Toon posts:

Laptop met 11e of 12e generatie i7 voor development

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-01 10:06
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is voor gebruik naast mijn (krachtige) desktop PC.
De zwaarste taak is software development met Visual Studio. Overigens alleen voor hobby-matige projecten, want hiernaast heb ik een laptop van de zaak voor werkgerelateerde projecten. Daarnaast gebruik ik hem ook voor casual foto bewerking en films kijken.
De laptop moet dus krachtig genoeg zijn voor deze taken, maar mocht ik echt productief willen zijn dan wissel ik naar mijn desktop PC.

Wat is je budget?
Mijn budget is €1000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik neem hem een paar keer per week buiten huis mee, een lichte laptop is dus fijn.
Daarnaast is het belangrijk om te vermelden dat ik heb in de zomer graag in de tuin gebruik. Daarvoor is voldoende helderheid nodig.
Vrijwel altijd gebruik ik hem in de buurt van een stopcontact, de accuduur is dus niet heel belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb twee laptops gevonden:
- uitvoering: ASUS VivoBook Pro 15 K3500PH-L1393W
- uitvoering: Samsung Galaxy Book2 (15", i7, 16GB, 512GB opslag) Zwart

Het grote voordeel van de Asus is het OLED scherm. Echter heeft de Samsung een 12e generatie 1255U tegenover een 11e generatie i7 11370H in de Asus.

Nu begreep ik dat binnen een generatie, de H versie beter presteert dan de U versie.
In het verleden heb ik slechte ervaringen gehad met een werklaptop met een 8e generatie U versie van de i7, maar zover ik zie in online vergelijkingen presteert de i7 1255U beter dan de i7 11370H. Het gaat hier wel om statische benchmarks natuurlijk.

Nu ben ik benieuwd of jullie een idee hebben wat het performance verschil zou zijn tussen deze twee processors en of dit merkbaar zou zijn bij software development?

[Voor 10% gewijzigd door Trokken op 23-12-2022 12:50]

Alle reacties

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-01 20:52
Waarom Intel? Een IdeaPad 5 pro met Ryzen 5 heb je voor minder dan 1000 euro. Je hebt dan ook een 16:10 scherm met hogere resolutie, wat ik zelf als dev wel kan waarderen.

• Trokken
evanraalte schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:52:
Waarom Intel? Een IdeaPad 5 pro met Ryzen 5 heb je voor minder dan 1000 euro. Je hebt dan ook een 16:10 scherm met hogere resolutie, wat ik zelf als dev wel kan waarderen.
Ik wil best een laptop met AMD, maar dan heb ik minimaal een Ryzen 7 nodig.

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-01 20:52
Waarom precies? Op multicore is de 5600H sneller dan de 1255U. https://www.cpu-monkey.co...0h-vs-intel_core_i7_1255u

Single core is een ander verhaal, maar daar is ook een Ryzen 7 niet veel sneller (immers heeft afaik alleen meer cores dan de R5).

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Misschien als je het budget iets verhoogt?

uitvoering: MSI Creator M16 A12UC-009NL

• Trokken
Persoonlijk zou ik niet voor zo’n zware laptop gaan omdat ik hem wel af en toe meeneem.

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Is inderdaad een overweging. Zou persoonlijk aan een halve kg meer niet zo zwaar tillen.

Daar tegenover staat: beter beeldscherm in een 16:10 verhouding met voldoende helderheid voor buiten.

Meer dan 2x zo snelle processor multi core.

Als extra een losse videokaart.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:41
Processors heb ik niet zoveel verstand van.

De Asus heeft een aparte grafische chip, wat ik zelf altijd een flinke plus vind. Glanzend scherm zou ik persoonlijk wel eerst willen zien, ben daar niet zo'n fan van.

Enige voordelen die ik bij de Samsung zie, zijn de mogelijkheid om een 2e SSD te plaatsen, een mat / anti-glare scherm en dat je een Samsung tablet als 2e scherm kan gebruiken.

iRacing Profiel

• Thomg
  • Laatst online: 00:27

Thomg

Aww yiss

evanraalte schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:58:
Waarom precies? Op multicore is de 5600H sneller dan de 1255U. https://www.cpu-monkey.co...0h-vs-intel_core_i7_1255u

Single core is een ander verhaal, maar daar is ook een Ryzen 7 niet veel sneller (immers heeft afaik alleen meer cores dan de R5).
Je bent nu wel een 15W TDP processor aan het vergelijken met een 45W TDP processor.
Technisch gezien heb je gelijk, maar in alle gevallen zou ik de 1255U kiezen boven de 5600H in deze prijsklasse.
Wild Chocolate schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 01:25:

De Asus heeft een aparte grafische chip, wat ik zelf altijd een flinke plus vind. Glanzend scherm zou ik persoonlijk wel eerst willen zien, ben daar niet zo'n fan van.

Enige voordelen die ik bij de Samsung zie, zijn de mogelijkheid om een 2e SSD te plaatsen, een mat / anti-glare scherm en dat je een Samsung tablet als 2e scherm kan gebruiken.
Losse GPU vind ik altijd een flinke - als dit nauwelijks beter is dan markt-vergelijkbare producten. Dit voegt enkel gewicht en extra battery drain toe.
Tenzij je dit natuurlijk zoekt of course, maar een 1650 max Q is een erg zwakke extra GPU.
Als je wat meer grafische "oomph" wilt in een compacte laptop is de Ryzen 6000 series uitermate geschikt.
Echter zie ik nergens dat TS hier wat aan heeft.

@Trokken De 11370H is een misbaksel van een processor die thuis had moeten horen in laptops rond de 500 euro, niet serieus hierboven. Een high-power quad core in 2022 is een schande.

Richtlijn:
AMD 5000 (Zen 2) of AMD 4000 voor super budget (denk tot 600 euro).
AMD 5000 (Zen 3) voor budget (denk tot 700 a 750 euro).
Intel 12-U voor ultra portable.
Intel 12-P voor portable + productiviteit.
Intel 12-H voor productiviteit.
AMD 6000 voor portable gaming.

Intel 12-P of 12-H + dGPU voor gaming laptops.

Alle andere laptops zijn imo niet te adviseren tenzij ze natuurlijk ontzettend gunstig geprijsd zijn.

Aangezien je portable + productiviteit wilt zou je kunnen kijken naar een 12-P series, maar mogelijk is een 12-U ook meer dan voldoende. Voor software development en casual foto bewerking gaat een U processor voldoende zijn tenzij je wel erg zware dingen draait. De informatie die je geeft is niet genoeg voor me om hier iets zinnigs over te zeggen.

Voetnoot: Dat tweakers nog steeds geen optie heeft om te filteren op processor generatie is uitermate frustrerend.

[Voor 3% gewijzigd door Thomg op 23-12-2022 09:48]

• Trokken
Wild Chocolate schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 01:25:

Bedankt voor de tip, het is inderdaad slim om het scherm eerst in het echt te bekijken. Voornamelijk omdat ik van plan ben om de laptop buiten in de tuin te gebruiken tijdens de zomer.

@Thomg
Bedankt voor je reactie. Het is goed om te weten dat ik de 11370H beter kan vermijden.
Ik heb mijn TS even bewerkt om extra uitleg over het gebruik te geven.
Ik denk ik nog even op zoek ga naar een 12-P series laptop, en anders kan ik voor mijn use case wellicht genoegen nemen met een 12-U series.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Trokken schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:55:
[...]

Bedankt voor de tip, het is inderdaad slim om het scherm eerst in het echt te bekijken. Voornamelijk omdat ik van plan ben om de laptop buiten in de tuin te gebruiken tijdens de zomer.

@Thomg
Bedankt voor je reactie. Het is goed om te weten dat ik de 11370H beter kan vermijden.
Ik heb mijn TS even bewerkt om extra uitleg over het gebruik te geven.
Ik denk ik nog even op zoek ga naar een 12-P series laptop, en anders kan ik voor mijn use case wellicht genoegen nemen met een 12-U series.
Let wel op dat je een U series pakt die eindigt op een 5, als het eindigt met een 0 is het een 9W TDP processor. Lekker zuinig, maar je gaat van 15W naar 9W wel hard achteruit op performance.

Visual Studio... Moet ik dan denken aan C of C# projecten? Denk dat je misschien het beste zelf kunt meten of het gebruik maakt van meerdere core of niet. Als slechts 1 of 2 cores benut worden is een U adequaat, hoge single core perf maar lagere multi doet niet veel kwaad als je het toch niet nodig hebt. Ben je toch >10 seconden aan het bouwen waar meer dan 2 cores belast worden heb je wat aan wat een P biedt over U.

• Wild Chocolate
Thomg schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:43:
[...]
(...)
Voetnoot: Dat tweakers nog steeds geen optie heeft om te filteren op processor generatie is uitermate frustrerend.
Je kan op CPU filteren, wel wat omslachtiger (je moet er dan meerdere uit de lange lijst selecteren), maar indirect kun je dan ook op CPU generatie filteren.

Zoiets bijvoorbeeld:
categorie: Laptops

Alleen kom je er dan wel achter dat je geen 12e generatie P of H laptop gaat vinden voor <€1000,-

iRacing Profiel

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wild Chocolate schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:02:
[...]

Je kan op CPU filteren, wel wat omslachtiger (je moet er dan meerdere uit de lange lijst selecteren), maar uiteindelijk kun je dan ook op CPU generatie filteren.

Zoiets bijvoorbeeld:

Alleen kom je er dan wel achter dat je geen 12e generatie P of H laptop gaat vinden voor <€1000,-
Mja, maar nu filter je exclusief op i7 waar het verschil tussen een i7 en i5 (en arguably i3) niet zo groot is als je denkt. Wat ik vaak doe is >=10 cores omdat dit meestal alder lake chips zijn (E cores yeuy).

Je mist nu dus de excellent 1240p.
En 1235/1245U.

Als je snel kijkt naar het overzicht kan je al rap zien welke er echt interessant zijn en welke totaal niet.
Wikipedia: Alder Lake

1235U en 1245U zijn interessante budget opties, de i7s voegen vrijwel niks toe behalve iets hogere kloks en meer graphics (wow...)
Van de P series zijn de 1240P en 1250P weer interessant (en misschien 1280P) om dezelfde redenen.

Voor de H series zijn de 12700H (en 12800H) weer interessant.

Dat zijn eigenlijk mijn go-to's.

[Voor 24% gewijzigd door Thomg op 23-12-2022 13:16]

• Wild Chocolate
@Thomg Dan hebben we zo toch een filter met de door jou genoemde CPU's erin?:

En eigenlijk geef je daarmee ook een beetje aan dat filteren op een (hele) generatie ook niet alles is, toch?
Hoewel we dan ook nog hadden kunnen filteren op aantal cores.

Zoals ik eerder al schreef, heb ik niet zoveel verstand van processoren. Ik ben dolgelukkig met mijn half jaar geleden gekochte i5 10300H, kinderhand is gauw gevuld :+

iRacing Profiel

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wild Chocolate schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:25:
@Thomg Dan hebben we zo toch een filter met de door jou genoemde CPU's erin?:

En eigenlijk geef je daarmee ook een beetje aan dat filteren op een (hele) generatie ook niet alles is, toch?
Hoewel we dan ook nog hadden kunnen filteren op aantal cores.

Zoals ik eerder al schreef, heb ik niet zoveel verstand van processoren. Ik ben dolgelukkig met mijn half jaar geleden gekochte i5 10300H, kinderhand is gauw gevuld :+
Ja, dat realiseerde ik me net ook, vandaar de miljoen edits.
En er is geen slecht product, alleen een slechte prijs. Daar hou ik me aan.
Als je een leuke deal hebt gemaakt erop is er niks aan de hand :*)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-02 19:16
Thomg schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:43:
[...]

Je bent nu wel een 15W TDP processor aan het vergelijken met een 45W TDP processor.
Technisch gezien heb je gelijk, maar in alle gevallen zou ik de 1255U kiezen boven de 5600H in deze prijsklasse.
Dat hangt er maar vanaf wat je prioriteiten zijn. Wil je de beste prestaties, dan is er geen twijfel aan dat de 5600H sneller is. Wil je laag stroomverbruik, dan zou ik alsnog de Ryzen 5 5600U of 5625U kiezen. Die hebben een TDP van 15W en zijn sneller dan de 1255U. Dat komt omdat de AMD varianten beschikken over 6 echte (performance) cores, terwijl de 1255U er maar 2 heeft.

Zie deze review, die de Core i5-1235U vergelijkt met de Ryzen 5 5625U. En hier kan je zien dat het prestatieverschil tussen de i5-1235U en de i7-1255U quasi nihil is (het verschil is nog geen 2%)

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-02 19:33
Nog even een heel ander idee; ik heb zelf ook een dik prima PC voor development; het enige wat ik juist van een laptop nodig heb is een goed scherm en een goede accuduur - het enige wat de laptop hoeft te doen is verbinding te maken met de desktop via Remote Desktop!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

LievenD schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:51:
[...]

Dat hangt er maar vanaf wat je prioriteiten zijn. Wil je de beste prestaties, dan is er geen twijfel aan dat de 5600H sneller is. Wil je laag stroomverbruik, dan zou ik alsnog de Ryzen 5 5600U of 5625U kiezen. Die hebben een TDP van 15W en zijn sneller dan de 1255U. Dat komt omdat de AMD varianten beschikken over 6 echte (performance) cores, terwijl de 1255U er maar 2 heeft.

Zie deze review, die de Core i5-1235U vergelijkt met de Ryzen 5 5625U. En hier kan je zien dat het prestatieverschil tussen de i5-1235U en de i7-1255U quasi nihil is (het verschil is nog geen 2%)
Single core performance is vrijwel altijd doorslaggevend voor software development. Maar het handig om het mee te nemen als nuance :)

• Trokken
Met een nieuw filter op de laptops lijkt de Samsung Book2 nog steeds een goede optie.
Zeker gezien het feit dat er nu een cashback van €100 op zit.

Het enige waar ik sceptisch over ben is dat het duurdere broertje een kritische review heeft.

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-01 19:23
Ik heb zelf nu de Lenovo Ideapad 5 Pro Gen7 met de AMD Ryzen 7 6800HS creator edition met 120Hz scherm en deze heeft standaard een full hd webcam erop. Ik heb de OS weggelaten dat scheelde €100 en daarvoor in de plaats de Ryzen 7 genomen ipv 5. Was met Black Friday korting eraf en nog extra persoonlijke korting en 3 jaar garantie €990,- kwijt.

Mijn laptop was alleen wat langer onderweg, had met China te maken en ondertussen had ik een nieuwe samengesteld op Lenovo.com maar nog nét niet besteld. Dat is met de I7-12700H en die kost nu inclusief persoonlijke korting eraf, zonder OS en met 120Hz €1.075,-! Lijkt me een beste deal hoor! Zie de printscreen in de bijlage.

Windows koop je voor €15,- eventueel ;)

• Trokken
onnaj schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:21:
Ik heb zelf nu de Lenovo Ideapad 5 Pro Gen7 met de AMD Ryzen 7 6800HS creator edition met 120Hz scherm en deze heeft standaard een full hd webcam erop. Ik heb de OS weggelaten dat scheelde €100 en daarvoor in de plaats de Ryzen 7 genomen ipv 5. Was met Black Friday korting eraf en nog extra persoonlijke korting en 3 jaar garantie €990,- kwijt.

Mijn laptop was alleen wat langer onderweg, had met China te maken en ondertussen had ik een nieuwe samengesteld op Lenovo.com maar nog nét niet besteld. Dat is met de I7-12700H en die kost nu inclusief persoonlijke korting eraf, zonder OS en met 120Hz €1.075,-! Lijkt me een beste deal hoor! Zie de printscreen in de bijlage.

Windows koop je voor €15,- eventueel ;)

[Afbeelding]
Interessante optie, maar ik kom toch op een hogere prijs uit.

Uiteindelijk ben ik voor de Samsung book2 gegaan. Bij de klantenservice van Coolblue hebben ze me nog benadrukt dat ik hem 30 dagen kan uitproberen, dus ik durf de gok te wagen.

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-01 19:23
Trokken schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:43:
[...]

Interessante optie, maar ik kom toch op een hogere prijs uit.

Uiteindelijk ben ik voor de Samsung book2 gegaan. Bij de klantenservice van Coolblue hebben ze me nog benadrukt dat ik hem 30 dagen kan uitproberen, dus ik durf de gok te wagen.
Ik kwam ook hoger uit, maar via de chat geven ze je altijd nog extra korting.

Zo'n Samsung lijkt me ook niets mis mee hoor, alleen het scherm van de Lenovo is wel echt top!

En bij Coolblue kun je inderdaad rustig binnen 30 dagen retourneren. Ze zijn soms wel een beetje langzaam met terugbetalen.

Mijn laatste ervaringen met Coolblue waren overigens behoorlijk slecht, maar over het algemeen worden ze volgens mij prima beoordeeld.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hier is een review van de 1260P + A350M variant.
https://www.notebookcheck...-to-impress.642418.0.html
Voor zover ik kan zien is er alleen de CPU iets anders en een GPU toegevoegd.
Ik vond destijds (toen ik het artikel las toen het uitkwam) wel dat de book vrij negatief ontvangen werd door notebookcheck. Een "good 80%" is een borderline pass in notebookcheck termen.
Loud fan en creaky chassis vond ik wel red flags. Of je van het laatste ook veel mag klagen in een 900 laptop (ipv reviewde 1300) is de vraag en of loud fan ook present is in de lagere TDP variant is onbekend.
Misschien dat de chassis meer dan voldoende voor je is en de fan issue er niet is, dan is het een prima laptop :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee