SCSI disk write protected

Pagina: 1
Acties:

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 08:59
Ik heb van de week een Seagate Cheetah 18XL disk gekocht. Aangezien ik alleen maar een UW controller (Qlogic 1040) heb is de disk aangesloten op deze controller. Jumpertje voor SE mode erop gezet en id 0 gekozen.
SCSI controller ziet de schijf, Windows2000 ziet de schijf, maar kan er niets mee: er staat een stop tekentje bij: status unknown.
Fdisk geprobeerd: partitie aanmaken gaat, maar formateren niet, ook PM60 onder dos kan niets met de schijf: write failed.
Nu zitten er op SCSI disken jumpertjes voor write protected, maar deze jumper zit er hier niet op.
Wie weet een oplossing?

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Wel een actieve terminator op het einde van je kabel?
Dat is wel een verreiste voor de cheetah, ben er zelf ook achter gekomen toen ik 'em op een scsi3 interface plakte met een kabel zonder actieve terminator

• wezep
Ja op de kabel zit een active terminator. Hierbij wel 1 opmerking: de kabel heeft drie connectoren: beginnend bij de active terminator, vervolgens twee 68 pins connectoren en als laatste een andere female connector (beetje vreemde).
Maakt het dus uit dat beide 68 pins connectoren worden gebruikt, maar niet de andere, die dus op het uiteinde van de kabel zit?

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 15:20 schreef wezep het volgende:
Ja op de kabel zit een active terminator. Hierbij wel 1 opmerking: de kabel heeft drie connectoren: beginnend bij de active terminator, vervolgens twee 68 pins connectoren en als laatste een andere female connector (beetje vreemde).
Maakt het dus uit dat beide 68 pins connectoren worden gebruikt, maar niet de andere, die dus op het uiteinde van de kabel zit?
Effe voor de duidelijkheid:
De volgorde is Controller => drive => terminator??

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
neuh, mag niks uitmaken, ik heb ook wel lege aansluit punten op mijn scsi flatcable's...

Heb je 'em ook goed gejumperd?? als ie dezelfde scsi id krijgt als de andere dan pakt ie 1 van de twee niet, en das meestal de non-boot schijf.

edit:

probeer 'em anders eerst eens op een andere (prefereerbaar u160) controller.....

• wezep
Volgorde is:
lege aansluiting - controller - Cheetah schijf - actieve terminator

>Heb je 'em ook goed gejumperd?? als ie dezelfde scsi id >krijgt als de andere dan pakt ie 1 van de twee niet, en ?>das meestal de non-boot schijf.

Wat bedoel je met die andere? De schijf heeft SCSI ID 0 en hiervoor hoeft geen jumper te worden geplaatst.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Op donderdag 30 augustus 2001 15:20 schreef wezep het volgende:
Afhankelijk van de snelheid van de SCSI zijn de gevolgen van incorrect enden groter. De controller dient meestal op het uiteinde te zitten en de termintor op de andere uiteinden of vice versa, net hoe je ertegenaan kijkt. Het is echter gebruikelijk dat men spreekt van een SCSI dat begint bij de controller. Als ik het zo begrijp lijkt jouw kabel meer op een soort van verlengkabel dan SCSI.

Met UW (SE) kan je meestal de termination regelen op de devices zelf er een apparaat op het uiteinde van de kabel getermineerd worden. Met U2W en U160 (ook wel eens LVD) wordt op de kabel een terminator gezet omdat afgesproken is dat LVD devices geen termination zullen doen.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• wezep
Probleem is opgelost:
eerst heb ik de kabel vervangen door een echte U2W kabel: getwist en active terminator. Precies het zelfde probleem. Geen partitie kunnen aanmaken, niet kunnen formateren: allemaal write fouten.
Laatste mogelijkheid: andere systeem, andere controller: controller is een Centos U2W met initio chip. Op deze controller zitten al twee Fujitsu U2W schijven.
Deze schijven los gekoppeld en alleen de Cheetah aangesloten, op U2W dus (jumper voor SE verwijderd).
En wat schept mijn verbazing: werkt perfect, schijf geformateerd, kan er alles mee doen. Perfect.
Nu moet ik er nog achterkomen wat nu het probleem was:
de controller of
de schijf in SE modus ???

Hier een paar getalletjes van HD -tach:
cheetah 18Gb barracuda 4,5 Gb (oude schijf)
max 35Mb 10Mb
min 29Mb 6Mb
ave 34Mb 9Mb
access 7,5 ms !!! 13,7 ms
burst 59Mb 29Mb

Wat een verschil heerlijjk!!!!
Iedereen bedankt.
Pagina: 1