Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 19:54
Hi,

Ik ben even benieuwd wat jullie zouden doen:

Bij een winkel heb ik een 5800x3d besteld, nieuw boxed. Ik krijg hem ten eerste geleverd zonder de box en bij het openen ontdek ik dat er gewoon koelpasta aan de processor zit.

Deze kan ik daarom niet als nieuw beschouwen.

Zouden jullie dit terugsturen of eventueel een (grote) korting accepteren?

Ik heb er gewoon de nieuwprijs voor betaald natuurlijk (390).

Thanks!

Azerox

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 21-12-2022 13:45 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:44

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zou eerst maar eens er heen bellen en uitleg vragen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Azerox schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:12:
Hi,

Bij een winkel heb ik een 5800x3d besteld, nieuw boxed. Ik krijg hem ten eerste geleverd zonder de box en bij het openen ontdek ik dat er gewoon koelpasta aan de processor zit.

Deze kan ik daarom niet als nieuw beschouwen.

Zouden jullie dit terugsturen of eventueel een (grote) korting accepteren?

Ik heb er gewoon de nieuwprijs voor betaald natuurlijk (390).

Thanks!

Azerox
Als er nog koelpasta op zit dan gaat 'ie linea recta retour, als dit mij zou gebeuren

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 21-12-2022 13:45 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
NeFoRcE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:16:
Ik zou eerst maar eens er heen bellen en uitleg vragen.
Ik heb per mail contact gehad ivm dat de doos er niet om zat.

Heb daarna een korting gekregen.

Nav deze ontdekking heb ik ze opnieuw gemailed en wacht nog even op reactie.

Ik ben idd voornemend hem gewoon weer terug te sturen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als de processor gewoon naar behoren werkt dan zou ik er niet al te moeilijk over doen. Ik zie dit als een gevolg van de doorgeslagen consumentenbescherming.

De doos gooi ik toch weg, dus dat boeit mij niet.

Ik begrijp dat er genoeg anders over denken, maar dit is mijn mening en wat ik zou doen ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:44

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Voor het zelfde geld heb je een processor ontvangen die 24/7 heeft zitten SETI@HOME'en ofzo. Ik zou 'm sowieso terugsturen, of inderdaad een verd*md dikke korting eisen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat is de grote korting?

Moet zeggen dat ik nog nooit een defecte cpu heb gehad, of defect is gegaan bij mij.
Dus als hij werkt, en goed werkt en de korting is hoog genoeg dan zou ik er geen problemen mee hebben..

Anders terug, en ergens anders bestellen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
jack zomer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:21:
Wat is de grote korting?

Moet zeggen dat ik nog nooit een defecte cpu heb gehad, of defect is gegaan bij mij.
Dus als hij werkt, en goed werkt en de korting is hoog genoeg dan zou ik er geen problemen mee hebben..

Anders terug, en ergens anders bestellen
Nav dat ie niet boxed was gaven ze 10% korting, das toch bijna 40eu.

Maar idd je weet niet wat er mee is gebeurd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wouw. 10%..

Nope, dan zou ik hem terug gooien, en ergens anders bestellen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
jack zomer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:24:
Wouw. 10%..

Nope, dan zou ik hem terug gooien, en ergens anders bestellen.
Dat was alleen ivm de doos er niet om zat.
Ik kam er pas later achter dat er ook koelpasta aan zit.
Dat heb ik ook gemeld en wacht nog op een reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Ik zou hem alleen houden als ze er nog eens 30% af doen ofzo. Koelpasta op een nieuwe CPU betekent gewoon dat hij gebruikt is. Mocht hij uiteindelijk gaar blijken dan heb je toch nog garantie.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb al eerder gehoord dat iemand de 5800X3d niet stabiel kreeg en terugstuurde. Kan dat je zo een exemplaar hebt ontvangen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
Negakinu schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:26:
Ik zou hem alleen houden als ze er nog eens 30% af doen ofzo. Koelpasta op een nieuwe CPU betekent gewoon dat hij gebruikt is. Mocht hij uiteindelijk gaar blijken dan heb je toch nog garantie.
Ja inderdaad, ik ben ook benieuwd waar ze mee komen. Omdat ze daar ook PC's bouwen heb ik het vermoeden dat ie gewoon uit één van die PCs is gehaald. Want toen ik ze vroeg naar de doos hadden ze de boxed versie ook niet (meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Glashelder schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:19:
Als de processor gewoon naar behoren werkt dan zou ik er niet al te moeilijk over doen. Ik zie dit als een gevolg van de doorgeslagen consumentenbescherming.
Op zich kun je dit doen, een CPU gaat niet snel kapot tenzij je pinnen afbreekt of echt koelpasta tussen de pinnen smeert/lekt of iets dergelijks. Dus je kan gewoon kijken of de CPU naar behoren werkt en het dan accepteren (al dan niet met extra korting). Maar:
  1. Haal dan de opgedroogde koelpasta wel goed weg. Google even hoe, een schoonmaakmiddeltje als aceton o.i.d. doet zijn werk het beste maar let dan ook op dat hier geen vettige stoffen inzitten (een vetlaag isoleert).
  2. Laat het de webshop dan wel weten wat je doet en wat de staat van de CPU is. Mocht het na een tijdje toch niet lekker draaien, dan heb je in ieder geval geen gezeur over dat het aan jou zou liggen of dat de retourperiode verlopen is.
Als je hier allemaal geen zin in hebt kun je de CPU natuurlijk ook gewoon terugsturen. Danwel onder standaard retourrecht, danwel omdat het product non-conform is (koelpasta op een nieuwe CPU...). Onder standaard retourrecht kan het zijn dat de verzendkosten en het verzendrisico voor jezelf zijn (al nemen sommige winkels die kosten en dat risico op zich), bij non-conformiteit zijn de kosten en het risico niet voor jou als koper.

[ Voor 17% gewijzigd door bwerg op 21-12-2022 12:22 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF want dit is geen technische vraag. Daarnaast de naam van de webshop eruit gehaald want dat voegt niks toe (en is tegen het beleid van SF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:20
Kijk wel uit met terug sturen dat JIJ 9/10 de verantwoordelijk ben voor transport. En het laatste dat je wilt is je geld en je cpu kwijt. Dus ga eerst goed in overleg met de winkel.

En ik zelf zou er geen problem mee hebben. Maar ik merk dat ik vrij makkelijk ben. En ik zie soms kortingen voorbij komen die niet realistisch zijn en zelf op marktplaats niet die prijzen kan krijgen. Maar gezien je er een topic over maakt zit het je niet lekker. Dan moet je dus met de winkel naar een oplossing zoeken waar jullie beide vrede mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
Ik wacht hun reactie even af en bepaal dan wat ik ga doen.
Wou gewoon even wat meningen van mede-tweakers om mee te laten wegen.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:48
Als de processor verder goed werkt en nog gewoon garantie heeft, zou ik er niet heel veel moeite mee hebben.

Toen ik mijn processor en moederbord kocht, had de webshop als extra gratis service de processor al op het moederbord geplaatst en op werking getest. Van die test werden ook nog foto's gestuurd.
Dan is de processor ook al uit de verpakking geweest. Maar dit scheelde wel een eventuele teleurstelling en het heen en weer versturen van producten.

• Azerox
ruftman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:52:
Als de processor verder goed werkt en nog gewoon garantie heeft, zou ik er niet heel veel moeite mee hebben.

Toen ik mijn processor en moederbord kocht, had de webshop als extra gratis service de processor al op het moederbord geplaatst en op werking getest. Van die test werden ook nog foto's gestuurd.
Dan is de processor ook al uit de verpakking geweest. Maar dit scheelde wel een eventuele teleurstelling en het heen en weer versturen van producten.
Toevallig krijg ik net een mail waarin ze stellen dat ze mij de Tray hebben gestuurd en deze altijd eerst worden getest. Klinkt mij enigzins vreemd maar goed ik heb ook geen webshop waar ik computers verkoop. Meer dan 10% korting zit er niet in gaven ze aan. Ik ben er nog niet helemaal uit maar denk dat ik hem terug ga sturen en ergens anders bestel.

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:21
Als ik nieuw bestel, verwacht ik een nieuw item is inmiddels mijn insteek sinds ik een gebruikte 5800x3d kreeg welke DOA bleek.

Nu overigens wel een nieuwe gekregen (en direct werken).

3960wp SE | Model Y RWD

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:01
Als je van plan bent om in je recht te gaan staan, zorg dan voor feiten en bewijs. Foto's\filmpjes

Dat deze koelpasta erop heeft zitten en is terug gestuurd, baart me zorgen. Degene die dit terug heeft gestuurd is niet al te snugger, want bij een goede controle op het retour product is meteen te zien dat deze gebruikt is en daarmee het retour recht kwijt is.

Dat is niet snugger en dan twijfel ik meteen aan hoe deze persoon met het product is omgegaan.

Je kan niet van buitenaf zien hoeveel de CPU is belast en wat dat doet met de levensduur. 2 jaar zal die het vast wel blijven doen, maar daarna? SHit gebeurd altijd na garantie :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:48

dragonhaertt

@_'.'

Unknown Alien schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:14:
Dat deze koelpasta erop heeft zitten en is terug gestuurd, baart me zorgen. Degene die dit terug heeft gestuurd is niet al te snugger, want bij een goede controle op het retour product is meteen te zien dat deze gebruikt is en daarmee het retour recht kwijt is.
Hele bijzondere aanname.
Het kan toch gewoon zijn dat deze geretourneerd is omdat hij niet goed functioneerde?
Lijkt me lastig te ontdekken dat hij niet goed werkt, zonder hem te gebruiken...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:36
Je recht is binnen 14 dagen (of meer als anders overeengekomen) je een product zonder opgaaf van reden terug mag sturen. Een webwinkel mag dit niet weigeren. Wel mag een webwinkel een waardevermindering in rekening brengen als het product niet meer in originele staat is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan niet van buitenaf zien hoeveel de CPU is belast en wat dat doet met de levensduur. 2 jaar zal die het vast wel blijven doen, maar daarna? SHit gebeurd altijd na garantie :/
Mijn ervaring is eigenlijk dat als het stuk gaat (dus niet dat het versleten is, maar opeens stuk) dat het eerder stuk gaat. Ik koop ook nooit verlengde garanties.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Zoveel kan die CPU toch nooit gebruikt zijn? Bedoel ding is binnen de bedenktermijn retour gekomen. Of je hem nu gebruikt op V&A koopt of met garantie van een webshop met een hele stevige korting. Ik zou die korting pakken.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Azerox schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:02:
[...]

Toevallig krijg ik net een mail waarin ze stellen dat ze mij de Tray hebben gestuurd en deze altijd eerst worden getest.
Gezien de flinterdunne marges op processors is dit gewoon lulkoek.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:27

Agent47

I always close my contracts.

Nieuw is nieuw. Ik had hem terug gestuurd.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• DataGhost
  • Laatst online: 20:34

DataGhost

iPL dev

FirePuma142 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:34:
[...]

Gezien de flinterdunne marges op processors is dit gewoon lulkoek.
De tray-versie is ook helemaal niet 40 euro goedkoper dan boxed dus die korting maakt het ook onwaarschijnlijk dat dat hun normale procedure is.

• LZ86
  • Laatst online: 19:51
Wat een antwoord van die webshop....

Meteen terugsturen en ergens anders halen.

• Azerox
Ik vind het ook alleemaal maar vreemd. Als hij prima lijkt te zijn (temps,scores,etc) dan wil hem best houden maar dan moeten ze wel met een grotere korting komen. Heb dit ook aangegeven en anders krijgen ze hem retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Wanneer je een boxed processor hebt besteld dan hoor je die ook te ontvangen en daarom op kosten van de webshop terugsturen vanwege verkeerde levering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:47
Het is niet netjes, maar wat ik zou doen: Neem de cpu in gebruik, pak die korting en ga over tot de orde van de dag. Garantie heb je er sowieso op.

• danielafcax
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-04 15:23
loki504 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:03:
Kijk wel uit met terug sturen dat JIJ 9/10 de verantwoordelijk ben voor transport. En het laatste dat je wilt is je geld en je cpu kwijt. Dus ga eerst goed in overleg met de winkel.

En ik zelf zou er geen problem mee hebben. Maar ik merk dat ik vrij makkelijk ben. En ik zie soms kortingen voorbij komen die niet realistisch zijn en zelf op marktplaats niet die prijzen kan krijgen. Maar gezien je er een topic over maakt zit het je niet lekker. Dan moet je dus met de winkel naar een oplossing zoeken waar jullie beide vrede mee hebben.
Dit geldt als je hem op eigen houtje terugstuurt idd, want dan is het een verzending. Op het moment dat de webshop een retourbeleid heeft en jij houdt je daaraan en ze verstrekken jou een retourlabel is de webshop verantwoordelijk voor de retourzending :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

danielafcax schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:20:
[...]

Dit geldt als je hem op eigen houtje terugstuurt idd, want dan is het een verzending. Op het moment dat de webshop een retourbeleid heeft en jij houdt je daaraan en ze verstrekken jou een retourlabel is de webshop verantwoordelijk voor de retourzending :)
Dit kun je zo makkelijk niet stellen. Ook als je zelf een product terugstuurt is de winkel in bepaalde omstandigheden verantwoordelijk.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Laatst online: 19:51
StarC schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:27:
Het is niet netjes, maar wat ik zou doen: Neem de cpu in gebruik, pak die korting en ga over tot de orde van de dag. Garantie heb je er sowieso op.
Als het nu al niet netjes gaat, wat denk je dat er gebeuren zal als je ooit garantie moet claimen.... Accepteren en met een belachelijke korting er vanaf komen leren dat soort zaken niets van.

Zulke bedrijven verdienen niets anders dan faillisement. Terugsturen die hap en bij een betrouwbare zaak kopen.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik begrijp niet waarom iemand een behoorlijk prijzige processor koopt en hem vervolgens terugstuurt. Als je zijn / haar motief weet, kan je beter inschatten of er misschien iets mis is met jouw exemplaar.
Hackus schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:27:
Heb al eerder gehoord dat iemand de 5800X3d niet stabiel kreeg en terugstuurde. Kan dat je zo een exemplaar hebt ontvangen
Vergeef me mijn onkunde. Het is toch consumentenspul dat zo uit de doos werkt?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TBTL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:19:
Ik begrijp niet waarom iemand een behoorlijk prijzige processor koopt en hem vervolgens terugstuurt. Als je zijn / haar motief weet, kan je beter inschatten of er misschien iets mis is met jouw exemplaar.

[...]

DOA ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:37
TBTL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:19:

[...]

Ja, maar zal niet de eerste keer zijn dat iemand met een goedkoop 350 moederbord met dito vrm's gaat upgraden en voor de 5800x 3d gaat vanwege snelheid en prijs kwaliteit.
Optie 2 is proberen de geheugencontroller maximaal te overclocken (zie youtube flimpjes) en verbaasd zijn dat het niet lukt.

Dat werkt dan niet stabiel terwijl een 5700X of 5600X wel zonder problemen kan draaien.

En met de wet kopen op afstand is het dan heel gemakkelijk uitproberen en retourneren.

Dus werkt het bij jou niets aan de hand en is er niets met de processor mis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Agent47 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:41:
Nieuw is nieuw. Ik had hem terug gestuurd.
Voor mij zou dit ook gelden.
Is de CPU als "nieuw" gekocht bij de shop? Of stond er ergens dat het om een gebruikt product ging?
Als het om een nieuw product zou gaan en je krijgt die 10% korting plots na een contactmoment?
Linea recta retour, shop op mijn persoonlijke zwarte lijst en een eerlijke recensie op Privewatch :w

Ik heb niks tegens "tweede kans" producten, integendeel: je kunt er je voordeel mee doen.
Maar wees er eerlijk over.

Het is gevoelige electronica. ESD schade hoeft zich niet meteen te uiten. Onzorgvuldig hanteren kan schade achterlaten die de levensduur negatief beïnvloed. Met een "tweede kans" product ben je je daar bewust van.

[ Voor 26% gewijzigd door Ultraman op 22-12-2022 21:57 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:27

Agent47

I always close my contracts.

Ultraman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:53:
[...]

Voor mij zou dit ook gelden.
Is de CPU als "nieuw" gekocht bij de shop? Of stond er ergens dat het om een gebruikt product ging?
Als het om een nieuw product zou gaan en je krijgt die 10% korting plots na een contactmoment?
Linea recta retour, shop op mijn persoonlijke zwarte lijst en een eerlijke recensie op Privewatch :w

Ik heb niks tegens "tweede kans" producten, integendeel: je kunt er je voordeel mee doen.
Maar wees er eerlijk over.

Het is gevoelige electronica. ESD schade hoeft zich niet meteen te uiten. Onzorgvuldig hanteren kan schade achterlaten die de levensduur negatief beïnvloed. Met een "tweede kans" product ben je je daar bewust van.
Zie mezelf al met een snoepraampje.

Deze lolly is nieuw.
Haalt hem uit de verpakking, likt er één keer aan en stopt hem terug in de verpakking.

Is nieuw.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ultraman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:53:
[...]
Is de CPU als "nieuw" gekocht bij de shop?
Dat lijkt erg eenduidig maar wat is 'nieuw'? En wat is 'als nieuws'?

Mag de zaak nooit eerder zijn overgedragen aan een andere consument? Waarom is dat de definitie van 'nieuw'?

En hoe zit het dan met bijvoorbeeld kleding. Is die niet nieuw meer als de kleding is gepast door een ander? Koop je dus in een kledingwinkel met enige regelmaat 'niet nieuwe' kleding? En als je de koop van kleding op afstand herroept en terugstuurt? Maakt dat uit? Het Burgerlijk Wetboek en de EU richtlijnen vermelden niets over wat 'nieuw' is. Zie ook arrest C‑681/17. Is een matras een hygiëneproduct? Nee. Punt 42:
Om te beginnen blijkt een dergelijke matras, ook al is die misschien gebruikt, door dit loutere feit niet definitief ongeschikt te zijn voor een nieuw gebruik door een derde of voor een nieuwe verkoop. In dit verband volstaat het met name eraan te herinneren dat eenzelfde matras wordt gebruikt door opeenvolgende gasten van een hotel, dat er een markt voor tweedehands matrassen bestaat en dat gebruikte matrassen grondig kunnen worden gereinigd.
Wellicht kun je beargumenteren dat het niet gebruikelijk is om een processor na eerdere overdracht aan een andere consument in de overeenkomst 'nieuw' te noemen of te doen voorkomen dat de processor 'nieuw' is? Bijvoorbeeld omdat sommige verkopers een zaak als 'nieuwe kans' of 'tweede kans' aanbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 15:58
Als het echt een tray versie is, dan zou ik deze terugsturen. Je zit dan ook met garantie als de shop wegvalt.
AMD geeft alleen 3 jaar garantie aan consumenten met een box versie!

Heb dit ooit eens aan de hand gehad met een harddisk, een zogenaamde OEM versie. Die heeft geen garantie vanuit de fabrikant, dus dat scheelt nogal. Die ging mooi terug.

[ Voor 32% gewijzigd door John767 op 22-12-2022 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Real schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:34:
[...]

Mag de zaak nooit eerder zijn overgedragen aan een andere consument? Waarom is dat de definitie van 'nieuw'?

En hoe zit het dan met bijvoorbeeld kleding. Is die niet nieuw meer als de kleding is gepast door een ander? Koop je dus in een kledingwinkel met enige regelmaat 'niet nieuwe' kleding? En als je de koop van kleding op afstand herroept en terugstuurt? Maakt dat uit? Het Burgerlijk Wetboek en de EU richtlijnen vermelden niets over wat 'nieuw' is. Zie ook arrest C‑681/17. Is een matras een hygiëneproduct? Nee. Punt 42:
Je kunt er zoveel definities en jurisprudentie bij halen als je wilt. In het kader van spullen verpakt in een doos is nieuw is voor mij ongeopend en ongebruikt.

Gaat het om kleding dan hoeft eenmalig passen door een ander geen negatief effect te hebben op het product. Eventuele schade kun je zien met het blote oog. In veel gevallen is een beschadiging nog reparabel ook.
Een processor is gevoelige electronica. Onzorgvuldig hanteren van dergelijke producten kan onzichtbare schade veroorzaken die de electronica beschadigd en verzwakt. Zulke schade is cumulatief en niet reparabel. Met het blote oog zijn dergelijke beschadigingen niet te zien.
AMD noemt en erkend dit in https://www.amd.com/en/su...q-Electrostatic-Discharge

Daarom stuur ik gevoelige elektronica retour wanneer deze is geopend en/of gebruikt arriveert, terwijl ik het product heb aangeschaft als zijnde nieuw en ongebruikt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-05 20:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

John767 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:50:
Als het echt een tray versie is, dan zou ik deze terugsturen. Je zit dan ook met garantie als de shop wegvalt.
AMD geeft alleen 3 jaar garantie aan consumenten met een box versie!

Heb dit ooit eens aan de hand gehad met een harddisk, een zogenaamde OEM versie. Die heeft geen garantie vanuit de fabrikant, dus dat scheelt nogal. Die ging mooi terug.
Dit zou voor mij zeker ook een groot punt zijn. Veelal heb je bij een tray- of oem-product geen recht op fabriekgarantie, omdat deze producten voor systeembouwers bedoeld zijn. Met systeembouwers, bedoel ik een bedrijf die systeempjes in elkaar drukt om deze al kompleet systeem te verkopen en geen persoon die als hobby zijn eigen systeem bouwt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 15:58
_Dune_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:59:
[...]

Dit zou voor mij zeker ook een groot punt zijn. Veelal heb je bij een tray- of oem-product geen recht op fabriekgarantie, omdat deze producten voor systeembouwers bedoeld zijn. Met systeembouwers, bedoel ik een bedrijf die systeempjes in elkaar drukt om deze al kompleet systeem te verkopen en geen persoon die als hobby zijn eigen systeem bouwt.
Precies dat ja. Zie ook: https://www.amd.com/en/support/kb/warranty-information/oem

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Real schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:34:
[...]

[...]

Wellicht kun je beargumenteren dat het niet gebruikelijk is om een processor na eerdere overdracht aan een andere consument in de overeenkomst 'nieuw' te noemen of te doen voorkomen dat de processor 'nieuw' is? Bijvoorbeeld omdat sommige verkopers een zaak als 'nieuwe kans' of 'tweede kans' aanbieden?
Jij gaat ook akkoord met een TV die al in de showroom dienst heeft gedaan,schoon en strak ingepakt bij jou bezorgd terwijl je denkt dat het toestel nieuw is ?

Kleding aanpassen wat uitgepakt in de fysieke winkel hangt, kun je niet vergelijken met een CPU, wat gevoelige elektronica is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
dragonhaertt schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:21:
[...]

Hele bijzondere aanname.
Het kan toch gewoon zijn dat deze geretourneerd is omdat hij niet goed functioneerde?
Lijkt me lastig te ontdekken dat hij niet goed werkt, zonder hem te gebruiken...
Dergelijke producten die gebruikt zijn worden lastig retour genomen. Dus als je iets retour wilt sturen, om wat voor reden dan ook, dan zorg je ervoor dat deze in zo'n staat retour gaat, zodat niet te zien is dat deze gebruikt is, om juist discussie te voorkomen.

Doe je dat niet vind ik je niet snugger, want je neemt een groot risico dat je in een "strijd"komt om je geld terug te kirjgen waar je recht op hebt. Er zijn talloze topics op TW te vinden ;)
LordSinclair schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:22:
[...]

Je recht is binnen 14 dagen (of meer als anders overeengekomen) je een product zonder opgaaf van reden terug mag sturen. Een webwinkel mag dit niet weigeren. Wel mag een webwinkel een waardevermindering in rekening brengen als het product niet meer in originele staat is.
Een vb is deze CPU. STEL ik heb deze 1 dag gebruikt om even lekker flink te gaan OCen, Oeps, oververhit...inpakken en retour. Knetter aso natuurlijk maar dit gebeurd. Ik stuur hem retour om mijn centen terug te kirjgen.

is het dan slim om de CPU helemaal in te pakken, zoals deze is ontvangen of juist lekker zo hup de doos in en retour?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zowel van vorige gebruiker en de webshop slecht dat hij niet netjes schoon is gemaakt. En de oorspronkelijke doos hoort er nog gewoon bij te zitten als je hem als 'nieuw' product verkoopt, dus dat TS daar niet blij mee is, snap ik geheel.

Maar dit hele gedoe dat je alleen een product moet accepteren als hij direct uit de fabriek komt, tja, dat is wel heel makkelijk stellen, om dan nog maar 3 terug te sturen en aankoopbedrag volledig terug te krijgen.

En dan om te voorkomen dat mensen product bestellen, terugsturen, en dan weer het teruggestuurde product voor minder kopen, gaan sommige dingen door de shredder, en dan krijgen we daar weer topics over hoe fout dat wel niet is dat ze niet met korting aan hun verkocht worden.
Hackus schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:04:
[...]

Jij gaat ook akkoord met een TV die al in de showroom dienst heeft gedaan,schoon en strak ingepakt bij jou bezorgd terwijl je denkt dat het toestel nieuw is ?

Kleding aanpassen wat uitgepakt in de fysieke winkel hangt, kun je niet vergelijken met een CPU, wat gevoelige elektronica is !
Als die TV maximaal een paar uur in de showroom dienst heeft gedaan, ja dan heb ik daar geen problemen mee. Want dat is waar we het over hebben bij retourrecht.

En tja, het is mogelijk ja dat er ESD schade is. 100% uitsluiten kan je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sissors schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:39:
Zowel van vorige gebruiker en de webshop slecht dat hij niet netjes schoon is gemaakt. En de oorspronkelijke doos hoort er nog gewoon bij te zitten als je hem als 'nieuw' product verkoopt, dus dat TS daar niet blij mee is, snap ik geheel.

Maar dit hele gedoe dat je alleen een product moet accepteren als hij direct uit de fabriek komt, tja, dat is wel heel makkelijk stellen, om dan nog maar 3 terug te sturen en aankoopbedrag volledig terug te krijgen.

En dan om te voorkomen dat mensen product bestellen, terugsturen, en dan weer het teruggestuurde product voor minder kopen, gaan sommige dingen door de shredder, en dan krijgen we daar weer topics over hoe fout dat wel niet is dat ze niet met korting aan hun verkocht worden.

[...]

Als die TV maximaal een paar uur in de showroom dienst heeft gedaan, ja dan heb ik daar geen problemen mee. Want dat is waar we het over hebben bij retourrecht.

En tja, het is mogelijk ja dat er ESD schade is. 100% uitsluiten kan je het niet.
Dat weet je niet, schrijf ik ook niet, *knip*

* meer dan behouden met korting of retour is er niet. als een cpu werkt nieuw uit door stuur ik het niet terug, enige reden zou zijn als het niet goed werkt, maar dan meldt ik dat en stuur ik niet 'stilletjes' terug

[ Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 24-12-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
1. Wel want je kan branduren van een TV vaak bekijken.
2. Zelfs al weet je het niet, het alternatief is dat de webwinkel de handel aan het belazeren is. Als ze dat toch doen, dan heb je grotere problemen, ook als je denkt een 'echt' nieuw product te hebben.
, schrijf ik ook niet
Maar is wel waar het over gaat praktisch gezien, producten die in de wettelijke bedenkperiode retour zijn gestuurd. Uiteraard koop jij een nieuwe auto, en blijkt hij al 100k km op de teller te hebben, dan kan je die niet meer nieuw noemen, daar gaat het topic / de discussie niet over.

*knip* Voegt niets toe.

[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 24-12-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de persoon.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 24-12-2022 18:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
En hoeveel werkende cpu's heb jij al defect gehad of weten gaan?

In mijn 30 jaar IT ervaring heb ik 1 of mss ooit 2 cpu's weten defect gaan. En jij gaat beweren dat hij na 2 jaar plots defect kan raken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:57
Azerox schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:12:
Hi,

Azerox schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:20:
Ik vind het ook alleemaal maar vreemd. Als hij prima lijkt te zijn (temps,scores,etc) dan wil hem best houden maar dan moeten ze wel met een grotere korting komen. Heb dit ook aangegeven en anders krijgen ze hem retour.
Advocaat van de duivel: Er zit geen doos om (tray model en dus vermoedelijk in doorzichtig plastic verpakt.

Je klaagt over gebrek aan doos. 10% korting. Je hebt voor je gaat klagen nog niet verder gekeken en gezien dat er koelpasta op zit? Bijzonder.

Je wilt m wel houden als ie binnen specs zit. Daarvoor moet je er koelpasta op smeren en ga je m gebruiken. Weet je zeker dat wat er nu opzit niet van jou is? Wil je gewoon een zo goedkoop mogelijke processor?

Disclaimer: webshop suggereert dat processor is "getest". Zou kunnen nadat ie retour is ontvangen en sluit dus uit dat het jouw pasta is en suggereert dat ze dit wisten zonder het meteen te melden.

Mijn advies: je had een reden om m in de doos te bestellen. Fannetje misschien? Ik had m na grondige inspectie ofwel linea recta retour gestuurd -> niet als besteld, ofwel besloten om m te houden met korting. Maar ik zou voor het klagen over de doos al gezien hebben dat ie er gebruikt uitzag. En dus maar 1x klagen. Dat je dat niet zag komt wat slordig over (les voor de toekomst?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
680x0 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:31:
[...]

In mijn 30 jaar IT ervaring heb ik 1 of mss ooit 2 cpu's weten defect gaan. En jij gaat beweren dat hij na 2 jaar plots defect kan raken..
Waar beweer ik iets in die zin?

Al zou je 200 jaar in de IT zitten, dat zegt nog helemaal niks, want een patchkast aansluiten valt ook onder IT en zij zullen NOOIT een CPU zien falen in de monitoring oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

Even tellen: in 10 jaar tijd 1x i7-4790k, 1x Xeon E3-1270 v5, 1x Ryzen 5900x en 1x Ryzen 5950x.
Allemaal vervangen onder garantie door fabrikant omdat ze nog geen 3 jaar oud waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:42

Eren

Boss of this gym

[...]

Ik denk dat de CPU zelf wel in orde is maar, volgens mij is er wel een clown die er zo 10 koopt of de winkel zelf om de beste gebinde CPU te vinden die het hardst kan overclocken op een lage voltage. Die noemen ze weer een golden chip wat weer voor 100-200 Euro extra verkocht kan worden. De rest sturen ze binnen 14 dagen weer terug.

Als ik zoiets mee maak als de Topic starter dan kan ik al de aanname nemen dat de chip slecht gebind is. Als ik in de schoenen stond van de Topic starter zou ik dikke korting willen hebben om het waard te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Eren op 24-12-2022 21:01 ]

4HEad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Unknown Alien schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:40:
[...]

Waar beweer ik iets in die zin?

Al zou je 200 jaar in de IT zitten, dat zegt nog helemaal niks, want een patchkast aansluiten valt ook onder IT en zij zullen NOOIT een CPU zien falen in de monitoring oid.
Ik heb jaren gehad dat ik de cpu trays niet per stuk maar met minstens 25 stuks (van 10) tegelijk bestelde om zelf te assembleren voor projecten op maat. Ik heb gegarandeerd meer hardware in mijn handen gehad, gemonteerd en geïnstalleerd dan u kan dromen.

Werkende cpu's falen bijna nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dragonhaertt schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:21:
[...]

Hele bijzondere aanname.
Dat maakt het toch des te merkwaardiger dat de processor naar een andere klant is gestuurd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
CH4OS schreef op zondag 25 december 2022 @ 02:02:
[...]
Dat maakt het toch des te merkwaardiger dat de processor naar een andere klant is gestuurd? :?
Als de persoons niets zegt over de reden van retour blijft het lastig. En het echt goed testen van een cpu kost voor de winkel gewoon teveel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

loki504 schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:00:
Als de persoons niets zegt over de reden van retour blijft het lastig. En het echt goed testen van een cpu kost voor de winkel gewoon teveel geld.
En dus geeft dat de winkel het recht om een gebruikt product als nieuw door te verkopen? Zelfs grote partijen zoals CoolBlue laten dat wel uit het hoofd en verkopen dergelijke producten als 'Tweede Kans', die vaak goedkoper zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Azerox
Ondertussen heb ik besloten de CPU te houden. Wat hogere korting gekregen en ik hem hem getest: De thermals, boost van cores en 3dmark/cinebench scores zijn bovengemiddeld. Maw hij werkt prima. Daarnaast heb ik gewoon garantie en tegen die tijd heb ik alweer een nieuwe CPU. Bedankt voor iedereen zijn mening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
CH4OS schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:39:
[...]
En dus geeft dat de winkel het recht om een gebruikt product als nieuw door te verkopen? Zelfs grote partijen zoals CoolBlue laten dat wel uit het hoofd en verkopen dergelijke producten als 'Tweede Kans', die vaak goedkoper zijn.
Waarom denk jij dat de winkel het recht heeft om het niet te doen? Ik heb vaak genoeg van CB een gebruikt product gekregen terwijl het geen 2de kans was. Maar nooit 1 met beschadigen op het product dan wel de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

loki504 schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:51:
Waarom denk jij dat de winkel het recht heeft om het niet te doen? Ik heb vaak genoeg van CB een gebruikt product gekregen terwijl het geen 2de kans was. Maar nooit 1 met beschadigen op het product dan wel de verpakking.
Als iemand er echt een punt van maakt, kun je het als misleiding zien; een product als nieuw verkopen, terwijl het niet nieuw is, waar ook niet mee geadverteerd is en je dus ervan uit mag gaan dat wat je krijgt ongebruikt is. Dat is immers waar je als consument vaak wél voor betaald. Het is aan jou als koper of je dat accepteert of niet, ik zou het niet zomaar accepteren in elk geval.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 25-12-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CH4OS schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:03:
[...]
Als iemand er echt een punt van maakt, kun je het als misleiding zien; een product als nieuw verkopen, terwijl het niet nieuw is, waar ook niet mee geadverteerd is en je dus ervan uit mag gaan dat wat je krijgt ongebruikt is. Dat is immers waar je als consument vaak wél voor betaald. Het is aan jou als koper of je dat accepteert of niet, ik zou het niet zomaar accepteren in elk geval.
Het is al heel vaak langsgekomen hier, dat er nergens iets staat over wat precies nieuw is. En CB zijn alleen tweedekans als ze hem niet meer als 'nieuw' kunnen verkopen, maar is de impact van de vorige eigenaar voldoende beperkt, dan wordt hij gewoon weer als nieuw verkocht.
Eren schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:58:
[...]

Ik denk dat de CPU zelf wel in orde is maar, volgens mij is er wel een clown die er zo 10 koopt of de winkel zelf om de beste gebinde CPU te vinden die het hardst kan overclocken op een lage voltage. Die noemen ze weer een golden chip wat weer voor 100-200 Euro extra verkocht kan worden. De rest sturen ze binnen 14 dagen weer terug.

Als ik zoiets mee maak als de Topic starter dan kan ik al de aanname nemen dat de chip slecht gebind is. Als ik in de schoenen stond van de Topic starter zou ik dikke korting willen hebben om het waard te maken.
Nou ja, in dat voorbeeld zie ik de noodzaak voor hoge korting weer niet bepaald. Omdat 1 van de 10 chips hoger gebind is? En dus voor normaal gebruik er nul verschil is? Daarnaast laat het ook het onmogelijke dilemma van webwinkels zien, dan zou je dus slechts 1 op de 10 CPUs als webwinkel voor de normale prijs kunnen verkopen, en 9 van de 10 moeten dikke kortingen krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Hackus schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:04:
[...]

Ja, ik zou akkoord gaan met die TV. Waarom niet? En waarom zou dat niet te vergelijken zijn met kleding welke mogelijks al door meerdere mensen gepast is geweest?

Een CPU is gevoelige elektronica, maar is wel meestal van het type dat het ofwel niet werkt, ofwel voor heel veel jaren gewoon blijft werken.. Ik snap die aversie dan ook niet. We draaien naar mijn mening steeds verder door als maatschapij. We willen alles zo goedkoop mogelijk aankopen, maar nieuw moet wel nieuw zijn in de zin van: niemand anders mag het nog maar aangeraakt hebben. Maar als we niet tevreden zijn dan moet ik wel het recht hebben om het terug te sturen en alle gemaakte kosten terug te krijgen. Zelfs die verzendkosten die wettelijk ten mijne laste zijn wil ik terug hebben. Het verlies? Dat moet de handelaar maar nemen.

En ondertussen verbaasd zijn dat we steeds minder keuze hebben van waar we aankopen, dat de vakman met verstand van wat er verkocht wordt verdwijnt, dat er enkel grote multinationals overblijven en dat klantenservice achteruit loopt.

Ik ben dan ook van mening dat als een product er als nieuw uitziet en als nieuw presteert, dat ik met plezier de nieuwprijs betaal, ongeacht de staat van de verpakking. Geven ze er zelf korting op, dan is het mooi meegenomen, zoals bij de TV die ik dit jaar gekocht heb.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:58
Azerox schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:42:
Ondertussen heb ik besloten de CPU te houden. Wat hogere korting gekregen en ik hem hem getest: De thermals, boost van cores en 3dmark/cinebench scores zijn bovengemiddeld. Maw hij werkt prima. Daarnaast heb ik gewoon garantie en tegen die tijd heb ik alweer een nieuwe CPU. Bedankt voor iedereen zijn mening!
Lijkt me de meest logische oplossing. Ja, niet netjes dat de doos er niet bij zit. Opgelost met een korting. Cpu werkt naar behoren na uitgebreide test.

Sowieso zou ik nieuwe hardware altijd stresstesten. Cpu's, SSD's, whatever.

Ik ben heel blij met de 14 daagse termijn. En ja dat betekent soms dat je iets krijgt wat al "gebruikt" is. Zolang dit nog in nieuwstaat is (dus voor het gebruik als nieuw. Voor een processor betekend dat geen schade die de werking beïnvloed, voor een telefoon is dat dus ook krasvrij etc) kunnen we heel erg moeilijk doen... Maar ik heb toch liever de 14 daagse zichttermijn dan 100% nieuw uit de fabriek.

En ja, een tv die duizenden uren branduren heeft, dat heeft invloed op de levensduur. Een processor? In 99% van de gevallen gaan alle andere randapparatuur vóór de processor gaat. En als de processor gaat is dat vaak het gevolg van storingen in andere apparatuur (moederbord, voeding). Die 1% is eigenlijk altijd wel binnen de garantieperiode (bekende badkuip model).

Genieten van de PC nu dus _/-\o_
* Waah moet ook nog eens upgraden vanaf de onverwoestbare i7 2600k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
CH4OS schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:03:
[...]
Iedereen gaat er vanuit dat er geadverteerd wordt met nieuw maar dat dan ze bijna nooit. En volgens de wet moet hij voldoen aan de overeenkomst en in dit geval doet hij dat. Want hij werkt zoals omschreven.

Is het netjes? Nee maken bedrijven fouten? Ja zeker in de tijd dat er te weinig personeel is. Kunnen dit soort dingen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

CH4OS schreef op zondag 25 december 2022 @ 02:02:
[...]
Ja klopt, maar daar gaat mijn post niet over.
Ik vind het niet zo vriendelijk om iemand niet snugger te noemen zonder dat je enige kennis van de situatie hebt.
Om dan conclusies te trekken over het 'retourrecht' is nogal een slecht onderbouwde aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dragonhaertt schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:15:
Ja klopt, maar daar gaat mijn post niet over.
Ik vind het niet zo vriendelijk om iemand niet snugger te noemen zonder dat je enige kennis van de situatie hebt.
Om dan conclusies te trekken over het 'retourrecht' is nogal een slecht onderbouwde aanname.
Mijn punt is meer dat de processor niet zomaar teruggestuurd is naar de winkel en het blijkbaar zonder op zijn minst schoon te maken is doorgestuurd naar de volgende klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

CH4OS schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:23:
[...]

Mijn punt is meer dat de processor niet zomaar teruggestuurd is naar de winkel en het blijkbaar zonder op zijn minst schoon te maken is doorgestuurd naar de volgende klant.
Oke?
En waar zeg ik het daar niet eens mee te zijn?
Ik vind het ook belachelijk dat de winkel het zo op stuurt. Dat heeft niks te maken met de persoon die het in eerste instantie geretourneerd heeft. (Als dat überhaupt al gebeurd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dragonhaertt schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:32:
[...]

Oke?
En waar zeg ik het daar niet eens mee te zijn?
Ik vind het ook belachelijk dat de winkel het zo op stuurt. Dat heeft niks te maken met de persoon die het in eerste instantie geretourneerd heeft. (Als dat überhaupt al gebeurd is)
Nou ja, ik vind het zowel van de winkel als de eerste die het retourneerd heeft slecht dat de processor niet schoon is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:06
Ook ik verwacht dat als ik een product nieuw koop, dat het nieuw van de fabriek in mijn handen komt.
En niet dat er vóór mij iemand was, die de verpakking heeft geopend en het product heeft gebruikt.
(en weer ingepakt en teruggestuurd naar de winkel)

Er moet gewoon niemand aan hebben gezeten.
Geldt voor elektronica, en ook voor andere producten trouwens,
(Van m'n boodschappen bij de supermarkt verwacht ik ook dat het zo vanaf fabriek bij mij komt en dat niet éérst een ander de verpakking heeft geopend en het product heeft geprobeerd en weer ingepakt en teruggestuurd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
zetje01 schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:40:
Ook ik verwacht dat als ik een product nieuw koop, dat het nieuw van de fabriek in mijn handen komt.
En niet dat er vóór mij iemand was, die de verpakking heeft geopend en het product heeft gebruikt.
(en weer ingepakt en teruggestuurd naar de winkel)

Er moet gewoon niemand aan hebben gezeten.
Geldt voor elektronica, en ook voor andere producten trouwens,
(Van m'n boodschappen bij de supermarkt verwacht ik ook dat het zo vanaf fabriek bij mij komt en dat niet éérst een ander de verpakking heeft geopend en het product heeft geprobeerd en weer ingepakt en teruggestuurd)
Prima, maar dan moeten winkels wel gewoon waardeverlies mogen rekenen bij retourzendingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sissors schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:42:
Prima, maar dan moeten winkels wel gewoon waardeverlies mogen rekenen bij retourzendingen.
Dat gaat natuurlijk niet. Koper ziet af van de overeenkomst immers, dan dient de gehele overeenkomst teruggedraaid te worden. Als de winkel meer verantwoordelijkheid neemt en producten schoonmaakt e.d. kan een winkel prima een product weer als nieuw verkopen. Of zoals CB bijvoorbeeld doet, als tweede kans aanbieden tegen een gereduceerd tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CH4OS schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:55:
[...]

Dat gaat natuurlijk niet. Koper ziet af van de overeenkomst immers, dan dient de gehele overeenkomst teruggedraaid te worden. Als de winkel meer verantwoordelijkheid neemt en producten schoonmaakt e.d. kan een winkel prima een product weer als nieuw verkopen. Of zoals CB bijvoorbeeld doet, als tweede kans aanbieden tegen een gereduceerd tarief.
Maar degene waar ik op reageerde stelde dat dat onmogelijk is. Immers als je zegt dat elk product nooit door iemand anders open gemaakt mag worden als het gewoon als nieuw product wordt verkocht, dan kan je niet de originele overeenkomst terugdraaien: Je kreeg een nieuw product, en je retourneert een gebruikt product (oké tenzij je hem nooit open hebt gemaakt, maar dat is weer een andere situatie).

Dus die neemt ook geen genoegen met dat het bijvoorbeeld schoongemaakt en getest weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 20:34

DataGhost

iPL dev

CH4OS schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:55:
[...]

Dat een overeenkomst teruggedraaid wordt wil niet zeggen dat daarmee de klant het object uit de overeenkomst niet meer heeft aangeraakt of daar misschien wijzigingen of schade aan heeft toegebracht. Er zijn wel degelijk dingen gebeurd, ook "zonder overeenkomst".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Blokker_1999 schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:27:
[...]

Ja, ik zou akkoord gaan met die TV. Waarom niet? En waarom zou dat niet te vergelijken zijn met kleding welke mogelijks al door meerdere mensen gepast is geweest?

Een CPU is gevoelige elektronica, maar is wel meestal van het type dat het ofwel niet werkt, ofwel voor heel veel jaren gewoon blijft werken.. Ik snap die aversie dan ook niet. We draaien naar mijn mening steeds verder door als maatschapij. We willen alles zo goedkoop mogelijk aankopen, maar nieuw moet wel nieuw zijn in de zin van: niemand anders mag het nog maar aangeraakt hebben. Maar als we niet tevreden zijn dan moet ik wel het recht hebben om het terug te sturen en alle gemaakte kosten terug te krijgen. Zelfs die verzendkosten die wettelijk ten mijne laste zijn wil ik terug hebben. Het verlies? Dat moet de handelaar maar nemen.

En ondertussen verbaasd zijn dat we steeds minder keuze hebben van waar we aankopen, dat de vakman met verstand van wat er verkocht wordt verdwijnt, dat er enkel grote multinationals overblijven en dat klantenservice achteruit loopt.

Ik ben dan ook van mening dat als een product er als nieuw uitziet en als nieuw presteert, dat ik met plezier de nieuwprijs betaal, ongeacht de staat van de verpakking. Geven ze er zelf korting op, dan is het mooi meegenomen, zoals bij de TV die ik dit jaar gekocht heb.
Dat jij op zoek was naar een 2e kansje is wat anders dan iets nieuw aankopen. Voor kleding kun je tegenwoordig ook bij Zalando terecht voor 2e kans aanbod. Ik doe daar niet aan mee.
(ik koop sowieso geen kleding en TV online) als ik hardware inkoop wil ik het nieuw in verpakking en daar betaal ik voor. TS heeft nu mooi een CPU waar ie nu tevreden mee is, ding had ook defect kunnen zijn.
(lees: niet koel/stabiel te krijgen, en zonder te melden aan verkoper retour)

Want dat is de oorzaak bij retour binnen wettelijke bedenktijd, zonder opgaaf van reden !

TS had waarschijnlijk geluk, dat er alleen geretourneerd was omdat ie elders ineens goedkoper was.
(nog zoiets van retour maatschappij)

Pagina: 1