Ha allen,
Sinds een maandje hebben wij zonnepanelen met een Grotwatt-omvormer (een Growatt 3600TL-X). Daarop zitten 2 strings zonnepanelen: 4 panelen op Zuid-Oost en 4 panelen op Noord-West. Alles werkt top, alleen 's ochtends maakt het relais in de omvormer een hard tikkend geluid waar mijn vriendin erg vaak wakker van wordt. Ik heb al wat geGoogled en mensen (ook op GoT) hebben er vaker een bericht over geplaatst, maar ik heb geen tot weinig echte oplossingen kunnen vinden.
Het lijkt er op dat als de zon net aan het opkomen is, de omvormer net niet zijn startvoltage haalt / vast weet te houden als die probeert op te starten. Het startvoltage is volgens de handleiding van de omvormer 100 Volt. Onderstaande grafieken laten dat ook zien (van beide strings). Ze laten ook zien dat door de dag heen, het voltage meer dan genoeg is om energie op te wekken.
Ik zoek dus een manier om dit geklik niet te laten gebeuren / dan wel dat mijn vriendin er geen last van heeft. Ik heb al contact opgenomen met de plaatser van de panelen (Enie.nl) maar die geeft aan dit dit 'normaal gedrag van de omvormer is' en wil ons niet verder helpen. Ergens begrijp ik dat, er is immers niks 'stuk'.
Ik zie de volgende opties:
Sinds een maandje hebben wij zonnepanelen met een Grotwatt-omvormer (een Growatt 3600TL-X). Daarop zitten 2 strings zonnepanelen: 4 panelen op Zuid-Oost en 4 panelen op Noord-West. Alles werkt top, alleen 's ochtends maakt het relais in de omvormer een hard tikkend geluid waar mijn vriendin erg vaak wakker van wordt. Ik heb al wat geGoogled en mensen (ook op GoT) hebben er vaker een bericht over geplaatst, maar ik heb geen tot weinig echte oplossingen kunnen vinden.
Het lijkt er op dat als de zon net aan het opkomen is, de omvormer net niet zijn startvoltage haalt / vast weet te houden als die probeert op te starten. Het startvoltage is volgens de handleiding van de omvormer 100 Volt. Onderstaande grafieken laten dat ook zien (van beide strings). Ze laten ook zien dat door de dag heen, het voltage meer dan genoeg is om energie op te wekken.
Ik zoek dus een manier om dit geklik niet te laten gebeuren / dan wel dat mijn vriendin er geen last van heeft. Ik heb al contact opgenomen met de plaatser van de panelen (Enie.nl) maar die geeft aan dit dit 'normaal gedrag van de omvormer is' en wil ons niet verder helpen. Ergens begrijp ik dat, er is immers niks 'stuk'.
Ik zie de volgende opties:
- Omvormer omruilen. Deze zou ik dan echter zelf moeten betalen, en dat lijkt me een vrij prijzige aangelegenheid.
- Het startvoltage van de omvormer hoger zien te krijgen (120 Volt bijvoorbeeld). In de handleiding staat er echter niks over in, en ik kan nergens vinden dat dit wel een optie zou moeten zijn.
- Geluidsisolatie om de omvormer aanbrengen. Dit is ook wat Enie aanraadt om te doen. Hij hangt echter in de nok van de zolder waar in het de zomer goed warm kan worden. Ik zou niet willen dat hij zijn warmte niet kwijt kan en dat we dan brand krijgen of iets dergelijks. Hebben mensen hier ervaring met wat voor soort materiaal dit geklik het beste kan tegenhouden en of een ventilator door deze nog te bouwen 'kast' voldoende moet zijn om de warmte af te voeren?
- Een relais op de kabels van de zonnepanelen die naar de omvormer gaan aanbrengen die pas bij 120 Volt schakelen en dan pas de omvormer voeden. Ik heb echter zeer weinig elekrische kennis of dit mogelijk is en of de omvormer dit leuk vindt, of het veilig is, etcetera. Daarnaast heb je dan alsnog een ander relais wat klikt (maar misschien bestaan er stillere?) hoewel bij 120 Volt dit veel minder vaak voorkomt. Maar nogmaals, ik heb geen idee of deze theorie opgaat met stroom en spanning etcetera.