Kortsluiting gemaakt tijdens plaatsen panelen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterzonneman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-05 19:20
Goedenavond

Ik zal me meteen even kort voorstellen, wel zo netjes namelijk. Ik ben Pieter wonende in Limburg BE en ben samen met mijn vriendin een nieuwbouwwoning aan het bouwen.

Nu had ik vorige week mijn zonnepaneleninstallatie zelf met het EVOclick systeem op het dak gelegd, het betreft 14 stuks Jkm415n-54hl4-b panelen. De Sunnyboy 5.0 heb ik tevens gekocht samen met de panelen.

Het plaatsen verliep vrij soepel (uitgezonderd van de vrieskou boven op het dak) en de panelen zijn allemaal mooi met elkaar doorgelust. Echter heb ik door mijn eigen stommiteit een fout begaan. Nu had ik mijn lange kabels die naar de garage moeten gaan (naar de omvormer) reeds op de uiteindes een mannetje en vrouwtje gesoldeerd om deze te bevestigen op het eerste en laatste paneel. Echter vergeten de lange kabel in het midden door te knippen zodat er effectief een losse plus en min kabel is. Gevolg is dus dat ik enkele dagen een gesloten circuit heb gehad.

Mijn vraag aan de kenners is dus of dit kortsluiting veroorzaakt heeft en zodoende de panelen heeft beschadigd? Of kan dit geen kwaad? Kabel is ondertussen uiteraard netjes doorgeknipt.

Hoop dat jullie mij wat (hopelijk positieve) gemoedrust kunnen geven.

In bijlage nog even een schets van het verhaal om het wat de verduidelijken (dus gele cirkel was ik vergeten de lange kabel door te knippen).

Gr
PieterAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-SdcVp0klEQfJgfCIgrFPcyUhY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cZ8hOdc0wSLE4AgfakaB3bWs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tbpHc_pK_1z1pVnXUzvN0gl-mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCQtKuUJRC0PjPwxOEZVvpVz.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:21
Zonnepanelen kortsluiten is ongeveer hoe ze technisch werken. :P Dus je hebt met deze actie weinig gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:10
@Pieterzonneman Google ff op 'inductielus' en hoe dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterzonneman
@Uszka Wat probeer je hiermee duidelijk te maken? Heb het even gegoogled en ik heb alle 4 de rails geaard, de lengte van de kabels voor het doorlussen is zoals geproduceerd door de zonnepanelenfabrikant. Deze plug en play stekkers hebben altijd dezelfde lengte. Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Eerste google resultaat. Leg een van de kabels mee met de panelen om een inductie spanning te voorkomen bij blikseminslagen in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO58oDcWrPBlm_38jck4iRvta8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KqUFHXfkkIz1geTmqCYVcu6l.jpg?f=user_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:10
Je kunt niet vanaf het laatste paneel meteen terug naar de omvormer. Die kabel moet weer helemaal terug onder de panelen door naar het begin om een lus te voorkomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 15:23
Huh dus je hebt voor de + en - dezelfde kleur kabel gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@_eLMo_ @Uszka
In 2012 kwam dit niet voorbij dus daar ook niet gedaan, meerdere systemen en ook nooit gehoord dat er maar iets mee gebeurde, zeker niet de panelen met kabels in het midden van de lengte, meer kabel op dak kan je ook wat van zeggen.

@maxoss
Is dat zo gek? Hier is ook alles zwart, ik kan de plus en min wel uit elkaar houden hoor, meten is weten.
Is ook geen probleem verder.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterzonneman
@_eLMo_ @Uszka
Ik volg jullie schema maar zie geen verschil met mijn schema? Enkel dat mijn min direct door het dak gaat ipv weer rond alle panelen en dan door het dak? Wat is hier het voordeel van dan?

@maxoss Zoals @Rol-Co aangeeft + en - kan met een stukje tape toch te herkennen zijn?

Maar los van de "inductielus" hebben jullie misschien nog een mening over het kortsluiting probleem wat zich dus enkele dagen heeft voorgedaan? Gelukkig is het de laatste dagen geen zomerdag geweest en hoop ik dat het zodoende niet veel schade berokkend heeft.

Gr P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Pieterzonneman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:23:
@_eLMo_ @Uszka
Ik volg jullie schema maar zie geen verschil met mijn schema? Enkel dat mijn min direct door het dak gaat ipv weer rond alle panelen en dan door het dak? Wat is hier het voordeel van dan?
Dat is letterlijk het verschil. Als je het niet snapt: doe het. Als je het wil snappen: lees je in.

Kortsluiting komt waarschijnlijk wel goed.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Geen idee waarom de helft van de reacties over inductielussen gaat. TS heeft dus 14 panelen kortgesloten, de plus van het eerste paneel aan de min van het laatste paneel, een paar dagen achter elkaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

No Hands schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:26:
Geen idee waarom de helft van de reacties over inductielussen gaat. TS heeft dus 14 panelen kortgesloten, de plus van het eerste paneel aan de min van het laatste paneel, een paar dagen achter elkaar.
Dat laatste geeft ook niet echt, zeker niet met deze slechte dagen, geen vermogen. Maar simpel meten wordt het ook duidelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Rol-Co schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:29:
[...]

Dat laatste geeft ook niet echt, zeker niet met deze slechte dagen, geen vermogen. Maar simpel meten wordt het ook duidelijk toch?
Ja er lijkt mij ook niets aan de hand en je zou zoiets heel snel kunnen met met een multimeter. Ik had wel direct een antwoord in mijn post kunnen zetten :) @Pieterzonneman boel loshalen, dus plus en min van het eerste en laatste paneel nemen en daar even voorzichtig de multimeter in. zo 14 x 35V oid moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieterzonneman
@Rol-Co Ik heb even gegoogled en het schijnt dus te kunnen je installatie te testen via een multimeter (DC-stand) en dan de plus en min met de multimeter te verbinden. Is dit correct? Dan zal ik wanneer de zon nog eens van zich laat horen dit eens proberen. Als ik het goed begrijp en naar de specificaties van de panelen kijk het Voc (open circuit voltage) 37,96V en dit maal 14 panelen dam max 531,44V. Dus op een zonnige dag zal het dus rond de 300-400V moeten meten op de multimeter. Of ben ik hier helemaal mis? Moet eerlijk toegeven dat ik geen kenner ben hierin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
No Hands schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:26:
Als op dit moment de steigers nog bij het dak staan is het wel het goede moment om de huidige inductie lus te elimineren door alsnog de 'min kabel' mee terug te leggen langs alle panelen.

een verduidelijkende link: https://fritts.nl/zonnepanelen-bliksem/

(late edit: aarding en (het voorkomen van) een inductielus zijn twee ongerelateerde zaken

[ Voor 7% gewijzigd door AzertyNL op 21-12-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterzonneman
@No Hands Je was me net voor. Dit kan ik dus niet op de kabels meten die ik door het dak heen getrokken heb? Dit is dan de plus van het eerste paneel en de min van het laatste paneel. Gr P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pieterzonneman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:33:
@Rol-Co Ik heb even gegoogled en het schijnt dus te kunnen je installatie te testen via een multimeter (DC-stand) en dan de plus en min met de multimeter te verbinden. Is dit correct? Dan zal ik wanneer de zon nog eens van zich laat horen dit eens proberen. Als ik het goed begrijp en naar de specificaties van de panelen kijk het Voc (open circuit voltage) 37,96V en dit maal 14 panelen dam max 531,44V. Dus op een zonnige dag zal het dus rond de 300-400V moeten meten op de multimeter. Of ben ik hier helemaal mis? Moet eerlijk toegeven dat ik geen kenner ben hierin.
Exact, zoals @No Hands al beschreef.
Niet met kale aders doen, maar in de mc4 is goed te meten, anders gewoon op de omvormer aansluiten en in het menu kijken naar het voltage, soms kan dat ook al met de ac nog uitgeschakeld dus zie je de open klem spanning voc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterzonneman
@AzertyNL Ik ga me morgen even wat verder inlezen over de inductielus, wel zijn alle 4 de railings geaard met een 6mm2. Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Pieterzonneman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:37:
@AzertyNL Ik ga me morgen even wat verder inlezen over de inductielus, wel zijn alle 4 de railings geaard met een 6mm2. Alvast bedankt
Inductielus is tegenwoordig iig in NL een regel waar je aan moet voldoen maar de 30 jaar ervoor werden panelen gelegd zonder dat dat gedaan werd. Mooi als je het nu nog mee kan pakken.
Je kan die lange kabel die je tussen je eerste en laatste paneel gelegd hebt dus gebruiken om dat voltage te meten als je die kabel doorknipt zoals had gemoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je panelen zullen wel warm geworden zijn, maar er is denk ik niet echt flink zon op gekomen. Ik zou me weinig zorgen maken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieterzonneman
@No Hands Daar gaat mijn vriendin blij mee zijn dat ik niet terug op de gladde stelling en het dak hoef te kruipen. Ga het morgen na het werk meteen doormeten. Kabel is uiteraard direct doorgeknipt zodra ik zag wat ik had gepresteerd ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zou het niet meer doen, als je het goed wilt doen kan je ze er allemaal weer af halen om die kabel aan de rail te zetten. Als de bliksem dichtbij inslaat is het sowieso wel kapot, net als je tv en de rest van je apparaten.

Beter die kleine kans dan een kabel los over dak, simpel is het niet om dat nu nog te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:59

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Kortsluiting panelen is volledig onschuldig. Gaan de panelen niet stuk van.
Open spanning, VOC, is constant en hangt niet echt van de hoeveelheid instraling af. Alleen de (kortsluit)stroom is afhankelijk van de zon.
Inductielus kun je beter voorkomen. Het hangt af van hoe goed je omvormer beveiligd is en hoe dichtbij de bliksem inslaat. De kans dat het de komende 10 jaar misgaat is klein, maar als je toch installeert, dan is er geen reden om het niet goed te doen.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 11:56
Inductielus: in hoeverre is het een probleem (voor jou)?
Een aardig youtube fimpje doet een berekening als natuurkundevraagstuk (in het Engels, ongeveer VWO niveau) YouTube: 23.14 | A lightning bolt produces a rapidly varying magnetic field. ...

Als de bliksem bij jezelf inslaat heb je waarschijnlijk een groter probeem dan alleen je zonnepanelen ;-)
Wanneer de bliksem bij de buren 50 meter verderop inslaat geeft het met de gemiddelde waarden uit het filmpje een puls van ongeveer 250V per vierkante meter aan inductielus op de ingang van je omvormer.
Met een lus van 14 panelen zit je op ongeveer 8m2 en dus 1,5 kV.

CE gecertificeerde apparaten moeten ESD pulsen aankunnen, ik weet niet tot welke waarden dit voor omvormers geldt. Ik zit in de medische apparatuur en dan is het 8 of 15 kV.
Kortom, het risico dat je extra loopt door die lus te laten bestaan is erg klein. Waarschijnlijk daarom dat er niet per terugwerkend kracht aan voldaan hoeft te worden.

[ Voor 18% gewijzigd door remotica op 22-12-2022 09:53 . Reden: Halverwege per ongeluk het halve bericht gepost... ]

Pagina: 1