Mijn vraag:
Al jaren heb ik een Synology NAS in mijn netwerk draaien. Deze gebruik ik voor van alles en nog wat en wordt gebruikt door allerlei devices.
Recent draaide er een package niet lekker op de NAS, waardoor deze ontzettend traag werd. De interface laadde langzaam en files streamen ging niet meer. Ook vanaf mijn Windows 10 pc bleef Explorer een lange tijd laden tot hij uiteindelijk de melding 'Windows cannot acces \\192.168.1.3\Photo_archive' gaf.
Het probleem met de package op de NAS uiteindelijk opgelost en de NAS draait inmiddels al zo'n twee weken weer naar behoren. Nu is de NAS eigenlijk overal weer goed benaderbaar, behalve dat mijn Windows PC nog steeds dezelfde melding blijft geven als ik de netwerk map wil openen. Ik kan de NAS vanaf deze PC wel pingen, ik kan de UI browsen en ik kan via de 'mediaserver' de NAS benaderen. Ook vanaf andere Windows 10 machines in het netwerk kan ik de NAS normaal gebruiken. Daarom vermoed ik dat mijn Windows 10 machine ergens iets gecached heeft of in ieder geval het probleem in die PC zit....
De vraag: wat kan ik doen om Windows de netwerkschijf weer goed te laten benaderen?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Synology DiskStation DS420+
Windows 10 Pro build 19045
Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 160Mhz netwerkadapter
Unifi USG met Unifi componenten
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
NAS, Router, PC opnieuw opstarten
SMB service NAS opnieuw opstarten
SMB cache legen op NAS
Benaderen via hostname
Network resets op Windows 10 machine:
(ipconfig /flushdns
netsh int ipv4 reset
netsh int ipv6 reset
netsh winsock reset
nbtstat -R
nbtstat -RR)
Ik zie niks in de SMB log van de NAS
Windows Diagnose geeft niks
Credentials en pad zijn correct
Virusscanner/firewall uitzetten op zowel NAS als Windows PC
Wireshark trace tijdens het proberen te openen van de netwerk map geeft het volgende (192.168.1.3 is de NAS - die gek genoeg alleen voorkomt in de source..):
:strip_exif()/f/image/ccY7W1NwdKKiid9n1AoFy6yw.jpg?f=fotoalbum_large)
Op zowel de Windows 10 machine, de router en de NAS zijn geen instellingen gewijzigd of updates gedaan op het moment dat de problemen begonnen.
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
Al jaren heb ik een Synology NAS in mijn netwerk draaien. Deze gebruik ik voor van alles en nog wat en wordt gebruikt door allerlei devices.
Recent draaide er een package niet lekker op de NAS, waardoor deze ontzettend traag werd. De interface laadde langzaam en files streamen ging niet meer. Ook vanaf mijn Windows 10 pc bleef Explorer een lange tijd laden tot hij uiteindelijk de melding 'Windows cannot acces \\192.168.1.3\Photo_archive' gaf.
Het probleem met de package op de NAS uiteindelijk opgelost en de NAS draait inmiddels al zo'n twee weken weer naar behoren. Nu is de NAS eigenlijk overal weer goed benaderbaar, behalve dat mijn Windows PC nog steeds dezelfde melding blijft geven als ik de netwerk map wil openen. Ik kan de NAS vanaf deze PC wel pingen, ik kan de UI browsen en ik kan via de 'mediaserver' de NAS benaderen. Ook vanaf andere Windows 10 machines in het netwerk kan ik de NAS normaal gebruiken. Daarom vermoed ik dat mijn Windows 10 machine ergens iets gecached heeft of in ieder geval het probleem in die PC zit....
De vraag: wat kan ik doen om Windows de netwerkschijf weer goed te laten benaderen?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Synology DiskStation DS420+
Windows 10 Pro build 19045
Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 160Mhz netwerkadapter
Unifi USG met Unifi componenten
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
NAS, Router, PC opnieuw opstarten
SMB service NAS opnieuw opstarten
SMB cache legen op NAS
Benaderen via hostname
Network resets op Windows 10 machine:
(ipconfig /flushdns
netsh int ipv4 reset
netsh int ipv6 reset
netsh winsock reset
nbtstat -R
nbtstat -RR)
Ik zie niks in de SMB log van de NAS
Windows Diagnose geeft niks
Credentials en pad zijn correct
Virusscanner/firewall uitzetten op zowel NAS als Windows PC
Wireshark trace tijdens het proberen te openen van de netwerk map geeft het volgende (192.168.1.3 is de NAS - die gek genoeg alleen voorkomt in de source..):
:strip_exif()/f/image/ccY7W1NwdKKiid9n1AoFy6yw.jpg?f=fotoalbum_large)
Op zowel de Windows 10 machine, de router en de NAS zijn geen instellingen gewijzigd of updates gedaan op het moment dat de problemen begonnen.
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
[ Voor 13% gewijzigd door Skating_vince op 21-12-2022 11:27 ]