Temperatuur CV ketel verder op dan de ingestelde waarden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter001
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-11-2024
Goedendag,

Ik ben nieuw op dit medium dus ik hoop dat ik het goed doe. Zo niet dan hoor ik het vast ...

Ik heb een wat oudere CV ketel (2003) van Vaillant, type VHR 35C die de laatste tijd regelmatig problemen geeft.
De tapwatertemperatuur staat ingesteld op 60 graden en de CV temperatuur staat ingesteld op 50 graden. De benedenverdieping van ons huis heeft vloerverwarming en de bovenverdieping heeft radiatoren. Op één na staan alle radiatoren dicht. Één radiator staat standaard open (Danfoss thermostaatkraan type RA2000 op stand 3) om pendelen te voorkomen.
De laatste tijd gebeurt het regelmatig dat bij een warmtevraag van de kamerthermostaat (Honneywell Chronotherm Touch) de temperatuur van de ketel oploopt tot ver boven de ingestelde temperatuur, soms tot ver boven de 70 graden.

Hierna schakelt de ketel zich natuurlijk uit en begint hij de naloop van de pomp en de wachttijd. Na afloop van dit programma is de ketel voldoende afgekoeld en begint het hele programma weer opnieuw: starten, opwarmen, te hoge temperatuur, uitschakelen etc. met als resultaat: een onverwarmd huis.

Iemand een idee waardoor dit wordt veroorzaakt? En belangrijker, hoe dit kan worden voorkomen c.q. opgelost?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:46
De ketel kan blijkbaar zijn warmte niet kwijt. Je zou eens alle radiatoren op de eerste verdieping open kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de thermostaat heeft vraag maar je vloer staat dicht (of te ver dicht) en dan ben je dus 8kW of meer in een systeem aan het drukken die maar een paar honderd watt aan afgifte heeft met die ene radiator die openstaat. de ketel kan daar niet snel genoeg op reageren en schiet dus door.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Peter001
Bedankt flippy en aard01,

De temperatuur van de vloerverwarming staat al ingesteld op 45 graden (ruim meer dan ik zou willen) dus de warmte zou makkelijk de vloer in moeten kunnen.
Ik heb daarnaast inmiddels boven twee radiatoren opengezet maar het probleem blijft zich voordoen.

Het gekke is ook dat ik in het verleden het geschetste probleem (volgens mij) niet heb gehad.

• flippy
  • Niet online

flippy

Peter001 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:34:
Bedankt flippy en aard01,

De temperatuur van de vloerverwarming staat al ingesteld op 45 graden (ruim meer dan ik zou willen) dus de warmte zou makkelijk de vloer in moeten kunnen.
Ik heb daarnaast inmiddels boven twee radiatoren opengezet maar het probleem blijft zich voordoen.

Het gekke is ook dat ik in het verleden het geschetste probleem (volgens mij) niet heb gehad.
dat de vloer op 45 graden staat wilt niet zeggen dat je ook zoveel doorlaat. thermostaat kan ook stuk zijn. of de waterpomp slecht.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat is de retourtemperatuur bij de ketel? Als die > 45 graden is, kan de ketel zijn vermogen niet kwijt in de vloer. Ff voelen of je de buis nog vast kunt houden.

[ Voor 112% gewijzigd door TBTL op 22-12-2022 18:48 ]

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een thermostaatkraan op stand 3 gaat nog steeds dicht. Als het echt is om pendelen te voorkomen, ze hem dan helemaal open of haal de knop eraf (als dat kan, sommige thermostaatkranen gaan juist dicht als de knop eraf is)

Aanvulling: nu ik erover denk, loopt de warmte niet altijd over de vloerverwarming? Wordt dat circuit ooit afgesloten dat je een radiator nodig hebt om altijd flow te creëren?

[ Voor 29% gewijzigd door eLScha op 22-12-2022 18:46 ]

• Peter001
Allereerst allemaal bedankt voor jullie bijdragen.

@ floppy: de thermostaatkraan van de vloerverwarming werkt goed (pennetje is goed gangbaar) maar voor de zekerheid heb ik de knop verwijderd. De pomp werkt ook naar behoren want als ik de ketel extra hoog zet dan wordt de retourlading warm.
@ TBTL: de temperatuur van de retourlading blijft ruim onder de 45 graden (nauwelijks handwarm).
@ eLScha: als de vloer voldoende koud is (zo als nu) loopt het cv water inderdaad altijd over de vloerverwarming dus er zou met een goed werkende pomp en thermostaatkraan van de vloerverwarming in beginsel altijd flow moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter001
Nog een aanvulling: de ketel heeft een nominaal vermogen van 11,1 tot 37,1 kW. Ik heb de deellast inmiddels ingesteld op 15 kW om te voorkomen dat de temperatuur te snel oploopt maar de temperatuur blijft oplopen tot soms meer dan 80 graden (zojuist zelfs bijna 90 graden).

Iemand nog een idee wat hier aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:37
Klinkt nog steeds alsof de CV het vermogen niet kwijt kan, als ik 80-90 graden wel erg veel van het goede.

Wat gebeurt als je het vermogen van de ketel naar de laagste stand zet (11kW lijkt me voldoende voor enkel de vloerverwarming, tenzij dit 200m is natuurlijk), en de pomp van de CV ketel op de hoogste stand, en de pomp van de vloerverdeler ook relatief hoog zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:39
Peter001 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:09:
@ floppy: de thermostaatkraan van de vloerverwarming werkt goed (pennetje is goed gangbaar) maar voor de zekerheid heb ik de knop verwijderd. De pomp werkt ook naar behoren want als ik de ketel extra hoog zet dan wordt de retourlading warm.
@ TBTL: de temperatuur van de retourlading blijft ruim onder de 45 graden (nauwelijks handwarm).
Wat je hierboven schrijft kan in beginsel optreden als de pomp van de vloerverwarming niet (goed) werkt.

Worden de buizen naar de vloer allemaal (vergelijkbaar) warm?
En is de retour uit de vloer een heel stuk kouder (in het begin <20oC)?
Voel je lichte trillingen van de pomp, of hoor je 'm draaien?

Misschien de pomp van de CV zelf defect?
Of blijft de 3-weg klep gedeeltelijk in de heetwater stand hangen, waardoor een deel van het CV water de ketel geeneens verlaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter001
Ha WackoH,

De pomp van de vloerverwarming werkt voor zover ik kan nagaan naar behoren. Je hoort hem duidelijk draaien als je er een schroevendraaier tegenzet en het andere eind tegen je gehoorbeentje aan zet. Hetzelfde geldt voor de pomp van de CV.
De leidingen van de vloerverwarming worden allemaal even warm. En de retour is in het begin helemaal koud.
Een niet goed werkende 3-wegklep zou inderdaad kunnen, nog niet aan gedacht. Enig idee hoe ik die kan controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter001
Nog iets dat me opvalt: de brander van de ketel gaat regelmatig in de 'ruststand' (d.w.z. eerst een nalooptijd voor de pomp en daarna een wachttijd) terwijl er wel continue een warmtevraag is (ik heb de kamerthermostaat op 22 graden gezet om dit zeker te stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:04
Klinkt als een defecte warmtewisselaar van de cv ketel die ze warmte niet kwijt kan.

De ntc die de aanvoer temp meet zit gelijk bij de uitgang van de wisselaar, en bij deze type vaillant komt het vaker voor dat er niet meer voldoende doorstroming door de wisselaar is waardoor de temp hoog oploopt.

(P. S zit er een bypass in de installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter001
Bedankt voor je bijdrage badboynova,

Klinkt aannemelijk, een paar vragen:
- ligt het dan aan de ntc (Negative Temperature Coefficient) of aan de warmtewisselaar?
- en hoe kan ik dat controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
De retour is handwarm en de aanvoer 80 graden, dan is er te weinig flow over de ketel. Vraag is hoe dat komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter001
Precies ingmar89, dat is de vraag.

Nu alleen de oplossing nog ... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Op welke stand (%) heb je de pomp van de CV nu staan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter001
De pomp van de cv is volgens de installatiehandleiding een toerengeregelde pomp die zich zelf aanpast aan de hydraulische omstandigheden en de warmtevraag van de CV-installatie. Hij staat nu ingesteld op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Had hier nmlk het zelfde probleem (Remeha Calenta CV), heb nu de minimale toerental op 50 en maximale op 100% gezet. Daar had ik het mee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter001
Deze ketel kan alleen op óf 100%, óf 85%, óf 70%, óf 60, óf 53% worden gezet, dus geen minimaal en maximaal percentage.
Maar ik ga het proberen op 60%. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter001
djpeterl1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:29:
Had hier nmlk het zelfde probleem (Remeha Calenta CV), heb nu de minimale toerental op 50 en maximale op 100% gezet. Daar had ik het mee opgelost.
Helaas, geen verandering. Probleem is nog steeds hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter001
badboynova schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:11:
Klinkt als een defecte warmtewisselaar van de cv ketel die ze warmte niet kwijt kan.

De ntc die de aanvoer temp meet zit gelijk bij de uitgang van de wisselaar, en bij deze type vaillant komt het vaker voor dat er niet meer voldoende doorstroming door de wisselaar is waardoor de temp hoog oploopt.

(P. S zit er een bypass in de installatie).
Bedankt voor je bijdrage badboynova,

Klinkt aannemelijk, een paar vragen:
- ligt het dan aan de ntc (Negative Temperature Coefficient) of aan de warmtewisselaar?
- en hoe kan ik dat controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter001
WackoH schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:58:
[...]

Wat je hierboven schrijft kan in beginsel optreden als de pomp van de vloerverwarming niet (goed) werkt.

Worden de buizen naar de vloer allemaal (vergelijkbaar) warm?
En is de retour uit de vloer een heel stuk kouder (in het begin <20oC)?
Voel je lichte trillingen van de pomp, of hoor je 'm draaien?

Misschien de pomp van de CV zelf defect?
Of blijft de 3-weg klep gedeeltelijk in de heetwater stand hangen, waardoor een deel van het CV water de ketel geeneens verlaat?
Ha WackoH,

De pomp van de vloerverwarming werkt voor zover ik kan nagaan naar behoren. Je hoort hem duidelijk draaien als je er een schroevendraaier tegenzet en het andere eind tegen je gehoorbeentje aan zet. Hetzelfde geldt voor de pomp van de CV.
De leidingen van de vloerverwarming worden allemaal even warm. En de retour is in het begin helemaal koud.
Een niet goed werkende 3-wegklep zou inderdaad kunnen, nog niet aan gedacht. Enig idee hoe ik die kan controleren?

Nog iets dat me opvalt: de brander van de ketel gaat regelmatig in de 'ruststand' (d.w.z. eerst een nalooptijd voor de pomp en daarna een wachttijd) terwijl er wel continue een warmtevraag is (ik heb de kamerthermostaat op 22 graden gezet om dit zeker te stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Peter001 schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:31:
[...]

het minimumvermogen van je ketel is hoger dan wat je kwijt kan raken in je afgiftesysteem (je vloer) dus water word te warm en hij schakelt constant af. denk aan proberen eitje te koken op een wokbrander.

je kan rustig wel vragen maar als je afgiftesysteem niet kan geven loopt het toch spaak...

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 26-12-2022 16:43 ]

• Peter001
flippy schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:42:
[...]

het minimumvermogen van je ketel is hoger dan wat je kwijt kan raken in je afgiftesysteem (je vloer) dus water word te warm en hij schakelt constant af. denk aan proberen eitje te koken op een wokbrander.

je kan rustig wel vragen maar als je afgiftesysteem niet kan geven loopt het toch spaak...
Ik denk dat ik je begrijp maar de vraag is waar dat aan ligt en belangrijker: wat ik er aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter001
Allemaal bedankt voor jullie inbreng.

Een andere monteur heeft gebeld met Vaillant en daar gaven ze aan dat het waarschijnlijk de interne pomp is die niet goed werkt. Gelet op de leeftijd van de ketel (20 jaar) en de prijs van een nieuwe pomp heb ik inmiddels een nieuwe ketel besteld.

Hartelijke groet, Peter
Pagina: 1