Toon posts:

Mogelijke aanschaf zonneboiler/warmtepompboiler of combi

Pagina: 1
Acties:

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:15
Hallo,

eerst even wat uitleg voor ik wat informatie / advies vraag.

Onze woning is van 1920 enkel steens muur met aanbouw in spouw, binnenkort gaat de oude kozijnen eruit en komen er 7 kamer kozijnen Schuco in met triple glas, incl. voor en achterdeur.

Ook het pannen en platte dak wordt na geïsoleerd met 140 mm Pir met alufolie.
We hebben vorig jaar december de CV ketel vervangen door een Intergas HRE 26 omdat de oude van 25 jr oud de geest gaf.
We stoken de woning warm met een pelletkachel, de CV ketel wordt dus eigenlijk alleen gebruikt voor warm water.
Koken gebeurt op inductie, (er ligt voor 7,2 Kwp aan panelen op in Oost-West opstelling) daar we dus ook geen gas voor nodig.
Ons gasverbruik tot nu toe vanaf januari is 73m3.
Nu zitten we te denken om een zonneboiler of een Wp boiler te installeren, (we zijn met 2 personen thuis) om het gasverbruik nog verder te verminderen.

Vraag 1 :
Is het rendabel om een zonneboiler aan te schaffen of is het verstandiger om een Wp boiler aan te schaffen.
Deze boilers zullen buiten opgesteld worden in een behuizing van 150 mm Sandwich paneel

Vraag 2 :
Mijn oog viel op deze set voor een heatpipeset : https://www.ebay.de/itm/115289394396
Hier zou ik dan nog de staander bij moeten hebben voor een plat dak : https://www.ebay.de/itm/124324833720?var=425212579374 en een buffervat :https://www.ebay.de/itm/112996694600?var=413372474575 met 1 warmtewisselaar en een 3 Kw verwarmingselement om het water te verwarmen als het vat geen 60 graden is.

Of een alleen Wp boiler als deze : https://electraboiler.nl/...-a?variant=39459201056843 van 100 liter

Of misschien wel deze https://www.aircodruten.n...l-warmtepompboiler-kopie/ deze kan ook uitgevoerd worden met extra warmtewisselaar zodat er een dubbel voordeel is in combi met een zonneboiler?

Wat ben ik hier nog meer bij nodig ?(buizen van collector naar buffervat (ongeveer 8 mtr), vanaf pomp naar ketel (ongeveer 1,5 mtr)) buizen van drukvat tussen collector? isolatiemateriaal, NTC voor de Intergas ketel, mengventiel is dat ook nodig ? en wat nog meer?

Bij de Duitse set zal er geen ISDE subsidie zijn lijkt me misschien is er in NL ook wel een goed alternatief?

Kan iemand mij hierover wat advies geven?

Alvast bedankt!

[Voor 0% gewijzigd door Activate op 20-12-2022 21:18. Reden: verduidelijking]

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:35
Op de vraag zonneboiler of warmtepompboiler (WPB) zou ik voor een wpb gaan. Goedkoper in aanschaf, makkelijker te installeren en makkelijker in (evt) onderhoud doordat alles 'in huis' staat en je geen collectoren op jet fak hebt.

Hier zelf ook een WPB geïnstalleerd in juni en een inductiekookplaat. En we stoken op hout. Tot nu toe geen gas meer verbruikt.

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:15
Goedkoper in aanschaf, makkelijker te installeren en makkelijker in (evt) onderhoud doordat alles 'in huis' staat en je geen collectoren op jet fak hebt.
Dank je ik zet hem echter wel buiten zoals gezegd :
Deze boilers zullen buiten opgesteld worden in een behuizing van 150 mm Sandwich paneel
Ik weet niet of dit problemen geeft?

• hfa
Ps. De Atlantic WPB is een beproeft model. Veel info hier op het forum te vinden. Zelf ben ik uiteindelijk voor een LG variant gegaan ivm connectiviteit en design. Ook genoeg over te vinden op dit forum ;)

• hfa
Activate schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:27:
[...]

Dank je ik zet hem echter wel buiten zoals gezegd :

[...]

Ik weet niet of dit problemen geeft?
Excuus, overheen gelezen. Zolang het droog is en de luchtvochtigheid te doen is, is het denk ik geen probleem. Let wel: hoe kouder de aangezogen lucht van een WPB, hoe lager de COP (lees: het rendement). En als de WPB buiten staat, ondanks de ombouw, zal het rendement in de winter gevoelsmatig erg laag zijn.

Aan de andere kant: een zonneboiler heeft vermoedelijk ook een lage rendement in de winter. Maar wellicht dat anderen daar wat zinnigs over kunnen zeggen die ervaring hebben met zonneboilers.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Zonneboilers doen het fantastisch in de zomer. Veel stagnatie en dus geen opbrengst.

In de winter doen ze sowieso niets.

Dus ondanks fantastisch rendement van thermische collectoren in theorie, geeft een elektrisch zonnepaneel in combinatie met WPB beter rendement.

PV is veel goedkoper dan thermisch,
En de WPB had je toch al nodig voor de winter ;)

[Voor 14% gewijzigd door Ronald op 20-12-2022 23:55]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee