Toon posts:

videokaartprijzen in 2022

Pagina: 1
Acties:

• Mees van Dongen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 08:25
review: Videokaartprijzen in 2022 - Prijsdalingen, voorraadstijgingen en next...

@AverageNL De RTX 3090 uit de tabel bij kopje "Nvidia-gpu's nog altijd duurder dan introductieprijs, AMD-kaarten niet" heeft een rode kleur (Of althans, het is meer rood dan groen), terwijl het een daling is: −3,5%. Dit is enigszins misleidend.

• Evest
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Ik had ook een vraag/opmerking over dit artikel, namelijk hoe de genoemde prijzen van de verschillende meetmomenten tot stand zijn gekomen. In de infobox bovenaan staat namelijk alleen waar de huidige prijs vandaan komt.

Gaat het om een specifieke datum, en een gemiddelde prijs of minimumprijs? In september/oktober waren er namelijk meerdere kaarten goedkoper beschikbaar dan genoemd; ik heb zelf een 6800 XT gekocht voor €699 in september; in oktober had ik zelf nog drie tientjes minder kunnen neerleggen. Dat terwijl er €829 genoemd staat.

Verder is het wellicht handig om bij de andere maanden "2022" toe te voegen, dat staat wat netter denk ik.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:53

AverageNL

Redacteur
Sorry voor de late reactie! Ik ben met vakantie, vandaar dat ik dit nu pas zie
Mees van Dongen schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:28:
review: Videokaartprijzen in 2022 - Prijsdalingen, voorraadstijgingen en next...

@AverageNL De RTX 3090 uit de tabel bij kopje "Nvidia-gpu's nog altijd duurder dan introductieprijs, AMD-kaarten niet" heeft een rode kleur (Of althans, het is meer rood dan groen), terwijl het een daling is: −3,5%. Dit is enigszins misleidend.
Die kleurtjes worden automatisch toegewezen door de 'heatmap'-functie in Datawrapper, de tool die we gebruiken om deze grafieken te maken. Aangezien '-3,5%' redelijk in het midden van de twee uitersten zit (namelijk -24,6 procent en +22,3 procent), krijgt deze zo'n bruin-achtig kleurtje. Ik kan dat niet handmatig aanpassen, vrees ik
Evest schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:43:
Ik had ook een vraag/opmerking over dit artikel, namelijk hoe de genoemde prijzen van de verschillende meetmomenten tot stand zijn gekomen. In de infobox bovenaan staat namelijk alleen waar de huidige prijs vandaan komt.
Eens in de zoveel tijd houden we een meetmoment voor een nieuw artikel. Vaak doen we dat om de zoveel maanden, tenzij er tussentijds een concrete aanleiding is. Tijdens zo'n meetmoment bekijken we voor iedere videokaart de minimale prijs van een videokaart die binnen 24u leverbaar is in de Pricewatch, naast het aantal leverbare modellen. Dat is om te voorkomen dat we kunstmatig lage prijzen meenemen voor kaarten die eigenlijk helemaal niet leverbaar zijn

Zie bijvoorbeeld deze pagina voor de RTX 3090. Er zijn momenteel zes verschillende RTX 3090-kaarten leverbaar, en het goedkoopste model kost 1495 euro.

Videokaartprijzen zijn natuurlijk nogal wispelturig, dus het kan op deze manier inderdaad voorkomen dat we uitschieters missen (zoals een RX 6800 XT voor 699 euro; goeie deal!) Algemene trends (zoals voorraadontwikkelingen en prijsveranderingen over de hele line-up) zijn op deze manier wel goed te volgen :)

• Evest
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

@AverageNL duidelijk, waarschijnlijk was die van jullie in September dan net wat te vroeg voor die 6800 XT. Geniet van je vakantie :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee