Toon posts:

Relais omvormer maakt veel geluid, wat zijn de opties?

Pagina: 1
Acties:

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:40
Ha allen,

Sinds een maandje hebben wij zonnepanelen met een Grotwatt-omvormer (een Growatt 3600TL-X). Daarop zitten 2 strings zonnepanelen: 4 panelen op Zuid-Oost en 4 panelen op Noord-West. Alles werkt top, alleen 's ochtends maakt het relais in de omvormer een hard tikkend geluid waar mijn vriendin erg vaak wakker van wordt. Ik heb al wat geGoogled en mensen (ook op GoT) hebben er vaker een bericht over geplaatst, maar ik heb geen tot weinig echte oplossingen kunnen vinden.

Het lijkt er op dat als de zon net aan het opkomen is, de omvormer net niet zijn startvoltage haalt / vast weet te houden als die probeert op te starten. Het startvoltage is volgens de handleiding van de omvormer 100 Volt. Onderstaande grafieken laten dat ook zien (van beide strings). Ze laten ook zien dat door de dag heen, het voltage meer dan genoeg is om energie op te wekken.

Ik zoek dus een manier om dit geklik niet te laten gebeuren / dan wel dat mijn vriendin er geen last van heeft. Ik heb al contact opgenomen met de plaatser van de panelen (Enie.nl) maar die geeft aan dit dit 'normaal gedrag van de omvormer is' en wil ons niet verder helpen. Ergens begrijp ik dat, er is immers niks 'stuk'.
Ik zie de volgende opties:
  • Omvormer omruilen. Deze zou ik dan echter zelf moeten betalen, en dat lijkt me een vrij prijzige aangelegenheid.
  • Het startvoltage van de omvormer hoger zien te krijgen (120 Volt bijvoorbeeld). In de handleiding staat er echter niks over in, en ik kan nergens vinden dat dit wel een optie zou moeten zijn.
  • Geluidsisolatie om de omvormer aanbrengen. Dit is ook wat Enie aanraadt om te doen. Hij hangt echter in de nok van de zolder waar in het de zomer goed warm kan worden. Ik zou niet willen dat hij zijn warmte niet kwijt kan en dat we dan brand krijgen of iets dergelijks. Hebben mensen hier ervaring met wat voor soort materiaal dit geklik het beste kan tegenhouden en of een ventilator door deze nog te bouwen 'kast' voldoende moet zijn om de warmte af te voeren?
  • Een relais op de kabels van de zonnepanelen die naar de omvormer gaan aanbrengen die pas bij 120 Volt schakelen en dan pas de omvormer voeden. Ik heb echter zeer weinig elekrische kennis of dit mogelijk is en of de omvormer dit leuk vindt, of het veilig is, etcetera. Daarnaast heb je dan alsnog een ander relais wat klikt (maar misschien bestaan er stillere?) hoewel bij 120 Volt dit veel minder vaak voorkomt. Maar nogmaals, ik heb geen idee of deze theorie opgaat met stroom en spanning etcetera.
Graag advies / nog andere ideëen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:22
extra panelen aansluiten, dat zit je eerder op je voltage.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:56

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

No Hands schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:07:
Dit, is er ruimte voor 1 of 2 panelen extra?

En hoe luid is luid? Wij hebben ook al jaren een growatt, en dat klikken hoor ik wel. Maar ervan wakker worden? Slapen jullie in dezelfde kamer als die omvormer ofzo?

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:22
Wordt je vroeger wakker. :+

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ha, ik had hetzelfde met een Goodwe 3000NS. Hangt bij mij ook op zolder (met open trap) en in de zomer werd ik er ook wakker van als de boel om 5:00 al wat leven kreeg doordat het licht werd. Dat ging dan zo een kwartier: "klik, klik-klak, klik" totdat hij uiteindelijk genoeg spanning had om volledig op te starten en te produceren. Ik snap je klacht dus volledig :| :O

Ik heb uiteindelijk een andere omvormer van Marktplaats gehaald (voordat de energiecrisis gekte er was en panelen, omvormers e.d. nog wat meer betaalbaar waren) en toen was het probleem opgelost. De vervanger (Goodwe 3000XS) klikt ook wel, maar veel minder vaak, meestal maar 1-2 keer voordat hij aan blijft en het klikgeluid is ook veel stiller. De oude omvormer heb ik apart gelegd mocht ik garantie nodig hebben op de panelen. Het omwisselen was vrij eenvoudig, de 230V aansluiten is niet veel moeilijker dan een plafondlamp aansluiten en de zonnepanelen-kant is gewoon stekkers los en weer vastklikken.

Nog een andere optie: de omvormer laten verplaatsen naar bijv. de garage of een bijkeuken o.i.d. ? Zal ook wel wat kosten om de kabels te verplaatsen, maar wellicht een goedkopere optie dan een andere omvormer.

[Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2022 16:21]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:40
Joindry schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:11:
[...]

Dit, is er ruimte voor 1 of 2 panelen extra?

En hoe luid is luid? Wij hebben ook al jaren een growatt, en dat klikken hoor ik wel. Maar ervan wakker worden? Slapen jullie in dezelfde kamer als die omvormer ofzo?
Er is helaas geen ruimte voor extra panelen, er liggen er zoveel als kunnen op het dak helaas. Het tsja wat is luid. Mijn vriendin is best gevoelig voor geluid en wordt er dus wakker van. De omvormer hangt in de nok van een schuin dak, boven de open trap naar beneden. Onderaan die trap is de slaapkamer. Je hoort het wel erg goed, al word ik er zelf niet wakker van. Maar ja, de vrouw des huizes dus wel en ik heb daarmee een opdracht gekregen: fix het. O-)
ThinkPad schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:16:
Ha, ik had hetzelfde met een Goodwe 3000NS. Hangt bij mij ook op zolder (met open trap) en in de zomer werd ik er ook wakker van als de boel om 5:00 al wat leven kreeg doordat het licht werd. Dat ging dan zo een kwartier: "klik, klik-klak, klik" totdat hij uiteindelijk genoeg spanning had om volledig op te starten en te produceren. Ik snap je klacht dus volledig :| :O

Ik heb uiteindelijk een andere omvormer van Marktplaats gehaald (voordat de energiecrisis gekte er was en panelen, omvormers e.d. nog wat meer betaalbaar waren) en toen was het probleem opgelost. De vervanger (Goodwe 3000XS) klikt ook wel, maar veel minder vaak, meestal maar 1-2 keer voordat hij aan blijft en het klikgeluid is ook veel stiller. De oude omvormer heb ik apart gelegd mocht ik garantie nodig hebben op de panelen. Het omwisselen was vrij eenvoudig, de 230V aansluiten is niet veel moeilijker dan een plafondlamp aansluiten en de zonnepanelen-kant is gewoon stekkers los en weer vastklikken.

Nog een andere optie: de omvormer laten verplaatsen naar bijv. de garage of een bijkeuken o.i.d. ? Zal ook wel wat kosten om de kabels te verplaatsen, maar wellicht een goedkopere optie dan een andere omvormer.
Verplaatsen kan helaas niet, dan zou ik liever naar een omkasting kijken. Zeker als een andere omvormer een paar honderd euro kost. Het is inderdaad zoals je aangeeft: 10 tot 15 minuten klik-klik-klik-klik. Heeft iemand ervaring met hoe warm een omvormer wordt in de zomer als de omgevingstemperatuur ook erg hoog is (rond de 37 graden kon het tijdens een hittegolf daar wel worden namelijk)? Ik dacht, als ik als een soort U-vorm (vanaf de bovenkant gezien) van geluidsisolerende platen maak zodat de onder en bovenkant open is, eventueel met 2 stille ventilatoren, of dat dan voldoende zou zijn om de herrie wat te dempen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:29
De omvormer is belachelijk zwaar voor 8 panelen O/W. Er vanuit gaande dat het ~400Wp panelen zijn had een 2000-2500w omvormer passender geweest. De Solis 2,5k met 2 mppt is dan een prima optie en start al bij 60v. Je huidige omvormer levert best wel geld op bij verkoop.

Bij een omgevingstemperatuur van 37 graden gaat de omvormer richting de 60. Actief koelen is dan een goed idee.

[Voor 10% gewijzigd door Uszka op 23-12-2022 08:26]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee