Toon posts:

Huawei Mesh 7 settings Dedicated backhaul

Pagina: 1
Acties:
Ik ben wat zaken aan het testen met de Huawei Mesh 7. Ik loop een beetje vast op de Wifi 5GHz 1 en 2 verbindingen. Volgens de specs op de Huawei website is er een dedicated (wireless) backhaul:
https://consumer.huawei.com/en/routers/wifi-mesh/specs/
Backhaul
Dedicated 5 GHz backhaul connection, which can switch to 2.4 GHz automatically at long range.
Support Ethernet cable backhaul
Ik zie echter dat er apparaten verbinden met zowel het 5G-1 als het 5G-2 netwerk :? Terwijl ik verwacht dat wanneer 5G2 bijv de dedicated backhaul is, dat dus niet gebeurt.

Is dat iets wat geheel vanzelf op de achtergrond geregeld wordt en het zo dus klopt verder? Bij Asus moet je namelijk opgeven welke verbinding je backhaul wil laten zijn.

In de settings word ik niet vele wijzer, behalve dan dat ik bijv 5G-2 'onzichtbaar' kan maken
ik zie in de app bijvoorbeeld wel wat de backhaul verbinding is, maar dan verdeelt ie over de beschikbare netwerken :S

Ik vraag me af of dat nou juist top is, of juist niet.

[Voor 24% gewijzigd door paQ op 21-12-2022 21:25]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Mesh is nooit top, omdat je signaal alleen versterkt en niet versnelt. Je kunt maximaal de snelheid doorgeven die het basisstation je levert. Onderaan de streep blijft het een compromis voor mensen die geen kabel willen trekken.

Dat gezegd hebbende, een dedicated backhaul is onlogisch, want dan heb je 1 radio die je verspilt aan de mesh en heb je dus over de gehele linie minder capaciteit. Die tweede SSID heeft een bredere 160MHz band voor extra snelheid en dichtheid.

Of wat je hebt nu goed is of niet is niet objectief. Als je goede snelheden haalt en geen haperingen ervaart is het goed.

[Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 21-12-2022 21:25]

I reject your reality and substitute my own

nelizmastr schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:24:
Mesh is nooit top, omdat je signaal alleen versterkt en niet versnelt. Je kunt maximaal de snelheid doorgeven die het basisstation je levert. Onderaan de streep blijft het een compromis voor mensen die geen kabel willen trekken.

Dat gezegd hebbende, een dedicated backhaul is onlogisch, want dan heb je 1 radio die je verspilt aan de mesh en heb je dus over de gehele linie minder capaciteit. Die tweede SSID heeft een bredere 160MHz band voor extra snelheid en dichtheid.
Juistem. Dus eigenlijk is het heel nice hoe Huawei dit doet?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:45

nelizmastr

Goed wies kapot

paQ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:25:
[...]

Juistem. Dus eigenlijk is het heel nice hoe Huawei dit doet?
Het is hun interpretatie. Als anti-mesher geef ik geen waarde-oordeel over of ze het goed of slecht doen.

Uiteindelijk moet je zelf bepalen of dit voor jou werkt en snel genoeg is.

De mesh is zo goed als het inkomende signaal.

[Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 21-12-2022 21:28]

I reject your reality and substitute my own

nelizmastr schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:28:
[...]

Het is hun interpretatie. Als anti-mesher geef ik geen waarde-oordeel over of ze het goed of slecht doen.

Uiteindelijk moet je zelf bepalen of dit voor jou werkt en snel genoeg is.

De mesh is zo goed als het inkomende signaal.
nee dat snap ik, maar het ging me even om het deel "dedicated backhaul". Ze schrijven dat immers zelf dat die er is, automatisch naar 2.4 KAN schakelen, en ook bedraad mogelijk is. Dan verwacht je toch ergens een settings pagina waarin dat allemaal in zou staan?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50
Hehe ik dacht al een bekende naam in een mesh topic :+
Noffi maar dit is je 4e(?) mesh set nou? Ik zou sterk gaan overwegen of het niet goedkoper om iemand in te huren om een utp netjes weg te werken :)

Edit:
De meeste mesh apparaten gebruiken 5ghz radio 1 voor ap to client en 5ghz radio 2 voor ap to ap.

Dat hij ze beide gebruik is gek Maar misschien doen ze iets slim, hoe is de performance?

[Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 21-12-2022 23:13]

CISSP! Drop your encryption keys!

laurens0619 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:10:
Hehe ik dacht al een bekende naam in een mesh topic :+
Noffi maar dit is je 4e(?) mesh set nou? Ik zou sterk gaan overwegen of het niet goedkoper om iemand in te huren om een utp netjes weg te werken :)

Edit:
De meeste mesh apparaten gebruiken 5ghz radio 1 voor ap to client en 5ghz radio 2 voor ap to ap.

Dat hij ze beide gebruik is gek Maar misschien doen ze iets slim, hoe is de performance?
Gjehe hele poos de asus XT8 gebruikt. Alleen firmware technisch is het een rampenplan bij Asus.
Er zijn gewoon onverklaarbare zaken. Net zoals een reboot geen zin heeft, en een bootcycle wel. Maar als je 1 bootcycle geeft moet je ze alle 4 doen, anders is het af en aan kwa wel niet verbinden.
Na een fw upgrade “OTA” ze soms crashen, maar bij lokale upgrade niet.

Ik zat destijds al een beetje te lonken naar de Huawei maar was toen niet of slecht verkrijgbaar.

Performance is -in die paar uur tijd nu- goed, het is stabiel ook.
Als ik ga mierenneuken is de Asus wel ietsje sneller, maar deze vooralsnog wel stabieler.
De software zit ook netjes ineens. Het enige wat ik (wellicht) mis is de timemachine mogelijkheid. Dat zijn dan van die dingen die Asus ondersteunt.

• laurens0619
@paQ
Ken je de deco xe75 al?
Is een 6ghz apparaat en schijn loeisnel te zijn :)
En betaalbaar

Aimesh kan brak werken idd

laurens0619 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:35:
@paQ
Ken je de deco xe75 al?
Is een 6ghz apparaat en schijn loeisnel te zijn :)
En betaalbaar

Aimesh kan brak werken idd
Ik ben best content over deze Huawei hoor.

Ik haal met een iPhone 12 bij een node op 15m afstand met muurtje en deuren ertussen nog 670/700.
En de software werkt erg fijn vooralsnog.

Wel vreemd dat de webinterface andere functionaliteiten biedt dan de app. Dan wint de app het gek genoeg.

[Voor 16% gewijzigd door paQ op 22-12-2022 00:10]

• laurens0619
@paQ mooi :)
Wel gekke naam. Het is een wifi 6 apparaat (geen 6e oid) dus snap niet zo goed waarom ze hem zo noemen

laurens0619 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:33:
@paQ mooi :)
Wel gekke naam. Het is een wifi 6 apparaat (geen 6e oid) dus snap niet zo goed waarom ze hem zo noemen
geen idee

Wat me vooral opvalt bij deze routers, is dat er echt een handshake bij roaming is. Bij Asus AI mesh moet een apparaat toch altijd eerst overschakelen met een korte onderbreking. En dat was precies op de WC waar dat dat mis ging :+ Wifi uit en aan was dan het snelst.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee