advies gevraagd voor 43 inch TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:41
Ik zoek een?
43 inch TV

Wat is je budget?
Rond de 750 euro. Ik ben geen heel kritische kijker. Huidige TV is een 32 inch uit 2010, dus dat zegt genoeg. Ik wil niet de allergoedkoopste TV, maar zeker ook niet de allerduurste.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Series/films/Discovery/muziek kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
  • LG C2 42”. Goede reviews, wel wat boven budget. Ik vraag me dus af of OLED en zon wel een handige combinatie is, zie ook hieronder.
  • Philips 43PUS8807: ambilight, maar reviews zijn niet geweldig.
  • Philips 43PUS7906: ruim binnen budget, 2021 model (maar maakt dat veel uit? Lijkt me niet). Staat wel erg laag op z’n pootjes, vind ik minder geslaagd.
  • Philips 43PUS8536: ook binnen budget en een 2021 model, ziet er verder goed uit. Heeft local-dimming van de 7906 niet heeft. Voegt dat veel toe?
  • Sony KD-43X89J: specs OK, maar weer van die lelijke kleine pootjes.
Ik kan van de meeste TV’s echter niet goed vinden hoe het met de kijkhoek zit. Ik hoop dat iemand hier nog goede tips heeft.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn lijstje met wensen/overwegingen:
  • Ik heb nu ambilight en dat zou ik wel willen behouden, maar het is geen must.
  • De zitplaatsen zijn niet allemaal recht voor de TV, dus kijkhoek is wel een dingetje. Liever goede kijkhoek dan super contrast.
  • Afhankelijk van het seizoen valt er direct zonlicht op het scherm. Niet urenlang, maar er trekt wel een streep zonlicht van ca. 1 m breed over het scherm in de zomer. Begrijp ik goed dat OLED dan niet verstandig is?
  • Geluid hoeft niet super te zijn, als het maar niet al te blikkerig is. Als het nodig is, zet ik de versterker wel aan (via optisch uit, alleen stereo).
  • Er komt een CCwGTV aan te hangen, dus het smart-aanbod van de TV zelf vind ik niet belangrijk.
  • Minimaal 3 HDMI-aansluitingen. Eén daarvan aan de zijkant (of op een andere manier makkelijk even in te pluggen) zou helemaal handig zijn. ARC/eARC ga ik niet gebruiken, alleen CCwGTV, BR-speler en af en toe een laptop. Oh ja, en misschien ooit nog een game console nu Stadia ermee stopt. Dan is 4xHDMI wel handig.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 11:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
43" is de budgethoek, de consument verwacht immers dat een 43" goedkoper is dan een 48" en een 48" goedkoper dan een 55". Fabrikanten gaan tot extreme kostenbesparingen om de televisie voor de verwachte prijs in de winkel te kunnen leggen.

De 42" C2 is één van de weinige kwalitatief goede televisies in deze maat, hij is zoals je gemerkt hebt duurder dan de andere televisies in deze maat, maar een C2 is een C2 en je krijgt gelijkwaardige kwaliteit als de grotere schermmaten.

Ik snap dat je geen hoge eisen hebt en dat je niet persé voor een luxe televisie wilt gaan en de C2 is wel een luxemodel, maar de keus waar je voor staat er wel eentje tussen budget en kwaliteit: Of je gaat voor een budgetmodel en past je verwachtingen daarop aan, of je gaat voor kwaliteit en dan koop je gelijk goed, maar hoort een prijskaartje bij.

Voor wat betreft de kijkhoek: Zoek voor de LCD's uit of er een VA- of IPS-paneel in de televisie zit. Zit er een VA-paneel in, dan is de beeldkwaliteit beter, maar de kijkhoek slecht. Bij IPS omgekeerd: Minder mooi beeld maar goede kijkhoek. Luxe LCD-televisies hebben overigens een VA-paneel met extra filters om de kijkhoek beter te maken, maar zijn hier buiten scoop. De website https://www.displayspecifications.com is behulpzaam bij het opzoeken van het paneeltype. Gebaseerd op jouw verhaal wil je dus IPS (of OLED).

Het zou mooi geweest zijn als er een Philips OLED in 42" zou zijn geweest om je Ambilight-wens in te vullen, maar die is er (nog) niet in televisievorm, ze hebben van dit paneel een 42" OLED-monitor gemaakt (42M2N8900).

Direct zonlicht en OLED gaat evenwel niet samen, de manier waarop je het beschrijft klinkt als een probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door dmantione op 21-12-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-07 13:38
OLED biedt de beste kijkhoeken gevolgd door IPS waarbij de implementatie van de fabrikant hierin een rol speelt. Sony tv's met een IPS paneel bieden de beste kijkhoeken in de LCD categorie.

Directe zonlicht op een OLED tv kan geen kwaad wanneer dit plaatsvind bij lage UV-waardes, valt er bijv. directe zonlicht op de tv gedurende de zomermaanden een puur uur in de middag dan kan dit permanente vlekken veroorzaken.

Displayspecifications is niet altijd correct. Philips gebruikt over het algemeen IPS panelen, soms willen ze nog wel eens mixen en kun je een VA paneel treffen. De door jouw genoemde Philips modellen hebben nagenoeg dezelfde beeldkwaliteit (de 85 en 88 hebben een iets betere beeldprocessor), de reviews die jij hebt gelezen zijn dus nietszeggend. De Sony 43X89J heeft een VA paneel dit betekend een goed contrast maar matige kijkhoeken.

De Sony 43X80K heeft gegarandeerd een IPS paneel is de beste keus wanneer kijkhoeken belangrijk zijn, dit model zal op kleurechtheid, en processing ook beter scoren dan de Philips modellen, daarnaast zal de geluidskwaliteit in de marge beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:41
Bedankt voor de reacties. OLED valt dan af, dat is me wel duidelijk. Die gok ga ik niet nemen.

Mijn vrouw en ik hebben nog eens goed gekeken en 48 a 50 inch lijkt ons toch nog wel acceptabel. Ook willen we het budget nog wel wat oprekken. Hopelijk geeft dat wat meer mogelijkheden.

In de pricewatch kom ik dan op TV's als de Sony XR-50X90S / KD-50X89K, Samsung Neo QLED, LG 50QNED816 of Philips 50PUS8887 uit.

BInnenkort maar eens een winkel induiken om ze in het echt te zien en vooral te kijken wat het effect is van de kijkhoek.