Toon posts:

Is een Z690 mb goed genoeg voor 13th gen cpu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LawShadow
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01 02:02
Hallo allemaal,

Ik zou graag advies van jullie willen omtrent het aanschaf van een Z690 OF toch een Z790 moederbord.

Zover ik weet het verschil tussen Z690 en Z790 is klein 790 heeft meer PCIe-5 voor drives en kan RAM hoger overclocken. That's it right?

Ik heb al een leuke EVGA Z690 Classified gevonden sinds mijn laatste 2 gaming rigs beide EVGA moederbord gebruikte en was/ben er heel tevreden over 7+ jaar geen problemen mee gehad. Ik heb ook Asus moederborden gebruikt op mn secondaire pc's ook nooit problemen ook 7+ jaren.

Ik kan gelukkig de Z690 BIOS flashen zonder een cpu. Zodat ik 13th gen cpu's kan gebruiken. Moet dan wel Intel ME firmware update gebruiken zodat het de drives kan zien na BIOS update.

Of zal ik toch beter voor een Z790 gaan? Prijzen zijn dan wel weer EEN STUK hoger maar als er een degelijk reden er voor is dan maar een Z790. En anders niet dan bespaar ik toch een hoop geld die ik dan weer in een betere gpu kan besteden of iets anders. Ik ga overclocken dus een goed VRM is a must (OC niet direct later wanneer ik het nodig heb).

Alvast dank

Alle reacties

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-02 12:36
Waar je extra voor betaald bij Z790 zijn de extra pci-e 4.0 lanes. Die moederborden zullen dus eerder meer m.2 slots hebben die op zo'n 4.0 lane lopen (maar het uiteindelijke resultaat hangt af van model tot model), ook is er een extra USB 3.2 port van 20gbps.

Ik denk dat de meeste mensen hier gewoon een Z690 bordje zullen aanbevelen, mits deze de bios kan flashen zonder een 12th gen cpu erin.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LawShadow schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:09:
Hallo allemaal,

Ik zou graag advies van jullie willen omtrent het aanschaf van een Z690 OF toch een Z790 moederbord.

Zover ik weet het verschil tussen Z690 en Z790 is klein 790 heeft meer PCIe-5 voor drives en kan RAM hoger overclocken. That's it right?

Ik heb al een leuke EVGA Z690 Classified gevonden sinds mijn laatste 2 gaming rigs beide EVGA moederbord gebruikte en was/ben er heel tevreden over 7+ jaar geen problemen mee gehad. Ik heb ook Asus moederborden gebruikt op mn secondaire pc's ook nooit problemen ook 7+ jaren.

Ik kan gelukkig de Z690 BIOS flashen zonder een cpu. Zodat ik 13th gen cpu's kan gebruiken. Moet dan wel Intel ME firmware update gebruiken zodat het de drives kan zien na BIOS update.

Of zal ik toch beter voor een Z790 gaan? Prijzen zijn dan wel weer EEN STUK hoger maar als er een degelijk reden er voor is dan maar een Z790. En anders niet dan bespaar ik toch een hoop geld die ik dan weer in een betere gpu kan besteden of iets anders. Ik ga overclocken dus een goed VRM is a must (OC niet direct later wanneer ik het nodig heb).

Alvast dank
Indien dezelfde prijs zou ik naar Z790 gaan, maar LGA1700 is EOL en volgende socket wordt alleen DDR5 op
LGA 1851

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• LawShadow
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01 02:02
Dank voor de reacties.

Ik wou eerst een EVGA Z690 Classified halen sinds al mijn vorige game rigs ook uit volledig EVGA hardware bestond (GPU, MB, PSU) nooit gezeik mee gehad in 14 jaar tijd! Maar nu ik lees behoorlijk veel problemen met de BIOS flash om 13th gen cpu te gebruiken op een Z690 te veel bugs niet stabiel etc op forums. Had hier geen trek in dus dan maar een Z790.

Veel zitten onderzoeken en kom uit op deze 2 borden:

Asrock Z790 Taichi
MSI Z790 Carbon

Asus sla ik over dit keer zelfs bij hun Z790 problemen met ram compatibility en XMP.
Veel goede dingen gehoord over Asrock TAICHI line up dus hun mid/high end segment.

Echt moeilijk man welke bord ik moet halen (EVGA Z790 Classified kost zeker rond 800 euro = te duur)
Bord moet stabiel betrouwbaar zijn en een milde to hoge overclock kunnen doen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LawShadow schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:16:
Dank voor de reacties.

Ik wou eerst een EVGA Z690 Classified halen sinds al mijn vorige game rigs ook uit volledig EVGA hardware bestond (GPU, MB, PSU) nooit gezeik mee gehad in 14 jaar tijd! Maar nu ik lees behoorlijk veel problemen met de BIOS flash om 13th gen cpu te gebruiken op een Z690 te veel bugs niet stabiel etc op forums. Had hier geen trek in dus dan maar een Z790.

Asrock Z790 Taichi
MSI Z790 Carbon

Asus sla ik over dit keer zelfs bij hun Z790 problemen met ram compatibility en XMP.
Veel goede dingen gehoord over Asrock TAICHI line up dus hun mid/high end segment.

Echt moeilijk man welke bord ik moet halen (EVGA Z790 Classified kost zeker rond 800 euro = te duur)
Bord moet stabiel betrouwbaar zijn en een milde to hoge overclock kunnen doen.
Waarom zo duur voor enkel 1 pc, die EOL is met deze gen ?

uitvoering: Gigabyte AORUS Z790 ELITE AX

[Voor 6% gewijzigd door Hackus op 30-12-2022 09:03]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49
Hackus schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:26:
[...]
Indien dezelfde prijs zou ik naar Z790 gaan, maar LGA1700 is EOL
Begin volgend jaar komen de Raptor Lake non K modellen uit. Daarna komen nog de “Raptor Lake Refresh” modellen uit aangezien Meteor Lake is uitgesteld tot 2024. Zie review: Hardware van 2022 én 2023 - Welke processors, gpu's en ssd's gaan we ...

LGA1700 is dus niet EOL.

• Djarune
LawShadow schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:16:

Asrock Z790 Taichi
MSI Z790 Carbon
Beide behoorlijk dure keuzes. Waarom niet de uitvoering: Gigabyte AORUS Z790 ELITE AX ?

Kan een OC goed aan.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Djarune schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:01:
[...]

Begin volgend jaar komen de Raptor Lake non K modellen uit. Daarna komen nog de “Raptor Lake Refresh” modellen uit aangezien Meteor Lake is uitgesteld tot 2024. Zie review: Hardware van 2022 én 2023 - Welke processors, gpu's en ssd's gaan we ...

LGA1700 is dus niet EOL.
Die refresh is niks bijzonders, gewoon uitmelken

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:01:
[...]

Waarom zo duur voor enkel 1 pc, die EOL is met deze gen ?

uitvoering: Gigabyte AORUS Z790 ELITE AX
Djarune schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:06:
[...]

Beide behoorlijk dure keuzes. Waarom niet de uitvoering: Gigabyte AORUS Z790 ELITE AX ?

Kan een OC goed aan.
:+

• Djarune
Hackus schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:08:
[...]

Die refresh is niks bijzonders, gewoon uitmelken

[Afbeelding]
Ik verwacht ook geen bijzonderheden, maar het ging erom dat het platform dus niet EOL is wat bij bijvoorbeeld AM4 wel het geval is.
Ik had je 2e bericht niet gelezen, maar fijn dat we er hetzelfde over denken :+

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Djarune schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:18:
[...]

Ik verwacht ook geen bijzonderheden, maar het ging erom dat het platform dus niet EOL is wat bij bijvoorbeeld AM4 wel het geval is.

[...]

Ik had je 2e bericht niet gelezen, maar fijn dat we er hetzelfde over denken :+
In die zin heb je gelijk ja

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee