Nieuwe 2 (3 of 4) TB schijf/SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-07 23:38
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe harde schijf voor het opslaan/backuppen van mijn foto’s / (drone) video’s en bestanden die ik regelmatig download en weer verwijder (van camera/drone/telefoon). Ik heb een Seagate 2 TB schijf (uitvoering: Seagate Desktop HDD, 2TB). Die werkt nog prima, maar is al 8-10 jaar oud, dus wil hem preventief vervangen. Nu twijfel ik of ik een nieuwe ouderwetse hdd ga kopen 4 TB (maar welke dan, ik zie alleen bijna alleen nog maar NAS schijven) of een 2 TB SSD (alleen ik hoor dat het niet goed is om regelmatig te downloaden en te verwijderen bij SSD).

Wat is je budget?
100 a 150e

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik ga altijd voor de beste prijs/kwaliteit indien mogelijk.

Als hdd nog geen optie gevonden (graag jullie tips).

Als SSD deze op het oog: Patriot P210 2TB: uitvoering: Patriot Memory P210 2TB

Specificeer het systeem
Hdd / ssd komt in mijn game pc:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 192,20€ 192,20
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 406,27€ 406,27
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 168,-€ 168,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 83,89€ 83,89
1MonitorenIiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart€ 279,-€ 279,-
1PC speakersetsLogitech Z-5500 Digital€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 39,91€ 39,91
1ToetsenbordenRazer BlackWidow Elite (Razer Yellow) US€ 261,67€ 261,67
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 71,90€ 71,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 45,38€ 45,38
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 163,99€ 163,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.712,21

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:15
als het een disk is om bestanden (tijdelijk) te parkeren, neem dan een gewone hdd 4T.
een ssd is overkill omdat je de data niet echt gebruikt in een verwerkings slag.
of het een nas disk is maakt niet uit. nas disken zijn er op gemaak 24/7 te draaien, wat minder draai-uren is dan niet erg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

maxkranendijk schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:42:

(alleen ik hoor dat het niet goed is om regelmatig te downloaden en te verwijderen bij SSD).
Complete onzin tenzij je miljoenen bestanden per dag downloadt en verwijdert. En die disk de rest van je leven niet meer vervangt. En zelfs dan…

Het had misschien ooit een kern van waarheid maar dat is al minstens 10 jaar niet meer zo dankzij Wikipedia: Wear leveling waardoor het niet meer zo is dat bepaalde sectoren van een SSD veel zwaarder belast worden (en eerder kapot gaan) dan de rest.

De enige reden om nog voor een HDD te kiezen is prijs per GB. Alleen in mijn NAS zitten nog HDD’s en verder gebruik ik de laatste 10 jaar alleen nog maar SSD’s.

• maxkranendijk
Welke 4 tb HDD zouden jullie mij aanraden? De pro varienten heb ik waarschijnlijk niet nodig, maar bij alle ‘normale’ varianten lees je veel reviews dat ze na 3 maanden of minder kapot gaan…

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:10
Op basis van wat je wilt bereiken, zou ik je een NAS aanraden met 2x HDD schijven erin en die in RAID1 zetten om data behoud te hebben mocht 1 van de schijven uitvallen.

Hoeveel is meer bepalend op basis van hoe groot die bestanden zijn. Als je het red met 2TB dan zou je 2x 2TB kunnen nemen.

Als je budget hebt om grotere opslag aan te schaffen, dan kan je altijd daar voor kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wylana op 22-12-2022 10:33 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• maxkranendijk
Wylana schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:32:
Op basis van wat je wilt bereiken, zou ik je een NAS aanraden met 2x HDD schijven erin en die in RAID1 zetten om data behoud te hebben mocht 1 van de schijven uitvallen.

Hoeveel is meer bepalend op basis van hoe groot die bestanden zijn. Als je het red met 2TB dan zou je 2x 2TB kunnen nemen.

Als je budget hebt om grotere opslag aan te schaffen, dan kan je altijd daar voor kiezen.
Ik wil juist 1 hdd in mijn pc en niet een extra losse hd (of 2) die ik moet aansluiten. Losse externe hd’s zijn ook goedkoper maar gedoe met aansluiten als ik snel wat wil opslaan/openen vanaf die schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:37
@maxkranendijk Wat is veel schrijven en wissen? Honderden gigabytes per dag?

SSD's kunnen best al wat hebben. Kijk bij de specificaties in de pricewatch onder het kopje duurzaamheid. Daar zie je de TBW (het totaal aantal TB die een SSD kan hebben) en de DWPD (het aantal keer dat een schijf volledig kan worden beschreven per dag). Die waardes zijn uiteraard geen garantie maar het geeft toch een indicatie.

Maar als je van plan bent om grote hoeveelheden data in één keer naar de SSD te schrijven, dan moet je er wel rekening houden dat de prestatie van sommige SSD's in elkaar kan zakken. In de review van tweakers kan je zien dat de P210 op dat vlak niet zo goed scoort: review: 40 SATA-ssd's - Heeft de SATA-ssd nog bestaansrecht? Dan doen bepaalde HDD's het nog beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@maxkranendijk Aangezien je moederboard ook een USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c aansluiting heeft, kan je ook nog een uitvoering: Samsung T7 Shield 2TB Zwart overwegen. Komt erg goed uit de tests (sneller dan SATA SSD's), is erg interessant geprijsd (net iets over je budget) op dit moment en is ook bijv. direct op je telefoon te gebruiken om onderweg al data op te slaan.

Zelf gebruik ik (of eigenlijk mijn vrouw) een otg hub (met usbc en cardreader) eventueel zelfs i.c.m. een powerbank om onderweg alles veilig te stellen vanaf de camera.

edit, dat ziet er zo uit op mijn android telefoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLZN_rexPFrtFnFH5R2Hi556QCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlW2NmvPN8CcnUDQ71g8oF8r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 22-12-2022 13:38 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• maxkranendijk
Thanks voor de extra tips. Iemand nog een HDD tip voor mij?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik gebruik al enige tijd geen HDD's in de <10TB range maar qua kosten voor 4TB is shucking misschien nog interessant?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb een nas met daarin 3 schijven. Ik gebruik wd red plus 3tb. De nas heb ik nu 7 jaar en vervang zo af en toe preventief een schijf. Ik heb er nu 1 gehad die na 5 jaar de eerste errors begon te geven. Op basis hiervan zou ik ze dus aanraden, volgens mij heb je voor dezelfde prijsklasse een 4tb. Neem geen 'gewone' red zonder 'plus', iets met cmr/smr, kun je googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:37
Zelf gebruik ik de Seagate IronWolf HDD's, weliswaar in een server. Het zijn inderdaad NAS schijven maar wel CMR. Ik zou deze in jouw geval verkiezen boven bijvoorbeeld de Seagate BarraCuda schijven die SMR zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Thanks, dan ga ik voor de Seagate BarraCuda omdat die ssd toch te traag is/ niet veel sneller (en minder TB heeft). 2 jaar garantie lijkt me wel voldoende, als de hdd miet goed is kom je daar wel de eerste maanden achter. Thanks voor jullie input!
Pagina: 1