Toon posts:

Asymetrische fasenbelasting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Warri
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-01 20:54
Ik heb een vraag m.b.t. Asymmetrische fase belasting in huis, waar ik het antwoord niet echt voor kan vinden.

De situatie is als volgt:

Ik heb op dit moment een 1x35 (A) aansluiting en aangezien ik vrijwel aan de maximale belasting van deze aansluiting zit, wil ik over naar 3x25 (A)

Nu wil je in de ideale situatie alles netjes verdelen over de 3 fasen, maar dat is in mijn geval niet echt mogelijk.
Ik heb 23 zonnepanelen liggen op een 1 fase omvormer die is afgezekerd met een 25 (A) automaat.

Als ik het goed begrijp zit ik in het voorjaar dus met een Asymmetrische fase belasting.
Aangezien ik verder (nog) geen 3 fase apparatuur heb en ook geen elektrische auto, lijkt mij het verder geen probleem om alles over de rest van de groepen te verdelen.

Is mijn aanname correct, of kan dit voor problemen gaan zorgen?

...

Alle reacties

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Hoeveel WP ligt er aan PV vermogen?
Waar je wel mee op moet letten is dat er een theoretische stroom van 50A kan gaan lopen op de ene fase waarop de PV is aangesloten. 25A vanuit het net en 25A van de PV installatie.

Een normale groepenkast is over het algemeen gebouwd op 40A maximaal.
Je kan dit oplossen door een distributiegroep van 40A te plaatsen waarmee de maximale stroom in de kast 40A is.

[Voor 16% gewijzigd door Jan_ op 21-12-2022 13:25]

www.elecdev.nl

• Warri
Hoi Jan,

Bedankt voor de info.
Het PV (piekvermogen) is 6,32 kWp

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:09
Mss handig om toch over te stappen op 3 fase omvormer? Ook handig als ze met het afschaffen van het salderen per fase verrekenen

• Warri
De panelen inclusief omvormer zijn via een gemeenteproject aangeschaft.
Hierbij heb ik nog 9 jaar een onderhoudscontract waar ik voor betaal en 9 jaar garantie.
Dus dat is eigenlijk geen optie.

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Met 6.23kWp zou je theoretisch die 25A wel eens aan kunnen tikken. In de praktijk haal je dit waarschijnlijk nooit. Blijft staan dat de maximale stroom binnen de groepenkast te hoog kan zijn en je daar dus maatregelen voor moet treffen.

Ik heb zo de gegevens niet bij de hand maar in de NEN of de NPR3510 wordt dit stuk ook behandeld en staat er een voorbeeld bij.

Een tip voor teruglevering -pas te zien als je daadwerkelijk drie fase hebt- lever terug op de fase met de laagste spanning, beste meten op een mooie zonnige dag.

[Voor 18% gewijzigd door Jan_ op 21-12-2022 18:54]

www.elecdev.nl

• mauricej
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:55
rdejongjr schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:48:
Mss handig om toch over te stappen op 3 fase omvormer? Ook handig als ze met het afschaffen van het salderen per fase verrekenen
Voor zover ik weet is daar geen sprake van. In de meter wordt eerst de belasting over de 3 fasen opgeteld, voordat het resultaat wordt bijgeschreven in het ene telwerk (levering) of het andere (teruglevering).
Nu zijn er in het verleden wel meters geweest die dat anders deden (o.a. die van mijzelf), maar dat zou inmiddels opgelost moeten zijn. Zo niet, dan is er alle reden om bij je netbeheerder aan de bel te trekken.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe wijzigt er aan die ene fase niets, alleen je krijgt er nog twee bij. Ik zou mij dus ook niet druk maken over een asymmetrische belasting.

Aandachtspuntje mbt overbelasting is al genoemd, evenals het op orde maken van je zekeringkast. Ander aandachtspunt: maximale teruglevering per fase is 5000W.

Wise enough to play the fool

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Warri schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:15:
De panelen inclusief omvormer zijn via een gemeenteproject aangeschaft.
Hierbij heb ik nog 9 jaar een onderhoudscontract waar ik voor betaal en 9 jaar garantie.
Dus dat is eigenlijk geen optie.
En dat stopt precies voordat je omvormer er mee kapt. Wat kost deze onzinnige service? Of komen ze ook onzinnige dingen doen zoals de panelen wassen?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:27
niemand die 't probleem ziet met een 25A hoofdfase en een 25A automaat wat betreft selectiviteit?
Die 25A is de hoofdautomaat. De groepen daarachter zijn max 16A wat ik heb geleerd.
25A / 1,6(selectiviteit) *240V = 3750Watt per fase.

Om je 25A groep te behouden, zal je de meterkast naar 3x40A moeten verzwaren.Als je daar 't vastrecht van ziet, dan koop je liever een driefase omvormer.
Er wordt wel gewerkt met 25A groepen achter 35A hoofschakelaar en dit heeft te maken met wat @teacher al noemt de maximale teruglevering per fase.

5kw / 240V * 1,6 ~= 33A

Zie bijvoorbeeld bron
Het PV (piekvermogen) is 6,32 kWp
Dat is het vermogen van alle zonnepanelen bij elkaar. Wat is het vermogen van je omvormer? Is dit meer dan 5kW, dan voldoet je installatie nu al niet.

Mijn avies, zet je omvormer op MP en koop een een drie-fase expemplaar. Je hebt deze kosten er binnen twee jaar al uit op je vastrecht (3x35A vs 3x25A)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:16
PROnline schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:56:
niemand die 't probleem ziet met een 25A hoofdfase en een 25A automaat wat betreft selectiviteit?
Die 25A is de hoofdautomaat. De groepen daarachter zijn max 16A wat ik heb geleerd.

Om je 25A groep te behouden, zal je de meterkast naar 3x40A moeten verzwaren.Als je daar 't vastrecht van ziet, dan koop je liever een driefase omvormer.
Er wordt wel gewerkt met 25A groepen achter 35A hoofschakelaar en dit heeft te maken met wat @teacher al noemt de maximale teruglevering per fase.

5kw / 240V * 1,6 ~= 33A

Zie bijvoorbeeld bron

[...]

Dat is het vermogen van alle zonnepanelen bij elkaar. Wat is het vermogen van je omvormer? Is dit meer dan 5kW, dan voldoet je installatie nu al niet.

Mijn avies, zet je omvormer op MP en koop een een drie-fase expemplaar. Je hebt deze kosten er binnen twee jaar al uit op je vastrecht (3x35A vs 3x25A)
Ik zat er al op te wachten, de tweaker die over selectiviteit begint. En nee ik zie daar in een huisinstallatie met automaten geen probleem in.

We blijven wel gewoon vriendelijk

[Voor 4% gewijzigd door septillion op 22-12-2022 13:07]

• PROnline
Sethro schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:03:
[...]

Ik zat er al op te wachten, de tweaker die over selectiviteit begint. En nee ik zie daar in een huisinstallatie met automaten geen probleem in.
Je neemt 't niet zo nauw met wetgeving? selectiviteit is gewoon bij wet vastgelegd.

Artikel 2.13 Netcode elektriciteit
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

[Voor 3% gewijzigd door PROnline op 22-12-2022 13:22]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:05
@Dre Kom er maar in :)

Waarom denk je trouwens dat je aan de maximale belasting van 1x35A zit? Zonder laadpunt en overige 3-fase apparatuur zoals een WP of grote kookplaat zou ik dit eerst maar eens nameten of dat daadwerkelijk zo is.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Warri
bbbrumbrum schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:20:
[...]

En dat stopt precies voordat je omvormer er mee kapt. Wat kost deze onzinnige service? Of komen ze ook onzinnige dingen doen zoals de panelen wassen?
Ik heb de panelen al 6 jaar liggen, dus in totaal 15 jaar garantie. Deze “onzinnige service” levert mij iedere maand behoorlijk wat geld op. dankzij de 1% rente op de lening zonder BKR registratie.

Daarbij heb je bij deze "Onzinnige service" ook nog zekerheid, omdat je een overeenkomst hebt met de gemeente en niet met één of andere zonnepanelen cowboy of fabrikant die bij problemen inmiddels failliet is of met de noorderzon is vertrokken.
Hiervan zijn genoeg voorbeelden geweest in het verleden.

Maar heb je verder nog wat inhoudelijk toe te voegen aan de discussie, of wilde je dat gewoon even kwijt? :)

• Warri
Jim423 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:25:
@Dre Kom er maar in :)

Waarom denk je trouwens dat je aan de maximale belasting van 1x35A zit? Zonder laadpunt en overige 3-fase apparatuur zoals een WP of grote kookplaat zou ik dit eerst maar eens nameten of dat daadwerkelijk zo is.
Omdat ik buiten de gebruikelijke elektrische apparaten eb koken, ik ook nog mijn huis verwarm via airco units.

Dat zijn:

- 1x split unit airco
- 1x multi-split unit voor 3 kamers.

Af en toe wil ik ook nog wel eens wat lassen in de garage en wil me langzaam gaan voorbereiden op een elektrische auto en misschien een warmtepomp boiler.

• Warri
PROnline schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:56:

5kw / 240V * 1,6 ~= 33A

Zie bijvoorbeeld bron

[...]

De omvormer heeft een vermogen van 5kW

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
PROnline schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:21:
[...]

Je neemt 't niet zo nauw met wetgeving? selectiviteit is gewoon bij wet vastgelegd.

[...]
Dus hang je 2 omvormers van 2,5kW elk aan een groep van 16A… en wat verandert er effectief?

Terugleveren gaat nog steeds nooit de zekering triggeren, daarvoor is er domweg niet genoeg PV vermogen beschikbaar, zelfs als de omvormer ineens meer dan bedoeld het net op probeert te zetten.

Op kortsluiting is een 16A B kar automaat niet selectief achter een 25A C kar…

Niet catastrofale overbelasting, dus tussen de 16A en pak hem beet 30A dat de selectiviteit werkt op afname door een PV omvormer is niet erg waarschijnlijk.

Ik weet wat ik denk over de formulering van deze regel ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Warri schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:46:
[...]

De omvormer heeft een vermogen van 5kW
Dat is toch precies de max van wat je op 1 fase mag leveren? Welk model omvormer is het?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Warri
JvS schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:29:
[...]

Dat is toch precies de max van wat je op 1 fase mag leveren? Welk model omvormer is het?
Het is een Solar Edge SE5000H

• mauricej
[...]

[...]
Het voedende net is met 150 tot 200 A of iets dergelijks afgezekerd. Dus selectief ten opzichte van het voedende net ben je altijd. Dan voldoe je toch aan de netcode?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zie in dit topic mensen praten over dat 5000Wp (de panelen dus) de grens is van de netcode en niet de 5kW van de omvormer. Ik las dat ook op een website.

Is de netcode echt in Wp uitgedrukt? Wat zit hierachter als dat zo is? Mijn indruk is dat dat vrij bizar is...

[Voor 3% gewijzigd door JvS op 22-12-2022 23:51]

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:52
De betreffende I max (maximale stroom) staat gewoon op het type plaatje/spec.van je omvormer.

De I max. wordt bij diverse keuringen NTA8220 of scope e.d. aangehouden.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Elga(carriër), Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 20kWp(oost,west)

• Jim423
JvS schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:50:
Ik zie in dit topic mensen praten over dat 5000Wp (de panelen dus) de grens is van de netcode en niet de 5kW van de omvormer. Ik las dat ook op een website.

Is de netcode echt in Wp uitgedrukt? Wat zit hierachter als dat zo is? Mijn indruk is dat dat vrij bizar is...
Er wordt gesproken over 5,5kVA. Bij Liander zelf wordt gesproken over 5 kVA.
Ik zie nergens Wp staan.

Ik zou persoonlijk geen nieuwe omvormer kopen en de huidige situatie dus in stand houden.
Gezien het gaat om een groep voor 1 apparaat. En dan de beste fase kiezen om hem aan te sluiten.

Er is in het verleden al communicatie geweest vanuit NN dat zolang er geen hinder voor overige afnemers (ergo je buren) plaatsvindt er geen probleem van wordt gemaakt in de praktijk. Als je je eigen (25A) hoofdstop eruit laat klappen (omdat je niet selectief bent in je groepenkast) is dit op eigen kosten natuurlijk.

[Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 24-12-2022 10:55]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jim423 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:52:
[...]

Er wordt gesproken over 5,5kVA. Bij Liander zelf wordt gesproken over 5 kVA.
Ik zie nergens Wp staan.
Ik zag het oa hier staan en dus in dit topic, gaat het de eerste artikelen over de panelen en niet de omvormer (PRonline is de eerste die ernaar vroeg). Het zou me al verbazen :).

Maar gelukkig is het niet zo :).
Als je je eigen (25A) hoofdstop eruit laat klappen (omdat je niet selectief bent in je groepenkast) is dit op eigen kosten natuurlijk.
Dit is eventueel op te lossen door een 20A zekering te nemen en de omvormer te limiteren op 4,6kW (lijkt te kunnen).

• PROnline
mauricej schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:17:
[...]

Het voedende net is met 150 tot 200 A of iets dergelijks afgezekerd. Dus selectief ten opzichte van het voedende net ben je altijd. Dan voldoe je toch aan de netcode?
De hoofzekering 3x25 is toch ook van de netbeheerder?
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
en
...en onderdelen daarvan...
De TS vraagt of het voor problemen kan zorgen. Nou het punt is dat 't wettelijk niet aan de voorwaarden voldoet. Dan kan men hier wel 20 keer onderbouwen dat 't technisch eventueel misschien wel zou kunnen. Maar het mag dan nog steeds niet.

Alleen de 5kW ~= 21A achter een 25A groep op een 35A aansluiting wordt min of meer door de vingers gezien. Maar dat is wat de TS al heeft. Wat hij vraagt is de bestaande 25A op een fase van 3x25A aansluiten. Echt grensen op te zoeken met B en C karakterestieken van schakelautomaten is m.i. gewoon slecht advies.
Wat eenieder ook vindt van de regels. Het mag op dit moment gewoon niet. Dus ook vanuit regelgeving gezien, zeggen dat 't technisch wel kan, is slecht advies.

@JvS 20A t.o.v. 25A is ook niet de voorgeschreven selectiviteitsfactor. Je komt altijd uit op twee stappen oftewel factor 1,6 en dan is 't cirkeltje weer rond op 16A per groep.
De omvormer zal dus meer begrenst moeten worden op ~ 3800. En dan gooi je wel heel veel weg.
Er vanuitgaande dat 't geen oos-west opstelling is, kom je dus kom je uit op:

òf twee omvormers van ~2,5kW elk op een eigen groep (eventueel de bestaande limiteren op 50%)
Nadeel, de panelen moeten voor 50% herbekabeld worden.

Òf je vervangt de bestaande omvormer door een 3 fase exemplaar.
@Warri Informeer daarvoor eens bij de leverende partij of je de boel niet onder de bestaande regeling kan omzetten naar een nieuwe omvormer met wat bijbetaling.

Òf je neemt 't niet zo nauw met de regels. Zoekt stad en land af naar een elektricien met het werk ethos van een aardappel en laat de boel aansluiten wat technische waarschijnlijk (hopelijk) nooit problemen heeft. En bespaar een paar knaken.

• Ronald
@PROnline selectiviteit bij smelt veiligheden is redelijk gewaarborgd met factor 1,6.

Bij automaten niet. De afschakel karakteristiek heeft bij 1,6 nog teveel overlap.

Daarmee is volledige selectiviteit in huisinstallaties een illusie.

En wat betreft je opmerking van stad en land afzoeken naar een elektricien die het niet zo nauw neemt? De dikke meerderheid plaatst met droge ogen een 2x16A kookgroep op 1 fase achter een 3x25A aansluiting

Dat is pas echt erg, dan heb je bij normaal gebruik al risico de hoofdzekering er uit te gooien. Niet eens bij defect. Ze komen er mee weg omdat de meeste kookplaten in de praktijk de 7,2kW niet halen.

Zie ellenlange topic hierover …

[Voor 8% gewijzigd door Ronald op 24-12-2022 22:12]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• mauricej
PROnline schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:52:
[...]

De hoofzekering 3x25 is toch ook van de netbeheerder?

[...]

en
[...]

De TS vraagt of het voor problemen kan zorgen. Nou het punt is dat 't wettelijk niet aan de voorwaarden voldoet. Dan kan men hier wel 20 keer onderbouwen dat 't technisch eventueel misschien wel zou kunnen. Maar het mag dan nog steeds niet.
Er staat toch het woordje of in de netcode? Dus als jouw eigen installatie selectief is ten opzichte van de beveiliging in het voedende net (die 150 a 200A) dan voldoe je m.i. aan de regels.

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:48
Sethro schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:03:
[...]

Ik zat er al op te wachten, de [mbr]tweaker[/mbr] die over selectiviteit begint. En nee ik zie daar in een huisinstallatie met automaten geen probleem in.

[mbr]We blijven wel gewoon vriendelijk[/mbr]
Voor mensen, zoals ik, die niet weten wat selectiviteit is. Hierbij een handig filmpje met uitleg: YouTube: Selectiviteit in de meterkast, met zonnepanelen — Besparingen en Duu...

• Jim423
mauricej schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:07:
[...]

Er staat toch het woordje of in de netcode? Dus als jouw eigen installatie selectief is ten opzichte van de beveiliging in het voedende net (die 150 a 200A) dan voldoe je m.i. aan de regels.
M.i. zijn de hoofdstoppen of hoofdautomaten niet jouw eigen installatie.
Je eigen installatie is pas wat je aansluit op de draadjes uit de slimme meter.

• mauricej
@Jim423 Klopt. Het doel van de bepaling uit de netcode is m.i. dat je ervoor moet zorgen dat je ten allen tijde moet voorkomen dat een fout in je eigen installatie leidt tot een onderbreking bij andere klanten.
Als je selectief bent ten opzichte van de beveiliging in het voedende net, dan voldoe je daar aan, lijkt me.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Maar de hoofdzekeringen zijn tegenwoordig voor de eindgebruiker bereikbaar, heel wat anders dan de smeltveiligheden onbereikbaar achter een kap en zegel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Jim423
Gezien het nu om 1x35A gaat bij de TS mogen we er wel vanuit gaan dat het hier om smeltveiligheden gaat.
Bij de upgrade worden er dan gewoon 3 nieuwe stoppen ingedraaid.

• Ronald
@Jim423 zelfs als je het vraagt. Aanpassen naar automaten is een aparte upgrade, voor vergelijkbaar tarief…

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:47
Ik dacht dat bij het terugleveren er maximaal een VERSCHIL van 5kW tussen de fases mocht zitten:
Dus op 3x25A:
5.5kW + 0kW + 0kW: niet ok
5.5kW + 1kW + 1kW: wel ok

Nu weet ik ook niet hoe dat zit wanneer je 5kW teruglevert op de ene fase, en 5kW naar binnen trekt op de andere. Dan is er een verschil van 10kW, maar "op papier" voldoe je aan de regels...
Enexis heeft een korte uitleg van de gevolgen van asymmetrische fase belasting staan, maar helaas niets over invoeding en hoe erg het probleem is op micro (je eigen huis) of macro (de wijk, en groter) niveau.

11.500Wp

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:00

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

[...]
Dat klopt, maar dan denk ik direct aan 2 dingen:
- Je moet even kijken waar die wetgeving vandaan komt
- Je moet even kijken hoe je selectiviteit kunt bewaren met automaten van eenzelfde stroom

Wanneer je hoofdzekering voor de meter nog een ouderwetse smeltveiligheid is, is selectiviteit net zeer belangrijk. Je wil in geval van problemen liefst niet dat die doorsmelten, want je mag ze zelf niet vervangen. Het kleinste probleem daar betekend dus dat je je netbeheerder mag bellen en dat zij iemand moeten langs sturen om dat werkje uit te voeren. Daarom dat de wetgever je verplicht van selectiviteit toe te passen. Maak je evenwel gebruik van automaten, dan kan je zelf, zonder problemen die automaat herbewapenen en weer verder gaan met je leven.

Daarnaast kan je selectiviteit wel degelijk bekomen met behulp van automaten die op eenzelfde stroomniveau beveiligen, al heb je dan wel nood aan iemand met kennis van zaken. Elke automaat heeft namelijk een afschakelcurve waarmee bepaald wordt hoe lang een bepaalde stroomwaarde maximaal kan aangehouden worden. Zolang deze curves nooit overlappen en de snelste het dichtst bij de gebruikers zit heb je in principe de nodige selectiviteit ingebouwd.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee