Twee printerdriver versies gebruiken met Server 2012 R2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gse
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-02 11:57
Mijn vraag
Is het mogelijk om twee verschillende versies van een printerdriver te gebruiken op een server (in dit geval 2012 R2)?
De server heeft meerdere (shared) label printers van hetzelfde type, maar 1 voor 1 moeten deze migreren naar een nieuwe versie van de printdriver waarbij ook de firmware van de printer een update nodig heeft, een "big bang" is niet echt mogelijk.
Het zijn shared drivers waarbij de "oude" driver versie is geshared vanaf een 2008 R2 print-server end de nieuwe versie is geshared vanaf een Server 2022.

Beste antwoord (via gse op 06-01-2023 14:47)

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:09

darkrain

Moderator Discord

Geniet

gse schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:35:
Mijn vraag
Is het mogelijk om twee verschillende versies van een printerdriver te gebruiken op een server (in dit geval 2012 R2)?
De server heeft meerdere (shared) label printers van hetzelfde type, maar 1 voor 1 moeten deze migreren naar een nieuwe versie van de printdriver waarbij ook de firmware van de printer een update nodig heeft, een "big bang" is niet echt mogelijk.
Het zijn shared drivers waarbij de "oude" driver versie is geshared vanaf een 2008 R2 print-server end de nieuwe versie is geshared vanaf een Server 2022.
Ik adviseer om heel voorzichtig te zijn hiermee, in het ergste geval leg je de omgeving stil doordat iedereen een "driver upgrade needed" voor zijn kiezen krijgt op de clients..

Sommige printer drivers maken gebruik van een gedeelde core en als je ook maar 1 bestand wat daarbij hoort upgrade gaat het al mis.

Mijn advies is om advies te vragen aan de leverancier van de printers (en dus ook de drivers)...

Tweakers Discord

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Vrijwel altijd levert dat heel veel ellende op.

De nieuwe driver werkt echt niet zonder firmware update???

Ik snap niet helemaal waarom je de 2012R2 server nodig hebt, als je al een antieke 2008R2 server hebt en een verse 2022.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:09

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Mijn vraag
Ik adviseer om heel voorzichtig te zijn hiermee, in het ergste geval leg je de omgeving stil doordat iedereen een "driver upgrade needed" voor zijn kiezen krijgt op de clients..

Sommige printer drivers maken gebruik van een gedeelde core en als je ook maar 1 bestand wat daarbij hoort upgrade gaat het al mis.

Mijn advies is om advies te vragen aan de leverancier van de printers (en dus ook de drivers)...

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-07 11:49
De nieuwe driver werkt echt niet zonder firmware update???
En bovenal werkt de oude driver wel met de nieuwe firmware?
Dan kan je om te beginnen al je printers updaten

Als dit gaat om een grote werkomgeving, dan is dit overigens wel een case die je in een labomgeving getest wil hebben. Niet als 't fout gaat tegen je manager moeten zeggen, "op tweakers zeiden ze dat 't zo wel zou gaan werken"

Wat ook aan te raden is, maak een aantal VM's en hang daar één of twee printers aan vast en test wat scenario's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:47
Mijn vraag
Het klinkt alsof je printers van een modern netwerk en een legacy netwerk centraal wilt beheren. Ik zou zeggen: houdt het gescheiden (al ken ik je situatie natuurlijk niet, maar qua beheer klinkt het mij als een hel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gse
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-02 11:57
Bedankt iedereen voor de info. Ik heb uiteindelijk contact opgenomen met de leverancier en inderdaad is er geen mogelijkheid verschillende versies van een driver te installeren.
Waarschijnlijk wordt het nieuwe printers met andere drivers die dan wel op dezelfde server in een omgeving kan werken, zodat we 1 voor 1 kunnen migreren.

Ik wil wel jullie vragen nog even toelichten.
Blijkbaar is in het verleden een template opgezet voor het printen van een label.
Deze template, de firmware, de driver, werken "toevallig" goed....
We hebben all een nieuwe template met de echte formaten van het label. Deze werkt op een nieuwe printer (ander type en dus driver) en op de oude printers na een firmware upgrade, met nieuwere drivers.

We hebben drie omgevingen (DEV, QA en PROD) met hun eigen servers (papierloos productie systeem, 25 servers), waar de server voor het printen (2012R2) niet vervangen kan worden, tenzij het gehele systeem vervangen wordt (binnenkort, maar lang project). Deze servers die de labels printen in de verschillende omgevingen gebruiken dezelfde printserver (die dan van 2008R2 naar 2022 zal gaan als we veilig de printers kunnen migreren).

Veel combinaties getest, maar inderdaad oude driver werkt niet met de nieuwe firmware.
Pagina: 1