Sorry voor de late reactie! Ik ben met vakantie, vandaar dat ik dit nu pas zie
Die kleurtjes worden automatisch toegewezen door de 'heatmap'-functie in Datawrapper, de tool die we gebruiken om deze grafieken te maken. Aangezien '-3,5%' redelijk in het midden van de twee uitersten zit (namelijk -24,6 procent en +22,3 procent), krijgt deze zo'n bruin-achtig kleurtje. Ik kan dat niet handmatig aanpassen, vrees ik
Evest schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:43:
Ik had ook een vraag/opmerking over dit artikel, namelijk hoe de genoemde prijzen van de verschillende meetmomenten tot stand zijn gekomen. In de infobox bovenaan staat namelijk alleen waar de huidige prijs vandaan komt.
Eens in de zoveel tijd houden we een meetmoment voor een nieuw artikel. Vaak doen we dat om de zoveel maanden, tenzij er tussentijds een concrete aanleiding is. Tijdens zo'n meetmoment bekijken we voor iedere videokaart de minimale prijs van een videokaart die binnen 24u leverbaar is in de Pricewatch, naast het aantal leverbare modellen. Dat is om te voorkomen dat we kunstmatig lage prijzen meenemen voor kaarten die eigenlijk helemaal niet leverbaar zijn
Zie bijvoorbeeld deze
pagina voor de RTX 3090. Er zijn momenteel zes verschillende RTX 3090-kaarten leverbaar, en het goedkoopste model kost 1495 euro.
Videokaartprijzen zijn natuurlijk nogal wispelturig, dus het kan op deze manier inderdaad voorkomen dat we uitschieters missen (zoals een RX 6800 XT voor 699 euro; goeie deal!) Algemene trends (zoals voorraadontwikkelingen en prijsveranderingen over de hele line-up) zijn op deze manier wel goed te volgen