Inductieplaat op een kookgroep?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12-2023
Hallo,

Ik ben onze meterkast van dichtbij aan het bekijken omdat we zonnepanelen willen. Daarover heb ik zojuist een andere vraag op dit forum gesteld. Bij het bekijken denk ik te zien dat onze inductie kookplaat mogelijk niet goed is aangesloten. Ik heb er geen verstand van, ga niets zelf doen, maar wil het wel kunnen beoordelen.

De inductie kookplaat heeft een aansluitwaarde van 10,8 kW.
Hij zit op een kookgroep van 2 breed.
We hebben het idee dat de stop wel eens is omgeslagen als we meerdere pitten hoog zetten.

Onze groepenkast heeft:
- 1x Hager SB240 schakelaar 40A (2 breed)
- 3x Hager CDA540G aardlekschakelaar 40A (2 breed)
- 8x Hager MKS516 B16 automaten
- 1x Hager MKS599 kookgroep B16 (2 breed)

Is de inductieplaat wel goed aangesloten?
Als dat niet zo is, is dat gevaarlijk? Of kan het geen kwaad als er zo nu en dan een stop omslaat?
Kan het eenvoudig anders aangesloten worden? Wat is dan nodig?

In de handleiding van de kookplaat zie ik 3 aansluitplaatjes.
- 220V-240V en dan een plaatje met 7 draadjes (3 bij een L, 3 bij een N en 1 aarde)
- 380V-415 V en ook 7 draadjes (L1, L2, L3 los, 3 bij een N en 1 aarde)
- 220V-240V 2L/2N ook 7 draadjes met een NL bordje erbij (1 L1, 2 op L2, 1 N1, 2 op N2 en 1 aarde)
Betekent dit plaatje, en dan met name de derde, dat het toch goed aangesloten zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Jeroen

Beste antwoord (via Activator726 op 21-12-2022 01:05)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:18
Activator726 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:46:
Maar met de huidige prijzen klinkt minder zonnepanelen niet optimaal voor mijn portemonnee ;-/
Is uiteindelijk een keuze :) je gaat idd meer kosten maken, maar daarmee ben je wel gelijk 'klaar voor de toekomst' (ook voor de auto) en los je het probleem met je kookplaat op zonder te hoeven begrenzen.

Als het puur om de euro's gaat, is het uiteindelijk een rekensom afhankelijk van je verbruik, energiecontract (en dus ook de marktontwikkelingen daarin), het prijsplafond en hoe lang die regeling actief blijft, en het afschaffen van de salderingsregeling gecombineerd met de geldende terugleververgoeding :P

Ik heb geen glazen bol want het is natuurlijk extreem onzeker wat er met alle bovenstaande gaat gebeuren. Maar er zijn best scenario's denkbaar waarbij die extra panelen + dikkere omvormer + verzwaring + meterkastaanpassing, niet financieel rendabel zal worden. Nogmaals, als het puur om euro's gaat :)
Want begrijp me goed, er zijn ook scenario's denkbaar waarbij de terugverdientijd juist zeer kort is, en het voordeel van dit kookplaatprobleem los je immers ook nog op.
De meterkast op orde maken en de kookgroep aanpassen heeft hij het niet over gehad, dus als dat er nog bij komt vraag ik me af of de stedin dat doet (lijkt me niet), of die zonnepanelen installateurs (ik vraag het me af) dus dat ik dan zelf NOG een electricien moet regelen (en betalen).
Ik had idd het meeste al in je andere topic beantwoord :P
Als je zonnepanelen installateur een beetje verstand van zaken heeft is die vast wel in staat om je kookgroep-probleem ook op te lossen, maar daar wil 'ie vast wel wat extra voor betaald hebben. Een goeie 3-fase aardlekautomaat van Hager kost los al >100 euro en uurtje-factuurtje komt daar nog bij.

Ow, en als ik de foto van je meterkast zo zie, zit die al redelijk vol: er is geen ruimte voor een 4-polige hoofdschakelaar én een 4-polige kookgroep erbij, dus daar moet dan nog een extra kastje bij vermoed ik zo :P
Maar betekent dat, dat mogelijk ook de straat nog open moet, omdat er meer draden naar mijn huis getrokken moeten worden?
Zeer waarschijnlijk niet. Heel waarschijnlijk komen de draden al uit in het kastje onder je slimme meter, maar zijn ze simpelweg nog niet door verbonden.

Overigens zijn de kosten voor zo'n verzwaring gewoon wettellijk vastgelegd, voor die ongeveer 300 piek maakt je netbeheerder het op orde voor je. Ook als men daarvoor de grond in moet.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 21-12-2022 01:14 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:10
Welke kookplaat gaat het over?

Dat laatste aansluitschema zou het inderdaad moeten zijn, maar uit een kookgroep krijg je natuurlijk geen 10,8kW (max 7,4kW). Als er een aansluitschema staat speciaal voor de Nederlandse kookgroep, verwacht ik dat ergens in de instellingen ook het vermogen beperkt kan worden. Dan kan dit gewoon prima werken.

Als je de installatie zou aanpassen naar 3 fasen en een krachtgroep regelt voor de kookplaat, kun je wel het volledige vermogen van 10,8kW benutten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Hier zijn heel erg veel topics over te vinden op Tweakers :)

Zie bijvoorbeeld ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en dan dus de zoekterm 'kookgroep' :P deze vraag komt denk ik wekelijks langs.

Of de inductieplaat goed is aangesloten is lastig te zeggen zonder foto's van de bedrading :+
Maar je uiteindelijke vraag is of je zo'n 10,8 kW kookplaat wel op een kookgroep van praktisch 2x 16A = 7,6 kW kan aansluiten :P

Want ja: het kan* wel en het gebeurt dus ook ontzettend veel getuige de hoeveelheid topics. Het is namelijk goedkoop en simpel :P en in de praktijk ga je toch niet alle kookzones tegelijkertijd inschakelen. Ik zou de situatie niet als onveilig bestempelen. Zij het wel: onpraktisch.

*Maar: als jij al je kookzone's op max vermogen gaat inschakelen dan ga je dus meer stroom vragen als de grens waarop je automaat denkt dat er teveel stroom loopt en hij uit moet schakelen. En dat is dus wat er gebeurd, je geeft ook aan dat je dat herkent. Dat is heel logisch.

Als ik even vlot je andere topic door scan heb ik het vermoeden dat je overweegt naar 3fase te gaan. Een oplossing zit daar: je zal je kookplaat met een nieuwe speciale automaat dan op 3fase aan willen sluiten.
Dat is echter geen kwestie van 'eenvoudig anders aansluiten'. Het is niet bijzonder ingewikkeld, maar als je niet weet wat je doet zijn de risico's wel groot. Daarnaast heb je, naast de kosten van je netbeheerder, extra kosten om het nodige in je meterkast 3fase te maken.

Een simpeler oplossing voor dit probleem is wellicht het beperken van het maximale vermogen van je kookplaat, indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
In de handleiding van de kookplaat (Bosch PIK975N24E) staat inderdaad iets over instellingen om het max vermogen te begrenzen, dat ga ik denk ik voor de zekerheid wel doen. Dank voor die tip.

En je vermoeden dat ik overweeg om naar 3 fase te gaan is juist!!
Het zit alleen zo; die kerel van de zonnepanelen was geen technisch wonder, maar zei dat het wel nodig is om naar 3 fasen te gaan (300 euro voor hun, en 300 voor de stedin extra)

... maar omdat mijn jaarnota EN de stedin zeggen dat ik 3x 25A heb, dacht ik: ik HEB al 3 fase!
... alleen de electriciteitsmeter lijkt dat niet te zijn en de hoofdzekering dus inderdaad ook niet
en van het een kwam het ander en had ik ineens een hoop vragen, die ik dacht hier netjes te scheiden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Activator726 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:27:
Het zit alleen zo; die kerel van de zonnepanelen was geen technisch wonder, maar zei dat het wel nodig is om naar 3 fasen te gaan (300 euro voor hun, en 300 voor de stedin extra)
Het een en ander is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid zonnepanelen, en de hoeveelheid elektrische verbruikers. Ga je verwarmen met een warmtepomp of auto's opladen, dan kom je snel in 3-fase vaarwater (al hóéft het niet). Ga je (pak 'm beet...) >10 flinke panelen plaatsen, dan kan het inderdaad dat 1 fase niet voldoende capaciteit heeft om alles terug te leveren.

Je kan ook overwegen die hele verandering niet aan te gaan en dus iets minder panelen af te nemen + je kookplaat niet maximaal 100% gebruiken :P

Als je het wel wilt aanpassen, beter vandaag aanvragen dan morgen. Een verandering duurt namelijk maanden door gebrek aan slimme meters en personeel bij de netbeheerders.

Voorafgaand aan de aanpassing zal een elektricien een nieuwe hoofdschakelaar moeten plaatsen (dit moet je zelf fixen, dat doet je netbeheerder niet) en na de plaatsing moeten ze je meterkast helemaal op orde maken voor 3 fase. Als daarbij ook de kookgroep moet worden aangepast, vermoed ik dat die kosten (zeker nu...) hoger dan €300 liggen.
... maar omdat mijn jaarnota EN de stedin zeggen dat ik 3x 25A heb, dacht ik: ik HEB al 3 fase!
Het tarief voor 1-fase en 3x25A liggen vaak gelijk. Weet je heel zeker dat er expliciet 3-fase staat? Of 'tot 3x25A'? Want qua 'tariefgroep' klopt dat.
Wat zegt mijnaansluiting.nl?

Hoeveel automaten zitten er onder je slimme meter?

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 21-12-2022 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
Warmtepomp zie ik hier niet zo snel komen; auto opladen wel, ergens de komende jaren.

Minder zonnepanelen kan inderdaad ook, plaats op het dak is 10 tot 13 en achter nog eens 4 waar ik ze niet zo handig vind in verband met schilderen. Maar met de huidige prijzen klinkt minder zonnepanelen niet optimaal voor mijn portemonnee ;-/

Die zonnepanelen man zei inderdaad: eerst moeten zij iets doen (dat zal dan een hoofdschakelaar zijn, of een groep voorbereiden of zo), dan de stedin voor 300 en daarna komen ze de zonnepanelen leggen en het afmaken. De meterkast op orde maken en de kookgroep aanpassen heeft hij het niet over gehad, dus als dat er nog bij komt vraag ik me af of de stedin dat doet (lijkt me niet), of die zonnepanelen installateurs (ik vraag het me af) dus dat ik dan zelf NOG een electricien moet regelen (en betalen).

Eneco jaarnota zegt idd TOT 3x 25A. Stedin (telefoniste) zei 3x 25A. Maar betekent dat, dat mogelijk ook de straat nog open moet, omdat er meer draden naar mijn huis getrokken moeten worden?

... ik zie trouwens dat je in het topic van mijn andere vraag de meeste bovenstaande vragen (het proces van upgraden naar 3 fasen) al duidelijk hebt beantwoord, dank daarvoor!

[ Voor 7% gewijzigd door Activator726 op 21-12-2022 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nee die liggen er normaal al tot aan je hoofdzekering (is niet je hoofdschakelaar!) maar zijn niet aangesloten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Activator726 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:46:
Maar met de huidige prijzen klinkt minder zonnepanelen niet optimaal voor mijn portemonnee ;-/
Is uiteindelijk een keuze :) je gaat idd meer kosten maken, maar daarmee ben je wel gelijk 'klaar voor de toekomst' (ook voor de auto) en los je het probleem met je kookplaat op zonder te hoeven begrenzen.

Als het puur om de euro's gaat, is het uiteindelijk een rekensom afhankelijk van je verbruik, energiecontract (en dus ook de marktontwikkelingen daarin), het prijsplafond en hoe lang die regeling actief blijft, en het afschaffen van de salderingsregeling gecombineerd met de geldende terugleververgoeding :P

Ik heb geen glazen bol want het is natuurlijk extreem onzeker wat er met alle bovenstaande gaat gebeuren. Maar er zijn best scenario's denkbaar waarbij die extra panelen + dikkere omvormer + verzwaring + meterkastaanpassing, niet financieel rendabel zal worden. Nogmaals, als het puur om euro's gaat :)
Want begrijp me goed, er zijn ook scenario's denkbaar waarbij de terugverdientijd juist zeer kort is, en het voordeel van dit kookplaatprobleem los je immers ook nog op.
De meterkast op orde maken en de kookgroep aanpassen heeft hij het niet over gehad, dus als dat er nog bij komt vraag ik me af of de stedin dat doet (lijkt me niet), of die zonnepanelen installateurs (ik vraag het me af) dus dat ik dan zelf NOG een electricien moet regelen (en betalen).
Ik had idd het meeste al in je andere topic beantwoord :P
Als je zonnepanelen installateur een beetje verstand van zaken heeft is die vast wel in staat om je kookgroep-probleem ook op te lossen, maar daar wil 'ie vast wel wat extra voor betaald hebben. Een goeie 3-fase aardlekautomaat van Hager kost los al >100 euro en uurtje-factuurtje komt daar nog bij.

Ow, en als ik de foto van je meterkast zo zie, zit die al redelijk vol: er is geen ruimte voor een 4-polige hoofdschakelaar én een 4-polige kookgroep erbij, dus daar moet dan nog een extra kastje bij vermoed ik zo :P
Maar betekent dat, dat mogelijk ook de straat nog open moet, omdat er meer draden naar mijn huis getrokken moeten worden?
Zeer waarschijnlijk niet. Heel waarschijnlijk komen de draden al uit in het kastje onder je slimme meter, maar zijn ze simpelweg nog niet door verbonden.

Overigens zijn de kosten voor zo'n verzwaring gewoon wettellijk vastgelegd, voor die ongeveer 300 piek maakt je netbeheerder het op orde voor je. Ook als men daarvoor de grond in moet.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 21-12-2022 01:14 ]

Pagina: 1