschadigen met mini breukjes en de opbrengst gaat omlaag

[ Voor 7% gewijzigd door AzertyNL op 22-12-2022 09:51 ]

• Precedente
Rensjuh schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:34:
Kun je het niet combineren?
De 9 panelen die bedrijf 1 op de voorkant legt, ook vragen bij bedrijf 2?
Lijkt mij dat die 12 + 9 wel op 1 omvormer kunnen.
Dan kun je eventueel voor die 6 op het platte dak nog 2 micro omvormers van APS / Enphase pakken.

Het beste van 2 offertes zou ik dan zeggen?
Bedankt voor je reactie, ik heb mijn OP even aangepast met de informatie die mist om dit goed uit te leggen. Bedrijf 2 legt 12 panelen op de voorkant en 6 op de achterkant.

Beide leggen dus 6 panelen op de achterkant, plat dak.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Wat betreft offerte 1: dit is een ongeldig solaredge ontwerp met de artikel omschrijvingen die gegeven zijn.

Met s500b optimizers is het volgens de letter der eisen correct maar ik verwacht pas een goede werking van het systeem met een SE5K-RWB voor korte strings.

Bij offerte 2 is het voornamelijk dat de string van 6 heel dicht bij de minimale start en schaduw beheer spanning zit, wat suboptimaal is, maar zolang het start vraag ik me af of het zo op noord erg is.

De prijs is heel erg netjes (!!!)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:42
Precedente schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:52:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik heb mijn OP even aangepast met de informatie die mist om dit goed uit te leggen. Bedrijf 2 legt 12 panelen op de voorkant en 6 op de achterkant.

Beide leggen dus 6 panelen op de achterkant, plat dak.
Ah op die manier.
Ik dacht dat je het schuine dak bedoelde.
Maar daar heb je ook nog ruimte over dan?
En waarom dan 'slechts' 6 op de achterkant en daar niet ook meteen 12 panelen neerleggen?
Dan krijg je dus 12 voor en 12 achter.
Eventueel zou je dan ook nog het platte dak vol kunnen gooien.

Dan heb je dus (zo goed als) de hele dag stroom van je zonnepanelen.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Precedente
Rensjuh schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:06:
[...]

Ah op die manier.
Ik dacht dat je het schuine dak bedoelde.
Maar daar heb je ook nog ruimte over dan?
En waarom dan 'slechts' 6 op de achterkant en daar niet ook meteen 12 panelen neerleggen?
Dan krijg je dus 12 voor en 12 achter.
Eventueel zou je dan ook nog het platte dak vol kunnen gooien.

Dan heb je dus (zo goed als) de hele dag stroom van je zonnepanelen.
Nou, schuin dak voor en plat dak achter. Schuin dak achter is te indirect voor zonlicht. Nog een plaatje ter verduidelijking. Dit is bedrijf 2 1 (foutje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8gSbByttVLWg2pxKtZRRpIm47g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIMEMf62o1RvuAEdYMLXEBAv.jpg?f=fotoalbum_large

• Precedente
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:54:
Wat betreft offerte 1: dit is een ongeldig solaredge ontwerp met de artikel omschrijvingen die gegeven zijn.

Met s500b optimizers is het volgens de letter der eisen correct maar ik verwacht pas een goede werking van het systeem met een SE5K-RWB voor korte strings.

Bij offerte 2 is het voornamelijk dat de string van 6 heel dicht bij de minimale start en schaduw beheer spanning zit, wat suboptimaal is, maar zolang het start vraag ik me af of het zo op noord erg is.

De prijs is heel erg netjes (!!!)
Bedankt voor je super inhoudelijke reactie! Het is duidelijk dat je hier verstand van hebt. Maar zelf snap ik niet zo goed wat je precies wilt aangeven. Dat de optimiser type iets anders moet zijn begrijp ik. Maar het stukje over bedrijf 2 zou ik graag nog eens uitgelegd krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Precedente schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:00:
[...]

Nou, schuin dak voor en plat dak achter. Schuin dak achter is te indirect voor zonlicht. Nog een plaatje ter verduidelijking. Dit is bedrijf 2:

[Afbeelding]
Dat is een plaatje uit SolarEdge designer en er zijn maar 6 + 9 panelen getekend. Offerte 1 of 2? ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Precedente schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:14:
[...]

Bedankt voor je super inhoudelijke reactie! Het is duidelijk dat je hier verstand van hebt. Maar zelf snap ik niet zo goed wat je precies wilt aangeven. Dat de optimiser type iets anders moet zijn begrijp ik. Maar het stukje over bedrijf 2 zou ik graag nog eens uitgelegd krijgen?
Dit gaat heel snel technisch worden, kan ik weinig aan veranderen…

Sunket als merk heb ik nog niet eerder gezien, was even zoeken naar datasheet.

In volle zon onbelast geeft het paneel 36V
Belast 30V. Met weinig licht minder, met warmte minder.

De growatt omvormer heeft 200V nodig om te starten. De 6 komen daar maar net aan en zullen het soms niet halen…
De minimum spanning voor schaduw beheer is 140V. Daarvoor zijn 5 panelen nodig. Dus zodra meer dan 1 paneel schaduw ziet dan presteren ze allemaal als in schaduw. De vraag is hoe erg dat is voor een set panelen die het amper van direct zonlicht moet hebben. Maak me dus voornamelijk zorgen om betrouwbaar starten.

• Precedente
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:33:
[...]

Dit gaat heel snel technisch worden, kan ik weinig aan veranderen…

Sunket als merk heb ik nog niet eerder gezien, was even zoeken naar datasheet.

In volle zon onbelast geeft het paneel 36V
Belast 30V. Met weinig licht minder, met warmte minder.

De growatt omvormer heeft 200V nodig om te starten. De 6 komen daar maar net aan en zullen het soms niet halen…
De minimum spanning voor schaduw beheer is 140V. Daarvoor zijn 5 panelen nodig. Dus zodra meer dan 1 paneel schaduw ziet dan presteren ze allemaal als in schaduw. De vraag is hoe erg dat is voor een set panelen die het amper van direct zonlicht moet hebben. Maak me dus voornamelijk zorgen om betrouwbaar starten.
Je hebt gelijk dat het bedrijf 1 was van de offerte ja. Ik heb het even aangepast voor de andere users.

Bedrijf 2 zegt dat maar 2 panelen optimisers nodig hebben van de 6 die op het platte dak liggen. Zou dat genoeg helpen om aan de start spanning te komen?

Welke optie zou jij in mijn situatie nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Optimizers kunnen alleen spanning verlagen om beter belichte panelen op stroom te matchen. Andersom zouden ze de omvormer om zeep kunnen helpen - alleen de actief gestuurde solaredge optimizers kunnen verhogen - maar alleen op SolarEdge omvormers.

Dus optimizers zou je eerder op de 4 in meer schaduw hangen dan de 2... Wat dus nog meer spanning kost.
Optimizers nemen de taak van de omvormer schaduw tracker voor die panelen over, maar de spanningseisen blijven.

~5kW 3 fase voor het zuid dak en ~2kW enkelfase voor het noord dak.

• Precedente
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:50:
Optimizers kunnen alleen spanning verlagen om beter belichte panelen op stroom te matchen. Andersom zouden ze de omvormer om zeep kunnen helpen - alleen de actief gestuurde solaredge optimizers kunnen verhogen - maar alleen op SolarEdge omvormers.

Dus optimizers zou je eerder op de 4 in meer schaduw hangen dan de 2... Wat dus nog meer spanning kost.
Optimizers nemen de taak van de omvormer schaduw tracker voor die panelen over, maar de spanningseisen blijven.

~5kW 3 fase voor het zuid dak en ~2kW enkelfase voor het noord dak.
Oké, nogmaals bedankt voor de heldere uitleg!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het moeilijk vind om te begrijpen. Maar doe mijn uiterste best om nog wat info te vinden online.

Maar jij zou dus de 2 daken los van elkaar trekken met elk een eigen omvormer. Zo begrijp ik het dan goed toch?

• Ronald
Precedente schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:04:
[...]

Oké, nogmaals bedankt voor de heldere uitleg!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het moeilijk vind om te begrijpen. Maar doe mijn uiterste best om nog wat info te vinden online.

Maar jij zou dus de 2 daken los van elkaar trekken met elk een eigen omvormer. Zo begrijp ik het dan goed toch?
PV is minder simpele kost dan het lijkt...

De 2 daken hebben in jouw geval heel 'extreem' verschillende eigenschappen, Het ene eigenlijk buiten het bereik van een enkelfase omvormer. Het andere buiten bereik van een 3 fase omvormer. SolarEdge wordt ook niet (Weer andere redenen) en samen met micro omvormers duurder dan 2 string omvormers.

Vandaar dus 1 kleine enkelfase en 1 zwaardere 3 fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precedente
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:59:
[...]

PV is minder simpele kost dan het lijkt...

De 2 daken hebben in jouw geval heel 'extreem' verschillende eigenschappen, Het ene eigenlijk buiten het bereik van een enkelfase omvormer. Het andere buiten bereik van een 3 fase omvormer. SolarEdge wordt ook niet (Weer andere redenen) en samen met micro omvormers duurder dan 2 string omvormers.

Vandaar dus 1 kleine enkelfase en 1 zwaardere 3 fase omvormer.
Nog een vraag die mij dan te binnen schiet: een omvormer die 2 strings aankan, als de ene string het minimale voltage al haalt, werkt dat dan mee voor de andere string? Of is er per string die start voltage nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Per string helaas

Pagina: 1