Toon posts:

Welk vermogen warmtepomp nieuwe woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kiekedief
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 19:47
Hallo,
Wij zijn bezig met de verbouwing van een schuur tot woning. De woning wordt binnen in de schuur gebouwd, volledig geïsoleerd naar bouwbesluitnormen. Tijdens het begin van de vergunningstrajecten waren wij nog voornemens eerst een gasketel te nemen en later over te schakelen naar een warmtepomp (ivm beperkt bouwbudget). De afgelopen twee jaar is er echter zo veel veranderd in de wereld dat wij toch meteen een warmtepomp willen laten installeren. De vraag is welk vermogen wij ongeveer nodig zullen hebben. We hebben wel een EPG en transmissieberekening (met gasketel), alleen kom ik er niet aan uit hoe zich dit vertaald naar een warmtepomp.

-Vrijstaande woning van 25 m x 12 m x 6,3 m (lxbxh)
-Ventilatie type D met wtw
-Lucht/water warmtepomp (mono of split ben ik nog niet over uit)
-Ik neig naar SWW met warmtepomp (gezin van 5, geen bad, douche-wtw)
-Betonvloer met vloerverwarming 10cm HOH (258m2)

Zie hieronder een screenshot uit de EPG berekening. Ik hoop dat iemand mij even een zetje in de goede richting kan geven _/-\o_

Beste antwoord (via Kiekedief op 29-12-2022 09:26)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:59
Ik gooi er even een reactie op als start.

Er staat 71000MJ voor verwarming en 21000MJ voor SWW.

In eenheden die ik beter snap: 20000kWh verwarming en krap 6000kWh SWW.
Beide klinken erg hoog, niet bijzonder ver van de Engelse EPC voor een zeer oude schuur conversie van 270m2 met weinig isolatie buiten een zeer dikke puingevulde muur. Ik mag hopen dat jij het serieus beter gaat bouwen

In gas zijn dat waardes van ruim 2200m3 en ruim 700m3 voor SWW.

Om de 26000kWh te maken in 1650 bedrijfsuren kom je op 15kW

[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 21-12-2022 06:58]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Ronald
Ik gooi er even een reactie op als start.

Er staat 71000MJ voor verwarming en 21000MJ voor SWW.

In eenheden die ik beter snap: 20000kWh verwarming en krap 6000kWh SWW.
Beide klinken erg hoog, niet bijzonder ver van de Engelse EPC voor een zeer oude schuur conversie van 270m2 met weinig isolatie buiten een zeer dikke puingevulde muur. Ik mag hopen dat jij het serieus beter gaat bouwen

In gas zijn dat waardes van ruim 2200m3 en ruim 700m3 voor SWW.

Om de 26000kWh te maken in 1650 bedrijfsuren kom je op 15kW

[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 21-12-2022 06:58]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt mij ook erg hoog voor een woning naar huidige maatstaven. Ofwel de isolatie kan beter ofwel de berekening mist iets.

Ter vergelijking, ik draai op een vrijstaand huis uit 2007, waar de isolatie beter kan, op 230 vierkante meter met een 9kW unit. Mn schoonouders op 250m2 met 7kW. Huis uit 2016.

Nog iets om rekening mee te houden; de leiding diameters. Liever dikker dan dunner ;)

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:41
Ja, de vraag is of je (net?) wil voldoen aan de standaarden van 2012 (toen gas nog goedkoop was, en zo'n 10 jaar geleden...).

Of dat je een toekomstgericht huis wil bouwen en de bouwer meedenkt in (qua isolatie) presteren boven de norm.

Ja, extra isoleren zal nu wat duurder zijn, maar alle warmte die je niet kwijt raakt, hoef je ook niet op te wekken.
Met de huidige elektra prijs heb je het zo terugverdiend en zeker aangezien je dan een minder grote warmtepomp nodig hebt.

En, na-isoleren van een 'ok' geïsoleerd huis is in verhouding nog duurder dan het de eerste keer gewoon goed doen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Probeer zoveel mogelijk aan je isolatie te besteden, net even beter dan de eis van nu gaat voor altijd een voordeel opleveren, als het er eenmaal inzit wil je het nooit meer hoeven te verbeteren. Vooral materiaalgebruik en detaillering van knooppunten kun je veel in winnen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-02 14:48
Dat zijn wel heel veel m2/ m3. Met hoeveel zonnepanelen is gerekend?

Als alle 5 personen willen douchen op 1 dagdeel, zou ik goed op de grootte van de boiler letten, zelfs met douche-wtw.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 13:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lees ik daar 21.820 MJ (ofwel ruim 6.000 kWh) voor "ventilatoren"? Ofwel 700 Watt continu voor de ventilatie met wtw?

Dat lijkt me toch ook wel heel erg veel.
En 16.293 MJ = 4.500 kWh alleen voor verlichting is ook erg veel. Ik verbruik 2.500 kWh voor alle stroom (verlichting, computer, inductiekookplaat, jaren 80 ventilatorafzuiging).

[edit]
Ja, het is wel een kanjer van een huis. 600 m2 alleen al begane grond en 1e verdieping.

[Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 21-12-2022 11:45]

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 13:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FuaZe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:35:

En, na-isoleren van een 'ok' geïsoleerd huis is in verhouding nog duurder dan het de eerste keer gewoon goed doen.
Ook de vraag hoe dit gebouwd wordt. Een woning in een schuur bouwen lees ik als: de schuur blijft staan en daarbinnenin wordt een woning gebouwd. Is dit een berekening voor die woning alleenstaand, zonder de isolatieinvloed van de schuur eromheen mee te nemen? Want dat is natuurlijk een extra isolatieschil.

Of zijn de buitenmuren van de schuur direkt de buitenmuren van de woning.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Kiekedief
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 19:47
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Een wake-up call just in time..

Een warmtepomp van 15 kW is niet wat ik zoek. Dus wij zullen wat extra's aan de isolatie moeten doen. Ik was in de veronderstelling dat met de nieuwbouweis (normen 2012) het wel snor zou zitten met isolatie en wij met een lager vermogen toe zouden kunnen. Ondanks de grootte van de schuur.

Wij bouwen in de schuur, dus we maken ook gebruik van de buitenmuren en spouw van de schuur zelf. Ik denk dat deze niet zijn mee genomen in de berekening. Ik heb de muur zoals die moet worden in Ubakus gezet (zie afbeelding). Ik zie wel dat met 120 mm PIR ipv 100 mm je al gelijk bijna 1 punt Rc waarde wint! Platen van 120 mm(+gips) zijn 3 euro / m2 duurder zie ik, dus dat is te overzien. De ruimte hebben wij ook.

In het ontwerp staat dakisolatie van binnenuit met minerale wol. Wij willen dit aanpassen naar isolatie van buitenuit met sandwichpanelen (hogere R waarde en minder koudebruggen). Dit wilden wij al vanwege het gemak van in één dag gelegd. Het huidige vezelcement golfplatendak moet er toch af. Naar aanleiding van jullie reacties ga ik informeren naar een plaat met hogere isolatiewaarde.

-Wanden Rc 4,5 met 100 mm PIR
-Vloer Rc 3,5 met 80 mm PIR
-Dak Rc 6,0 met isolatie minerale wol van binnenuit tussen de gordingen

Verder is in het ontwerp de bovenverdieping geheel open gelaten met de beneden verdieping. Een deel van de benedenverdieping zal open zijn tot aan het dak. In het ontwerp bleef alles echter open (geen muren op de verdieping). Wij hebben dit nu aangepast naar een slaapkamer boven en de rest bergruimte (dicht dus). Die bergruimte zal schelen in de benodigde hoeveelheid ventilatie verwacht ik.

Wat nog rest ter verbetering is triple glas ipv HR++. Triple werd ons afgeraden ivm de hogere kosten en ons beperkte bouwbudget. Wellicht dat we de grote ramen op de noord-oostkant alsnog van triple kunnen voorzien.

We hebben nog even wat afwegingen te maken dus. Bedankt voor jullie reacties.

Buitenmuren:

Verdiepingsvloer:

• Ronald
De opmerking over triple glas bij nieuwbouw verbaast me. De prijs van het glas is tientjes werk verschil per m2

Warmte verlies van deze huis in schuur lijkt me lastig te bepalen. Van belang is goed te kijken naar de parameters van de verlies berekening. Is dat wel goed gegaan?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Kiekedief ik denk dat je de goede stappen zet. Tripel glas is wat mij betreft een no-brainer als je toch aan de slag gaat.

Vraag is wel of de berekening dan wel een enigszins haalbare uitkomst toont.

Let overigens vooral ook op het minimale vermogen van de warmtepomp. Ik zou op basis van de eerste ervaringen de volgende keer eerder voor een 2x5kw in cascade opstelling gaan dan mn huidige 9kw.

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee