Radiator wordt niet goed warm na plaatsing debietkraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tollie91
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Mijn vraag
Ik heb eergisteren een aantal tweaks uitgevoerd aan mijn CV systeem, o.a. de radiatoren voorzien van thermostatische radiatorkranen met automatische debietregeling (die met die oranje doppen). Na het opnieuw vullen en ontluchten van het systeem wordt een van de radiatoren in mijn woonkamer niet meer goed warm. Resultaat: van 16 naar 20 graden stoken duurt 5u en er is in het afgelopen etmaal (buitentemp: 10 gr.) 1,5x meer gas verbruikt dan gemiddeld per etmaal vorige week (toen het gemiddeld rond het vriespunt lag).

Het gekke is dit: de radiator is aan de onderkant echt kamertemperatuur (dat was voorheen niet zo), maar de retourleiding is bloedheet. Ik kom niet verder dan een ΔT van 6-7 graden, terwijl de radiator dus echt matig warm is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het is een type 22 1800x600 radiator met dus een debietkraan en onderblok met voetventiel. Debietkraan staat op dit moment op 100L/h (met mijn stookregime van 70/50/20 kom ik op een vermogen van 2300w). Er zit op dit moment een Tado slimme radiatorknop op.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben het volledige systeem al 2 dagen ongeveer non-stop aan het ontluchten, bij draaiende pomp, bij volledig afgekoeld systeem etc. Inmiddels komt er echt nergens meer lucht uit. Verder heb ik uiteraard al alle standen op de debietkraan uitgeprobeerd, spindel zit gewoon goed los, voetventiel alsnog een beetje geknepen (druk in de radiator iets ophogen?), de onderkant van de radiator gespoeld met backflow uit de retourleiding (kwam wel veel troep uit), maar het probleem blijft redelijk constant. Ik krijg mijn ΔT niet hoger dan een aantal graden, tenzij ik de radiator zo ga knijpen dat hij echt nauwelijks nog warm wordt.

Het feit dat de retourleiding wel heet is maakt dat ik toch echt aan een probleem IN mijn radiator denk, maar spoelen was dus niet heel succesvol. Voordat ik het hele systeem weer leeg ga halen en de radiator van de muur ga halen om hem echt volledig schoon te maken wil ik eerst even alle andere opties uitgesloten hebben. Iemand andere ideeën?

Alvast bedankt voor het mee denken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:42
Zitten zowel retour als aanvoer op een gezamelijk onderblok? Wellicht dat daar iets van een bypass in en loopt het meeste water er langs ipv doorheen?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:33
Kun je 2 debietregelaars omwisselen om uit te sluiten dat die defect is? Dat lijkt namelijk de enige gewijzigde parameter op dit moment.

Op welke wijze is de radiator aangesloten, ergo, wat voor soort debietregelaar is het? Een 'gewone kraan' of een insert.

Als het een 'gewone kraan' is en na omwisselen met een andere geeft hetzelfde effect dan blijft denk ik enkel het onderblok over als verdachte.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tollie91
@NoepZor Je bent mijn held! Door jouw vraag ben ik me eens goed gaan verdiepen in het onderblok, blijkt dat ik een 1-pijps onderblok heb zitten op een 2-pijps systeem. Waarschijnlijk ging dat met mijn oude simpele radiatorkraan nog redelijk prima, maar nu er een debietregelaar op zit (die dus volgens mij enige druk nodig heeft om te werken) is de weg van de minste weerstand toch echt linea recta de retourleiding in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tollie91
@NoepZor Net een 2-pijps onderblok eronder gezet en de hele boel werkt weer als een zonnetje. Mijn dank is nog altijd groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:42
Geen dank :) mijn kennis van CV systemen is niet bijster groot, maar met de situatie dat de radiator niet warm is en retour wel kan niet anders dan dat het water ergens bypasst :) En dan was een onderblok het meest logisch. Fijn dat ik je in ieder geval de juiste richting in heb kunnen krijgen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1