Eerste keer inbouwtoilet plaatsen planning en advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-06 14:50
Goedemiddag allemaal,

Met de feestdagen in aantocht biedt dit mooi de kans om volgende week eindelijk eens aan de gang te gaan met het plaatsen van een nieuw inbouwtoilet i.p.v. het huidige staande model.

Impressie van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kvMYsMOxVB5ZasKutPX_ZvXPvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbOcgpLgcaFPtYhIJl9NFQJv.jpg?f=fotoalbum_large

Het gewenste eindresultaat:

Ik wil een Geberit Duofix UP320 inbouwreservoir plaatsen met een Villeroy en Bosch Nuovo compact toilet. Omdat de afvoer nu te ver naar voren zit ga ik deze naar achteren brengen met een springbocht (https://www.hornbach.nl/p...rongbocht-90-110/7464865/). Deze hak ik in de bestaande vloer waar ik uiteindelijk nieuwe 60x60 vloertegels overheen leg. Ook zal ik de bekisting van het inbouwtoilet hiermee betegelen. De huidige kleine witte tegels wil ik met een boorhamer afhakken. De linkerwand, rechterwand en achterwand (boven bekisting) wil ik voorzien van nieuw glad stucwerk, welke niet meer betegeld worden maar gesaust met afwasbare muurverf.

Visueel (met mad Paintskills):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNZEqtPq6DrYhg7lUcvOsPJdxaw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BuXmV8bC73NpBr6KXYR9Qfei.png?f=fotoalbum_large

Planning/volgorde:
Omdat dit het enige toilet is in huis, wil ik graag zo snel als mogelijk weer gebruik kunnen maken van het nieuwe toilet. Ik twijfel hierbij een beetje over de volgorde, wat ik nu in mijn hoofd heb:

Dag 1:
-Verwijderen oude toilet en wastafel, afdoppen waterleidingen.
-Afbikken witte tegeltjes
-Inhakken sleuf sprongbocht
-Plaatsen sprongbocht
-Plaatsen inbouwframe
-Aansluiten riool
-Aansluiten watertoevoer wc
-Voorstrijken wanden

Dag 2:
-Plaatsen bekisting
-Stucen wanden
-Voorstrijken vloer en bekisting voor tegelen

Dag 3:
-Tegelen bekisting
-Tegelen vloer

Dag 4:
-Voegen tegels bekisting en vloer

Dag 5:
-Afkitten

Dag 10:
-Voorstrijken gestucte muren en schilderen met muurverf.

Losse aparte vraag i.c.m. planning: Dit is het enige toilet in huis, kan ik tussentijds de WC al monteren (nog voor het tegelen) zodat we deze toch nog even kunnen gebruiken? Er komt natuurlijk nog tegelwerk, dus moet ik bijvoorbeeld de draadeindes maar ook toe- en afvoer wat langer laten en op een later moment inkorten? Ik snap dat dit verre is van ideaal, maar meerdere dagen totaal geen toilet is niet heel handig.

Technische vragen:
-Moet ik na het inhakken en plaatsen van de sprongbocht deze nog aanstorten met snelbetonmortel o.i.d.? Of hoeft dit niet als ik hem gewoon netjes uithak.Er komt immers een flinke 60x60 tegel overheen.

-Voorstrijk; zoals gezegd wordt de vloer -tegel over tegel-, ombouw toilet -tegel op plaatmateriaal- en muren -stucwerk over afgebikte tegels en huidige geverfde muur-. Is er een type voorstrijk die ik voor alle drie kan gebruiken? Of heb ik voldoende aan een aparte voor tegel-over-tegel en een andere voor voorbereiding stucwerk en tegel op platen van omkisting?

-Bekisting: Welk type plaat kan ik het beste gebruiken voor de omkasting van het inbouwtoilet? Ik kom werkelijk waar alles tegen; Kanten klaar plaat met sparing (kostbaar), multiplex 18 mm, gipsplaat. Ik neig naar multiplex 18 mm, goedkope optie en voor een WC prima? (Immers niet zo'n "natte" ruimte als een badkamer?

-Wateraansluiting: de bestaande wateraansluiting wil ik met een flexibele slang aansluiten vanaf het huidige punt naar het afsluitkraantje dat bij het Geberit inbouwtoilet wordt geleverd. Dit lijkt voor mij als doe-het-zelver de eenvoudigste en beste optie. (Niet in bezit van buizenbuig gereedschap of perstang). Knellen lijkt me ook niet perse beter of minder kans op lekkage. Slimme keuze? Er lijkt uit mijn muur nu een koppeling van 10 mm (3/8) te komen, en volgens mij is het kraantje van de Geberit 1/2, kan ik hier deze voor gebruiken: https://www.hornbach.nl/p...draad-50-cm-dn8/10392688/

-Sparingen maken in tegels achterwand (waar het toilet aan komt te hangen): in de tegels komen een viertal sparingen; Groot gat voor riolering, klein gat voor water toevoer en twee kleine gaten waar de draadeindes. Kan ik deze en met een slijptol inmaken (vierkant ip.v. rond)? Ik heb namelijk geen speciale boren voor in de tegels. Ik zie mensen ook gewoon 1 groot vlak (beetje de vorm van een huisje met puntdak) uitslijpen, kan dit ook? Ik kan natuurlijk ook een diamantzaagje in een multitool zetten of de wat nauwkeurigere sparingen te maken.

Graag hou ik jullie op de hoogte van de progressie en ik zal wellicht af en toe een aanvullende vraag stellen. Ik waardeer jullie tips en antwoorden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 23:06
Hier ook voor het eerst zelf een toiletje gemaakt vorig jaar, ook van staand toilet naar inbouw. Onderschat het niet, het is best een kut klus omdat je in zo'n kleine ruimte aan het werken ben. Ik had mazzel want er zat al een nieuwe WC afvoer tegen de wand aan, deze was afgedopt met een prop kranten. Dus ik kon de huidige afvoer gewoon uithakken en netjes afdoppen met PVC eindstop en die nieuwe aansluiting in bedrijf nemen. Ik heb dus nog een sprongbocht in de schuur liggen 8)7

- UP320 is top, goede keus
- Je kan de nieuwe wc pas provisorisch ophangen als het frame er staat. Ik denk dat je best optimistisch bent om dat frame in 1 dag voor elkaar te krijgen inclusief alle sloopwerkzaamheden, zonder dan naar de plee te kunnen. Kan je toch niet beter effe een Dixie huren of een chemisch toilet uit de caravan van je ouders jatten :D Dan heb je geen tijdsdruk en werkt gewoon prettiger denk ik.
- Het ophangen van het toilet is een klote werk (inkorten afvoerbuis) waarbij je met een loodzware pot staat te klootviolen. Ik raad je toch sterk af om dat op dat kale frame te doen, zowieso kan je volgens mij die buizen niet op de correcte maat inkorten omdat je niet weet hoe dik je afwerking gaat worden... Het liefst wil je dat pas doen als alles netjes getegeld is naar mijn persoonlijke mening.

- 18 mm watervast multiplex is perfect voor de bekisting.

- Volgens mij kan je die sprongbocht gewoon met zandcement weer aanhelen, of anders gewoon tegellijm of iets dat sterk genoeg is.Hangt een beetje af van hoe diep je die sprongbocht gaat inhakken.

- Ik heb een diamantboor set gekocht met waterkoeling voor de tegels gebruikt, ideaal. Kost een paar centen maar werkt heel makkelijk. De slijptol voor grote gaten kan ook natuurlijk. Dat grote gat bij de afvoer hoef niet perfect rond, als je maar zorgt dat hij goed achter de pot blijft, en er nog voldoende vlees is om de toilet goed op te laten steunen.

- Luxe tegelsnijder maakt je leven heel makkelijk

[ Voor 36% gewijzigd door Lollercopter op 21-12-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Lollercopter schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:59:
Hier ook voor het eerst zelf een toiletje gemaakt vorig jaar, ook van staand toilet naar inbouw. Onderschat het niet, het is best een kut klus omdat je in zo'n kleine ruimte aan het werken ben.

- UP320 is top, goede keus
- Je kan de nieuwe wc pas provisorisch ophangen als het frame er staat. Ik denk dat je best optimistisch bent om dat frame in 1 dag voor elkaar te krijgen inclusief alle sloopwerkzaamheden, zonder dan naar de plee te kunnen. Kan je toch niet beter effe een Dixie huren of een chemisch toilet uit de caravan van je ouders jatten :D Dan heb je geen tijdsdruk en werkt gewoon prettiger denk ik.
- Het ophangen van het toilet is een klote werk (inkorten afvoerbuis) waarbij je met een loodzware pot staat te klootviolen. Ik raad je toch sterk af om dat op dat kale frame te doen, zowieso kan je volgens mij die buizen niet op de correcte maat inkorten omdat je niet weet hoe dik je afwerking gaat worden... Het liefst wil je dat pas doen als alles netjes getegeld is naar mijn persoonlijke mening.
- 18 mm watervast multiplex is perfect voor de bekisting.
Dank voor je reactie! Het is inderdaad een hele klus, vandaar dat ik goed wil plannen. Ik ga even kijken of ik toch een chemisch toiletje kan regelen. Gelukkig heb ik een goede vriend als buurman waar ik ook nog van het toilet gebruik kan maken. Ik begrijp dat je afraadt om het toilet tijdelijk aan het kale frame te hangen, maar als ik eerst de multiplex plaat bekisting maak en dan het toilet tijdelijk hang (alvorens te tegelen), is dit wel te doen? Of heb ik dan nog steeds hetzelfde gedoe met inkorten etc? Ik zou dan eventueel nog twee balkjes met de dikte tegelwerk kunnen nemen om de wc tijdelijk tegenaan te laten steunen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dubbeldanger op 21-12-2022 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
Dubbeldanger schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:13:
[...]

Dank voor je reactie! Het is inderdaad een hele klus, vandaar dat ik goed wil plannen. Ik ga even kijken of ik toch een chemisch toiletje kan regelen. Gelukkig heb ik een goede vriend als buurman waar ik ook nog van het toilet gebruik kan maken. Ik begrijp dat je afraadt om het toilet tijdelijk aan het kale frame te hangen, maar als ik eerst de multiplex plaat bekisting maak en dan het toilet tijdelijk hang (alvorens te tegelen), is dit wel te doen? Of heb ik dan nog steeds hetzelfde gedoe met inkorten etc?
Kaal die pot aan het frame hangen gaat niet, omdat je geen hout heb dan worden de krachten niet goed verdeeld en scheurt de pot. Zie hier: https://www.klusidee.nl/F...ngtoilet-ophangen.144263/
Met een houten achterwand moet het prima kunnen lijkt me, of provisorisch wat hout om de toilet pot op te steunen. Je kan tijdelijk ook met een emmer even doorspoelen als je de water aansluiting nog niet af heb.

Ik zou zelf gewoon een ander toilet regelen, je heb er namelijk alleen maar meer werk van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 20:12
Wij hebben ondertussen 3 toiletten gedaan en UP320 is een goede keuze. Ik denk dat je onderschat wat je op dag 1 allemaal kunt doen. Slopen kan heel snel, maar kan ook erg lang duren. Wij hadden 1x tegels die in beton gelegd waren, dat was niet normaal klote om weg te hakken. Je riolering knap regelen en weghakken zal al wel een groot deel van de dag in beslag nemen. Afhankelijk van je springbocht maat en hopen dat het goed uitkomt anders heb je nog wat ritjes warmteservice te gaan voor de juiste maat buis combinatie...

Ik gok dat je dag 1 bezig bent met slopen en dan dag 2 met het installeren van je ombouw van de inbouwtoilet en het aansluiten van riolering en waterleiding voor de toilet. Je kan hem misschien al bekleden met 18mm multiplex.

Wij hebben tijdens de verbouwing ook tijdelijk de wc opgehangen aan de multiplex achterwand (nog zonder tegels) we hebben alleen wel een extra aansluitsetje gekocht voor 30 euro, want de aansluiting van pot met toilet is korter zonder tegels, en die kan je niet meer verlengen ;)

Ik weet eigenlijk niet of je een springbocht kan instorten, en het zal ook liggen aan hoe diep je alles uithakt.

Voorstrijk voor alles ben ik niet perse tegengekomen, proberen zo klein mogelijke hoeveelheden te kopen denk ik :)

flexslang zal wel het makkelijkste zijn voor een DIY, maar het valt mee om met uponor flexbuis aan de slag te gaan bij de warmteservice verhuren ze vaak een hand perstang voor perskoppeling voor een euro of 20 per dag.

sparingen kan je uitzagen met diamant boren of met een slijptol. Voor kleinere gaten zou ik toch boortjes kopen want dat is wel makkelijk en grotere gaten zoals voor de toilet kan je met je slijptol doen. zoals bijvoorbeeld hier: https://washerhouse.com/3...e-v-plitke-bolgarkoy.html

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:57

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@Dubbeldanger Een tip: Plaats het toilet niet precies in het midden, als je dan op het toilet zit, zit je met je hoofd tegen het wasbakje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Aurum schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:21:
Ik denk dat je onderschat wat je op dag 1 allemaal kunt doen. Slopen kan heel snel, maar kan ook erg lang duren.
Nog vergeten te zeggen inderdaad, 100% eens met Aurum. Dat uithakken in de vloer kan echt heel vies tegenzitten. Binnen 1 dag het frame kunnen plaatsen is wishfull thinking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:53
Hier ook voor het eerst een toilet gedaan vorig jaar, zoals hierboven gezegd: het kostte mij meer werk en tijd dan gedacht. Je komt altijd onvoorziene zaken tegen of dingen duren langer. Tevens ontkom je niet aan diverse ritjes bouwmarkt en warmteservice.

Voor leidingwerk heb ik van bestaand koper de overgang gemaakt naar Uponor leiding i.c.m. Uponor RTM koppelingen, daar heb je geen perstang voor nodig. Iets duurder dan de perskoppelingen maar werkt super makkelijk.

Ik zou een tijdelijk toilet huren, kost €50-75 voor een week scheelt je een boel stress. Je hebt ze als losse wc-unit die weinig ruimte inneemt, maar ook met cabine die je op kan bouwen zodat je echt een "wc hok" kan maken.

Edit: camping toilet via Amazon kost ook niet zoveel zie ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Terrz op 21-12-2022 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Mrlten schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:23:
@Dubbeldanger Een tip: Plaats het toilet niet precies in het midden, als je dan op het toilet zit, zit je met je hoofd tegen het wasbakje aan.
Wat een goede tip! Klinkt simpel maar dat zou ik glad vergeten! Ik zie nu namelijk dat mijn oude toilet ook helemaal niet in het midden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Terrz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:38:
Hier ook voor het eerst een toilet gedaan vorig jaar, zoals hierboven gezegd: het kostte mij meer werk en tijd dan gedacht. Je komt altijd onvoorziene zaken tegen of dingen duren langer. Tevens ontkom je niet aan diverse ritjes bouwmarkt en warmteservice.

Voor leidingwerk heb ik van bestaand koper de overgang gemaakt naar Uponor leiding i.c.m. Uponor RTM koppelingen, daar heb je geen perstang voor nodig. Iets duurder dan de perskoppelingen maar werkt super makkelijk.

Ik zou een tijdelijk toilet huren, kost €50-75 voor een week scheelt je een boel stress en. Je hebt ze als losse wc-unit die weinig ruimte inneemt, maar ook met cabine die je op kan bouwen zodat je echt een "wc hok" kan maken.
Ja ik probeer het ook zeker niet te onderschatten, maar door alles zover mogelijk vantevoren te plannen hoop ik de hoeveelheid ritjes te beperken. M.b.t het aansluiten van de watertoevoer, momenteel zit er dit (beetje slechte foto want ingezoomd, ben niet thuis):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKX9eNa-w_L-ykVL2HwPLIozssc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s8OZbAWcq0ALZiUNTnBpXjBQ.jpg?f=user_large
Ik neem aan dat ik hier dus iets op moet zetten waar uiteindelijk buitendraad 1/2 op zit om hier met de flexibele verbinding op verder te gaan. Heb je misschien een voorbeeld van een koppeling die ik hiervoor kan gebruiken? Of is de knelkoppeling die er nu zit snel om te bouwen naar iets met 1/2 buitendraad? Misschien een gewoon muurkraantje o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Dubbeldanger schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:52:
[...]

Ja ik probeer het ook zeker niet te onderschatten, maar door alles zover mogelijk vantevoren te plannen hoop ik de hoeveelheid ritjes te beperken. M.b.t het aansluiten van de watertoevoer, momenteel zit er dit (beetje slechte foto want ingezoomd, ben niet thuis):
[Afbeelding]
Ik neem aan dat ik hier dus iets op moet zetten waar uiteindelijk buitendraad 1/2 op zit om hier met de flexibele verbinding op verder te gaan. Heb je misschien een voorbeeld van een koppeling die ik hiervoor kan gebruiken? Of is de knelkoppeling die er nu zit snel om te bouwen naar iets met 1/2 buitendraad? Misschien een gewoon muurkraantje o.i.d.
Je kunt van koper naar buitendraad met een knelkoppeling en vanaf daar met een lange flexibele buis naar je stortbak.

Je kunt ook de buis en koppeling even opmeten, er een goede foto van maken en daarmee naar de warmteservice. Dan je van de bestaande knelkoppeling met behulp van een overgangskoppeling of schroefkoppeling naar Uponor RTM. Vanaf daar werk je makkelijk verder naar de juiste hoogte en positie voor de aansluiting van je stortbak (leidingen beugelen enzo) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Terrz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:13:
[...]

Je kunt van koper naar buitendraad met een knelkoppeling en vanaf daar met een lange flexibele buis naar je stortbak.

Je kunt ook de buis en koppeling even opmeten, er een goede foto van maken en daarmee naar de warmteservice. Dan je van de bestaande knelkoppeling met behulp van een overgangskoppeling of schroefkoppeling naar Uponor RTM. Vanaf daar werk je makkelijk verder naar de juiste hoogte en positie voor de aansluiting van je stortbak (leidingen beugelen enzo) :).
Dank! Ik denk dat het optie 1 wordt, lijkt me het makkelijkste, hoop alleen wel dat ik koper genoeg heb om op te knellen want ik neem aan dat ik de oude knelkoppeling die er nu zit af moet zagen. Of kan ik hem losdraaien, oude knelring verwijderen en opnieuw knellen?

Helaas ben ik afhankelijk van Hornbach en Gamma want niet echt een Warmteservice in de buurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dubbeldanger op 21-12-2022 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
Dubbeldanger schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:40:
[...]

Dank! Ik denk dat het optie 1 wordt, lijkt me het makkelijkste, hoop alleen wel dat ik koper genoeg heb om op te knellen want ik neem aan dat ik de oude knelkoppeling die er nu zit af moet zagen.

Helaas ben ik afhankelijk van Hornbach en Gamma want niet echt een Warmteservice in de buurt.
Kun je niet gewoon de leiding na de knelkoppeling afzagen op een lengte/hoogte wat goed uitkomt met je reservoir? Verf er afschuren, koppeling er op en dan de leiding beugelen aan de muur (evt op blokje hout o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Terrz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:43:
[...]

Kun je niet gewoon de leiding na de knelkoppeling afzagen op een lengte/hoogte wat goed uitkomt met je reservoir? Verf er afschuren, koppeling er op en dan de leiding beugelen aan de muur (evt op blokje hout o.i.d.).
Ook geen gek idee! en dan deze knelkoppeling er op. Waarna ik vervolgens met een flexible slang naar het kraantje van de Geberit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Dubbeldanger schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:45:
[...]

Ook geen gek idee! en dan deze knelkoppeling er op. Waarna ik vervolgens met een flexible slang naar het kraantje van de Geberit kan.
Precies, zoiets. Eventueel kun je de bestaande leiding (of nieuw stukje koper) wat bijbuigen om zo beter uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

Andere tip: houd voor het bepalen van de hoogte rekening met de nog te leggen vloer. Bij ons hangt ie helaas aan de lage kant nu.

En afbikken van de tegels kan flink tegenvallen. Hebben het laten doen en diegene is serieus lang bezig geweest, zelfs met powertools. Hele huis ook onder het stof (stond nog leeg toen).

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-12-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baha
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:35
Multiplex voor de wand is zeker goed, heb dit ook gebruikt, kan je makkelijk op tegelen, meer dan stevig genoeg.

Voor afvoergat kan je slijpschuif gebruiken, zeker als je over meerdere tegels moet (en dus langs de rand kan slijpen). Hoeft niet perfect te zijn, het komt toch achter de wc pot, vierkant kan ook wel. Voor de aanvoer en de draadstangen kan je gewoon boren. o.a. Lidl heeft sets carbide gatenboren die prima door tegels komen. https://www.lidl.nl/q/search?variant=b&q=gatenzaag+set

Flexibele slang voor wateraanvoer kan ook perfect, die kan je in alle soorten koppelingen en lengtes vinden, je kan dus vast wel iets vinden dat goed gaat. Zou hiervoor inderdaad niet gaan knoeien met vaste buizen.

Op- en afmonteren zou ik niet doen, je zit in een nauwe ruimte op je hurken met toch wel een gewicht te tillen. Het email van de pot hoeft ook niet veel te hebben om beschadigd te raken, één keertje je horloge of ring niet uitdoen, één keertje een tik tegen de deurklink, en je zit met krassen die je er nooit nog uitkrijgt. (Ask me how I know)
Tijdelijk toilet regelen lijkt me een betere optie. Sluit me daarnaast ook aan bij de opmerkingen rond de planning, het lijkt optimistisch. Zo'n klein kamertje lijkt goed te doen qua hoeveelheid werk, maar hindert ook in de beweginsgruimte die je hebt om vlot te werken. Gereedschap in andere kamer aansjouwen, elders tegels slijpen of lijm mixen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:06
Ik ben het deels eens met je planning, Ik heb nu een toilet of 4 zelf gezet (met UP320) en de goude tip als je het niet zeker weet: Youtube heeft een uitgebreide videos waarop staat tot waar je zelfs moet kitten/lijmen of moet zagen.

Wellicht heeft geberit een standaard verloop van franse wc naar hangende wc. scheelt wellicht een hoop breekwerk, hier gaat uitendelijk het meeste werk inzitten. Je kunt wellicht kijken naar een sprongbocht als je de ruimt hebt. https://www.hornbach.nl/p...dsgSbN0il03kaAqKsEALw_wcB

Voor de ombouw heb ik steeds een wedi plaat gebruikt. Die kun je rechtstreeks tegen het frame schroeven. Hier zitten alle gaten van de bouten/afvoer ect in, je moet hem alleen op maat zagen tov de plaatsing van de UP320. zaagstuk kun je gebruiken voor de plancet plaat. Dus alles kun je uit 1 plaat halen ;).
https://www.warmteservice...48625aN6-BjkaAg2jEALw_wcB

Als de Wedi plaat zit dan kun je zelfs al tijdelijk de pot hier tegen aan hangen. zodat je gewoon naar het toilet kan. Tijdens tegelen kun je deze er weer gewoon vanaf halen.

Als je lekker door kan en je hebt iemand die op en neer kan naar de bouwmarkt durf ik te zeggen dat dit in 1 dag goed te doen is.

[ Voor 20% gewijzigd door epicfailguy23 op 21-12-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:11
Stucwerk op de zijwanden? Niet bang voor evt spetters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Matadores schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:08:
Stucwerk op de zijwanden? Niet bang voor evt spetters?
Nee hoop dat het meevalt met een goed afwasbare muurverf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
epicfailguy23 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:01:
Ik ben het deels eens met je planning, Ik heb nu een toilet of 4 zelf gezet (met UP320) en de goude tip als je het niet zeker weet: Youtube heeft een uitgebreide videos waarop staat tot waar je zelfs moet kitten/lijmen of moet zagen.

Wellicht heeft geberit een standaard verloop van franse wc naar hangende wc. scheelt wellicht een hoop breekwerk, hier gaat uitendelijk het meeste werk inzitten. Je kunt wellicht kijken naar een sprongbocht als je de ruimt hebt. https://www.hornbach.nl/p...dsgSbN0il03kaAqKsEALw_wcB

Voor de ombouw heb ik steeds een wedi plaat gebruikt. Die kun je rechtstreeks tegen het frame schroeven. Hier zitten alle gaten van de bouten/afvoer ect in, je moet hem alleen op maat zagen tov de plaatsing van de UP320. zaagstuk kun je gebruiken voor de plancet plaat. Dus alles kun je uit 1 plaat halen ;).
https://www.warmteservice...48625aN6-BjkaAg2jEALw_wcB

Als de Wedi plaat zit dan kun je zelfs al tijdelijk de pot hier tegen aan hangen. zodat je gewoon naar het toilet kan. Tijdens tegelen kun je deze er weer gewoon vanaf halen.

Als je lekker door kan en je hebt iemand die op en neer kan naar de bouwmarkt durf ik te zeggen dat dit in 1 dag goed te doen is.
In de verwerkingsinstuctie van die Wedi plaat zie ik dat je op alle naden/randen weefselgaasband moet gebruiken, heb je dat ook gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Dubbeldanger schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:47:
[...]

In de verwerkingsinstuctie van die Wedi plaat zie ik dat je op alle naden/randen weefselgaasband moet gebruiken, heb je dat ook gedaan?
Dat is om waterdicht te maken. Hornbach heeft hem ook van een ander merk is het roze inplaats van blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29
Om de tijd te overbruggen kun je natuurlijk prima een tijdelijk toilet gebruiken.
Bijvoorbeeld:
https://www.outdoorxl.nl/thetford-porta-potti-qube-165.html

Joe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 15:45
Heb al heel wat van deze Geberit's geplaatst, heerlijk systeem.

check de pothoogte meerdere malen. Hou rekening met de vloertegeldikte en de te gebruiken wc-bril. De maatstreep op de 320 niet vertrouwen, maar ga 1-2 cm hoger.
Achteraf wijzigen is er niet bij, mocht je niet prettig zitten |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:08
Toen ik de wc ging verbouwen in het apartement ook een potti geval gekocht. Geeft een boel rust met klussen en erna weer verkocht op marktplaats. Voor die paar euro wil je niet steeds naar de buren of in de wasbak van de keuken zeiken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb van het voorjaar hetzelfde gedaan, ook met een UP320, mooi systeem icm DuoFresh.

De planning lijkt mij ook wat te enthousiast voor dag 1. Ik zou de huidige wc afdekken en dan eerst de tegels afbikken. In mijn geval zat er heel veel slecht (verzand) stucwerk achter de tegels, wat ik ook nog allemaal weg moest krabben. Hoeft bij jou niet zo te zijn natuurlijk, maar dingen kunnen dus tegenvallen en dan klopt je planning ineens niet meer. In mijn geval kwam er allemaal gruis in de doortrek-knop van de stortbak, waardoor dat mechaniek blokkeerde en ik de plee niet meer moest doorspoelen. Daarom dus eerst de boel afdekken.

Installeren van de sprongbocht ging bij mij vrij snel omdat de bocht in mijn geval net in de cementdekvloer paste, en ik dus geen beton hoefde weg te hakken. Moet je dat wel doen dan duurt het allemaal weer een stuk langer. Je kan van tevoren even met een steenboortje in de cementlaag boren en kijken hoe dik die is. Die sprongbocht heeft geloof ik zo'n 8 cm nodig.

Als je de pot gaat installeren, doe dan vaseline op de rubbers van de valbuis en afvoer zodat deze makkelijker in de pot schuiven. Vervolgens eerst heel voorzichtig doorspoelen om te kijken of de boel goed afsluit. Gebruik handschoenen zodat je meer grip hebt op de pot want dat glazuur is natuurlijk glad. Bewaar het piepschuim van de verpakking van de pot, hier kan je de pot tijdelijk op/in leggen tijdens het werk. En zet een emmer klaar wanneer je de pot demonteert want daar zit nog een paar liter water in.

Watertoevoer heb ik zelf gesoldeerd, volgens mij wordt het afgeraden om knelkoppelingen en flexibele slangen te gebruiken bij dingen die worden ingebouwd. (Uponor e.d. heb ik geen ervaring mee).

Ik heb destijds de pot wel (tijdelijk) direct op het frame gehangen en ook gebruikt en dat ding goed, maar YMMV.
Er komt natuurlijk nog tegelwerk, dus moet ik bijvoorbeeld de draadeindes maar ook toe- en afvoer wat langer laten en op een later moment inkorten? Ik snap dat dit verre is van ideaal, maar meerdere dagen totaal geen toilet is niet heel handig.
De draadeinden kun je naar binnen of naar buiten draaien,dus die hoef je niet af te slijpen oid. Toevoer en afvoer zaag je op maat, dus als je tijdelijk de wc direct aan het frame hangt zijn die twee waarschijnlijk te kort nadat je plaat en tegels erop zitten. Dit was bij mij wel het geval, maar zo'n nieuwe aansluitset kost twee tientjes dus ook geen ramp.

Misschien nog een laatste tip, als je toch bezig bent en het is eenvoudig te doen, misschien meteen een XMVK-kabel en lasdoos in de achterkant van je pot leggen, mocht je in de toekomst nog geurafzuiging en/of douche-wc willen installeren? Voor zover ik weet is de UP320 voor beide voorbereid.

Wellicht had je deze zelf al gevonden maar hier nog een filmpje over installatie van de UP320 waar ik zelf veel aan had.

YouTube: Leer inbouw wc installeren. Deze methode is toe te passen bij alle m...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:07
Knelkoppelingen en zeker die flexibele slang die je aanhaalt mag je niet op een onbereikbare plek gebruiken.

Meet de leiding uit de muur op, en vraag bij Warmteservice wat je nodig hebt en huur daar ook een perstang. Je wil geen lekkage ooit achter je ombouw.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Erwin_83
Uponor RTM koppelingen zijn dan makkelijk. Iets duurder, maar geen perstang nodig.

Overgang van koper met knel naar uponor RTM is er ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 22-12-2022 06:36 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Makrolon
Erwin_83 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 05:58:
Uponor RTM koppelingen zijn dan makkelijk. Iets duurder, maar geen perstang nodig.

Overgang van koper met knel naar uponor RTM is er ook.
Ja en die knel mag je dan weer niet onbereikbaar weg stoppen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Dubbeldanger
Poeh blijft een lastig iets! Maar na het lezen van negatieve reacties op het flexibele slang idee heb ik besloten om toch voor Uponor RTM te kiezen. Dacht even dat ik hier wat lastig aan zou kunnen komen, maar er blijkt op 5 minuten rijden gewoon een Warmteservice te zitten! Voor een perstang moet ik weer op en neer rijden, en ik prpbeer echt omwille van de tijd (en om niet mijn auto steeds vol stof te hebben) zoveel mogelijk materialen vooraf in huis te hebben.
Overigens zag ik dat Hornbach een soortgelijke oplossing heeft (JG Speedfit) maar die hebben een partij slechte reviews!

Ok rest nu nog een beetje de vraag wat ik voor primer/voorlijk/voorstrijk ga gebruiken voor mijn drie verschillende ondergronden, liefst haal ik alles bij de Hornbach (dichtbij en blijkt toch echt iedere keer goedkoop)

Vloertegels (tegel over tegel): Eurocol 051

Tegels op Multiplex omkisting: Ik denk eigenlijk dat ik hier dezelfde Eurocol voor kan gebruiken als voor de vloertegels?

Voorstrijk zij wanden (tegels bik ik hier vanaf) welke worden gestuct:Ja dit is een beetje een gemengde wand links en rechts hebben tot halfverwege tegels gezeten, waarbij links van gipsbetonblokken is gebouwd en rechts de betonnen binnenmuur is. De bovenste helft is meerdere malen gesaust. Ik neig naar Remix multipol omdat deze voor meerdere typen ondergonden te gebruiken is

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Ik heb dit vorige winter gedaan. Een paar tips:

Wegbikken van tegels was opeen betonmuur redelijk te doen. Gewoon een beitel op een boorhamer.
Wij hadden een muur van gipsplaat, niet te doen, de plaat gaat eerder stuk dan de tegels. Hier hebben we tegel op tegel gedaan.

Voor je watertoevoer die in de toiletombouw komt te zitten, a.u.b. geen knelkoppeling o.i.d. de kans dat het lekt is klein maar aanwezig.
Zelf heb ik voor solderen gekozen. Nooit eerder gedaan maar het ging vrij makkelijk en de benodigdheden kosten niet veel. Even een paar dagen op druk en checken dat het lekvrij is.

Wees voorzichtig met het zagen van tegels voor de verschillende gaten (toilet etc) je moet niet te ruim zagen, dan dekt de wc pot het niet.

Wij hadden enorm harde vloertegels, het enige wat doorheen kwam was een 50 euro diamantschijf op de haakse slijper.

Als je later dingen moet ophangen (wasbak, toiletpapierhouder etc.) Dan eerst een gat in de tegel met een 10mm tegelboor en dan de beton met een normale boorhamer.

• epicfailguy23
Dubbeldanger schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:47:
[...]

Nee heb ik zelf niet toegepast omdat bij mij het een losse toiletten waren/zijn. Dit zou ik persoonlijk alleen doen als je dit in de badkamer gebruikt.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dubbeldanger schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:40:
[...]

Wat een goede tip! Klinkt simpel maar dat zou ik glad vergeten! Ik zie nu namelijk dat mijn oude toilet ook helemaal niet in het midden zit.
Het kan deels afhangen van de locatie van de afvoer. Het is lastig om een paar centimeter te verspringen met een afvoer 110. Scheef voor de afvoer is zeer lastig en de vraag is hoeveel speling je gaat hebben met de afvoer. Met een excentrische afvoersok kun je uiteraard wel weer wat cms winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Hann1BaL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:11:
[...]

Het kan deels afhangen van de locatie van de afvoer. Het is lastig om een paar centimeter te verspringen met een afvoer 110. Scheef voor de afvoer is zeer lastig en de vraag is hoeveel speling je gaat hebben met de afvoer. Met een excentrische afvoersok kun je uiteraard wel weer wat cms winnen.
Ja bedenkt me net dat als de wc nu al iets uit het midden zit (de goede kant op), ik met de springbocht de afvoer gewoon recht naar achteren kan maken en de nieuwe situatie dus ook op de juiste positie komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:42
Toevallig 2 weken iets gelijkaardigs gedaan: staande toilet benedenverdieping vervangen door hantoilet. Zoals altijd gaat het echter meestal anders dan je op voorhand dacht. (Wij hebben gelukkig zowel toilet op boven als beneden verdieping).

Na verwijderen oud toilet zag ik dat de afvoer een bocht naar achter maakte => Daarom omringende tegel + chape weg gebroken. Bleek dat de afvoer in de vloerplaat vrijwel juist stond voor het hangtoilet en er een (gelaste) S-bocht gebruikt was in de chape. Toen besloten het hangsysteem in de vloerplaat te verankeren en nog wat meer tegels/chape (zijlings rond afvoer) verwijderd. Bleek dat er een waterleiding lag recht onder 1 van de (toekomstige) verankering van het ophangsysteem. Hierdoor het toilet ook nog eens een 5-tal centimeters naar links moeten opschuiven. Het gat in de vloerplaat bleek ook te groot te zijn (110 denk ik terwijl geberit 90 is). Hiervoor weer naar de groothandel, hier hadden ze gelukkig een overgangsstuk met dichtingen aan binnen en buiten kant.

Dankzij de gerecupereerde S-bocht (die wel 90 was) kon ik het gat verde schuin naar achter verplaatsen. Daarna heb ik het ophangsysteem geplaatst wat iets moeilijker was dan ik dacht maar ik had een ander systeem (giseasy) welke -ondanks de naam- niet makkelijker werkt (tenminste niet de eerste keer dat je zoiets installeerd).
Nadat het ophangsysteem volledig waterpas stond heb ik ook terug gechaped tot net niet tegen de verankering in de vloerplaat. Dit was sowieso nodig omdat onze (natuurtegels) op zand (en puin) bleken te liggen.
Het hangtoilet heb ik dan voorlopig opgehangen met een stuk oud keukenblad. Reden is dat ik (volgend jaar) wil overschakelen op regenwater waardoor ik de bekisting zou moeten openbreken. Aangezien het voorlopig is - en ik nog overal aankan - heb ik wel een flexibel gebruikt.

Ik ben hier toch een dag of 3-4 aan bezig geweest. (Wel geen tijdsdruk omdat er boven nog een toilet is)

Het is al gezegd: eigenlijk wil je het risico minimaliseren dat er ooit een probleem komt waardoor je de bekisting moet open breken. Dus daarom:
-> zeker geen flexibel gebruiken. Ik heb ze al weten verslijten/lekken
-> eventueel kraantje in de muur vervangen door koppeling. (Aan je foto te zien is dit al in orde). Die kraantjes kunnen namelijk verstopt geraken. Dit gebeurt voornamelijk als er werken aan de waterleiding gebeuren. (Zelf meegemaakt tijdens installatie nieuwe badkamer)

Voor de rest veel succes ermee.

[ Voor 0% gewijzigd door andorig op 22-12-2022 10:54 . Reden: typos ]

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 15:33
Ik heb ooit ook een WC verbouwd, Dat duurde langer dan gepland. Mede omdat de vloer geegaliseerd moest worden om de vloertegels netjes te kunnen leggen.

• Dubbeldanger
Nou ik wil morgen alles gaan kopen, ik denk ik zoek even de prijs van die multiplex 18 mm op, schrik me kapot. Ik weet dat hout duur is geworden, maar bij de Hornbach toch nog 76 euro.

Zou deze plaat ook gewoon een goed alternatief zijn:
https://www.hornbach.nl/p...1240x1250x18-mm/10143617/

Bijkomend voordeel is dat de sparingen er al inzitten.

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:42
Ik denk dat die plaat ok is mits je er nog iets bovenop doet zoals betegeling. Ik heb er zelf eentje liggen van het merk webi (vind je filmpjes van op youtube)

Zelf denk ik erover na om een trespa plaat te gebruiken voor de afwerking bovenop de webi. (zo een plaat kan trouwens handig zijn als "mal")

[ Voor 8% gewijzigd door andorig op 22-12-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is de XPS/Wedi plaat die @epicfailguy23 poste geen betere oplossing? Ik heb zelf geen ervaring met deze oplossing of de vochtwerende MDF plaat maar voordelen van Wedi lijken me:

Lichter om mee te werken
Minder zaagstof
100% waterbestendig
Meteen op tegelbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:14
Dubbeldanger schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:48:
Nou ik wil morgen alles gaan kopen, ik denk ik zoek even de prijs van die multiplex 18 mm op, schrik me kapot. Ik weet dat hout duur is geworden, maar bij de Hornbach toch nog 76 euro.

Waarom niet deze?
https://www.hornbach.nl/p...eCrossType=vv&url=6010509

Kan je direct tegels tegenaan plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Ik heb de reviews gelezen, mensen klagen dat de plaat veel te zacht is. Daarnaast moet je hem schroeven met een soort ronde schoteltjes, lijkt me niet ideaal om daar overheen te tegelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Dubbeldanger schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:47:
[...]

Ik heb de reviews gelezen, mensen klagen dat de plaat veel te zacht is. Daarnaast moet je hem schroeven met een soort ronde schoteltjes, lijkt me niet ideaal om daar overheen te tegelen
De schoteltjes komen gewoon vlak te liggen omdat de plaat relatief zacht is. En tegellijm is dikker dan de 1mm .

Wedi qboaed is het makkelijkste denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Achterwand met gaten in gipsplaat is er ook.

Willekeurige link van Google.
https://www.sanidirect.nl...toiletmodule-442-331-00-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Ik zou echt adviseren om een Wedi/Vidi/geberit plaat te makken om de reden:
- Meteen tegelbaar
- Gaten zitten er in
- eenvoudige montage (zelftappers) aan het frame.
- makkelijk te zagen met een handzaag/ decupeer. Let wel op! hier zitten meestal ijzerdraadjes in die je zaag bot kunnen maken.

De circeltjes/schoteltjes zijn gewoon een soort montage ring zodat je een groter oppervlakte hebt en niet door de plaat heen gaat. let wel op. als je de plaat vast zet. controleer voordat je gaat tegelen of ze nogsteeds vast zitten en vast is ook echt vast. dit zorgt ervoor dat je plaat (en later tegels) niet gaat bewegen als je op de pot gaat zitten :X

P.s. @Erwin_83 Die plaat is nog eenvoudiger. dat in combinaties met wat video's en een kind kan de toilet zetten 8)

[ Voor 9% gewijzigd door epicfailguy23 op 23-12-2022 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_strijke
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:22
Ik wil een Geberit Duofix UP320 inbouwreservoir plaatsen met een Villeroy en Bosch Nuovo compact toilet.
Is dit de Chinese variant van?😂

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Ik heb afgelopen tijd in ons huis (en één in voorgaande huis) toiletten gemaakt. Zowel de plaat van HORNBACH als die van wedi zijn perfect. Gewoon goed vastzetten met de ringen. De ringen trekken een beetje in de plaat waardoor het gewoon vlak is voor het tegelen.

Ik heb elke keer met UP320 gewerkt en dat bevalt erg goed. Zorg dat je gewoon genoeg aansluit materiaal haalt voor het toilet zodat je niet elke keer naar de winkel hoeft. Dat scheelt een hoop tijd. Wat je te veel hebt kan je retour brengen.

Hieronder wat foto’s ter inspiratie tijdens verschillende stappen van de processen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-w89KoK1QHCLtdIns3Q81nA4HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srClF9v3TzwbBYnZaqsnpPHv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9ujtiE530kUECHZQchCcCr4Qf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLigjyDBwxDxSeFW0mu1iB2a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQiu4gUltS_-5WnQNN_9KUS4ZbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aN9c6LmK4LrHKkZppa3NHmHg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAsDKq2geUClHFNFfaRLviW7tIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZ7EGYu4JHy7Xg1juuhxZ0Zk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syvlEUNkcdKKssSkMWsj29nSAUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOjkYHfBHv4GWHAvw7F9nksg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEvmym3ynHkc_krSxbSKALfC_6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsI946o9216mIQTSQn9MkiGK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wjbn3APyuwwFHEDBD-a1pt1ICYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6AkDfJcLpUkwDpNl6FiCy8u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abwouters
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 22:16
Qboard is goedkoop en (ver)werkt echt super makkelijk. Kunt het gewoon snijden als je wilt.

Zowel onze WC benden als de WC boven heb ik met rozetten en montage lijm gemonteerd. Zit rots vast. Nadat er tegellijm en tegels opzitten is het geheel ook super sterk en rigide. Echt een aanrader.

Door de eenvoudige verwerkbaarheid kun je b.v. ook heel makkelijk een nis maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB3cmbeFnRCGABDFExEC3ah8qN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkSsDTQBfS0XwRSvBjAHZgwa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hm5WIk5cyLuuw1hW8P_iTw5rlkY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sj3l8AI4RFxcai9wUvLZOT5z.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:54

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

JER00N schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:20:
Ik heb van het voorjaar hetzelfde gedaan, ook met een UP320, mooi systeem icm DuoFresh.

De planning lijkt mij ook wat te enthousiast voor dag 1. Ik zou de huidige wc afdekken en dan eerst de tegels afbikken. In mijn geval zat er heel veel slecht (verzand) stucwerk achter de tegels, wat ik ook nog allemaal weg moest krabben. Hoeft bij jou niet zo te zijn natuurlijk, maar dingen kunnen dus tegenvallen en dan klopt je planning ineens niet meer. In mijn geval kwam er allemaal gruis in de doortrek-knop van de stortbak, waardoor dat mechaniek blokkeerde en ik de plee niet meer moest doorspoelen. Daarom dus eerst de boel afdekken.

Installeren van de sprongbocht ging bij mij vrij snel omdat de bocht in mijn geval net in de cementdekvloer paste, en ik dus geen beton hoefde weg te hakken. Moet je dat wel doen dan duurt het allemaal weer een stuk langer. Je kan van tevoren even met een steenboortje in de cementlaag boren en kijken hoe dik die is. Die sprongbocht heeft geloof ik zo'n 8 cm nodig.

Als je de pot gaat installeren, doe dan vaseline op de rubbers van de valbuis en afvoer zodat deze makkelijker in de pot schuiven. Vervolgens eerst heel voorzichtig doorspoelen om te kijken of de boel goed afsluit. Gebruik handschoenen zodat je meer grip hebt op de pot want dat glazuur is natuurlijk glad. Bewaar het piepschuim van de verpakking van de pot, hier kan je de pot tijdelijk op/in leggen tijdens het werk. En zet een emmer klaar wanneer je de pot demonteert want daar zit nog een paar liter water in.

De draadeinden kun je naar binnen of naar buiten draaien,dus die hoef je niet af te slijpen oid. Toevoer en afvoer zaag je op maat, dus als je tijdelijk de wc direct aan het frame hangt zijn die twee waarschijnlijk te kort nadat je plaat en tegels erop zitten. Dit was bij mij wel het geval, maar zo'n nieuwe aansluitset kost twee tientjes dus ook geen ramp.

Misschien nog een laatste tip, als je toch bezig bent en het is eenvoudig te doen, misschien meteen een XMVK-kabel en lasdoos in de achterkant van je pot leggen, mocht je in de toekomst nog geurafzuiging en/of douche-wc willen installeren? Voor zover ik weet is de UP320 voor beide voorbereid.

Wellicht had je deze zelf al gevonden maar hier nog een filmpje over installatie van de UP320 waar ik zelf veel aan had.

YouTube: Leer inbouw wc installeren. Deze methode is toe te passen bij alle m...
Dit zijn allemaal goede tips die ik ook wilde geven. En je kunt het afbikken dan al een keer 's avonds starten: scheelt weer voor 'in het project'. :)

Laatste nog om het afbikken makkelijk te maken, haal zo'n model bijtel 'voor ernaast':
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/12564.jpg
Toolstation heeft er één van een paar tientjes en een merkloze van 15 euro ofzo. Kan je je geen buil aan vallen. :9

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Ok qboard of die plaat die ik al stuurde dus. Over beiden valt direct te tegelen, beiden hebben de sparingen en beiden moeten gezaagd worden. Ik bouw een frame van hout, daar kan ik met de groene plaat wel (meer) en makkelijk op vast schroeven denk ik. Ergens houden de revieuws op de site van Hornbach (oa over veel te zachte plaat) me wel tegen om de qboard te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Dubbeldanger schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:11:
Ok qboard of die plaat die ik al stuurde dus. Over beiden valt direct te tegelen, beiden hebben de sparingen en beiden moeten gezaagd worden. Ik bouw een frame van hout, daar kan ik met de groene plaat wel (meer) en makkelijk op vast schroeven denk ik. Ergens houden de revieuws op de site van Hornbach (oa over veel te zachte plaat) me wel tegen om de qboard te nemen.
Qboard is echt prima spul. Nu 4 toiletten gemaakt waarvan 3 met qboard en 1 wedi vanwege de grotere afmeting. Beide functioneren uitstekend. Ook met kleinere tegels zoals de visgraat op mijn eerdere foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Frame van houten balkjes met groene gipsplaat. Nadat je het tegelt gaat dat echt nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-06 14:28
liever geen knelfiting onbereikbaar wegwerken. wat je wel kan doen is persen. (maar zo dicht wil die perstang niet zo dicht bij de muur. en speciale ik pas in alle hoeken bek ? ik weet niet of ze die verhuren bij de warmteservice. (kan je wel naar vragen)
verder zou ik gaan voor uponor persfiting. als je toch al moet persen kan je net zo goed de rest ook persfitingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:46

Misschien beetje laat, maar wij hebben die platen gebruikt, en die zijn prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Nou vandaag dan maar begonnen. Sanitair was zo verwijderd, en linkerwand en achterwand snel tegelvrij. De rechterwand is een ander verhaal, hier zitten de tegel over oude tegels en er écht niet af te krijgen. Morgen staat het stucen van alle drie de wanden op de planning. Voor de wanden heb ik Knauf stucprimer grondeermiddel voor sterk zuigende ondergronden gekocht. En voor de vloer (tegel over tegel) Eurocol 051 voorstrijkmiddel voor tegel over tegel.

Weet iemand waar ik nu het beste het stukje regels aan de rechterkant kan voorbehandelen? Misschien ook met de Eurocol 051? Bij de gebruiksaanwijzing hiervan staat immers “aanbrengen…hierna de ondergrond afwerken met een geschikte tegellijm of een cement- of gipsgebonden wandegalisatie”. Ik denk dus dat ik goed zit.

Tweede vraag, moet ik de overgan van tegels naar normale muur aan de rechterkant nog voorzien van stucband?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F48qTTro33PKlV5uTnnl9lY1wSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5siP2QDfrJG5syLrCkovcODl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lollercopter
Komop man. Gewoon er af raggen die tegels, ja ik weet het ze zitten muurvast maar gebruik dan een smalle plattebijtel op je hopelijke goede boorhamer. Heb je nu een tegelbijtel geprobeerd ? Een platte en of puntbijtel krijgt alles los maar duurt veel langer. Je kan veel meer energie per mm2 in de muur pompen met een smalle bijtel. Putten in de muur boeit niet, pas op voor de waterleiding en afvoer.
Na 2-3 uur zweet onder de oksel zijn ze eraf. Hier weer overheen gaan stuccen is prutswerk. Dit was precies zo in mijn toilet, sterker nog heel mijn badkamer was zo dus prijs jezelf gelukkig.

Je heb toch wel een boorhamer of sta je met de hand te meppen ? Soms is met de handbijtel nog sterker. Hup naar de bouwmarkt en gaan je kan het *O*

Edit:

Wacht effe: je gaat tegels over die bestaande vloer leggen ? Dat kan, maar je moet toch eerst flink gaan hakken voor die sprong bocht te plaatsen neem ik aan ? Doe dat eerst, primen komt later. Als die vloer tegels makkelijk eruit vliegen zou ik ze lekker verwijderen maar hangt beetje van de situatie af.

[ Voor 37% gewijzigd door Lollercopter op 27-12-2022 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Lollercopter schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:16:
Komop man. Gewoon er af raggen die tegels, ja ik weet het ze zitten muurvast maar gebruik dan een smalle plattebijtel op je hopelijke goede boorhamer. Heb je nu een tegelbijtel geprobeerd ? Een platte en of puntbijtel krijgt alles los maar duurt veel langer. Je kan veel meer energie per mm2 in de muur pompen met een smalle bijtel. Putten in de muur boeit niet, pas op voor de waterleiding en afvoer.
Na 2-3 uur zweet onder de oksel zijn ze eraf. Hier weer overheen gaan stuccen is prutswerk. Dit was precies zo in mijn toilet, sterker nog heel mijn badkamer was zo dus prijs jezelf gelukkig.

Je heb toch wel een boorhamer of sta je met de hand te meppen ? Soms is met de handbijtel nog sterker. Hup naar de bouwmarkt en gaan je kan het *O*

Edit:

Wacht effe: je gaat tegels over die bestaande vloer leggen ? Dat kan, maar je moet toch eerst flink gaan hakken voor die sprong bocht te plaatsen neem ik aan ? Doe dat eerst, primen komt later. Als die vloer tegels makkelijk eruit vliegen zou ik ze lekker verwijderen maar hangt beetje van de situatie af.
Ik heb een hele flinke boorhamer met allerlei beitels (ook gebruikt voor plaatsen springbocht). Maar geloof me, die tegels rechts zitten écht muurvast. En, waarom zou ik ze er af halen als eroverheen ook kan, de 5 mm extra heb ik niet nodig. Update met status nu, vandaag stucen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9IRGwA6ZJBb5tFPpQaJxslOFdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XH7g4rOIbCM4IAjGo4YgwrAA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFngSZybPcJX6713WziqDbK5l1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfT64sCGblTbvr5mZAAn40NR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phkDdaE3YACCdlyAFLKgE3IsvO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6dXtY6Nrl9xVbEeGMdY5499.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Lekker bezig! Heb je nog een alternatief toilet geregeld?
Afvoer lijkt redelijk ver naar links te zitten? Bewuste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Terrz schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:03:
Lekker bezig! Heb je nog een alternatief toilet geregeld?
Afvoer lijkt redelijk ver naar links te zitten? Bewuste keuze?
Ja heb toch maar een campingtoiletje aangeschaft. Afvoer zit bewust een stukje naar links omdat aan de rechterkant het fonteintje komt. Overigens wel recht naar achter ten opzichte van de oude afvoer, in de oude situatie zat het toilet dus ook al iets naar links

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je gaat 60x60 tegels plakken, dan zou ik juist het toilet in het midden maken. Dat fonteintje heb je niet zoveel last van, tenzij het een enorm ding is. Bij dit formaat tegel is het prutswerk om de boel naast het midden te plaatsen, het ziet er ook niet uit…

Wat je in ieder geval niet te gehaast niet doen is het maken van de ombouw. Een klein beetje scheef ga je direct zien, zeker met grote tegels. Hier ook iemand gehad die het niet recht heeft gemaakt, baal er nog steeds stevig van.

Verder: hoe heb je de tegels gepland?
Half-half met de voeg in het midden of stukje-heel-stukje met 2 voegen?

Net niet in het midden, jeukt.
Afbeeldingslocatie: https://assets.kakhiel.nl/uploads/image_fragment/137873/file/default_irritant17.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
sypie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:36:
Je gaat 60x60 tegels plakken, dan zou ik juist het toilet in het midden maken. Dat fonteintje heb je niet zoveel last van, tenzij het een enorm ding is. Bij dit formaat tegel is het prutswerk om de boel naast het midden te plaatsen, het ziet er ook niet uit…

Wat je in ieder geval niet te gehaast niet doen is het maken van de ombouw. Een klein beetje scheef ga je direct zien, zeker met grote tegels. Hier ook iemand gehad die het niet recht heeft gemaakt, baal er nog steeds stevig van.

Verder: hoe heb je de tegels gepland?
Half-half met de voeg in het midden of stukje-heel-stukje met 2 voegen?

Net niet in het midden, jeukt.
[Afbeelding]
Je hebt helemaal gelijk, helemaal nog niet nagedacht over het feit dat nu de middelste voeg wellicht niet in het midden moet komen. Mijn vloertegels zijn 60x60, maar tegels voor de ombouw 30x90. Zelfde serie/kleur. Wat zou optisch het mooiste zijn, voeg in het midden van ruimte, of voeg in het midden van toilet+bedienpaneel? In dat geval zijn de linkertegels dus links iets korter dan rechts.

Onderstaande tekening is hoe ik het had bedacht voor ik besefte dat de wc dus ten opzichte van de ruimte niet te in het midden komt te zitten (dit was echt geen optie omdat het vrij smal is, zie ook foto in op).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xn5esSbOx83U4X6_JWgkP2DdVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDD1It42zl619XmZowfjMZLb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:35

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je een wat smaller fonteintje hangt kun je prima in het midden poepen denk ik :) . Ik zat hier ook mee met mijn wc verbouwing, bij mij was het zo dramatisch klein dat ik het fonteintje weg gelaten heb. Dan was je je handen maar in de wasbak in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
AtomicShockwave schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:04:
Als je een wat smaller fonteintje hangt kun je prima in het midden poepen denk ik :) . Ik zat hier ook mee met mijn wc verbouwing, bij mij was het zo dramatisch klein dat ik het fonteintje weg gelaten heb. Dan was je je handen maar in de wasbak in de keuken.
Nouja als je naar mijn fotos kijkt zie je dat inmiddels de springbocht is ingehakt en aangestort. Je zal begrijpen dat ik niet ff de boel weer open hak, het toilet naar rechts zet en het fonteintje achterwege laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:37

Rmg

Gewoon wc in het midden en fonteintje op je ombouw, klaar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dubbeldanger schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:33:
[...] Je zal begrijpen dat ik niet ff de boel weer open hak, het toilet naar rechts zet en het fonteintje achterwege laat.
Hoeft ook niet. Het zwarte afvoerstuk wat bijgeleverd wordt bij deze set kun je draaien. Zo kun je de pot in het midden hangen terwijl je afvoer links van het midden in de vloer zit. Zie je niks van door de ombouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:00
@Dubbeldanger wat is de stand van zaken na 3 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:45
Nog een tip plaats houten balkjes tussen de poten van je frame en je muur hier komen de meeste krachten op te staan en zo voorkom je dat je frame in de loop van tijd naar achteren kan schuiven.

Verder komt het gat van je afvoer e.d niet zo nauw kijk maar eens naar het frame van grote rapid en tece deze hebben een soort van box er achter met een grote opening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
H143 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:18:
Nog een tip plaats houten balkjes tussen de poten van je frame en je muur hier komen de meeste krachten op te staan en zo voorkom je dat je frame in de loop van tijd naar achteren kan schuiven.

Verder komt het gat van je afvoer e.d niet zo nauw kijk maar eens naar het frame van grote rapid en tece deze hebben een soort van box er achter met een grote opening
Dat frame ratel je toch met behoorlijk dikke bouten vast in de vloer, ik zie niet in hoe dat kan schuiven. Maar meer hout kan nooit kwaad :+

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Update:

Nou dat was een drukke week! Behoorlijk wat spierpijn gehad omdat het werken in zo'n kleine ruimte niet ideaal is. Qua planning behoorlijk uitgekomen.
Dinsdag: Tegels weggehakt en sprongbocht ingehakt in geplaatst. Muren en vloer voorbehandeld.
Woensdag: WC frame geplaatst, water aangesloten, ombouw getimmerd.
Donderdag: Wanden gestuct
Vrijdag: Getegeld
Zaterdag: Gevoegd en toilet geplaatst (nog niet belast)

Hieronder wat foto's van tijdens de verbouwing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ji4TLVCr9fvmBtUpZzHaEuvMJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0YyMFefTrUAr9KnhxKFKcOP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-u0o7bH1euoIRUoFG4OvuYaB68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RMqLMwuSbwGOQrjeMAy1e3P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQh7C6ZRIfxR5TNqHTZpSHOUYSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9GYvqNzciJsywHQdW4ttK8K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtKjNHg4nao7bpgqGWNRCetK-JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hbIZd5fSy4wu7I5n88nVNlW.jpg?f=fotoalbum_large

Even wachten tot het stucwerk droog is en dan kunnen we de muren texen, plinten plaatsen en de boel afkitten. Fonteintje plaats ik dan ook. De bovenkant van de betimmering werk ik nog af met een eiken plank.

[ Voor 4% gewijzigd door Dubbeldanger op 02-01-2023 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:41
Mooi werk!
Ik ben momenteel ook bezig met hetzelfde project (25 jaar oud staand toilet vervangen voor hangtoilet).
Ben 2 dagdelen bezig geweest met de wandtegels (1 wand was echt verschrikkelijk, alle tegels zijn gewoon versplinterd/verpulverd eraf gekomen), morgen de vloertegels er nog uit rammen en de afvoer verleggen. Het scheelt dat ik nog niet in de woning woon (en er boven nog een toilet is) dus er is totaal geen haast bij wat het werken wel veel relaxter maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Aomi op 02-01-2023 18:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:05
Ik vind het geen porum de pot zo uit het midden. Stucwerk is wel erg netjes. Ook knap dat je een strakke planning hebt gehaald. Ik ben er drie weken mee bezig geweest. Wel tot en met het laatste kitnaadje gerekend. Vergis je niet in de tijd die afwerking kost (schilderen, kitten, fonteintje ophangen, wc borstel en toiletrolhouder ophangen, verlichting, plafond etc).

[ Voor 38% gewijzigd door coinman63 op 02-01-2023 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 20:12

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik heb neit veel advies en te weinig tijd om alles hier door te lezen, maar ik lees zo snel dat je een flexibel slangetje wilt gebruiken tussen oude en nieuwe aansluiting van het toilet.

Zolang je bij beide aansluitingen van het slangetje kan geen probleem, maar als het ingebouwd gaat worden; zoals mijn buurman en gerenommeerd loodgieter (40 jaar in het vak); flexibel gaat vroeg of laat lekken (uitdroging van rubbertjes en slang zelf).

Ik had zelf de fout gemaakt soms flexibel te gebruiken, maar hij heeft diezelfde middag nog zijn buigtangen uit het vet gehaald om iets op maat te maken wat noooooit gaat lekken.

Als je geen buigtang hebt zoals je schrijft; ga naar dichstbijzijnde warmteservice, haal daar 2m uponor 16, 2 VSH koppelingen en leen met 250 euro borg zo'n uponor perstang. Die lenen ze gratis uit met borg en je bent 'golden'.

edit:

lol, ik zie nu pas je foto's...wel netjes gemaakt! Ik moet er binnekort ook aan, maar dan 'nieuwbouw', d.w.z. een toilet waar nog geen toilet is...inspirerend draadje, zeker veel tips gezien die ik ga meenemen

[ Voor 10% gewijzigd door Seesar op 02-01-2023 23:26 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
Een mooi resultaat geworden!

Zo zie je maar weer, ergens aan beginnen is het halve werk ;) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Muurtjes moeten nog wel een dag of 3-4 drogen schat ik in. Vanavond alvast even de gaten boren voor het fonteintje, maar ik schilder eerst de muur voor ik die ophang (is dan nog een klusje van niks). Als laatste maar alles kitten denk ik? Dan is het wel het strakst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:34
Stucwerk ziet rr netjes uit! Eerder gedaan? Hoe heb je het water nu precies aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Ruudstertje schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:16:
Stucwerk ziet rr netjes uit! Eerder gedaan? Hoe heb je het water nu precies aangesloten?
Tot nu toe kleine stukjes gestuct met geleend gereedschap. Nu al het gereedschap (raapbord, stucspaan, afrijlat, mixer, spackmes, schuurbord, troffel, hoektroffel) zelf aangeschaft en met behulp van diverse instructiefilmpjes gewoon gedaan. Ging echt heel erg goed, dus nu ik alles heb en weet wat een zak gips kost (Knauf MP75 nog geen tientje per zak) ga ik binnenkort meerdere muren in mijn huis aanpakken.

Water heb ik het eerste stukje gekneld met overgangskoppeling naar RTM. Helaas dus het zwakke gedeelte in deze uitvoering, maar ik durf het risico wel te nemen (staan nu inmiddels een week op druk en geen lekkage). Wel buis goed vastgezet met muurbeugels. Overigens komt er nog een houten plank op de bovenkant van de toiletombouw (wordt niet getegeld) dus ik kan er altijd nog bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:57

Mrlten

Premium Deluxe Plus

coinman63 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:04:
Ik vind het geen porum de pot zo uit het midden. Stucwerk is wel erg netjes. Ook knap dat je een strakke planning hebt gehaald. Ik ben er drie weken mee bezig geweest. Wel tot en met het laatste kitnaadje gerekend. Vergis je niet in de tijd die afwerking kost (schilderen, kitten, fonteintje ophangen, wc borstel en toiletrolhouder ophangen, verlichting, plafond etc).
Het is zo uit het midden of met je schouder tegen het fonteintje aanzitten tijdens de dagelijkse klei sessie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 21:05
Mrlten schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Het is zo uit het midden of met je schouder tegen het fonteintje aanzitten tijdens de dagelijkse klei sessie :+
Met de montage uit de midden op deze wijze is het zelfs mogelijk om een modern strak wastafel-meubeltje te plaatsen voor de handdoekjes en/of extra toiletrollen. Die zijn echt onmisbaar na een "kleibeurt" ;)

Mijn verbouwing naar een hangtoilet om die reden ook iets uit de midden geplaatst. Na de werkzaamheden wil je ook makkelijk de kleren in de gewenste positie brengen.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Het eindresultaat hadden jullie nog tegoed. Het duurde verbazingwekkend lang voordat het stucwerk écht droog was. Zondag voorgestreken, maandag plinten geplaatst en muren gesaust. Gisteren eiken-plankje geplaatst, fonteintje en de wc-rolhouder en haakje. Uiteindelijk alles nog netjes afgekit met sanitairkit. WC-borstel komt nog een andere voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHDgZ-XH7WJHlGQxKszmbxwcVik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6Ti0Z2p5LSW5IbeG89EgIon.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cglYZwzQsyiPTR9zU_c23_Qg47Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqVO3e42Cz0EZTjru7pJHiin.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93RV5Uqp_XS3NmQ8nrb7XWPVDxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXHdmH7TbrFtRhgf7lsjNU1M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:51
Heel mooi geworden! Moet je het fonteintje niet nog afkitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 20:12
Echt prachtig gedaan! Mag je hartstikke trots op zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Laatst online: 15:32
Lekker bezig geweest @Dubbeldanger! Netjes geworden. De keuze voor het uit het midden hangen van de pot vind ik met die brede tegels juist erg goed uitpakken. De verticale voeg is gecentreerd op het midden van de pot en dat werkt gewoon imo. Heb je die rechter tegels nog in moeten korten om het passend te maken?

Nog een brutale vraag; ben je bereid om een schatting van je gemaakte kosten te delen?
Ik heb hier een paar offertes liggen waar ik wel een paar weken spierpijn voor over denk te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldanger
invine schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:02:
Heel mooi geworden! Moet je het fonteintje niet nog afkitten?
Dankjewel! Ja daar heb ik over getwijfeld, ik heb er voor nu even voor gekozen om dit niet te doen want ik vind het esthetisch niet zo mooi. Daarbij was ik mijn handen vaak in de keuken na toiletgebruik dus zullen vooral mijn gasten dit fonteintje gebruiken (en dus zal de hoeveelheid water in de voeg minimaal zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dubbeldanger
SpelFaut schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:28:
Lekker bezig geweest @Dubbeldanger! Netjes geworden. De keuze voor het uit het midden hangen van de pot vind ik met die brede tegels juist erg goed uitpakken. De verticale voeg is gecentreerd op het midden van de pot en dat werkt gewoon imo. Heb je die rechter tegels nog in moeten korten om het passend te maken?

Nog een brutale vraag; ben je bereid om een schatting van je gemaakte kosten te delen?
Ik heb hier een paar offertes liggen waar ik wel een paar weken spierpijn voor over denk te hebben.
Dankjewel! Ik ben ook echt heel blij met de keuze om hem uit het midden te hangen, komt perfect uit zo met het fonteintje. Ik heb links en rechts in moeten korten, wel wat extra werk, maar met een tegelsnijder zo gedaan.

M.b.t. de kosten, ik heb alle bonnetjes thuis liggen, maar weet redelijk goed wat alles heeft gekost. Hieronder een ruwe opgaaf (waarbij ik tevens mijn aankopen van bijvoorbeeld (stuc) gereedschap opgeef (het kan zijn dat dit in jouw geval dus niet nodig is).

Tegels totaal: 145
Voegmiddel Eurocol 705: 10
Tegellijm Omnicol omnicem (2x): 12
Voorbehandeling Eurocol 051 (tegel over tegel): 9
Voorbehandeling Knauf stucprimer: 9

Springbocht: 37,50
Inbouwtoilet Geberit up 320: 203
Spoelknop Sigma01: 40
Toiletpot villeroy en boch Omnia architectura: 195
Vurenhout voor frame: 40
Toiletplaat spaanplaat: 33

Koppelingen water, leiding, klemmen: 35
Flexibele slang fonteintje: 9
Fonteintje incl. kraan: 109
Sifon en stop: 35

PVC lijm: 8
Stucgips Knauf MP75 (2 zakken): 24
Stucgereedschap Troffel, reif, stucbord, mes: 90

Houten plank eiken: 60

Primer: 15
Muurverf: 40
Kwasten, rollers en bakjes: 15
Akrylaat, sanitairkit, montagekit: 20

Plint: 15

Totaal: 1208,50 (inclusief stucgereedschap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
SpelFaut schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:28:

Aanvulling: nou ben ik eigenlijk wel nieuwgierig wat zo ongeveer de offertebedragen waren en of het mijn spierpijn dus waard was ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Laatst online: 15:32
Dubbeldanger schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Aanvulling: nou ben ik eigenlijk wel nieuwgierig wat zo ongeveer de offertebedragen waren en of het mijn spierpijn dus waard was ;)
Hah dat moet het meer dan waard geweest zijn. Heb er drie liggen:

5.5k
6.1k
en een uitschieter naar 8k

Alle drie inclusief alles, van de sloophamer tot de laatste kitrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 16:25
Dubbeldanger schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Aanvullend ben ik dan weer nieuwsgierig hoeveel tijd je grofweg aan alles hebt besteed? Inclusief uitzoekwerk? :)

Hier staat het ook op de (lange) planning om ooit een keer zelf te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
heel netjes geworden zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margjuh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-02-2024
Hoihoi, ik ben ook met de wc begonnen en zie de link is al een jaar inactief, maar dacht probeer het..

Waarmee heb je het gat dichtgesmeerd en met welke schroeven/bouten zet je het houten frame vast aan de wcframe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Margjuh Het houten frame aan het WC frame? Dat hoeft niet eens... Check deze maar eens: YouTube: Eenvoudige montage van een hangtoilet! | Het zelfbouwhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margjuh
Klopt een houten frame voor de wc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Margjuh
Er komt een frame tot aan het plafond en niet met een 'half muurtje' halverwege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Margjuh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:18:
Hoihoi, ik ben ook met de wc begonnen en zie de link is al een jaar inactief, maar dacht probeer het..

Waarmee heb je het gat dichtgesmeerd en met welke schroeven/bouten zet je het houten frame vast aan de wcframe?
Zelftappers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-01 10:29
Nou, als het topic toch nog loopt, ook maar een paar vragen afvuren.
Wel een mooi en leerzaam topic!
Ik wil net zoiets gaan doen. Maar twijfel tussen een sprongbocht en een nieuw gat boren aan achterzijde (en dus ook in kruipruimte de riolering verleggen).
Hoor berichten dat de sprongbocht verstoppingen kan geven?
En kan je zo’n sprongbocht eigenlijk wel inhakken in een broodjesvloer (met weinig cementdeklaag)?

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Fvdlans schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:09:
Nou, als het topic toch nog loopt, ook maar een paar vragen afvuren.
Wel een mooi en leerzaam topic!
Ik wil net zoiets gaan doen. Maar twijfel tussen een sprongbocht en een nieuw gat boren aan achterzijde (en dus ook in kruipruimte de riolering verleggen).
Hoor berichten dat de sprongbocht verstoppingen kan geven?
En kan je zo’n sprongbocht eigenlijk wel inhakken in een broodjesvloer (met weinig cementdeklaag)?
Als je écht niet anders kunt gebruik je een sprongbocht.

• Fvdlans
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-01 10:29
Ok, het kan wel anders; gat naar achter verplaatsen en oude gat dichtmaken. In kruipruimte riolering aanpassen naar nieuwe gat.
Kan je met een diamantboor een mooi gat boren in een broodjesvloer (van beton)?
Waar het beste overgang van 90 naar 110? Bij de vloer of in de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:57
@Dubbeldanger
Ik kan het niet goed zien op de foto's, maar de afvoer van je fonteintje.. Zit die nu in de muur of loopt deze er nog buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:09
wokkelz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:40:
@Dubbeldanger
Ik kan het niet goed zien op de foto's, maar de afvoer van je fonteintje.. Zit die nu in de muur of loopt deze er nog buiten?
Die gaat de muur in.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-05 13:55
Door dit topic eerder al veel geleerd en al een grote stap kunnen zetten met het verbouwen van het toilet.

Ik wil het gat rondom de waterleiding dichten met 'Alabastine Grote Gaten Muurvuller', is dat een geschikt product hiervoor?

Vervolgens had ik als volgorde bedacht:
- Tegelen en wanden voegen tot hoogte nis (doe ik zelf)
- Stuccen boven de tegels (vakman)
- Aansluiten wasbakje en toiletpot (loodgieter)

Is dat een logische volgorde?
En hoe ik het beste de dorpel plaatsen aangezien de rand van de pvc niet zo mooi strak is geworden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4xjAR38AENym0urHOAfInPDqeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihAr7JcruDlE7qXQKqI0xEcy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Pieter2 op 17-03-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Pieter2 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:41:
Door dit topic eerder al veel geleerd en al een grote stap kunnen zetten met het verbouwen van het toilet.

Ik wil het gat rondom de waterleiding dichten met 'Alabastine Grote Gaten Muurvuller', is dat een geschikt product hiervoor?

Vervolgens had ik als volgorde bedacht:
- Tegelen en wanden voegen tot hoogte nis (doe ik zelf)
- Stuccen boven de tegels (vakman)
- Aansluiten wasbakje en toiletpot (loodgieter)

Is dat een logische volgorde?
En hoe ik het beste de dorpel plaatsen aangezien de rand van de pvc niet zo mooi strak is geworden?
[Afbeelding]
Gaten gewoon dichtsmeren met je tegellijm.

Enne als je alles zelf kan tegelen en t leidingwerk zover hebt kan je de pot hangen en t fontijntje ophangen en aansluiten ook wel zelf toch?

Pagina: 1