Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-04 14:12
Hoi,

Afgelopen weken druk geweest met huizen transacties, aan en verkoop van de woning..
Hieruit is een overwaarde tot mijn beschikking gekomen.

Laten we even stellen dat de eigen woningreserve 50k is.
Dit bedrag zou ik eigenlijk moeten aflossen op de nieuwe hypotheek om de bijleenregeling etc te ontlopen.

Echter ben ik dit niet van plan en wil het geld anders besteden..

Echter vraag ik mij af hoe het nu met toekomstige aflossingen gaat..
Stel ik los komende 5 jaar 10k per jaar aan hypotheek af, is hiermee na 5 jaar mijn eigen woningreserve ook verdwenen?
Of moet ik altijd die 50k opgeven als eigenwoning reserve gedurende de hele looptijd van de hypotheek?

Ik lees ook dat het niet afneemt, tenzij je verbouwt of je woning onderhoudt, die kosten kun je dan van je eigenwoningreserve aftrekken.

Maar ik krijg niet duidelijk wat de invloed van maandelijks (of extra periodiek) aflossen doet.

[ Voor 14% gewijzigd door verstappen33 op 21-12-2022 11:44 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens mij kun je dit niet "corrigeren" door tussentijdse hypotheekaflossing, eventueel wel als je kosten maakt voor verbouwing of verbetering van de woning.

Maar het gaat ook niet echt over hele grote bedragen, waarschijnlijk: in 2023 is dat 37,07% van de rente die je betaalt over die 50K en je mag het ook nog als schuld in box 3 zetten. Na 3 jaar vervalt de eigenwoningreserve sowieso.

[ Voor 22% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-12-2022 11:48 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:44:
Volgens mij kun je dit niet "corrigeren" door hypotheekaflossing. Maar het gaat ook niet echt over hele grote bedragen, waarschijnlijk: in 2023 is dat 37,07% van de rente die je betaalt over die 50K. Na 3 jaar vervalt de eigenwoningreserve sowieso.
Het vervalt alleen als je binnen 3 jaar niet iets nieuws koopt..
Dat heb ik wel gedaan.. Ik heb eerder iets gekocht dan verkocht..
Daarom een deel overwaarde als overbruggingshypotheek genomen, maar een deel ook niet..
Dat deel wat niet meegenomen is, is dus nu op mijn rekening gekomen, maar telt wel mee met EWR volgens mij..

Rekensommetje.

Aankoop huis 465k
Totale overwaarde oude huis 120k
70k overbruggingshypotheek die afgelost is met verkoop oude huis.
Huidige hypotheek 400k
Uitbetaald aan mij na verkoop oude huis, 50k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Edit: never mind, snap nu wat je bedoelt.

Klopt inderdaad. Volgens mij zit je vast aan die 50K en kun je daar alleen wat vanaf krijgen door wat hier staat: https://www.belastingdien...fname-eigenwoningreserve/

Aflossen op de hypotheek staat daar niet bij.

[ Voor 176% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-12-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-04 08:12
Oplossing zou kunnen zijn dat je je hypotheek door de bank laat opsplitsen in 2 hypotheken.
1. echte hypotheek
2. "eigen woning reserve" hypotheek.

Deze krijgen dan ook een apart "nummer" en dus apart op de belasting overzicht.
Hiermee kan je dan bij 1 aangeven dat het om je echte eigenwoning hypotheek gaat (dus HRA) en bij 2 niet (dus geen HRA).
Wanneer je dan aflost op 2 los je af op 2, en neemt die schuld af.

Je eigenwoning reserve veranderd echter niet in welke situatie dan ook.
Je eigenwoning reserve is bij verkoop van 250k en een rest-hypotheek van 200k = 50k.
Of je die 50k wel of niet beleend op wat voor manier dan ook en/of daarop weer aflost...

Houd er bovendien rekening mee dat je op je 1e deel aan de regels voldoet van aflossing en/of andere regels omtrent HRA.
Eventueel kan je voor deel 2 kiezen om niet aan die regels te voldoen, je krijgt daar immers toch geen HRA.

Het kan ook in 1 hypotheek (deel) maar dan moet alles voldoen aan de regels van HRA en moet je zelf (per jaar) splitsen naar deel 1 en deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
namliam_eht schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:23:
Oplossing zou kunnen zijn dat je je hypotheek door de bank laat opsplitsen in 2 hypotheken.
1. echte hypotheek
2. "eigen woning reserve" hypotheek.

Deze krijgen dan ook een apart "nummer" en dus apart op de belasting overzicht.
Hiermee kan je dan bij 1 aangeven dat het om je echte eigenwoning hypotheek gaat (dus HRA) en bij 2 niet (dus geen HRA).
Wanneer je dan aflost op 2 los je af op 2, en neemt die schuld af.

Je eigenwoning reserve veranderd echter niet in welke situatie dan ook.
Je eigenwoning reserve is bij verkoop van 250k en een rest-hypotheek van 200k = 50k.
Of je die 50k wel of niet beleend op wat voor manier dan ook en/of daarop weer aflost...

Houd er bovendien rekening mee dat je op je 1e deel aan de regels voldoet van aflossing en/of andere regels omtrent HRA.
Eventueel kan je voor deel 2 kiezen om niet aan die regels te voldoen, je krijgt daar immers toch geen HRA.

Het kan ook in 1 hypotheek (deel) maar dan moet alles voldoen aan de regels van HRA en moet je zelf (per jaar) splitsen naar deel 1 en deel 2
toon volledige bericht
Onder de streep maakt het dus niet uit, die 50k EWR blijft gewoon staan in de toekomst (zolang ik hier woon).
Enige is dat wanneer ik na 3 jaar besluit te verhuizen die 50k wel komt te vervallen en niet bij de nieuwe overwaarde hoef op te tellen.

Ik denk dat ik het mooi zo laat, ik splits het zelf wel bij de aangifte, en hou ondertussen goed de bonnetjes bij van verbouwingen/onderhoud aan de woning die ik wel in mindering mag brengen en dus hogere HRA kan krijgen.. Maarja dat is enkele euro's per maand speling. Het gaat niet om gigantische bedragen of hoge hypotheek rente's.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:02
Bedenk ook dat je voor 50k van je hypotheek dus geen HRA meer mag aftrekken in dat geval. Bedenk daarnaast dat je wellicht vermogensbelasting zult moeten betalen.

Je mag er overigens wel voor kiezen om bepaalde investeringen te doen voor je woning, zoals verduurzaming. Dan komt dat bedrag niet in aanmerking voor de bijleenregeling. Als je die 50K in verduurzaming stopt, mag je dus het hele bedrag opgeven voor de HRA.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de huizenprijzen zullen gaan zakken de komende jaren. Die 50K is niet vergelijken met de waarde die je huis de komende tijd zal verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
fisherman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:21:
Bedenk ook dat je voor 50k van je hypotheek dus geen HRA meer mag aftrekken in dat geval. Bedenk daarnaast dat je wellicht vermogensbelasting zult moeten betalen.

Je mag er overigens wel voor kiezen om bepaalde investeringen te doen voor je woning, zoals verduurzaming. Dan komt dat bedrag niet in aanmerking voor de bijleenregeling. Als je die 50K in verduurzaming stopt, mag je dus het hele bedrag opgeven voor de HRA.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de huizenprijzen zullen gaan zakken de komende jaren. Die 50K is niet vergelijken met de waarde die je huis de komende tijd zal verliezen.
Ben ik mij van bewust..
Het hoeft niet perse in verduurzaming, een bakje schroefjes die je koopt mag je ook in mindering brengen van je EWR, je moet echter wel alle bonnetjes kunnen overhandigen bij een controle..

Ik heb komend jaar nog enkele redelijke verbouwingen/onderhouden gepland staan, dus daar kan ik nog een deel in weg strepen..

De rest gaat naar een spaar deposito/belegging om meer rendement te behalen dan de gemist HRA..
Maar dit is niet relevant voor deze discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
verstappen33 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:37:
[...]

Ben ik mij van bewust..
Het hoeft niet perse in verduurzaming, een bakje schroefjes die je koopt mag je ook in mindering brengen van je EWR, je moet echter wel alle bonnetjes kunnen overhandigen bij een controle..

Ik heb komend jaar nog enkele redelijke verbouwingen/onderhouden gepland staan, dus daar kan ik nog een deel in weg strepen..

De rest gaat naar een spaar deposito/belegging om meer rendement te behalen dan de gemist HRA..
Maar dit is niet relevant voor deze discussie
Ik weet natuurlijk niet hoe je verder die hypotheek geregeld hebt, dus verder valt er ook weinig te adviseren of je beter dit in je huis zou kunnen stoppen en sparen voor die verbouwing of kiezen voor jouw keuze en dit geld in een verbouwing stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:08

de Peer

under peer review

verstappen33 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:34:
Stel ik los komende 5 jaar 10k per jaar aan hypotheek af, is hiermee na 5 jaar mijn eigen woningreserve ook verdwenen?
dat klopt. Doe ik ook op die manier. Daardaar valt het effect van de bijleenregeling ook heel erg mee.

Ik weet niet zeker of de eigenwoningreserve 0 wordt, maar wel het bedrag aan hypotheek dat geen HRA heeft. na die 5 jaar heb je dus weer over de volledige hypotheek HRA.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 21-12-2022 16:03 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:01:
[...]

dat klopt. Doe ik ook op die manier. Daardaar valt het effect van de bijleenregeling ook heel erg mee.

Ik weet niet zeker of de eigenwoningreserve 0 wordt, maar wel het bedrag aan hypotheek dat geen HRA heeft. na die 5 jaar heb je dus weer over de volledige hypotheek HRA.
Ik weet niet zeker of dit wel mag, daarom ook mijn vraag hier, ik zal hier de BD hier ook eens over contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:55
Ik heb er zelf ook al een aantal keer voor gekozen de overwaarde niet (volledig) in de nieuwe woning te steken en daarmee een redelijke eigenwoningreserve opgebouwd.
Met de rentestanden van de laatste jaren was dat kleine beetje HRA het mij niet waard.

Aflossing wordt door de belastingdienst in basis volgens mij niet gezien als verlaging van eigenwoningreserve (staat niet in het rijtje):
https://www.belastingdien...fname-eigenwoningreserve/

Verbouwingen mogen wel worden afgetrokken zo te zien, al is het mij nu niet helemaal duidelijk of dit binnen 6 maanden moet of niet in dit geval (zo te zien niet)

Dus wellicht goed een keer na te vragen bij de Belastingdienst zelf

Edit: Ik heb er zelf de laatste keer voor gekozen om het deel van de hypotheek waarover ik toch geen HRA kreeg dus ook maar aflossingsvrij te maken, omdat ik de rente toch al niet af mocht trekken

[ Voor 14% gewijzigd door [MAUS] op 21-12-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

verstappen33 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:10:
[...]

Ik weet niet zeker of dit wel mag, daarom ook mijn vraag hier, ik zal hier de BD hier ook eens over contacteren.
Ik heb me er 5 jaar geleden (toen ik deze keuze maakte) uitgebreid in verdiept en mijn conclusie was dat dit mag. Dat je dus mag kiezen welk deel van je openstaande schuld je aflost. Je kiest er dan dus voor om eerst je box3-deel van de hypotheek af te lossen.

Heb helaas de bronnen niet meer die ik destijds gebruikt heb.

zal eens opnieuw zoeken. dit bijvoorbeeld?

https://www.viajuridica.n...rhoud-van-de-eigen-woning
Als sprake is van een gemengde lening, bijvoorbeeld omdat de lening is afgesloten voor zowel de eigen woning als ook consumptieve doeleinden (zoals aanschaf van inboedel), hoort een deel van de lening tot box 1 en een deel tot box 3. In onderdeel 3.1.2 is goedgekeurd dat men bij aflossing zelf mag kiezen aan welk deel van de lening de aflossing moet worden toegerekend. Volledige toerekening aan het box 3-deel is dus mogelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door de Peer op 21-12-2022 16:30 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[MAUS] schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:15:
Ik heb dit zelf ook al een aantal keer gedaan en daarmee een redelijke eigenwoningreserve opgebouwd.
Dit klinkt heel tegenstrijdig. Je eigenwoningreserve niet in je huis steken en daarmee juist meer eigenwoningreserve opbouwen.

Ik heb juist wel altijd mijn eigenwoningreserve in mijn huis gestoken. Was ook noodzakelijk, omdat ik altijd op 1 salaris heb moeten financieren. Maar dat heeft als gevolg dat ik nu 65% overwaarde heb op mijn huidige woning.

Maar goed, als bijvoorbeeld de hypotheekrente net als bij mij 30 jaar vast staat en volledig annuitair is, dan is het ook weer niet heel risicovol om die 50k ergens anders voor te gebruiken. Als er toch een aflossingsvrij deel in zit, dan zou ik het altijd daarvoor gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:55
fisherman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:23:
[...]

Dit klinkt heel tegenstrijdig. Je eigenwoningreserve niet in je huis steken en daarmee juist meer eigenwoningreserve opbouwen.
Ben ik met je eens, iets duidelijker omschreven wat ik bedoel.

Ik denk dat er in de basis natuurlijk geen goed/fout is hoe je dit aan kan pakken. Voor mij betekent het deels wat vrijheid (opbouwen van buffer voor als er iets gebeurd) en voor het grootste deel juist vrijspelen van financiële ruimte voor aanpassingen aan het huis die ik niet per se allemaal direct wilde doen en ook liever niet wilde meefinancieren (een hoop gedoe met een bouwdepot in mijn optiek). 1,5 jaar geleden mijn huidige woning gekocht en in die tijd al keuken en garage aangepakt en volgend jaar komen er dus bijvoorbeeld zonnepanelen (uiteindelijk nog steeds uit de overwaarde van de vorige woning).

Wel merk ik bij veel mensen het idee dat de overwaarde in de volgende woning 'moet' van de belastingdienst. Terwijl het natuurlijk gewoon vrije keuze is en zeker met de rentestanden van de afgelopen jaren in ieder geval geen 'dure' keuze is. Het kost natuurlijk wel altijd geld dus zeker iets om rekening mee te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door [MAUS] op 21-12-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[MAUS] schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:30:
[...]

Ben ik met je eens, iets duidelijker omschreven wat ik bedoel.

Ik denk dat er in de basis natuurlijk geen goed/fout is hoe je dit aan kan pakken. Voor mij betekent het deels wat vrijheid (opbouwen van buffer voor als er iets gebeurd) en voor het grootste deel juist vrijspelen van financiële ruimte voor aanpassingen aan het huis die ik niet per se allemaal direct wilde doen en ook liever niet wilde meefinancieren (een hoop gedoe met een bouwdepot in mijn optiek). 1,5 jaar geleden mijn huidige woning gekocht en in die tijd al keuken en garage aangepakt en volgend jaar komen er dus bijvoorbeeld zonnepanelen (uiteindelijk nog steeds uit de overwaarde van de vorige woning).

Wel merk ik bij veel mensen het idee dat de overwaarde in de volgende woning 'moet' van de belastingdienst. Terwijl het natuurlijk gewoon vrije keuze is en zeker met de rentestanden van de afgelopen jaren in ieder geval geen 'dure' keuze is. Het kost natuurlijk wel altijd geld dus zeker iets om rekening mee te houden.
Klopt, je gaat eigenlijk alleen betalen als je vermogensbelasting moet gaan betalen. Ik heb in 2018 mijn huidige woning gekocht. Ook daarbij zijn wat kleine verbouwingen geweest, zoals een nieuwe keuken en zonnepanelen. Die heb ik bewust betaald van spaargeld. Ook de komende aanpassingen aankomend jaar, zoals kamers op de zolder en een warmtepomp (+ extra zonnepanelen) ga ik betalen van mijn buffer. Als je een buffer hebt die toereikend is voor je wensen, is verzilveren van eigenwoningreserve altijd een duurdere oplossing natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:18:
[...]

Ik heb me er 5 jaar geleden (toen ik deze keuze maakte) uitgebreid in verdiept en mijn conclusie was dat dit mag. Dat je dus mag kiezen welk deel van je openstaande schuld je aflost. Je kiest er dan dus voor om eerst je box3-deel van de hypotheek af te lossen.

Heb helaas de bronnen niet meer die ik destijds gebruikt heb.

zal eens opnieuw zoeken. dit bijvoorbeeld?

https://www.viajuridica.n...rhoud-van-de-eigen-woning

[...]
Uiteraard kun je de hypotheek aflossen, maar dat heeft op zichzelf geen effect op de EWR, zoals ik het begrijp. Het scheelt natuurlijk wel in je maandlasten, maar je mag niet over een extra deel van je hypotheek de rente aftrekken.

Dus hypotheek 400K, overwaarde/EWR 50K, dus max aftrekbaar over 350K.
Stel: aflossing 20K op het "box 3" deel = hypotheek 380K, nog steeds max aftrekbaar over 350K. Het box 3 deel daalt naar 30K, maar de EWR is en blijft 50K, maar aangezien daar alleen mee wordt gerekend bij het kopen van een andere woning, is dat verder niet relevant als je niet verhuist.

Maar als je in plaats daarvan voor 20K gaat verbouwen, gaat de EWR wel met 20K omlaag en mag je dus over max 370K rente aftrekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-12-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:53:
[...]

Uiteraard kun je de hypotheek aflossen, maar dat heeft op zichzelf geen effect op de EWR, zoals ik het begrijp. Het scheelt natuurlijk wel in je maandlasten, maar je mag niet over een extra deel van je hypotheek de rente aftrekken.

Dus hypotheek 400K, overwaarde/EWR 50K, dus max aftrekbaar over 350K.
Stel: aflossing 20K op het "box 3" deel = hypotheek 380K, nog steeds max aftrekbaar over 350K. Het box 3 deel daalt naar 30K, maar de EWR is en blijft 50K, maar aangezien daar alleen mee wordt gerekend bij het kopen van een andere woning, is dat verder niet relevant als je niet verhuist.

Maar als je in plaats daarvan voor 20K gaat verbouwen, gaat de EWR wel met 20K omlaag en mag je dus over max 370K rente aftrekken.
Ja precies. Je legt het beter en completer uit dan ik probeerde.

De vraag is of de EWR nu zo belangrijk is voor TS. Ik denk het niet. Hij wil net als ik via reguliere of extra aflossing zo snel mogelijk weer over de volledig openstaande hypotheekschuld weer HRA ontvangen. Dat kan door gericht het box 3 deel eerst af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:01:
Hij wil net als ik via reguliere of extra aflossing zo snel mogelijk weer over de volledig openstaande hypotheekschuld weer HRA ontvangen. Dat kan door gericht het box 3 deel eerst af te lossen.
Maar dat maakt toch geen donder uit? Je mag, ongeacht of je dat box 3-deel nou aflost of niet, over hetzelfde bedrag de rente aftrekken, namelijk over (oorspronkelijke hypotheek - EWR).

Ben het wel met je eens, dat de EWR in dit geval erg weinig gaat uitmaken, maar daar was TS ook al achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:06:
[...]

Maar dat maakt toch geen donder uit? Je mag, ongeacht of je dat box 3-deel nou aflost of niet, over hetzelfde bedrag de rente aftrekken, namelijk over (oorspronkelijke hypotheek - EWR).

Ben het wel met je eens, dat de EWR in dit geval erg weinig gaat uitmaken, maar daar was TS ook al achter.
Klopt. Maar ik denk dat niet iedereen weet dat je het box 3 deel eerst mag aflossen.

Er zullen mensen zijn die denken dat aflossing alleen over het box 1 deel of (naar rato) box1 en box3 gaat. En dan ontvang je dus onnodig minder HRA

Veel mensen denken dat er alleen HRA is over de nog openstaande hypotheekschuld in box 1

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 21-12-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:14:
[...]

Klopt. Maar ik denk dat niet iedereen weet dat je het box 3 deel eerst mag aflossen.

Er zullen mensen zijn die denken dat aflossing alleen over het box 1 deel of (naar rato) box1 en box3 gaat. En dan ontvang je dus onnodig minder HRA
Je mag rente aftrekken over bedrag X. Hoe dat in jouw hypotheek over verschillende delen is verspreid, maakt niet uit, tenzij die delen zelf niet voldoen aan de andere voorwaarden voor box 1.

Als jouw hypotheek bestaat uit louter lineaire/annuïtaire delen gebruikt voor aankoop of verbetering van de eigen woning, maakt het geen donder uit op welk deel je aflost. Alleen als jouw hypotheek bestaat uit (bijvoorbeeld) een deel annuïtair en een deel aflossingsvrij (en/of een deel consumptief), maakt het verschil, omdat je over het deel aflossingvrij sowieso geen rente mag aftrekken.
Veel mensen denken dat er alleen HRA is over de nog openstaande hypotheekschuld in box 1
Ik weet niet wat je hier precies mee bedoelt. Per definitie is de eigenwoningschuld het deel van je schulden waar je de rente voor mag aftrekken van je inkomen in box 1, ongeacht welke vorm die schulden hebben (hypotheek, onderhandse lening of whatever, zolang ze maar aan de voorwaarden voldoen).

[ Voor 25% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-12-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:21:
[...]

Je mag rente aftrekken over bedrag X. Hoe dat in jouw hypotheek over verschillende delen is verspreid, maakt niet uit,
Inderdaad. Maar dat begrijpt niet iedereen.

Als je 100k box1 schuld hebt en 30k box3 schuld en je lost 20k af van de box1 schuld, dan is men geneigd om te denken dat ze daarna nog maar over 80k HRA mogen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:31:
[...]

Inderdaad. Maar dat begrijpt niet iedereen.

Als je 100k box1 schuld hebt en 30k box3 schuld en je lost 20k af van de box1 schuld, dan is men geneigd om te denken dat ze daarna nog maar over 80k HRA mogen ontvangen.
Dat hangt er vanaf. Als die 30k in box 3 zit omdat het niet voldoet aan de voorwaarden voor box 1, dan klopt dat ook. Als die 30k alleen in box 3 zit vanwege EWR, dan maakt het niet uit en blijft het bedrag waarover rente mag worden afgetrokken 100k, ongeacht in welk deel wordt afgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:21:
[...]

Je mag rente aftrekken over bedrag X. Hoe dat in jouw hypotheek over verschillende delen is verspreid, maakt niet uit, tenzij die delen zelf niet voldoen aan de andere voorwaarden voor box 1.

Als jouw hypotheek bestaat uit louter lineaire/annuïtaire delen gebruikt voor aankoop of verbetering van de eigen woning, maakt het geen donder uit op welk deel je aflost. Alleen als jouw hypotheek bestaat uit (bijvoorbeeld) een deel annuïtair en een deel aflossingsvrij (en/of een deel consumptief), maakt het verschil, omdat je over het deel aflossingvrij sowieso geen rente mag aftrekken.

[...]

Ik weet niet wat je hier precies mee bedoelt. Per definitie is de eigenwoningschuld het deel van je schulden waar je de rente voor mag aftrekken van je inkomen in box 1, ongeacht welke vorm die schulden hebben (hypotheek, onderhandse lening of whatever, zolang ze maar aan de voorwaarden voldoen).
toon volledige bericht
Ik heb vanmorgen even de belastingdienst gebeld en hij vertelde mij het volgende..

- EWR deel doet niet mee met HRA
- Wanneer de gehele hypotheek voldoet aan HRA eisen dan zal deze hoogte in stand blijven tot de totale hypotheek onder deze grens komt, je aflossing gaat dus wel direct van het EWR deel af..

Stel je hebt een hypotheek van 400k waarvan 50K EWR,
Dan mag je 350k voor HRA berekenen totdat de totale hypotheek onder de 350k komt.

In mijn geval waar ik bijvoorbeeld 10k per jaar aflos, mag ik de komende 5 jaar 350K HRA bereken, daarna daalt het gewoon met de schuld mee naar beneden..

Dus verspreid aflossen of nu in een keer is een persoonlijke keus.
Veel mensen vinden het lastig om het goed te splitsen, en daarom adviseren ze vaak om alles in 1x af te lossen..
Daarnaast daalt de EWR wanneer je verbouwingen doet aan je huis, goed de bonnetjes bewaren en omschrijving van het gedane werk was het advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
verstappen33 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:12:
[...]

Ik heb vanmorgen even de belastingdienst gebeld en hij vertelde mij het volgende..

- Wanneer de gehele hypotheek voldoet aan HRA eisen dan zal deze hoogte in stand blijven tot de totale hypotheek onder deze grens komt, je aflossing gaat dus wel direct van het EWR deel af..
"Het EWR deel" bestaat niet. Je mag rente aftrekken over max 350K (aangezien de hele hypotheek verder voldoet aan de andere eisen voor HRA), rente over alles daarboven mag je niet aftrekken (in dit geval vanwege EWR), maar dat is geen "EWR"-deel, dat is gewoon een deel waarover je geen rente mag aftrekken. Een aflossing gaat dus ook niet van het EWR-deel af (want dat bestaat niet), maar gewoon van je gehele hypotheek. En je mag dan nog steeds rente aftrekken over max 350K, je EWR wordt daarmee niet lager.

• verstappen33
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:34:
[...]

"Het EWR deel" bestaat niet. Je mag rente aftrekken over max 350K (aangezien de hele hypotheek verder voldoet aan de andere eisen voor HRA), rente over alles daarboven mag je niet aftrekken (in dit geval vanwege EWR), maar dat is geen "EWR"-deel, dat is gewoon een deel waarover je geen rente mag aftrekken. Een aflossing gaat dus ook niet van het EWR-deel af (want dat bestaat niet), maar gewoon van je gehele hypotheek. En je mag dan nog steeds rente aftrekken over max 350K, je EWR wordt daarmee niet lager.
Klopt, maar het praat makkelijker als je het over het "EWR deel" hebt wat dus niet aftrekbaar is.

Pagina: 1