Badkamervloer met putje van 1974. Is dat nog waterdicht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zisgPykKwKs85T8TFgENaYEuExM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHhFMHpoUuf73W0eq1ED24vD.jpg?f=fotoalbum_large

Vanwege ouderdom moet de badkamer van mijn vader worden aangepast zodat de thuiszorg hem veilig kan douchen. Dat kan zonder grote verbouwing door gewoon het putje in de badkamervloer uit 1974 te gebruiken. Maar is zo'n vloer voldoende waterdicht om op te douchen? Of moet er nog iets extra's gebeuren? Bijvoorbeeld de overgang muur en vloer afkitten?

Beste antwoord (via wlmpie op 22-12-2022 22:43)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
@wlmpie ik zou de radiator en leidingen ook verplaatsen. die vind douchewater niet zo leuk.
tenzij het een gegalvaniseerde is. wat we nog welleens doen in badkamer. maar het blijft ellende.
verder heb je kans dat er onder de douchebak wat ellende vandaan komt waar toch een pro voor nodig is.
als het meezit zit er gewoon een net afvoertje waar de wasbak op kan. en of waar een pro wat mee kan.
maar het allemaal wel goed bedacht samen met de ergo therapeut. het is allemaal geen gek idee.

wat betreft je vraag of er opzetstukken voor zijn voor een normale thermostaat kraan jazeker,
wel even solderen vakman voor nodig. eigenlijk heet het een opbouw muurplaat.
maar het is hier geen loodgieter school. ik begrijp wat je bedoelt daar gaat het om.
https://www.warmteservice...plaat-15-x-3-4/p/69054305
2 x en hoh 15 centimeter. en graag de rozet afkitten. en daarop past een moderne thermostaat kraan. van de bouwmarkt.
(nieuwe kranen zijn hoh 15 cenmeter en 3/4 oude kranen zijn hoh 12 centimeter en 1/2. hoh is hart op hart afstand. )
ook voor de oude kranen zijn er opbouw stukken. maar die link post ik bewust niet om verwaring te voorkomen.

eventueel kan je als proef met een tuinslag even alles afsproeien kwa nieuwe douchehoek.
maar doe dat wel echt 10 minuten en niet te zuiging. ja gewoon testen is eigenlijk het beste.
als je dan de volgende vlekken op je plafondt benend hebt. dan ben je gewoon de klos. ;)
(het is immers de eerste verdieping.) het testen is op eigen risico ik betaal geen schilder.

het na laten kijken door een prof is daarom wel verstandig. die kan de overgang eventueel afkitten.
gebarste voegen afkitten etc. soms kunnen badkamers prima tegen een aanpassing soms is het ellende.
een prof kan ook de badkamer beter bekijken wat er allemaal nodig is kwa afkitten vervangen etc.

na moet ik wel zeggen dat dergelijke putjes geen stortdouche van cw 5 aankunnen. maar rustig normaal douchen wel.

ik zou vooral lokale loodgieters vragen. en ja de hele markt zit vol. ik weet het. ook ik ben erg druk.

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 22-12-2022 22:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Gisteren was het laat, dus wellicht vandaag nog een wakkere loodgieter hier die iets kan zeggen over oude badkamervloeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 15:34

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Als de vloer niet afgekit is, dan zou dat moeten ja.
Verder kan het geen kwaad alles goed schoon te maken en gelijk de kitnaden te inspecteren.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vroeger werd dat niet gekit en als er geen klachten zijn, niet mee gaan klooien.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• wlmpie
De overgang vloer naar muur is idd niet gekit, maar wel gewoon gevoegd. Je kunt er ook prima water op gooien, alleen douchen is wel een wat langduriger belasting, maar als hij dan ook gewoon waterdicht blijft zou dat een complete badkamerverbouwing schelen.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:59
Tjaaaa ik vind dat lastig hoor. Wat is de situatie?

Is het op een verdieping of begane grond? Wat ligt er onder die tegeltjes? Etc etc

• wlmpie
Het is op 1e verdieping boven woonkamer, maar wel betonnen vloer.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en wat moet er gebeuren zodat er veilig door de thuiszorg gedocuhed kan worden dan?

404 Signature not found

• wlmpie
Er is nu te weinig ruimte en de later geplaatste douchebak is veel te hoog om veilig in en uit te stappen.
Dus het plan dat is goedgekeurd door de ergotherapeut is:
Douchebak weg en daar komt wastafel.
Wastafel gaat weg en daar komt douchekraan en stang op de muur. Verder geen wandjes etc, alleen een douchestoel. Op deze plek zit ook het al bestaande vloerputje.
Vanaf ingang badkamer naar deze doucheplek een trapleuning op de wand om zonder rollator te kunnen lopen.

Dat is iig veilig want samen met de ergotherapeut bedacht, maar zij is ook geen loodgieter, dus ik moet alleen nog even checken of het technisch wel kan om gewoon op de badkamervloer te gaan douchen.
Het grote voordeel is dat de thuiszorg er dan rondom bij kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7dtaxDaU3DCWcxcgG0RI9DFFyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rk856cOAbcVFQ4lG4Yy0G9mu.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry, tweakers kantelt de foto, geen idee hoe ik dat corrigeer.

[ Voor 26% gewijzigd door wlmpie op 22-12-2022 18:56 . Reden: Aanvullingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-07 23:51
Kijk anders even of er in je gemeente een subsidie is voor dergelijke aanpassingen. Dan kan je een vakman het laten uitzoeken: https://www.rijksoverheid...ing-voor-woningaanpassing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:34
Heeft de badkamer een hoge drempel om binnen te komen? Soms ligt er namelijk een enorm grote bak onder die later is volgestort met beton.

• wlmpie
Idd een hoge drempel om binnen te komen. Daardoor kan hij ook niet met rollator naar binnen.
Ik heb de gemeente al benaderd, maar die laten te lang op zich wachten. Dat kan weken duren en in een koophuis vergoeden ze toch geen verbouwingen, hooguit wat hulpmiddelen.

Ik wil het werk graag door een loodgieter laten uitvoeren, want de leidingen moeten toch enigszins aangepast worden als je douchebak en wastafel wisselt. De leidingen mogen gewoon op de muur, maar een standaard douche thermostaatkraan sluit aan op leidingen in de muur. Zijn hier opzetstukken voor o.i.d.?

(Ik klus een hoop zelf maar na een experiment met thermostaatkranen op radiatoren heb ik geleerd dat ik ongeschikt ben voor loodgieterswerk, de thermostaatkraan op zolder lekt nog steeds een beetje als hij echt heet wordt.)

Er is wat haast bij want de thuiszorg wil mijn vader niet meer douchen in deze badkamer, ze zijn te bang dat hij valt. Dus ik overweeg de klus op werkspot te zetten, maar vind je daar een vakman?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
@wlmpie ik zou de radiator en leidingen ook verplaatsen. die vind douchewater niet zo leuk.
tenzij het een gegalvaniseerde is. wat we nog welleens doen in badkamer. maar het blijft ellende.
verder heb je kans dat er onder de douchebak wat ellende vandaan komt waar toch een pro voor nodig is.
als het meezit zit er gewoon een net afvoertje waar de wasbak op kan. en of waar een pro wat mee kan.
maar het allemaal wel goed bedacht samen met de ergo therapeut. het is allemaal geen gek idee.

wat betreft je vraag of er opzetstukken voor zijn voor een normale thermostaat kraan jazeker,
maar het is hier geen loodgieter school. ik begrijp wat je bedoelt daar gaat het om.
2 x en hoh 15 centimeter. en graag de rozet afkitten. en daarop past een moderne thermostaat kraan. van de bouwmarkt.
(nieuwe kranen zijn hoh 15 cenmeter en 3/4 oude kranen zijn hoh 12 centimeter en 1/2. hoh is hart op hart afstand. )
ook voor de oude kranen zijn er opbouw stukken. maar die link post ik bewust niet om verwaring te voorkomen.

eventueel kan je als proef met een tuinslag even alles afsproeien kwa nieuwe douchehoek.
maar doe dat wel echt 10 minuten en niet te zuiging. ja gewoon testen is eigenlijk het beste.
als je dan de volgende vlekken op je plafondt benend hebt. dan ben je gewoon de klos. ;)
(het is immers de eerste verdieping.) het testen is op eigen risico ik betaal geen schilder.

het na laten kijken door een prof is daarom wel verstandig. die kan de overgang eventueel afkitten.
gebarste voegen afkitten etc. soms kunnen badkamers prima tegen een aanpassing soms is het ellende.
een prof kan ook de badkamer beter bekijken wat er allemaal nodig is kwa afkitten vervangen etc.

na moet ik wel zeggen dat dergelijke putjes geen stortdouche van cw 5 aankunnen. maar rustig normaal douchen wel.

ik zou vooral lokale loodgieters vragen. en ja de hele markt zit vol. ik weet het. ook ik ben erg druk.

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 22-12-2022 22:26 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou denk ik gewoon de leidingen invrezen.. (mits het geen holle wand is) is amper werk nieuwe tegel moet er toch al tegen aan immers de wastafel nu ook schade aan het tegel werk achter....

en misschien zou je een "simpel" plattegrondje kunnen tekenen van hoe het nu zit en wat je wil?

[ Voor 20% gewijzigd door SMSfreakie op 22-12-2022 21:23 ]

404 Signature not found

• wlmpie
Onder de douchebak verwacht ik geen problemen. Mijn vader heeft dit zelf zo gebouwd en er loopt een afvoer onder het bad naar de badafvoer.
Infrezen en tegelen gaan we niet doen, het moet waterdicht, veilig en hygiënisch. Het hoeft niet mooi te worden, snel en functioneel is belangrijker. Als mijn vader tzt naar verpleeghuis gaat zullen de kopers er toch een compleet nieuwe badkamer in doen.

Ik ga zaterdag even inmeten en extra foto's maken en dan de klus op werkspot of needhelp plaatsen.
Ik kan dan ook gewoon de douche van het bad even 10 minuutjes op die vloer zetten. 95% zeker dat dat goed gaat, maar wel handig om te weten voordat we alles verbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

miciel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:13:

Ook die radiator hangt er al bijna 50j zonder problemen. Het gaat hier ook niet om mogelijke lek van putje, maar om ruimte en veiligheid voor de hulp en vader.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als ik zo de foto bekijk, staat de douchecabine in de weg ?
Als je die verwijdert is er meer ruimte om je vader veilig te verzorgen, evt een 'slipvrije' mat ?
en opklap stoel aan een wand ?
Denk dat je het beste kunt overleggen met de thuiszorg die je vader helpt met wassen. De situatie nu in die douchecabine lijkt me niet handig. ook zal de toegang met rollator in de douche zelf niet zomaar kunnen, hij zou dan hulp/ondersteuning moeten hebben om stukje te lopen als dat kan. Dat kan ik zo online niet inschatten en weet de zorgverlener beter.

foto rechtop

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6QB308rP/badkamer.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Die douchecabine heeft een afvoer die via een pijpje naar de afvoer van het bad erachter gaat. Dus het is niet mogelijk om die bak te verwijderen want die afvoer zit te hoog voor de vloer. Probleem is nou juist het hoogteverschil, waardoor mijn vader niet veilig uit die bak kan stappen.
Dat afvoerputje rechtsonder de wastafel zit gewoon op vloerhoogte. Vandaar het idee om daar de douchestoel neer te zetten en daar ook wat ruimte creëren. Ik ga morgen even testen of er voldoende afschot is om water te laten weglopen, want als het onder het toilet loopt krijg je daar weer lekkage. Ik denk trouwens dat het wel goed gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door wlmpie op 23-12-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vaak loopt het ook iets dieper bij het putje. Je kunt dan beter de WC-pot afkitten. Maar ik zei al dat die douchebak weg moest en sowieso onhandig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Iemand hier raadde needhelp aan voor de betere klussers. Ik heb daar een opdracht geplaatst, maar ik krijg alleen maar incomplete informatie en als je contact met een klusser wilt moet je eerst ca. 250 euro provisie (20% van de geschatte kosten, terwijl nog helemaal niet duidelijk is wat de klusser wel en niet uitvoert) aan needhelp betalen, terwijl zij informatie uitwisseling om tot een goede offerte te komen alleen maar traineren in plaats van helpen. Ik knap daar echt helemaal op af en ik ga die opdracht intrekken denk ik. Heeft iemand nog tips om een goede klusser te vinden? Gewoon lokale loodgieters gaan bellen of toch maar werkspot proberen? Of is dat net zo'n nietszeggende site die niets toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:31
Op zo'n site zitten meestal de beunhazen.
Ik zou gewoon lokale loodgieters bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-07 15:46
Niet doen, gewoon lokaal proberen. Google reviews zeggen vaak ook al het een en ander. En gewoon rondvragen, kom je ook een heel eind. Bij bekende schilders metselaars timmerlieden stukadoors etc, die weten meestal wel wie integer is en wat de bijbehorende kwaliteit is.

Btw: 20% fee terwijl er nog geen stuk gereedschap is aangeraakt, zelfs nog geen offerte is opgemaakt? Proeft mij als een gigantische woekerhandel, blijf er ver vandaan!

[ Voor 24% gewijzigd door Eivogel1985 op 31-12-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Het voelt ook echt als een soort Nigeriaanse scam. Ik krijg nu een mailtje dat ik binnen 24 uur mijn dienstverlener moet kiezen, terwijl ik nog steeds geen idee heb waar ik dan voor kies. Ik ben echt klaar met dat needhelp.
Pagina: 1