Hoi,
Afgelopen weken druk geweest met huizen transacties, aan en verkoop van de woning..
Hieruit is een overwaarde tot mijn beschikking gekomen.
Laten we even stellen dat de eigen woningreserve 50k is.
Dit bedrag zou ik eigenlijk moeten aflossen op de nieuwe hypotheek om de bijleenregeling etc te ontlopen.
Echter ben ik dit niet van plan en wil het geld anders besteden..
Echter vraag ik mij af hoe het nu met toekomstige aflossingen gaat..
Stel ik los komende 5 jaar 10k per jaar aan hypotheek af, is hiermee na 5 jaar mijn eigen woningreserve ook verdwenen?
Of moet ik altijd die 50k opgeven als eigenwoning reserve gedurende de hele looptijd van de hypotheek?
Ik lees ook dat het niet afneemt, tenzij je verbouwt of je woning onderhoudt, die kosten kun je dan van je eigenwoningreserve aftrekken.
Maar ik krijg niet duidelijk wat de invloed van maandelijks (of extra periodiek) aflossen doet.
Afgelopen weken druk geweest met huizen transacties, aan en verkoop van de woning..
Hieruit is een overwaarde tot mijn beschikking gekomen.
Laten we even stellen dat de eigen woningreserve 50k is.
Dit bedrag zou ik eigenlijk moeten aflossen op de nieuwe hypotheek om de bijleenregeling etc te ontlopen.
Echter ben ik dit niet van plan en wil het geld anders besteden..
Echter vraag ik mij af hoe het nu met toekomstige aflossingen gaat..
Stel ik los komende 5 jaar 10k per jaar aan hypotheek af, is hiermee na 5 jaar mijn eigen woningreserve ook verdwenen?
Of moet ik altijd die 50k opgeven als eigenwoning reserve gedurende de hele looptijd van de hypotheek?
Ik lees ook dat het niet afneemt, tenzij je verbouwt of je woning onderhoudt, die kosten kun je dan van je eigenwoningreserve aftrekken.
Maar ik krijg niet duidelijk wat de invloed van maandelijks (of extra periodiek) aflossen doet.
[ Voor 14% gewijzigd door verstappen33 op 21-12-2022 11:44 ]
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/