Ik heb sinds vandaag een nieuwe build in elkaar gezet. Alles werkt naar behoren, op 1 ding na. 2 maal in sinds de build is de computer volledig 'op zwart' gegaan. Daarmee bedoel ik, alles in een klap zonder stroom.
Beide keren was ik in het menu van een spel (2 verschillende spellen). Waarbij eenmaal nog voor ik met het spel was begonnen vanuit idle mode. Ik vermoed dus geen emergency shut down vanwege temperaturen, al ik het ook niet zeker weet.
De computer gaat in één klap compleet op zwart. De computer aanzetten werkt dan niet. Ik moet het power cord voor 10 seconden er uit halen, vervolgens terug doen. Dan kan ik weer normaal opstarten.
Ik vermoed daarom dat het de PSU is die dit doet. Ik zou hier echt wat pointers kunnen gebruiken hoe het knelpunt te vinden.
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Cinebench stresstest met CPU. Dat werkt 10 min lang zonder problemen.
- AMD software adrenalin edition: bij prestaties > afstemmen GPU overclock uitgevoerd. Deze zou dan op basis van mijn systeem een goede inzet moeten afstemmen (?).
- GPU driver up to date
- Moederbord Bios versie nu aan het updaten.
...
Zoals gezegd, wat pointers zou fijn zijn, ik weet niet goed waar ik moet beginnen.
Beide keren was ik in het menu van een spel (2 verschillende spellen). Waarbij eenmaal nog voor ik met het spel was begonnen vanuit idle mode. Ik vermoed dus geen emergency shut down vanwege temperaturen, al ik het ook niet zeker weet.
De computer gaat in één klap compleet op zwart. De computer aanzetten werkt dan niet. Ik moet het power cord voor 10 seconden er uit halen, vervolgens terug doen. Dan kan ik weer normaal opstarten.
Ik vermoed daarom dat het de PSU is die dit doet. Ik zou hier echt wat pointers kunnen gebruiken hoe het knelpunt te vinden.
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 274,90 | € 274,90 |
1 | Moederborden | MSI MPG B650I EDGE WIFI | € 289,- | € 289,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 7900 XTX 24G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Lian Li A4-H20 (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart | € 149,89 | € 149,89 |
1 | Waterkoeling | Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm | € 119,- | € 119,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F16GX2-RS5K | € 215,96 | € 215,96 |
1 | Voedingen | Lian Li SP850 SFX Voeding Zwart | € 149,31 | € 149,31 |
1 | Solid state drives | WD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB | € 114,90 | € 114,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.312,96 |
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Cinebench stresstest met CPU. Dat werkt 10 min lang zonder problemen.
- AMD software adrenalin edition: bij prestaties > afstemmen GPU overclock uitgevoerd. Deze zou dan op basis van mijn systeem een goede inzet moeten afstemmen (?).
- GPU driver up to date
- Moederbord Bios versie nu aan het updaten.
...
Zoals gezegd, wat pointers zou fijn zijn, ik weet niet goed waar ik moet beginnen.