Scheuren herstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-07 14:46
Vooropgesteld dat ik geen klusser ben, maar je kan alles leren toch?

Wij hebben een aantal scheuren in het plafond zitten op de bovenetage zowel in de badkamer als in 2 slaapkamers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm1Fv9A2BeYrdTleaFf_q5a8KRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OPyQoLvFEki5hT6PHANujjQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEBDXwAhRV8iKkaB09DtMNzjGBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeZ31cWPwnoNEbYFYHspIu0o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NszQhQF2olZSrFV5t1UYFt4hsng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ft4krekgwdef1Xqj3BS0H9ho.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-RcS9y98cfLAKttGEKvOW0wmhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Kh72QprD9oEis0J2LJeJlb9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX9xO9BpXp8ei5nIuYY5c3TI9jA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ho7SLjGIrD6zVY7mMqRTDPjE.jpg?f=fotoalbum_tile

De laatste foto is vanaf de vliering gemaakt vanaf de bovenkant. Het lijkt mij erop dat de scheuren redelijk gelijk lopen aan de naden tussen de gipsplaten.
Op de 1e foto is te zien dat er blijkbaar al eens een poging is gedaan om de boel te herstellen, met als gevolg dat er op sommige scheuren nu juist een dikke lijn loopt, die opzichzelf weer is gaan scheuren.

Hoe dit op te lossen?

Valt dit nog simpelweg op te vullen? In geval van de plekken waar al wat reparatie heeft plaatsgevonden dit eerst wegschuren?
Of is het een kwestie van het hele plafond opnieuw stuccen? Eventueel met stucgaas?

Zoals gezegd, ben geen enorme klusser, maar als ik eens in de badkamer of 2e slaapkamer begin kan ik daar ook weinig stuc (pun intented) maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-07 22:18
Ik heb het idee dat dit gewoon dicht is geplamuurd. Normaliter gebruik je gaasband hiervoor en dan een laagje stuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:42
ik heb het ook in mijn nieuw aangekochte apartement, ik ben er gewoon overheen gegaan met een metalen spatel , en de scheur inderdaad dicht geplamuurd, en er overheen geverfd, probleem opgelost

[ Voor 8% gewijzigd door Metallize op 21-12-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik gebruik hier Polyfilla F210 voor. Kant en klaar, superlicht en heel flexibel. Wel in twee keer vullen want het krimpt iets bij opdrogen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 12:09
Metallize schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:29:
ik heb het ook in mijn nieuw aangekochte apartement, ik ben er gewoon overheen gegaan met een metalen spatel , en de scheur inderdaad dicht geplamuurd, en er overheen geverfd, probleem opgelost
Dat gaat dan ook weer scheuren.

Wil je de scheren voorkomen gebruik je gasbrander over de naden en scheuren heen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 13:32
To_Tall schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:29:
[...]

Dat gaat dan ook weer scheuren.

Wil je de scheren voorkomen gebruik je gasbrander over de naden en scheuren heen.
Werkt autocorrect ook tegen brandschade? :+

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

scrappy.doo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:25:
Vooropgesteld dat ik geen klusser ben, maar je kan alles leren toch?

Wij hebben een aantal scheuren in het plafond zitten op de bovenetage zowel in de badkamer als in 2 slaapkamers:

[

De laatste foto is vanaf de vliering gemaakt vanaf de bovenkant. Het lijkt mij erop dat de scheuren redelijk gelijk lopen aan de naden tussen de gipsplaten.
Op de 1e foto is te zien dat er blijkbaar al eens een poging is gedaan om de boel te herstellen, met als gevolg dat er op sommige scheuren nu juist een dikke lijn loopt, die opzichzelf weer is gaan scheuren.

Hoe dit op te lossen?

Valt dit nog simpelweg op te vullen? In geval van de plekken waar al wat reparatie heeft plaatsgevonden dit eerst wegschuren?
Of is het een kwestie van het hele plafond opnieuw stuccen? Eventueel met stucgaas?

Zoals gezegd, ben geen enorme klusser, maar als ik eens in de badkamer of 2e slaapkamer begin kan ik daar ook weinig stuc (pun intented) maken.
Normaal gebruik je vooraf Enkelzijdig klevende gaasband en dan smeer je het dicht met stucmiddel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
avdongen schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:35:
[...]

Werkt autocorrect ook tegen brandschade? :+
K** auto correct :+.

Maar ja, gaasband gebruiken ipv gewoon dichtsmeren. Kans dat het weer gaat scheuren is groot zonder gaasband

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13
Let op dat je gaasband typisch in combinatie met afgeschuinde gipsplaten gebruikt. Niet met ronde kanten.

In deze situatie kun je afschuren, gaasband plakken en een finishlaag aanbrengen over het gehele oppervlak, schuren, bijwerken, schuren, voorstrijken, verven.

Mrs Rukapul heeft het hier op zich genomen (bestaand kalkzandsteen muren, nieuwe gipswanden, -plafonds). Alleen bij de laag over de bestaande muurtjes heeft ze de stucadoor alsnog gebeld. Die had vervolgens aan dat ze gewoon door had moeten gaan :P Moraal van het verhaal: iedereen kan het.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 21-12-2022 20:44 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rukapul schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:42:
Let op dat je gaasband typisch in combinatie met afgeschuinde gipsplaten gebruikt. Niet met ronde kanten.

In deze situatie kun je afschuren, gaasband plakken en een finishlaag aanbrengen over het gehele oppervlak, schuren, bijwerken, schuren, voorstrijken, verven.

Mrs Rukapul heeft het hier op zich genomen (bestaand kalkzandsteen muren, nieuwe gipswanden, -plafonds). Alleen bij de laag over de bestaande muurtjes heeft ze de stucadoor alsnog gebeld. Die had vervolgens aan dat ze gewoon door had moeten gaan :P Moraal van het verhaal: iedereen kan het.
Stucwerk gaat ook ruim over de dikte van het gaas. je kunt bij ronde kanten herstellen ook eerst een lijn leggen met Zwaluw Plasterboard filler Gipsplatenvuller pasta, en dat gladstrijken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:14
Lijkt erop dat het scheurt omdat er teveel beweging in het plafond zit.
Dat je vanaf de vliering op het plafond kijkt wil zeggen dat de vliering niet echt bedoeld is om op te klimmen of spullen op te bewaren.

Ik zou de balklaag verstevigen door er balken naast te schroeven, en er dan een osb vloertje op maken.
Beide geven stevigheid in het plafond.
Dan de oude plamuur lagen weghalen, gaasband plakken en opnieuw plamuren.

Of als je gewoon nooit scheuren meer wilt, een spanplafond eronder.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:16

Agent47

I always close my contracts.

Gaasband en stucen maar

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stucplaten hebben ook een ronde kant en daar plak je ook gewoon gaasband op ;) het klopt dan ook niet wat je zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:29

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

In een V uitsnijden, opnieuw uitvullen. Laten drogen. Geen gaasband! Maar papierband op een plafond. 20cm links en 20cm rechts uitsmeren.

Edit: de gyproc is rechtstreeks tegen de balken geschroefd? Dat is nooit een goed idee.

[ Voor 24% gewijzigd door Jellabie op 22-12-2022 16:27 ]

De Nederbelg !

Anoniem: 39993

Jellabie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:25:
In een V uitsnijden, opnieuw uitvullen. Laten drogen. Geen gaasband! Maar papierband op een plafond. 20cm links en 20cm rechts uitsmeren.

Edit: de gyproc is rechtstreeks tegen de balken geschroefd? Dat is nooit een goed idee.
Dat ziet er meer uit als regelwerk. Vloerbalken zijn meestal dikker.

• To_Tall

Op scheuren ook altijd gaasband gebruiken. Scheuren hoeven niet op naden te lopen er is ergens druk of trek kracht.

In hoeken altijd voldoende insnijden. Daarna dicht kitten. Zodat bij werking geen scheuren ontstaan.

Soms zijn scheuren niet te voorkomen.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
Jellabie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:25:

FF uit interesse: Waarom niet?

• Jellabie

Jellabie

rbaidjoe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:46:
[...]

FF uit interesse: Waarom niet?
Papier is veel steviger:

Edit; of bedoel je waarom niet tegen de balken?

Uw dak beweegt, gyproc platen vinden bewegingen niet leuk, daarom een extern ophang systeem. Die vangt het bewegen op.

[ Voor 24% gewijzigd door Jellabie op 29-12-2022 13:56 ]

De Nederbelg !

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
@Jellabie
Thanks, ik bedoelde idd het regel/rachelwerk voor de platen.

Maakt het nog uit of het ophangsysteem tegen de plafondbalken zit, of moet dat aan de muur afdragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

rbaidjoe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:02:
@Jellabie
Thanks, ik bedoelde idd het regel/rachelwerk voor de platen.

Maakt het nog uit of het ophangsysteem tegen de plafondbalken zit, of moet dat aan de muur afdragen?
Dat mag aan de balken hangen :)

De Nederbelg !

Pagina: 1