Infrarood folie, alternatief voor de connectortjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:22
Mijn vraag:
Ik heb een garage van 3x7 meter waarin ik graag sta te klussen. Op Aliexpress kwam ik infrarood verwarmingsfolie tegen en dat leek me een interessant experiment;
Folie op een stuk hout en/of isolatie en op de folie een keramische tegel of laminaat. Ik verwacht geen wonderen qua verwarming, zie ook het vermogen hieronder, maar warme voeten zijn prettig en als dit goed werkt kan ik het wellicht in huis ook ergens gaan gebruiken (bij m’n bureau, een kleedje voor de hond, …)

Hier een video met uitleg en metingen:
https://youtu.be/86mL6zaMPxg

Ik heb twee stukken van 100 bij 50 centimeter gekocht. De folie wordt direct op 220 V aangesloten dus dat moet wel netjes gebeuren. Ze blijken daarvoor metalen clipjes te gebruiken die aan de onderkant scherp zijn en daardoor na vastknijpen contact maken met de koperen strip die aan beide zijden van de folie loopt (maar natuurlijk wel onder een laag kunststof zit) zie foto’s.
Aan het clipje soldeer ik de stroomdraad en ik isoleer de aansluiting netjes met de juiste tape. Er gaat 220 W/m2 doorheen dus niet heel veel; wel moet dit een goede aansluiting zijn om geen extra weerstand te krijgen.
Die clipjes heb ik niet meebesteld en ik wil binnenkort aan de slag.
Hoe zou ik betrouwbaar die aansluiting kunnen maken, dus dóór de kunststof laag heen en in contact met de koperen laag?

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hQrJuYalLIpfmR5sgUwoA1SWAk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ztpqfkPyN2gtOBrShLyLlxo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaejtKco8dMFHdOwoHrT75hxA4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYXdsG1XYLBaEzXaJoamWp1R.jpg?f=fotoalbum_large

[URL="https://tweakers.net/i/GSL4b_KYMTJa4F8Ip4d_ReETY9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DhwS7KRblUA69Mi5gwEBx7Pe.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPAtXuXZl960UmPGt1BWK5T2y0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhwS7KRblUA69Mi5gwEBx7Pe.jpg?f=fotoalbum_large[URL]

https://youtu.be/86mL6zaMPxg

[ Voor 8% gewijzigd door Hkuit op 21-12-2022 17:56 ]

Beste antwoord (via Hkuit op 24-12-2022 18:39)

• paQ
  • Laatst online: 22:54

paQ

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-05 11:51
Dit klinkt als een perfect recept voor brand.

220V door een paar puntjes op metalen klemmetjes. 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door WEBGAMING op 21-12-2022 16:22 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23
WEBGAMING schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:21:

De kans dat je komt te overlijden door die brand is erg klein omdat je al lang daarvoor geëlektrocuteerd bent door die ongeïsoleerde klemmen.

verder, ik mag hopen dat OP niet de hele garage vol gaat leggen? 3x7 meter keer 220W = kerncentrale nodig..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
Eens met @WEBGAMING en @Kurma, zou dit spul niet in huis willen hebben. Kun je niet een paar kant en klare infrarood panelen kopen van marktplaats en die ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:24
Terrz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:46:
Eens met @WEBGAMING en @Kurma, zou dit spul niet in huis willen hebben. Kun je niet een paar kant en klare infrarood panelen kopen van marktplaats en die ophangen?
Het gaat om de garage :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
bedankt voor de reacties.
Deze folie wordt op veel plaatsen toegepast en ik denk dat dit verantwoord mogelijk is als je de boel goed isoleert en vervolgens afdekt met tegel of hout.

Dus:
wie heeft er een suggestie voor een alternatief voor die klemmetjes?

ik had aan solderen gedacht maar volgens mij vloeit alle warmte weg via de koperen baan, of het plastic smelt voordat de soldeertin gaat vloeien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-05 11:51
Op veel plaatsen toegepast? Zoals? Dat er een aantal mensen op internet zijn die het gebruiken wil niet zeggen dat het echt veel gebruikt word.
Ik kan best geloven dat deze techniek meer gebruikt word. Maar dat komt dan niet van AliExpress.

Die video is trouwens ook mooi. Een infrarood paneel meten met een thermometer. Het hele idee is dat je verwarmd word door de infrarood. Dat kan je niet meten met een thermometer.

En tests die gedaan worden door een verkoper van het product zijn natuurlijk hoe dan ook compleet ongeloofwaardig.

Koop een elektrisch dekentje, elektrische voetenverwarmer, wat dan ook. Minder gedoe, en gewoon veilig.

[ Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 21-12-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ziet er nogal link uit inderdaad, kan je anders niet 'normale' elektrische vloerverwarming nemen? Hoewel dat, net als die aliexpress-toestand, waarschijnlijk op een lage temperatuur werkt en het dus lang duurt voordat je garage - waar je waarschijnlijk niet heel de dag aanwezig bent - warm is.

Ik zou er gewoon een elektrische ventilatorkachel neerzetten. Kost een paar tientjes en is een stuk veiliger en praktischer.... Plus je pompt dan niet de helft van de warmte de cementvloer in.

[ Voor 7% gewijzigd door JER00N op 21-12-2022 21:31 ]

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:58
Precies, het is geen antwoord op je vraag maar ik heb zo’n ding en de ruimte is supersnel (en veilig) op temperatuur.

https://www.hornbach.nl/p...-still-3000-watt/6079059/

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hkuit schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:54:
bedankt voor de reacties.
Deze folie wordt op veel plaatsen toegepast en ik denk dat dit verantwoord mogelijk is als je de boel goed isoleert en vervolgens afdekt met tegel of hout.

Dus:
wie heeft er een suggestie voor een alternatief voor die klemmetjes?

ik had aan solderen gedacht maar volgens mij vloeit alle warmte weg via de koperen baan, of het plastic smelt voordat de soldeertin gaat vloeien.
Maar als je gewoon 220V door een koperen strip gaat lopen is het geen infrarood paneel, dan is het gewoon een verwarmingselement. Dat betekent ook dat als je het paneel fysiek aan kan raken je gewoon 220V open hebt liggen.

Voor twee tientjes heb je een redelijk net infrarood kacheltje: https://www.bol.com/nl/nl...w-zwart/9300000123742851/

Dat lijkt me dan een stuk veiliger

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarom zet je niet gewoon een infraroodpaneel in de garage of een petroleumkacheltje?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Oon schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:59:
[...]

Maar als je gewoon 220V door een koperen strip gaat lopen is het geen infrarood paneel, dan is het gewoon een verwarmingselement. Dat betekent ook dat als je het paneel fysiek aan kan raken je gewoon 220V open hebt liggen.
Klopt, maar je hebt het filmpje niet bekeken*. En fysiek aanraken gaat niet gebeuren, ik isoleer de aansluitingen en verpak vervolgens de folie onder de tegels.

Kom op Tweakers, laten we elkaar serieus nemen, dit is gewoon te koop, ook buiten Ali (Google maar), ik heb een relatief betaalbare versie gevonden en daar heb ik een vraag over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:01
Zou wel uitkijken met water of andere vloeistoffen die geleiden of je moet het spul waterdicht maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 12:18

Kheos

FP ProMod
dus langs de ene kant hebben we stickers, een schaar en hobby-bobby insteekklemmetjes en aan de andere kant levensgevaarlijke 220V en we moeten echt uitleggen waarom dit echt geen goed idee is?

Als ik je vraag goed begrijp wil je dus eerst een sandwich maken van kunststof, wonderpaneel, tegel en achteraf op de de een of andere manier door die kunsttof boren om daar dan 220V op te zetten?

in dat geval... wauw. gewoon niet aan beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:04
Hkuit schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:14:
Ik heb een relatief betaalbare versie gevonden en daar heb ik een vraag over.
Nu moet je het helemaal zelf weten hoor, maar denk je ook niet dat er een kwaliteit/veiligheid verschil is gezien dit al relatief betaalbaar is?

Zelf koop ik niks met een stekker vanaf Ali.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Die klemmetjes is toch echt hoe dit werkt.
Overal waar je in Nederland een dergelijke vloerverwarmingsfolie koopt sluit je het zo aan. Ik zou ook niet weten hoe je het anders moest doen. De gelamineerde delen gaan nooit meer van elkaar af.
Nadat je de klem met een krimptang hebt vast geklemd aan de folie, breng je dikke isolatietape aan. Soort rubber lijkt het.
En: nooit in serie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

WEBGAMING schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:21:

Het zijn 15 puntjes en zijn best dikke stijve klemmen. Als je een koperdraad uit een lasklem trekt, zie je ook maar enkele inkepingen/contactpunten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:58

Sebazzz

3dp

paQ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 05:48:
Die klemmetjes is toch echt hoe dit werkt.
Overal waar je in Nederland een dergelijke vloerverwarmingsfolie koopt sluit je het zo aan. Ik zou ook niet weten hoe je het anders moest doen. De gelamineerde delen gaan nooit meer van elkaar af.
Precies, maar even lekker flink trappen want het komt van AliExpress en het is Chinees |:(
Dit is inderdaad een standaard systeem om vloerverwarming mee aan te sluiten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 15:12

Freakie1NL

Grote Baas

Sebazzz schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:38:
[...]

Precies, maar even lekker flink trappen want het komt van AliExpress en het is Chinees |:(
Dit is inderdaad een standaard systeem om vloerverwarming mee aan te sluiten.
Heel standaard ja |:( . Je hebt geen grootte jongens die het wel netjes doen zoals het hoort en zelfs in de installatiehandleiding de juiste manier opnemen.... O-)

Dirty Harry zijn favoriete merk doet het gelukkig anders. Dat iets gebruikelijk is, betekend niet dat goed c.q. veilig is.

Mening PV Cowboy doet de gelijkstroom + - door dezelfde doorvoer. Is het daarom goed?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nou, laat maar zien dan hoe het 'moet' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:36
@Hkuit De krimpconnectoren zijn hier ook te koop (oa): https://www.elektrische-v...tra-krimpconnectoren.html

Of je dat een fijn idee vind moet je uiteraard gewoon zelf bepalen. :)

- knip -

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
@paQ en @Sebazzz , bedankt voor jullie inbreng, ik had even het idee dat ik op de Tweakers brandstapel ging eindigen. En ik ga die clipjes in Nederland bestellen, scheelt me flink wat wachttijd.

Wat @Kurma schrijft over het vermogen is natuurlijk wel waar; 220W per m2 leek me niet veel maar als je daar een hele woonkamer mee gaat doen dan heb je voor 50 m2 al drie groepen in je meterkast nodig, en een goed salaris met de huidige energieprijzen. Ik ga nu experimenteren met 1 m2 , twee stukken dichtbij mijn werkbank, en ik laat jullie weten hoe het bevalt.
En ja, ik kijk uit met water…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:01
WEBGAMING schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:14:
Op veel plaatsen toegepast? Zoals? Dat er een aantal mensen op internet zijn die het gebruiken wil niet zeggen dat het echt veel gebruikt word.
Ik kan best geloven dat deze techniek meer gebruikt word. Maar dat komt dan niet van AliExpress.

Die video is trouwens ook mooi. Een infrarood paneel meten met een thermometer. Het hele idee is dat je verwarmd word door de infrarood. Dat kan je niet meten met een thermometer.

En tests die gedaan worden door een verkoper van het product zijn natuurlijk hoe dan ook compleet ongeloofwaardig.

Koop een elektrisch dekentje, elektrische voetenverwarmer, wat dan ook. Minder gedoe, en gewoon veilig.
Dacht in eerste instantie hetzelfde over infrarood maar lees dit maar eens dan begrijp je hoe het werkt met die folie. https://woodstock-vloeren.nl/infrarood-vloerverwarming/ en er staat ook in dat er 2 temperatuursensor bij horen en thermostaat dus hij meet en de vloer temp en de lucht temp.

[ Voor 5% gewijzigd door Toerq op 24-12-2022 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Bij degelijke elektrische vloerverwarmingsystemen heb je ook gewoon aarding, deze zit om de weerstandsdraad heen,, zodat als je de draad ergens zou doorsnijden, je met grote kans meteen sluiting maakt met de aarde.

Zoiets lijkt me bij dit systeem compleet afwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-05 12:18
Dit lijkt niet veel meer als elektrische vloerverwarming. Technisch gezien is het juist want IR is warmte.

Een IR paneel aan de muur voel je echt stralen, alsof de zon in je gezicht schijnt. Bij dit zal hooguit de vloer iets warmer worden.

Je kunt hier net zo goed een straalkacheltje neerzetten. Wil je niet de hele ruimte warmstoken dan kan een IR paneel helpen.

Maar zoals bijna altijd wordt het heel snel voordeliger om een airco op te hangen en daar mee te verwarmen.

Ken dit systeem, is inderdaad op meerdere plekken te koop. Geen idee hoe het zit met de kwaliteit en eventuele keurmerken uit China. Dit zou best wel eens gevolgen kunnen hebben voor je verzekering als er iets fout gaat. Misschien de moeite waard om eens naar te kijken.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Hkuit schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:46:
@paQ en @Sebazzz , bedankt voor jullie inbreng, ik had even het idee dat ik op de Tweakers brandstapel ging eindigen. En ik ga die clipjes in Nederland bestellen, scheelt me flink wat wachttijd.

Wat @Kurma schrijft over het vermogen is natuurlijk wel waar; 220W per m2 leek me niet veel maar als je daar een hele woonkamer mee gaat doen dan heb je voor 50 m2 al drie groepen in je meterkast nodig, en een goed salaris met de huidige energieprijzen. Ik ga nu experimenteren met 1 m2 , twee stukken dichtbij mijn werkbank, en ik laat jullie weten hoe het bevalt.
En ja, ik kijk uit met water…
Standaard vloerverwarming is 80-100W/m2. Daar ga je met die folie een factor 2-3 overheen.

Ik heb in de badkamer 1000W elektrische vloerverwarming op 10m2 liggen. Alleen niet meer aangesloten want je stookt je arm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ben niet de eerste die het zegt maargoed. Ik zou hier niet mee gaan liggen klooien.

Je hebt ook mooie wall mount convectorkachels met een digtale temperatuursregeling. Ophangen, stekker er in en klaar. De ruimte wordt ook snel warm en is dus prima voor on demand verwarming van een ruimte waar je niet vaak bent.

Als je heel vaak aan het klussen bent afstappen van COP 1 verwarming en een Lucht-lucht WP hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29
@Hkuit bevalt het? Ik wil dit achter een spanplafond toepassen. Lijkt gebruikelijk te zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Aziona op 02-01-2024 01:07 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:42

HermanGast

Exige GT3

Snap niet dat dit toegestaan is. Stroken 230VAC onder je laminaat leggen…. Heb het tenenkrommende filmpje even afgezien in de verwachting dat er nog een uitleg kwam met scheidingstrafo en/of andere vorm van beveiliging. Helaas….

Spanningsdragende klemmetjes met plakker als isolatie :?

Gewoon even wachten tot de hond of kat iets minder zindelijk wordt en een plas doet, een fles of blik omvalt, iemand de vloer gaat dweilen, een gaatje boort, je airco van de auto nog wat drupt, je ruitensproeiervloeistof over de rand klotst, de (klein)kinderen met zand en water spelen, de tuinslang los schiet, de dakgoot lekt, of … of ….. kwestie van tijd.

Als je elektrische vloerverwarming wilt, ga dan voor dubbel geïsoleerde versie met vast aangezet snoer en deugdelijke aarding en aardlekschakelaar. En plaats (laat plaatsen als je het niet snapt) volgens de handleiding.

[ Voor 34% gewijzigd door HermanGast op 03-01-2024 07:53 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Aziona schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 01:06:
@Hkuit bevalt het? Ik wil dit achter een spanplafond toepassen. Lijkt gebruikelijk te zijn.
Ik heb ‘m eerlijk gezegd nog steeds in de garage liggen. Mijn plan was om ermee te experimenteren; het stukje wat ik heb op een plaat hout monteren, daarbovenop wat dunne tegels die ik nog heb van de badkamer en dan gebruiken bij mijn werkbank bij het klussen.
In plaats daarvan heb ik een infraroodpaneel van 6 of 700 Watt aan het plafond gehangen op die plek, en dat bevalt me erg goed. Net of de zon daar op mijn hoofd schijnt maar niet onaangenaam heet of zo. Warmte van bovenaf lijkt me dus ook in de woonkamer een prettige verwarming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
HermanGast schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 07:29:
Snap niet dat dit toegestaan is. Stroken 230VAC onder je laminaat leggen…. Heb het tenenkrommende filmpje even afgezien in de verwachting dat er nog een uitleg kwam met scheidingstrafo en/of andere vorm van beveiliging. Helaas….

Spanningsdragende klemmetjes met plakker als isolatie :?

Gewoon even wachten tot de hond of kat iets minder zindelijk wordt en een plas doet, een fles of blik omvalt, iemand de vloer gaat dweilen, een gaatje boort, je airco van de auto nog wat drupt, je ruitensproeiervloeistof over de rand klotst, de (klein)kinderen met zand en water spelen, de tuinslang los schiet, de dakgoot lekt, of … of ….. kwestie van tijd.

Als je elektrische vloerverwarming wilt, ga dan voor dubbel geïsoleerde versie met vast aangezet snoer en deugdelijke aarding en aardlekschakelaar. En plaats (laat plaatsen als je het niet snapt) volgens de handleiding.
Goede reactie. Ik ga het zeker niet op grote schaal gebruiken, zou bij mij in mijn werkhoek komen op mijn vaste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29
Hkuit schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:50:
[...]Ik heb ‘m eerlijk gezegd nog steeds in de garage liggen.
Jammer, ben toch wel superbenieuwd of je iets van die IR-folie voelt als je dit op het plafond plakt. Denk dat ik een experimentje ga uitvoeren in het toilet met een spanplafond en dergelijke folie.

Ik heb ook zo'n infrarood paneel, deze staat onder mijn bureau. Komt inderdaad een hoop warmte vanaf maar wordt ook erg warm dus boven een spanplafond is geen optie.
Goede punten, niet aan gedacht. Moest wel even gniffelen bij je voorbeelden.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Aziona schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:06:
[...]
Jammer, ben toch wel superbenieuwd of je iets van die IR-folie voelt als je dit op het plafond plakt. Denk dat ik een experimentje ga uitvoeren in het toilet met een spanplafond en dergelijke folie.
Na alle opmerkingen over problemen met vocht denk je ‘Lekker toch voor in een ‘natte’ ruimte’ :+

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 04-01-2024 12:13 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1