Netwerk botertraag.......

Pagina: 1
Acties:

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
We hebben hier een netwerk van 8 switches en 1 hub, de switches zijn via glasvezel verbonden en de hub met een 2x uplink utp. De switches staan dus op verschillende lokaties binnen het bedrijf.
Het netwerk is bijna helemaal 100 Mbit, maar 100 MByte sturen tussen 2 pc's doet 'ie met maar 1 MB p/sec. :( Lijkt me niet normaal... Ook hebben we een server die het printerverkeer regelt. De werkstations printen dus via deze server. Nu komt het steeds vaker voor dat een werkstation op een willekeurig moment zijn printers kwijtraakt. Er staat dat geen één printer meer in het configuratiescherm. Rebooten verhelpt dat, maar het kan zijn dat ze een half uur later weer weg zijn. |:(

Servers zijn NT4 en WS Win98se.

Ik wordt hier niet goed van, eindelijk bijna alle hubs eruitgeschopt, switches voor in de plaats gehangen, scheelt het nog bijna niets in snelheid...

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• ET
  • Laatst online: 17-06 18:00

ET

Nouja, het maximaal haalbare op 100Mbit is 12,5 MByte. hier gaat dan nog alle troep aan headers en andere netwerk info vanaf en hou je dus maximaal iets van 7 - 9 MByte over. Daarnaast staat Win98 niet echt bekend om z'n goede TCP-IP implementatie, waardoor de dataoverdracht altijd behoorlijk laag ligt.
Maar 1MByte/s is wel heel erg laag.

Wat voor HUB heb je er tussenhangen (toch wel managable,he, anders gaat die dubbele uplink in de fout). Hoe zit die uplink ertussen. Naar twee verschillende switches, of een 200Mb verbinding naar 1 switch?

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
probeer een een sniffer en kijk wie er veel data verstuurd (op jouw segment)

Misschien werken de switches niet of worden ze overbelast door een proggie

if broken it is, fix it you should

• arjants
  • Niet online
Heb net een VPN gemaakt, snelheidsverschil 0,0. Dat lijkt me toch ook niet goed?
De hub is wel manageble en de uplinks zijn goed.
Alle tabellen wegegooit en opnieuw aan laten maken, ook geen verschil...
De uplinks gaan in één switch, ik heb nu de servers op 1 switch zitten, ik test zo ff de snelheid op de poorten van 1 switch.

Deze snelheden zijn over het hele netwerk gemeten.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ligt er natuurlijk wel aan hoe je de switches met elkaar verbonden hebt, en hoe groot hun MAC Cache is.. Vertel er eens iets meer over graag..

Lijkt er op dat je switching niet goed verloopt..

Nothing is a problem once you've debugged the code

• arjants
  • Niet online
Waar ik het probleem voornamelijk in zoek zijn de switches hier op de hoofdvestiging. 2x Cisco 1900, 2x Cisco 2924xl en 2x 3Com Superstack2. Er hangt ook nog een Cabletron 12 poorts hub onder, die kan er niet uit omdat de printers (Océ 3145-ers) problemen krijgen met de switches...

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

En hoe zijn die switches aan elkaar geknoopt ?? Zo:

|--SW1----Sw2----Sw3-----SW4--|
|-----------------------------|

of anders?? I need more input

Kijk eens naar de MAC tables van de switches..
Hoeveel end nodes hangen er aan ??
Hoeveel Broadcasts en multicasts gaan er over het net
Zet de Browsers van je clients eens uit (niet de Web browser, maar de Network Browser)

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 10:19 schreef ET het volgende:
Nouja, het maximaal haalbare op 100Mbit is 12,5 MByte. hier gaat dan nog alle troep aan headers en andere netwerk info vanaf en hou je dus maximaal iets van 7 - 9 MByte over. Daarnaast staat Win98 niet echt bekend om z'n goede TCP-IP implementatie, waardoor de dataoverdracht altijd behoorlijk laag ligt.
Maar 1MByte/s is wel heel erg laag.
hou je 7-9Mbyte/s over?? Aaarrgghh vind je het gek als jullie allemaal van die cheapass nics in je compu's douwen! Ik heb tenminste een fatsoenlijke 11,4MByte's over het netwerk hier (3com officonnect8 cheapass switchje en overal 3c905c tx nics) Server is een Dual550 Linux bak (ofcourze) want windows presteert nauwelijks

Verwijderd

Is je glasvezel aangelegd door een professioneel bedrijf??

Full duplex? WinNT4.0 kan dat geloof ik niet.

Goede HUBs? of Switches?

Goede kabels? Cat5? Niet te lang? max 33m

Hang er eens een fluke netwerk meter aan!!

Laat je 3comkaarten eens een zelftest doen en met elkaar samen testen. (als je 3com hebt)

Zet de win98 TCP/IP patch erop.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
Op donderdag 30 augustus 2001 11:10 schreef axkman het volgende:
hou je 7-9Mbyte/s over?? Aaarrgghh vind je het gek als jullie allemaal van die cheapass nics in je compu's douwen! Ik heb tenminste een fatsoenlijke 11,4MByte's over het netwerk hier (3com officonnect8 cheapass switchje en overal 3c905c tx nics) Server is een Dual550 Linux bak (ofcourze) want windows presteert nauwelijks
overdrachtsnelheid hangt naast OS en netwerkkaart natuurlijk ook nog af van harddisksnelheid en processorsnelheid. 7-9 megabyte/sec is met windows bakjes van een paar jaar oud geen rare schatting hoor.

Maar je moet eens kijken (als dat kan) hoe snel twee computers onderling kunnen versturen (cross-over kabeltje ertussen ipv via hub/switch), en als dat nou ook heel laag is, zit er dus iets niet goed op de computers zelf.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
Op donderdag 30 augustus 2001 11:10 schreef axkman het volgende:

[..]

zit niet zo te flamen :(

Er was laatst een test en daaruit bleek dat een realtek kaartje het snelst was (van de 3, die andere 2 werkten niet) 3com, intel en hp presteerden iets minder.

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Zet de switches en netwerkkaarten vast op 100mbit fullduplex, en niet op automatische detectie. ;)

Verwijderd

je moet er 1 of 2 routers tussenhangen en dan de gedeeltes die veel met elkaar moeten 'praten' in een groep hangen, je kunt ook switches gaan kopen met VLAN mogelijkheden zodat je meerdere broadcast domains krijgt en dus meer bandbreedte.

ik denk dat 8 switches gewoon teveel is ... je moet gaan segmenteren...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 14:54

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Een HUB met 2 x uplink, dat vraagt om problemen volgens mij, haal er voor de gein eens 1 uit, kijk dan is wat hij doet,
Wat er nl. fout kan gaan, is dat het signaal door een hub alle kanten opgegooit wordt, en als hij het dan via een andere lijn weerr binnen krijgt, dan gooit hij dat er weer achteraan..dus het signaal gaat rondzingen..geeft een netwerkbelasting van 100%. niet gaaf :(

:X #$%^& HUB's, waardeloos in een bedrijfsnetwerk..

en je switches, hoe staan die aangesloten ??
Staan ze in ster, dus met 1 centrale switch, of in serie..
Het beste is in ster.. en dan via las met de centrale switch verbonden.
Dus de centrale zou alleen maar glas hoeven te hebben..maar dan gaat het hard hoor..
Ik heb het wel eens geprobeerd, gewoon pingen, met een packet van 30kbits data.
returntime van >10 ms das lekker snel.. :Y)
let us know..
gr
CJ

• arjants
  • Niet online
Het is inderdaad een sternetwerk. Ook heb ik 1 uplink eruitgehaald. De ping over het hele netwerk is inderdaad <10 ms. Dat was het eigenlijk altijd al. De servers staan allemaal op de centrale switch, ik ga ff proberen hoe deze zich houden.

Pagina: 1