Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Beste medetweakers, ik zit met een dingetje. Na het overlijden van mijn tante heb ik een aantal olieverfschilderijen geërfd. Ik heb er zelf totaal geen verstand van en ik vind er ook weinig aan, dus ik wil ze eigenlijk van de hand doen. Het lastige is dus dat ik geen idee heb of het waardevolle kunst is, of bij de kringloop bij elkaar gesprokkelde rotzooi. Ik heb al met Google Lens geprobeerd te achterhalen of er wat leuks tussen zit, maar zonder resultaat. Ik kan taxateurs benaderen, maar die rekenen al gauw €15 per object, wat ik erg zonde vind als het allemaal rommel blijkt te zijn. Is hier misschien iemand die verstand heeft van kunst en die mij wil helpen bepalen welk stuk het waard is om te laten taxeren en welke niet?

Hieronder wat foto's van de schilderijen in kwestie..

Kunst of kitch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dO824EaKRpjCU7J_w58o8EraRQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jf8qqFzZtJNpb5O3FkRrPnVu.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TOtq9DgZfnK5-adZsS_JOfhdyw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVCWp4hxZevXeZyJvO4I45de.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hthm4UVdIGhAZADva3Js84gsjIM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGZNqR90sATZvAY4fWY1WYtv.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRDp03LTDaDonLkzsiVZDnvr1BU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/web4yBsvFWZrrMvXVlJoGvel.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DMkFXfbPmqEV5qVN-J-crLA5_Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBMONSntNdoBhJruccC1LDkt.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcZUd58JMNzt35P8g8cPFdrkt7w=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twbgFTzQ0F08gK7aVY2scY2z.jpg?f=fotoalbum_small

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Beste antwoord (via Fanta op 21-12-2022 10:32)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Leg ze in de auto en rijd naar een veilinghuis. Daar kunnen ze vast een inschatting maken. Het veilinghuis hoeft echt geen Sotheby's te zijn. In Leiden heb je bijvoorbeeld veilinghuis Onder de Boompjes, waar elke maand veiling is. Het is een af en aanrijden van meuk tot high end spul.

/Edit: gratis taxaties via WhatsApp zie ik :)

[ Voor 7% gewijzigd door Thijsmans op 21-12-2022 08:36 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik heb er ook niet veel verstand van, maar herken er ook geen grote meesterwerken in.
En die lijstjes met kunstmatige veroudering duiden ook niet echt op waardevolle items.

Een andere invalshoek is: kan je achterhalen of je tante geïnteresseerd was in kunst; bezocht zij weleens musea of waren de schilderijen alleen maar decoratie. Hoe is zij in het bezit gekomen van de schilderijen.

Die prent met dat molentje (of iets vergelijkbaars) hing vroeger bij mijn ouders thuis. Begin mij nu af te vragen wie van mijn familie dat heeft meegenomen bij het overlijden van mijn moeder.

[ Voor 22% gewijzigd door JukeboxBill op 21-12-2022 00:16 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:30
Denk dat de beste weg is om de handtekeningen/namen te ontcijferen. ( voorkant achterkant etc )

Als je het echt wil weten dan is het toch de taxateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als het geen goed spul is dan is het zeer waarschijnlijk ook niets waard. Die eerste bijvoorbeeld is nou niet bepaald wat je zegt een meesterwerk. Tenzij het toevallig een vroeg werk is van iemand die later wel goed spul heeft gemaakt zal de waarde vrijwel 0 zijn. De rest is nou ook niet bepaald kwaliteit. Bij mijn oma hing ook van alles aan de muur, maar allemaal zonder enige echte waarde. Als je geen namen kan achterhalen zal het zeer waarschijnlijk allemaal niets waard zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07

Fiber

Beaches are for storming.

Die bloemen zijn van Monet, en die vrouw op die stoel is een Rembrandt. De rest weet ik niet. (8>

Soms zijn de lijsten nog het meeste waard...

[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 20-12-2022 23:27 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

15 euro om iemand z'n expertise te krijgen. Niet zo zuunig doen. Regel desnoods een 'deal' van 6 voor 50 euro. Dat geld heb je worst-case terug voor de lijsten van de laatste 3 als je alles op marktplaats dumpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-06 12:05

Managelorian

“This is the workflow.”

Maximaal 90 euro om de boel door een pro te hebben getaxeerd. Dat lijkt mij goed besteed geld.

Draai het eens om: stel dat iedereen hier zegt "het is rommel". .Zou je de 6 schilderijtjes dan bij het grofvuil zetten? Dat risico wil je toch niet lopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Je zou ook 1 van de werken kunnen laten taxeren. Als die enigzins iets waard blijkt te zijn, kan de rest altijd nog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Managelorian schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:46:
Maximaal 90 euro om de boel door een pro te hebben getaxeerd. Dat lijkt mij goed besteed geld.

Draai het eens om: stel dat iedereen hier zegt "het is rommel". .Zou je de 6 schilderijtjes dan bij het grofvuil zetten? Dat risico wil je toch niet lopen?
Daarom vraag ik hier om expertise, om te voorkomen dat ik gekke dingen doe. Ik vind persoonlijk 90 euro momenteel vrij veel geld, niet iedereen op Tweakers heeft een ICT salaris.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Gropah schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:50:
Je zou ook 1 van de werken kunnen laten taxeren. Als die enigzins iets waard blijkt te zijn, kan de rest altijd nog?
Dit vind ik geen gek idee, bedankt. Er zitten wat werkjes tussen die van dezelfde maker lijken te zijn, deze zijn ook allemaal met olieverf op hout geschilderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
corporalnl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:17:
Denk dat de beste weg is om de handtekeningen/namen te ontcijferen. ( voorkant achterkant etc )

Als je het echt wil weten dan is het toch de taxateur.
Dit heb ik geprobeerd met Google Lens, zonder resultaat.. Sommige handtekeningen zijn ook niet helemaal lekker leesbaar:

Kunst of kitch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVqGqrZjKg-ZL4IgEn5IJ3ojVeY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXJmlgm5wrYK7HyVL3KLuBCx.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4fY0pKl40RPet7Z6DOYh9NFyoc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8tKkW0VqhUlZ2zetWa6THQt.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJtLujkSfIJw-b7oVIPKhLHmR9Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epoplpGmnSDyNoAeJZPzDLqx.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 63% gewijzigd door Fanta op 21-12-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JukeboxBill schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:00:
Ik heb er ook niet veel verstand van, maar herken er ook geen grote meesterwerken in.
Wie wel? Elke paar maanden kom je wel een nieuwsberichtje tegen over een museum wat één van zijn eigen stukken van “oud maar oninteressant” heeft gepromoveerd naar “onbekend werk van een grote meester” of vice versa. Over sommige stukken worden jaren door experts gesteggeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:39
Hier in Dordrecht zit op iedere straathoek een antiek/curiosazaakje dat dit soort schilderijtjes verkoopt (voorbeeld: https://www.pandora-dordt.com/Pandorus.html) . Is het geen idee om langs een paar van zulke winkeltjes te gaan voor advies? Als die in de buurt zitten

[ Voor 12% gewijzigd door Anatidae op 21-12-2022 08:27 ]

Nou dag he

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
Je bent dus eigenlijk bang om geld mis te lopen maar ook bang om geld te spenderen om het geld mislopen te voorkomen?
Dat is wel een dilemma ja. Zet ze op zolder en wacht af totdat Tussen kunst en kitsch weer opnames maakt bij jou in de buurt. Wie weet is het een prima spaarpotje en anders kun je naderhand lachen om die schilderijtjes die je 5 jaar angstvallig op zolder hebt gehad want stel je voor wat ze waard kunnen zijn.
https://www.avrotros.nl/w...pnamedagen-voorjaar-2023/

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Anatidae schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:25:
Hier in Dordrecht zit op iedere straathoek een antiek/curiosazaakje dat dit soort schilderijtjes verkoopt (voorbeeld: https://www.pandora-dordt.com/Pandorus.html) . Is het geen idee om langs een paar van zulke winkeltjes te gaan voor advies? Als die in de buurt zitten
Met de kans dat er wordt gezegd; "niets waard, ik geef je er 5 euro voor" om ze vervolgens voor veel meer in de etalage of een gallery tegen te komen. Als je echt denkt dat het iets waard zou kunnen zijn zou ik opteren voor een gerenommeerd taxateur.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:22
Anatidae schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:25:
Die zullen ook met het de lijst is meer waard verhaal komen en een maand later zie je ze bij sotheby's ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:39
Bor schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:29:
[...]

Met de kans dat er wordt gezegd; "niets waard, ik geef je er 5 euro voor" om ze vervolgens voor veel meer in de etalage of een gallery tegen te komen. Als je echt denkt dat het iets waard zou kunnen zijn zou ik opteren voor een gerenommeerd taxateur.
Vandaar dat ik 'een paar' zei.. Ik zou ook niet uitgaan van eentje die wellicht geld denkt te kunnen verdienen. Maar dat ze allemaal oplichters zijn geloof ik ook weer niet ;)

Edit: Die winkeltjes (en sommige kringloopwinkels) hangen ook daadwerkelijk vol met dit soort schilderijtjes voor 5-20 euro. Vandaar dat ik 15 euro voor taxatie zonde geld vind.

[ Voor 14% gewijzigd door Anatidae op 21-12-2022 08:35 ]

Nou dag he

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Leg ze in de auto en rijd naar een veilinghuis. Daar kunnen ze vast een inschatting maken. Het veilinghuis hoeft echt geen Sotheby's te zijn. In Leiden heb je bijvoorbeeld veilinghuis Onder de Boompjes, waar elke maand veiling is. Het is een af en aanrijden van meuk tot high end spul.

[ Voor 7% gewijzigd door Thijsmans op 21-12-2022 08:36 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:29:
Je bent dus eigenlijk bang om geld mis te lopen maar ook bang om geld te spenderen om het geld mislopen te voorkomen?
Dat is wel een dilemma ja. Zet ze op zolder en wacht af totdat Tussen kunst en kitsch weer opnames maakt bij jou in de buurt. Wie weet is het een prima spaarpotje en anders kun je naderhand lachen om die schilderijtjes die je 5 jaar angstvallig op zolder hebt gehad want stel je voor wat ze waard kunnen zijn.
https://www.avrotros.nl/w...pnamedagen-voorjaar-2023/
Bedankt voor je 'nuttige' bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
[...]

Precies dit, daarom sla ik antiekwinkels standaard over. Net als opkopers. Ik snap ook wel hoe die handel werkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Thijsmans schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:33:

Beste tip voorlopig, bedankt! Ik ga daar eens mee aan de slag. De schilderijtjes staan momenteel bij mijn vriendin in Voorschoten, dus dat is ook nog eens lekker om de hoek.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-06 12:05

Managelorian

“This is the workflow.”

Fanta schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:37:
[...]

Bedankt voor je 'nuttige' bijdrage.
Ik ben wel benieuwd: heb je nuttig nou tussen haakjes geschreven omdat je het een weinig zinvolle opmerking vindt? Aangezien je aangeeft dat 90 euro aan taxatiegeld voor jou een probleem is lijkt me dit juist een heel handige tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Is het niet iets om gewoon bij "Tussen Kunst en Kitsch" langs te gaan? :+ Lijkt me wel een leuke ervaring.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Managelorian schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:05:
[...]

Ik ben wel benieuwd: heb je nuttig nou tussen haakjes geschreven omdat je het een weinig zinvolle opmerking vindt? Aangezien je aangeeft dat 90 euro aan taxatiegeld voor jou een probleem is lijkt me dit juist een heel handige tip.
Het eerste. Ik lees een wat negatieve ondertoon in het bericht door bepaalde woordkeuzes, ik kan daar niet zoveel mee. Ik vraag niet voor niets om hulp, als je alleen langs komt om een sneer uit te delen dat ik 'te zuinig' ben, kan je naar mijn mening beter niet reageren.

Uiteraard waardeer ik alle tips, maar ik dacht dat mijn keuze voor de topictitel wel aan gaf dat ik al bekend ben met het televisieprogramma.. (waar ik overigens niet aan mee doe, ik hoef niet zo nodig met mijn kop op TV!) :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
Fanta schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:36:
[...]

Het eerste. Ik lees een wat negatieve ondertoon in het bericht door bepaalde woordkeuzes, ik kan daar niet zoveel mee. Ik vraag niet voor niets om hulp, als je alleen langs komt om een sneer uit te delen dat ik 'te zuinig' ben, kan je naar mijn mening beter niet reageren.

Uiteraard waardeer ik alle tips, maar ik dacht dat mijn keuze voor de topictitel wel aan gaf dat ik al bekend ben met het televisieprogramma.. (waar ik overigens niet aan mee doe, ik hoef niet zo nodig met mijn kop op TV!) :)
Ik wilde niet negatief zijn, ik probeerde gewoon op te sommen hoe de gedachtengang achter het topic was. Mijn idee voor kunst en kitsch was heel serieus. je komt daar echt niet zomaar met je kop op tv maar je kunt wel al je schilderijtjes bij een expert neerleggen die je dan zo kan vertellen wat het kan zijn, zonder kosten. Alleen geduld hebben tot er weer opnames in de buurt zijn dus en omdat ik je locatie niet wist heb ik de opname dagen erbij gelinkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ga naar zo'n antiekzaak en als ze een laag bedrag bieden zeg je gewoon dat je het toch wel een leuk schilderijtje vindt en dat je het liever zelf aan de muur laat hangen als het toch "niets" oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 17:22
[...]

Ik denk dat je gewoon even tot 10 moet tellen, ik vond het namelijk helemaal geen slecht idee als 90 voor een objectieve taxatie teveel is maar je ook geen risico wil lopen. Sterker nog, gezien je topic titel ook meteen het eerste waar ik aan dacht.

Maar goed, veilinghuis die gratis taxaties via whatsapp doet is sowieso een betere kanshebber natuurlijk, zover de expertise er is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23

Qwerty-273

Meukposter

Fanta schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:14:
Na het overlijden van mijn tante heb ik een aantal olieverfschilderijen geërfd. Ik heb er zelf totaal geen verstand van en ik vind er ook weinig aan, dus ik wil ze eigenlijk van de hand doen. Het lastige is dus dat ik geen idee heb of het waardevolle kunst is, of bij de kringloop bij elkaar gesprokkelde rotzooi.
Tja dit is eigenlijk iets wat je voorheen zou moeten hebben uitgezocht. Terwijl de persoon nog in leven was, om te kijken waar de schilderijen vandaan kwamen. Het punt is wel dat iedereen een hobby kan beginnen om wat leuke dingen te schilderen. En als je kijkt naar wat de hobbyist kan maken, dan sta je soms toch wel versteld wat er op een doek komt. Ook de kunst van een hobbyist gaat al snel van een paar tientjes tot enkele honderden als je het wilt kopen. Of het dat waard is, is een tweede, je zoekt uiteindelijk een koper en de prijs is eerder gestoeld op het dekken van zowel de materialen en de tijd die er in is gaan zitten dan direct waarde wat het voor anderen kan betekenen.

Een lokaal (antiek) snuffelzaakje zal je waarschijnlijk maar een klein bedrag bieden, om de schilderijen vervolgens voor een lange tijd op te hangen in het winkeltje (of in de kast tussen de anderen te zetten) totdat er iemand is die voldoende er voor wilt betalen. Je betaald dan voornamelijk voor de "opslagkosten" als het een onbekende hobbyist is geweest en niet zo zeer voor het werk zelf.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
[...]
Van gerenommerde taxateurs heb ik eerlijk gezegd ook geen hoge pet op:
https://www.gelderlander....n-besodemieterd~aa26a49a/
https://www.nrc.nl/nieuws...sje-voor-1511643-a1397294

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

[...]

Je moet niet zo op je pik getrapt zijn als iemand eerlijk en oprecht advies geeft. Niemand geeft een sneer, al doe ik het nu wel even omdat je zo gepikeerd doet.
Het is namelijk objectief een no brainer om uitermate weinig te betalen voor iemand expertise in een echte taxatie. Ik geef zelfs nog aan dat je geld niet verloren is omdat je hoe dan ook je geld terug krijgt voor de lijsten. Dus ook al zit je krap dan is dit prima te doen.

Maar je negeert heel mijn bericht en de ander die iets soort gelijk zegt, die moet ook maar z'n mond houden.

Nou, dan doe je toch geen taxatie en wat via whatsapp, wat eigenlijk niets inhoud (en helemaal geen taxatie kan zijn). Met de kans dat je honderden euros weggooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:33
Douweegbertje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:11:
[...]

Nou, dan doe je toch geen taxatie en wat via whatsapp, wat eigenlijk niets inhoud (en helemaal geen taxatie kan zijn). Met de kans dat je honderden euros weggooit.
Hoezo zou dat. Is prima iets via Whatsapp van te zeggen door iemand die al meer dan 1 schilderij heeft gezien in zijn leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Douweegbertje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:11:
[...]

Je moet niet zo op je pik getrapt zijn als iemand eerlijk en oprecht advies geeft. Niemand geeft een sneer, al doe ik het nu wel even omdat je zo gepikeerd doet.
Het is namelijk objectief een no brainer om uitermate weinig te betalen voor iemand expertise in een echte taxatie. Ik geef zelfs nog aan dat je geld niet verloren is omdat je hoe dan ook je geld terug krijgt voor de lijsten. Dus ook al zit je krap dan is dit prima te doen.

Maar je negeert heel mijn bericht en de ander die iets soort gelijk zegt, die moet ook maar z'n mond houden.

Over gepikeerd reageren gesproken, je bent er zelf ook niet vies van.. ;)

Ik heb nog helemaal niets besloten, maar ik heb nu eenmaal niet zoveel aan opmerkingen dat ik 'te zuinig' zou zijn. Ik doe gewoon graag eerst wat onderzoek voordat ik geld over de balk ga smijten. En of ik dat geld van een professionele taxatie er ooit uit zou halen door wat lijstjes te verkopen betwijfel ik sterk. Ik heb helaas behoorlijk wat ervaring met het verkopen van antieke spullen op Marktplaats en kan uit ervaring vertellen dat Marktplaats daar niet het medium meer voor is.

Maar het was ook helemaal niet de insteek van dit topic om er achter te komen wat het tarief van een taxateur is en of dit wel of niet de moeite waard is. De vraag was of er iemand meeleest die wat meer verstand heeft van kunst en mij wat op weg zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

pennywiser schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:16:
[...]

Hoezo zou dat. Is prima iets via Whatsapp van te zeggen door iemand die al meer dan 1 schilderij heeft gezien in zijn leven.
Het zal absoluut prima ter indicatie zijn, zoveel doen het. Maar fysiek het product presenteren geeft toch een veel beter inzicht mocht er iets qua inzicht verloren gaan als het via een foto gebeurd.
Fanta schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:30:
[...]

Over gepikeerd reageren gesproken, je bent er zelf ook niet vies van.. ;)
Nee, dat zei ik toch ook letterlijk ;)
Ik heb nog helemaal niets besloten, maar ik heb nu eenmaal niet zoveel aan opmerkingen dat ik 'te zuinig' zou zijn. Ik doe gewoon graag eerst wat onderzoek voordat ik geld over de balk ga smijten. En of ik dat geld van een professionele taxatie er ooit uit zou halen door wat lijstjes te verkopen betwijfel ik sterk. Ik heb helaas behoorlijk wat ervaring met het verkopen van antieke spullen op Marktplaats en kan uit ervaring vertellen dat Marktplaats daar niet het medium meer voor is.
Je valt er gewoon over omdat iemand iets zegt wat je niet bevalt, en daar blijf je dan in hangen. Nou dan noemen we het toch niet zuunig. Feit blijft dat het relatief en objectief niet veel geld is voor wat je er ovor terug krijgt. Kunnen we lang of kort over praten.
Maar het was ook helemaal niet de insteek van dit topic om er achter te komen wat het tarief van een taxateur is en of dit wel of niet de moeite waard is. De vraag was of er iemand meeleest die wat meer verstand heeft van kunst en mij wat op weg zou kunnen helpen.
Als je alleen maar dingen wilt horen wat jij wilt horen en niemand anders mag op een forum input geven dan moeten we denk ik eerder maar naar een model toe werken waar je betaald voor expertise en dat iedereen verder maar z'n mond houd. Dan wordt het hier een gezellig kille boel waar alleen TS op z'n wenken bedient mag worden.

Juist de kracht van een forum in zijn algemeenheid is dat er inzichten en gesprekken naar voren komen.

[ Voor 65% gewijzigd door Douweegbertje op 21-12-2022 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Douweegbertje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:31:
[...]

Het zal absoluut prima ter indicatie zijn, zoveel doen het. Maar fysiek het product presenteren geeft toch een veel beter inzicht mocht er iets qua inzicht verloren gaan als het via een foto gebeurd.
Kijk en dat is nu precies waar ik naar op zoek ben. Ik heb namelijk helemaal geen moeite met een fysieke taxatie als er eerst per WhatsApp wordt verteld dat het de moeite waard zou kunnen zijn. Ik ben daarom erg blij met het advies om eens bij contact op te nemen met dat veilinghuis in Leiden. Ik ga dat ook zeker doen, en zal mijn bevindingen hier delen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Fanta schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:34:
[...]

Kijk en dat is nu precies waar ik naar op zoek ben. Ik heb namelijk helemaal geen moeite met een fysieke taxatie als er eerst per WhatsApp wordt verteld dat het de moeite waard zou kunnen zijn. Ik ben daarom erg blij met het advies om eens bij contact op te nemen met dat veilinghuis in Leiden. Ik ga dat ook zeker doen, en zal mijn bevindingen hier delen! :)
Wat nu al meerdere keren gepoogd wordt te vertellen is het volgende:
- Je hebt geen garantie bij een taxatie, maar op zijn minst kan je hier meer waarde aan toe kennen zeker als dit een gerenommeerd bedrijf is waar je ook betaald voor een dienst
- Door niet onafhankelijk naar een bedrijf te gaan voor 15 euro (ze zijn er zelfs voor 10), maar gratis via een instelling die naar mijn inziens best effort er wat van maakt, loop jij potentieel iets mis. Omdat je dan misschien een 10tje bespaard.

Je goed recht, als dat voor jou werkt prima. Dan bij deze, als die instelling aangeeft dat het allemaal troep is, koop ik elk 'troep' item voor 10 euro van je over. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:33
@Fanta Maak gewoon een paar duidelijke foto's en stuur deze door. Je hebt al mooie gedetailleerde foto's van de handtekening hier die kan je zo doorsturen. Aan de hand daarvan kan er al heel veel van gezegd worden. Veel meer dan hier gesuggereerd wordt. Vergeet de achterkant niet te fotograferen.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 21-12-2022 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
pennywiser schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:49:
@Fanta Maak gewoon een paar duidelijke foto's en stuur deze door. Je hebt al mooie gedetailleerde foto's van de handtekening hier die kan je zo doorsturen. Aan de hand daarvan kan er al heel veel van gezegd worden. Veel meer dan hier gesuggereerd wordt. Vergeet de achterkant niet te fotograferen.
Thanks, dit was ik ook van plan. Ik heb hier maar een selectie gedeeld, ik heb foto's van alle achterkanten en van in het oog springende details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie nogal wat beschadigingen en verwering. Restauraties zijn erg duur, waardoor een slechte staat vaak nogal veel invloed heeft op de prijs. Dus zelfs als deze schilderijen een paar honderd euro waard zouden zijn in goede staat, heb je een goede kans dat de waarde in deze staat daar een fractie van is. Dus ik zou er niet teveel van verwachten.

Ik heb trouwens even naar de website van het veilinghuis Onder de Boompjes gekeken, en ze geven aan dat de gratis online taxatie slechts globaal is en dat er daarbij geen taxateur bij komt kijken. Ik denk dat je echt (op afspraak) langs moet gaan om een gratis taxatie te krijgen door een taxateur.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:48
Fanta schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:02:
[...]

Dit heb ik geprobeerd met Google Lens, zonder resultaat.. Sommige handtekeningen zijn ook niet helemaal lekker leesbaar:

Kunst of kitch?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Het eerste schilderij: Mertens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07

Fiber

Beaches are for storming.

Fanta schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:30:
[...]

Ik heb helaas behoorlijk wat ervaring met het verkopen van antieke spullen op Marktplaats en kan uit ervaring vertellen dat Marktplaats daar niet het medium meer voor is.

[...]
Dat snap ik. Ik denk dat https://www.catawiki.com/nl/ dan nog een betere optie is voor dit soort kunst.

Maar gratis laten taxeren bij dat veilinghuis in Leiden lijkt me ook een prima start.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1