• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Topicstarter
Zeg nou eerlijk.. wat is nou beter aan draagbaar geheugen dan Compact Flash (ooit ontwikkeld door Sandisk)?

Voordelen:
*Klein
*Contactpunten niet zichtbaar (veiliger)
*Veel adapters voor om data over te pompen naar PC (PCMCIA, USB reader...andere randapperatuur zoals camera's en MP3 spelers)
*Bijna standaard formaat
*Goedkoop

Nadelen:
Ik ken ze niet... jij?

Als je dat vergelijkt met andere mb dragers:

Smartmedia

Voordelen:
eeuh...
*Niet zo duur...
*Meer MP3 spelers gebruiken dit formaat(?)

Nadelen:
*Contactpunten open en bloot
*Iets groter dan CF

Memorystick

Voordelen:
*Tja.. het formaat misschien?

Nadelen:
*Geen standaard
*Sony wil graag dat het standaard wordt ... maar dan moeten ze wel zo slim zijn om patenten vrij te geven en te licenseren (domme tactiek van Sony)
*Te duur

SD (pas nieuw en ontwikkeld door Sandisk weer)

Voordelen:
*Zeer klein
*Toekomstig formaat

Nadelen:
*Te klein? (je verliest het makkelijker?)
*Te duur
*Nog te vroeg om er echt over te oordelen

Dus dubbel HOERA voor CF!!

Wat vind jij er van?

(Normaal post ik niet zo'n topic.. laten we eens gek doen dacht ik... ;) )

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49

Floor-is

5.2

Op donderdag 30 augustus 2001 10:10 schreef henkleerssen het volgende:
Zeg nou eerlijk.. wat is nou beter aan draagbaar geheugen dan Compact Flash (ooit ontwikkeld door Sandisk)?

Voordelen:
*Klein
*Veel adapters voor om data over te pompen naar PC (PCMCIA, USB reader...andere randapperatuur zoals camera's en MP3 spelers)
*Bijna standaard formaat
*Goedkoop

Nadelen:
Ik ken ze niet... jij?
<li>Storingsgevoelig, niet magnetisch afgeschermd.
<li>IO-gebeuren zit in de module, waardoor er problemen op kunnen treden met allerlei apparatuur.
<li>Groot verschil in snelheid en kwaliteit. (Lexar is rete-snel, SanDisk is traag als dikke stront in een vergiet)
<li>Groot verschil in garantie, de ene producent geeft 1 jaar (is verplicht), de andere 10 of zelfs 15 jaar...
Als je dat vergelijkt met andere mb dragers:

Smartmedia

Voordelen:
eeuh...
*Niet zo duur...
*Meer MP3 spelers gebruiken dit formaat(?)

Nadelen:
*Iets groter dan CF
SmartMedia is volgens mij duurder, maar OK.
Het is platter, dus effectief gezien veel kleiner dan CFI/II
Hoewel de contactpunten open en bloot liggen, geeft dit weinig problemen (je chipknip toch ook niet?).
Ze zijn nog te klein qua capaciteit, ik heb al 1GB CF modules gezien (NIET de MicroDrive). SM heb ik maar tot 128MB gezien...
Memorystick

Voordelen:
*Tja.. het formaat misschien?

Nadelen:
*Geen standaard
*Sony wil graag dat het standaard wordt ... maar dan moeten ze wel zo slim zijn om patenten vrij te geven en te licenseren (domme tactiek van Sony)
*Te duur
ze zijn idd prettig klein, maar ook erg stevig, kunnen meer hebben dan CF.
Het is wel een standaard, Samsung gebruikt het ook in videocamera's, TV's videorecorders en weet ik het wat allemaal.
Sony is bezig met meerdere partijen om licenties te verkopen.
Het is nog wel veeel te duur, maar zodra die licenties er zijn, zal dat al een heleboel gaan schelen denk ik.
SD (pas nieuw en ontwikkeld door Sandisk weer)

Voordelen:
*Zeer klein
*Toekomstig formaat

Nadelen:
*Te klein? (je verliest het makkelijker?)
*Te duur
*Nog te vroeg om er echt over te oordelen
Toekomstig formaat? Hoezo, dat weten we toch niet, zoals je zelf al zegt: het is te vroeg om er over te oordelen...
Omdat het zo klein is, is het ook duurder om te produceren waarschijnlijk...
Verder heb ik er nog niet goed naar gekeken, dus kan ik niet zo goed oordelen.
Dus dubbel HOERA voor CF!!

Wat vind jij er van?

(Normaal post ik niet zo'n topic.. laten we eens gek doen dacht ik... ;) )
Nou wat ik er van vind staat hierboven, niet alleen CF is toppie, maar ook SM en MS ;)

Bericht hierboven

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 10:45 schreef Floris Diemel het volgende:

[..]

<li>Storingsgevoelig, niet magnetisch afgeschermd.
jij bent bang dat er door inductie bitjes worden veranderd in je flash geheugen chips? Het is geen magnetisceh tape.. :)
<li>IO-gebeuren zit in de module, waardoor er problemen op kunnen treden met allerlei apparatuur.
Leg eens uit...
<li>Groot verschil in snelheid en kwaliteit. (Lexar is rete-snel, SanDisk is traag als dikke stront in een vergiet)
<li>Groot verschil in garantie, de ene producent geeft 1 jaar (is verplicht), de andere 10 of zelfs 15 jaar...
Heb je daar een benchmark URL van of zo? Sandisk bij mij is retesnel..
SmartMedia is volgens mij duurder, maar OK.
Dat zei ik ook .. daar was ik wat onduidelijk in ja... sorry
Het is platter, dus effectief gezien veel kleiner dan CFI/II
Hoewel de contactpunten open en bloot liggen, geeft dit weinig problemen (je chipknip toch ook niet?).
Wel dus.. Ook wel eens vaker gehad met telefoonkaarten dus... vooral als je maar genoeg keer die contact punten bewerkt (wat je doet door zo'n SM kaart er uit te trekken) wordt het er echt niet beter op.
Ze zijn nog te klein qua capaciteit, ik heb al 1GB CF modules gezien (NIET de MicroDrive). SM heb ik maar tot 128MB gezien...
Nog een voordeel van CF... :)
ze zijn idd prettig klein, maar ook erg stevig, kunnen meer hebben dan CF.
Het is wel een standaard, Samsung gebruikt het ook in videocamera's, TV's videorecorders en weet ik het wat allemaal.
Sony is bezig met meerdere partijen om licenties te verkopen.
Het is nog wel veeel te duur, maar zodra die licenties er zijn, zal dat al een heleboel gaan schelen denk ik.
WE hebben het nu over de MS? Veel te duur.. ze zijn te traag met de licensering... Bye bye .. met het handje voor MS!
Ik wist niet dat Samsung al een licentie had...
Toekomstig formaat? Hoezo, dat weten we toch niet, zoals je zelf al zegt: het is te vroeg om er over te oordelen...
Omdat het zo klein is, is het ook duurder om te produceren waarschijnlijk...
Verder heb ik er nog niet goed naar gekeken, dus kan ik niet zo goed oordelen.
OK .. jij je zin...
Nou wat ik er van vind staat hierboven, niet alleen CF is toppie, maar ook SM en MS ;)
Je geeft het zelf aan al.. CF heeft ook nog eens meer capaciteit.. hoe je nu tot deze conclusie komt... :?

Verwijderd

Bij Mycom hebben ze Apacer Compact Flash. Hoe snel is deze ? heeft iemand daar ervaring mee ?

sander

• Floor-is

Floor-is

5.2

Op donderdag 30 augustus 2001 14:41 schreef henkleerssen het volgende:

[..]

jij bent bang dat er door inductie bitjes worden veranderd in je flash geheugen chips? Het is geen magnetisceh tape.. :)
Hmm jah daar hebbie een punt :P
[..]

Leg eens uit...
Femme heeft bijvoorbeeld een 64MB flash module dien niet wil samenwerken met zijn camera, dat bedoel ik dus. Er zijn nog wel wat compatibiliteitsprobleempjes...
[..]

Heb je daar een benchmark URL van of zo? Sandisk bij mij is retesnel..
http://www.robgalbraith.com/reports/2001_07_04_compactflash.html
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Brand, capacity and card type Startup
delay* JPEG Fine RAW (.NEF) Compressed
RAW (.NEF)
Lexar Media 160MB 10X CFI +435ms 1428K/sec 1642K/sec 281K/sec 
Lexar Media 256MB 10X CFI*** None 1454K/sec 1665K/sec 285K/sec 
Lexar Media 256MB 12X CFI*** None 1525K/sec 1732K/sec 290K/sec 
Lexar Media 320MB 12X CFI +555ms 1495K/sec 1691K/sec 288K/sec 
Lexar Media 320MB 12X CFI*** None 1497K/sec 1700K/sec 288K/sec 
Lexar Media 512MB 12X CFI**** unknown 1474K/sec 1684K/sec 288K/sec 
-
SanDisk 128MB CFI None 617K/sec 617K/sec 269K/sec

SanDisk heeft Snelheden van 269 tot 617k/s
Lexar haalt snelheden van 281 tot 1732k/s dat noem ik een duidelijk verschil :)

Je vind deze getallen simpelweg onderaan de pagina als je op de link klikt :)
[..]
Dat zei ik ook .. daar was ik wat onduidelijk in ja... sorry
Okie :)
[..]

Wel dus.. Ook wel eens vaker gehad met telefoonkaarten dus... vooral als je maar genoeg keer die contact punten bewerkt (wat je doet door zo'n SM kaart er uit te trekken) wordt het er echt niet beter op.
Ik heb er echt nog nooit last van gehad, mijn pa heeft een Fuji 2700 met SmartMedia, die stopt hij gewoon in zijn zak tussen zijn sleutelbos enzo, ook nog nooit problemen gehad. Maar het zou wel kunnen natuurlijk, dat kan ik niet ontkennen.
[..]

Nog een voordeel van CF... :)
Jup :)
[..]

WE hebben het nu over de MS? Veel te duur.. ze zijn te traag met de licensering... Bye bye .. met het handje voor MS!
Ik wist niet dat Samsung al een licentie had...
Ik weet niet of het een licentie is, Samsung gebruikt het spul, maar produceert het niet. Ze werken wel samen schijnt om Ms-II te ontwerpen... Lexar verkoopt ook MS en de licentie zijn ze mee bezig te verkopen, maarja Sony zou Sony niet zijn als ze daar niet (expres) zo lang mogelijk over doen...
[..]

OK .. jij je zin...
Jij ook hoor :)
[..]

Je geeft het zelf aan al.. CF heeft ook nog eens meer capaciteit.. hoe je nu tot deze conclusie komt... :?
MemorySticks hebben hun voordelen boven CompactFlash, ze kunnen meer schokken absorberen en zijn kleiner. (Maar trager en hebben (vooralsnog) minder opslagkwaliteit)
SmartMedia is veel kleiner (platter), wordt gebruikt in MP3 spelers e.d. Heeft als voordeel dat het I/O gebeuren niet op/in de module zit, wat gelijk ook een nadeel is omdat er spullen zijn verkocht die de 128MB-versies niet kunnen aansturen.
CompactFlash heb je in 2 modellen, dat hebben beide bovenstaande "concullega's" niet, CompactFlash loopt dus al een stukje voor. Er zijn bij 2 modellen ook 2 formaten, te weten CF-I en CF-II. CF-II past niet in een CF-I slot, maar CF-I wel in een CF-II slot en is dus backwards gedeeltelijk compatible. Door de grootte is het makkelijk om meerdere chips te gebruiken. (CFI en CFII zijn veel groter dan MS en SM, dat moet je niet vergeten).

Alles heeft dus zijn voor- en nadelen.

Bericht hierboven

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Beetje gadget .. (niet ouder dan 1 jaar) ondersteunt wel CF II en heeft helemaal geen problemen met lezen CF I van welk formaat ook (64 MB incluis)...

Ik vind het knap dat je vader met sleutels en de smartmedia in de zak rondloopt... hoe lang al? Dat zou ik niet te lang doen als ik hem was... Anders kan die het al snel helemaal niet meer doen (lees SM is kapot)

Hoe kom jer bij dat SM schok bestendiger zou zijn dan CF?

Eeuh die goede benchmark site...geeft ook aan dat leessnelheden elkaar niet zoveel ontlopen....voor de verschillende CF merken (zoals tussen Lexar en Sandisk)...
Maar waar kun je die Lexar dingen kopen?

Al met al.... ik vind dat de CF nog steeds veel meer voordelen heeft dan de andere formaten....

• Floor-is

Floor-is

5.2

Op donderdag 30 augustus 2001 17:01 schreef henkleerssen het volgende:
Beetje gadget .. (niet ouder dan 1 jaar) ondersteunt wel CF II en heeft helemaal geen problemen met lezen CF I van welk formaat ook (64 MB incluis)...
Ik zat net door een berg MP3 speler reviews heen te bladeren, daar hebben de het elke keer over "removable flash" oid. Dat is dan dus ook CFI/II neem ik aan?
Ik vind het knap dat je vader met sleutels en de smartmedia in de zak rondloopt... hoe lang al? Dat zou ik niet te lang doen als ik hem was... Anders kan die het al snel helemaal niet meer doen (lees SM is kapot)
Sjah gewoon af en toe als hij het kaartje wisseld, vooralsnog niks aan het handje :)
Hoe kom jer bij dat SM schok bestendiger zou zijn dan CF?
MS doelde ik op geloof ik, omdat ik daar een stuk over gelezen heb, maar ik kan het niet terugvinden. Net als bij de MD, kan je er over heenrijden met een skateboard of skeelers of laten vallen zonder dat er iets ernstigs aan de hand is. CF schijnt daar gevoeliger voor te zijn...
Eeuh die goede benchmark site...geeft ook aan dat leessnelheden elkaar niet zoveel ontlopen....voor de verschillende CF merken (zoals tussen Lexar en Sandisk)...
Maar waar kun je die Lexar dingen kopen?
Lexar kan je online kopen, het is wel een stuk duurder dan witmerk CF, maar ook erg goed van kwaliteit. Het gaat mij overigens om performance in de camera/gadget en minder om de performace in de CF-reader.
Overigens gebruikt Dane-Elec (zie banner hieronder, die vaak langskomt) de IO-dingetjes van Lexar nu ook in haar CompactFlash modules, waardoor deze tot een van de snelste er wereld behoren. En dat terwijl ze niet duur zijn :)
Al met al.... ik vind dat de CF nog steeds veel meer voordelen heeft dan de andere formaten....
Ik ook hoor :) Waarom denk je dat ik het ook heb anders? :P

Bericht hierboven

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Daarom ff.. met zijn tweeen dan .. HOERA HOERA.... voor CF! :P

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 17:25 schreef Floris Diemel het volgende:

[..]

Ik zat net door een berg MP3 speler reviews heen te bladeren, daar hebben de het elke keer over "removable flash" oid. Dat is dan dus ook CFI/II neem ik aan?
bla
Weet ik niet... is wel heel summier..

Ik ga in ieder geval meer kijken naar Lexar en Dane-Elec CF jes denk ik..

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Lexar is wel heel duur... ondertussen worden die 128 Mb gevallen wel steeds goedkoper.. http://www.tweakers.net/pricewatch/9521 wat te verwachten was .. HOERA!
Pagina: 1