Toon posts:

Hele oude vloerverwarming, instellingen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-01 23:41
Ik ben een tijdje geleden verhuisd. Het huis waar ik ben gaan wonen heeft in de keuken een (heel) oud vloerverwarmings-systeem. Ik heb reeds twee CV-monteurs over de vloer gehad voor de jaarlijkse ketel-check en die kenden allebei dit systeem niet en konden er weinig over vertellen. Ik vraag me af of alles correct staat ingesteld. Iemand toevallig ervaring met dit systeem die me er wat over kan vertellen? Het is van 'Espace' en minstens 15 jaar oud. Bovenste meter staat op 30 graden, onderste op 20 graden, en de thermostaatknop (?) op 35.

[Voor 19% gewijzigd door lvanhoe op 21-12-2022 18:07]

Alle reacties

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 11:37
Lijkt mij prima. 30 graden de vloer in en 20 graden retour. Je zou kunnen kijken of je de pompsnelheid wat hoger kan zetten. Dat die 20 richting de 25 gaat bijvoorbeeld.

Maar dat is een afweging die je zelf moet maken. De pomp kan dan meer lawaai genereren wat als hinderlijk ervaren kan worden.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

realtief standaard. er gaat vrij heet water de vloer in en het doosje werkt zo te zien als een pompschakelaar die de pomp uitzet als het water koud is.

gezien de leeftijd zal die pomp niet zuinig zijn.

dat je retour 20 graden is wilt zeggen dat je vloer alle warmte absorbeert en je dus je vloer niet egaal warm hebt. zou kijen of de pomp harder kan zodat je retourtemperatuur hoger word.

[Voor 31% gewijzigd door flippy op 21-12-2022 18:25]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• lvanhoe
Hoe zou ik mijn pompsnelheid hoger/harder kunnen zetten bij deze installatie? Ik weet hier echt praktisch niets van, excuus voor de newbie-vragen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die tape er af halen, zit een stelschroef onder :)

Ik zie trouwens ook een pompschakelaar. Geen idee hoe goed dat ding is, maar daar dient die tape voor denk ik: om hem vast te houden.

Beetje hobby bob oplossing, maar als het slecht is en het werkt, is het niet slecht ;)

[Voor 63% gewijzigd door The Eagle op 21-12-2022 18:52]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-01 21:00
lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:28:
Hoe zou ik mijn pompsnelheid hoger/harder kunnen zetten bij deze installatie? Ik weet hier echt praktisch niets van, excuus voor de newbie-vragen.
Onder de schilderstape die om het vierkante kastje bij de pomp zit, zit een drie standen schakelaar voor verschillende pompsnelheden.

Volgens mij is de gouden regel echter, dat bij een dergelijke vloerverwarming de huidige pompsnelheid goed is als de retourtemperatuur (20 gradan in jouw geval) ongeveer overeenkomt met de gewenste kamer temperatuur.
Door harder te pompen wordt die mogelijk 22..25 graden. Op zich geen probleem, maar kost een hoop extra stroom (check de pomp, er staat op hoeveel Watt vermogen elke pompstand kost voor stand I II en III), en als je door harder pompen meer warmte in je vloer stopt kan het schakelgedrag van je thermostaat veranderen (langere periodes dat de ketel uit staat, met doorschietende kamer temperaturen)

[Voor 43% gewijzigd door AzertyNL op 21-12-2022 19:02]

• lvanhoe
The Eagle schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:47:
Die tape er af halen, zit een stelschroef onder :)

Ik zie trouwens ook een pompschakelaar. Geen idee hoe goed dat ding is, maar daar dient die tape voor denk ik: om hem vast te houden.

Beetje hobby bob oplossing, maar als het slecht is en het werkt, is het niet slecht ;)
Haha thanks, ja het ziet er allemaal nogal houtje-touwtje uit en ik ben wat huiverig om dingen uit elkaar te halen, voorlopig lijkt het allemaal te werken. Alleen even benieuwd of de instellingen goed stonden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee