Computer op Zwart - new build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 19:47
Ik heb sinds vandaag een nieuwe build in elkaar gezet. Alles werkt naar behoren, op 1 ding na. 2 maal in sinds de build is de computer volledig 'op zwart' gegaan. Daarmee bedoel ik, alles in een klap zonder stroom.

Beide keren was ik in het menu van een spel (2 verschillende spellen). Waarbij eenmaal nog voor ik met het spel was begonnen vanuit idle mode. Ik vermoed dus geen emergency shut down vanwege temperaturen, al ik het ook niet zeker weet.

De computer gaat in één klap compleet op zwart. De computer aanzetten werkt dan niet. Ik moet het power cord voor 10 seconden er uit halen, vervolgens terug doen. Dan kan ik weer normaal opstarten.

Ik vermoed daarom dat het de PSU is die dit doet. Ik zou hier echt wat pointers kunnen gebruiken hoe het knelpunt te vinden.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 274,90€ 274,90
1MoederbordenMSI MPG B650I EDGE WIFI€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7900 XTX 24G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenLian Li A4-H20 (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart€ 149,89€ 149,89
1WaterkoelingCorsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm€ 119,-€ 119,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F16GX2-RS5K€ 215,96€ 215,96
1VoedingenLian Li SP850 SFX Voeding Zwart€ 149,31€ 149,31
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.312,96

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Cinebench stresstest met CPU. Dat werkt 10 min lang zonder problemen.
- AMD software adrenalin edition: bij prestaties > afstemmen GPU overclock uitgevoerd. Deze zou dan op basis van mijn systeem een goede inzet moeten afstemmen (?).
- GPU driver up to date
- Moederbord Bios versie nu aan het updaten.

...

Zoals gezegd, wat pointers zou fijn zijn, ik weet niet goed waar ik moet beginnen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:09

Nemesizz

Untouchable

Bij de behuizing staat specifiek bij : "riser cable" . Die dingen geven wel vaker (vage) problemen met systemen.

Wat ik zou proberen (als het kan tenminste) is het systeem buiten de behuizing opbouwen en dan zonder de riser cable proberen (videokaart gewoon meteen in het PCI-e slot) en kijken of die dan ook crashed.

Waar je ook rekening mee moet houden met de high-end kaarten van zowel AMD als nVidia, is dat je niet de powerconnectors aan 1 kabel moet hebben.
Op de foto zie ik 2-8pin connectors op de kaart, dan is het aan te raden om 2 kabels vanaf de voeding naar de kaart te trekken (vaak zitten er 2 stekkers op 1 kabel, maar je moet die 2e stekker dan niet gebruiken maar een extra kabel vanaf je voeding).

De moderne high-end kaarten verbruiken best veel energie (al dan niet in pieken) en dan kan soms voor problemen zorgen. En 'slechts in het menu zitten' zegt ook niet alles, sommige games hebben wel een 3d achtig menu (ookal lijkt het 2d) zonder frame-limit, dan gaat zo'n kaart gewoon voluit qua load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
He Dank,

Dank voor je antwoord. Dat uit die behuizing halen moet dan maar, maar ik krijg die kaart alleen echt met geen mogelijkheid er op gemonteerdben ik bank zonder ook het moederbord er uit te halen.

Stel je voor: het is inderdaad die riser cable. Zou een andere het dan op kunnen lossen?

Power connectors heb ik inderdaad 2 vanuit de PSU naar de GPU lopen, niet een zo'n split-stekker.

Is er wellicht een tool die zijn resultaten doorlopend (tot de power outage) opslaat zodat je beter kunt analyseren wat het probleem is? Bij het gamen zelf ondervind ik overigens geen problemen met de riser kabel. Wel is het zo dat ik een aantal dagen moest wachten op de GPU en het systeem vast gebruik-klaar heb gemaakt. In die periode geen outage gehad. Dus dat het issue met het GPU/PSU te maken heeft zou zomaar kunnen.

Blijft echter tasten in het duister, vandaar het idee een monitoring tool te gebruiken, maar dat is een tikkie nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:20
heb je toevallig een ander systeem?
En dan vooral een andere voeding?
Zou dat zeker proberen.

En toch ook zonder Riser kabel,die dingen zijn wel vaker een bron van problemen.
Dat zal dan wel buiten de kast testen worden,als ik de kast zo zie dan.

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 21-12-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Joppiesaus2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:48:
He Dank,

Dank voor je antwoord. Dat uit die behuizing halen moet dan maar, maar ik krijg die kaart alleen echt met geen mogelijkheid er op gemonteerdben ik bank zonder ook het moederbord er uit te halen.
Ik bedoelde ook eigenlijk het gehele systeem buiten de behuizing opbouwen (alleen de kaart word inderdaad lastig in een Small Form Factor behuizing :P ).
Stel je voor: het is inderdaad die riser cable. Zou een andere het dan op kunnen lossen?
Heel af en toe hielp het om de PCI-e snelheid op 3.0 te zetten ipv 4.0 , maar het blijven gewoon erg storingsgevoelige onderdelen die risercables helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Ik heb 2 andere PSU's:
- uitvoering: Corsair SF600
- uitvoering: Seasonic M12II 520W

Maar deze niet direct los voor handen. Na het updaten van de bios nog geen crash meegemaakt. Dus bedacht om deze wissel met de Corsair bij de volgende blackout crash te wisselen.

Wel een stability test gedaan door zowel Cinebench (cpu) als unengine Heaven Benchmark 4.0 (gpu) gelijktijdig volledig geactiveerd te laten draaien. Ik stel me zo voor dat dit de PSU als mogelijke bottleneck onder druk zet. na 10 minuten geen enkel probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQRvWE-4BDYYVJoxc9LTKvPOqh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jGWx0Qt8jEUhM1LYhEwzNGOH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ufac-anoOW_GVqkG6PGr0GZ3G1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tMkDpdJFY72KT4ZakIYb20AV.png?f=fotoalbum_large

So far so good denk ik met CPU all cores 100% usage en GPU 100% usage. In ieder geval; geen crash. Enige wat me opviel is een GPU1 temp van 110 graden C, is dat normaal? (Export van MSI afterburner logs kreeg ik nog niet voor elkaar.)

Ik doe nog een aanname, ik stel me zo voor dat de koeling en mogelijk emergency shut down van de PSU helemaal of deels wordt aangestuurd door het moederbord? Als dat zo is, kan een moederboard bios update het probleem hebben verholpen? Ik las iets over een MSI update 'AGESA ComboPI 1.0.0.4 update., niet specifiek iets over power management, maar wel dat er 'veel' fixes in deze update zijn gedaan. bron: https://www.msi.com/blog/amd-combo-pi-1004-bios-update.

[ Voor 12% gewijzigd door Joppiesaus2 op 21-12-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ik heb dit op een ander forum gezien er zijn er al meer 7900xtx dit hebben ,

Is de hotspot temp 110c,dan nee dat is niet goed

Lees even uit met gpuz wat de sensors daarin aangeven,tijdens de Heaven Benchmark

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 21-12-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EA1J8sPoL_X_OKX_gEbfCTLLWm4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N2j1cKgp7XVjv9102ZAUjVkh.png?f=user_large

Warmste wat ik zag was 110c op de hotspot...maar vraag me af of hij gewoon niet hoger kan doorgeven. Ook wanneer ik de sidepanel verwijder laat het de temps onveranderd.

Vooruitgang: geen blackouts meer, hele avond met de pc bezig geweest.

Nieuw mysterie: GPU kokend heet

HIer lees ik overigens dat ik niet bepaald de enige ben: https://www.reddit.com/r/...4/7900_xtx_hot_spot_temp/

[ Voor 12% gewijzigd door Joppiesaus2 op 21-12-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
klopt,helaas ben je inderdaad niet de enige.
Ik heb het ook al meer voorbij zien komen online op andere forums.

Maar normaal is het niet, dat zeg ik er al wel vast bij, een hotspot temp van 105c hoort simpelweg niet

[ Voor 75% gewijzigd door freaky35 op 21-12-2022 23:18 ]

• Joppiesaus2
Im twijfel er aan om deze te retourneren. Ik denk dat de koeling simpelweg niet in orde is. Hoerdoor schieten bij het minste of geringste de fans op volle toeren aan. Komt hij op 110 graden waar hij niet overheen kan en dan direct thermal throtteling.

Vraag is: is dit een defect en laten vervangen. Of terugsturen op basis van zichttermijn?

• freaky35
Het is sowieso een defect naar mijn mening. Ik had deze kaart terug gestuurd in elk geval

• Joppiesaus2
Probleem tot zo ver is dat ik steeds meerdere dingen aanpas tegelijk. Ik denk dat ik nu stapsgewijs naar oplossingen moet komen. Nog nooit een build gehad met zo veel issues.

Vandaag weer 3x systeem op zwart. Dus in ieder geval jullie tip opgevolgd om de GPU direct aan te sluiten op het moederbord. Verdient niet de schoonheidsprijs, maar voor nu een testbench zonder riser cable om alls zo simmel mogelijk te krijgen. Tevens de settings van AMD adrenaline terug gezet op 'standaard'. Ik doe geen manuele OC, maar dacht alles maar compleet vanille terug te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7V-2VaIH2-Y_juZ-ulA-PO5ZH8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7NkEjCayaOyMYYAQoDnhUfr.jpg?f=fotoalbum_large

De resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EA1J8sPoL_X_OKX_gEbfCTLLWm4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N2j1cKgp7XVjv9102ZAUjVkh.png?f=user_large

Vragen waar ik nu mee zit:
  • Nog steeds pieken naar 90 graden c / fan speeds op 65%, GPU clock rond de 2800 mhz.
    @freaky35 Is dit normaal, of naar jou mening nog steeds een defect
    ?
  • Tot zo ver geen blackout meer (maar kan ook toeval zijn, het gebeurd niet constant). Als het probleem van de blackouts nou de riser cable blijkt te zijn, @Nemesizz zou een nieuwe riser cable dit kunnen verhelpen denk je? Of terugdraaien naar PCIE v3.0 (maar leidt je dan geen performance verlies?) Of is dit sowieso een issue in deze setup (nogal cruciaal, alles is rondom deze case gebouwd.
  • Ik heb ook de Heaven benchmark test nog een keer gedaan met de AMD adrenaline op automatische OC. Dat leek me vrij onschuldig, een automatische OC zou toch wel weten wat het doet? Wanneer ik die aanzet kom ik aan temps tegen de 100 tot 110 graden c. De vraag is of dit normaal is, of dat de kaart dit gewoon aan had moeten kunnen? Of is die automatische OC van AMD adrenaline gewoon krankejorem?
Als bovenstaande gevallen redelijk onschuldig zijn naar jullie idee zet ik alles terug. Zo niet ga ik de XTX kaart inwisselen en wellicht iets doen aan de riser cable. Ik hoop een beetje dat die automatische AMD adrenaline OC het probleem achter al dit gedoe is...

[ Voor 45% gewijzigd door Joppiesaus2 op 22-12-2022 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Ik zou sowieso geen automatische oc functie gebruiken en dat kan ook voor andere problemen zorgen, zoals die black outs.

90c is nog heet,maar dat komt wel meer in de richting van de wat normalere temperaturen.

De vraag is nu dus is het de riser kabel of de OC via Adrenaline,of beide.

Daar kom je maar op 1 manier achter.
En dat is dus met de riser kabel proberen,zonder die OC dan

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 22-12-2022 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het is denk ik inderdaad even het een en ander uit testen, want er zijn nu meerdere mogelijke oorzaken voor die black screens.

De riser cable is een mogelijke boosdoener, de automatische OC, maar die temperaturen ook.
Nu zijn die Tjunction temperaturen helaas wel iets wat je bij meerdere 7900XT(X) kaarten ziet, en omdat het bij de meeste strakt 110ºC vraag ik me af of het daadwerkelijk slecht contact is met de koeler, of een foutieve uitlezing van een sensor. Het verschil tussen core en hotspot is echt enorm groot (in alle gevallen dat het gebeurt).

Riser cables zijn helaas gewoon gevoelig voor storing. En dit kwam vooral veel naar voren toen AMD overging op PCI-e 4.0 . Toen was best vaak de oplossing om terug te schakelen naar PCI-e 3.0 snelheden maar dan nog blijven risers storings gevoelig. Snelheidverlies is vaak minimaal (of soms helemaal niet, al denk ik dat je met de huidige high-end kaarten van zowel AMD als nVidia wel iets merkt, maar niet drastisch).
Aan de andere kant... zwart scherm is ook 0,00 prestaties ;)

Gezien je aangeeft dat het niet altijd gebeurde, is een langere test periode misschien wel handig. Dus een tijdje in een bepaalde opstelling proberen.
Wat je de 'vanille' opstelling noemt (geen OC, geen riser) kijken of die dat een tijdje uit houdt. Dan een van de andere dingen toevoegen (ik zou voor riser cable gaan), en kijken of het probleem dan wel of niet komt.

Automatische OC zou ik toch al niet gauw aan beginnen, kaarten boosten tegenwoordig van zichzelf al wel naar hun kunnen, en OC zorgt vaak alleen maar voor meer mogelijke problemen (nooit fan geweest van automatische overklok functies van software bij zowel videokaarten als processors). Bovendien gaan dingen als het vermogen (en hitte) drastisch omhoog voor soms maar 1 tot 4% extra prestaties. Persoonlijk zou ik dus zulke OC functies mooi achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Die automatische OC doe ik sowieso niet meer aan.

Ik heb die kaart er nu weer ingedaan, altijd een beetje manoeuvreren in zo'n kleine case. Net weer een Heaven test gedaan, kom niet boven de 80 graden uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSrjUBFlKt1uvxztJVUzaVET9X4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ghp3NfMpELGTaVmyK58CywL.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat het contactpunt met de koeler gewoon echt niet 'ok' is en dat het nu, met her-installeren, net iets beter zit/verschoven is of iets in die richting. 80 graden onder full load lijkt me prima, toch? Andere mogelijkheid is een automatische driver update, maar ik denk het niet gezien de huidige uitgave van 8-12 is staat er in het Adrenaline dashboard.

Wel lijkt 'coil wining' nu echt merkbaar, wat hiervoor echt minder was naar mijn idee. Dat merkte ik opeens nadat ik hem in de vorige configuratie had buiten de case.

Als door die brakke automatische OC het systeem stabiel is (nog geen blackout gehad, maar ook niet veel gewerkt in de afgelopen dagen) lijkt vooral de GPU het zorgen kindje. Hij lijkt nu goed te zitten, maar al-met-al voelt het allemaal maar gammel voor een kaart van 1400 piek.

Ik kijk het de komende dagen even aan, maar bedankt voor de feedback tot zo ver!

*update* : skip that. Computer ging net weer naar zwart. Ik heb dit vaak met het spel Battlefield 2042 wanneer ik in de menu's/laadschermen zit. Vermoedelijk dan de riser cable? Maar echt zeker weten doe ik het niet. Laatste hoop voordat ik de hele bende terugstuurd; bestaat er een programma die wellicht naar de cloud doorlopend anaylytische gegevens stuurt zodat je tot vlak voor de crash kunt na-lezen waardoor de PSU over zijn limiet ging en het systeem op zwart zette?

*update 2* : zat nog even dit youtube filmpje te kijken wat erg in dept gaat over PSU's en hun relatie tot de steeds hongerigere GPU's. Er wordt specifiek over de kleine SFX variant gesproken die ik heb: YouTube: The Brewing Problem with GPU Power Design | Transients. Wellicht dat deze dus sowieso niet compatible zijn ook al heb ik een 850 watt PSU?

[ Voor 43% gewijzigd door Joppiesaus2 op 26-12-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
De psu vervangen met een 1000 watt sfx-l. Dat heeft het gefixt. Probleem bleek dat de PSU het wél onder full load goed deed, maar niet goed omging met power spikes. Simpel gezegd, deze psu was ondanks genoeg wattage gewoon niet geschikt.

Kaart doet het redelijk, in het begin super heet, maar lijkt het nu te doen. Nogal twijfelachtige koeling, maar de build is nu in ieder geval stabiel en best oké geworden.

Dank voor alle hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-FN9duuVojf45zjGbLc-ebaI8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Xt9b0Pzr2DoAwXoKn1RTxqy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3srou6FCTLP5C462C7q6VlJDJh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITn5T0RmsjbVJkBxXQMaFxyu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Joppiesaus2 op 10-01-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

110 graden junctemp voor de GPU is een fabricage fout en zorgt voor lagere FPS.

Nieuws gemist? nieuws: AMD reageert op temperatuurproblemen Radeon RX 7900 XTX-referentiekaa...

Ik zou als ik jou was gelijk contact opnemen met de verkoper/AMD om deze om te ruilen voor een met een goede vaporchamber als koeler.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Humma Kavula schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:51:
110 graden junctemp voor de GPU is een fabricage fout en zorgt voor lagere FPS.

Nieuws gemist? nieuws: AMD reageert op temperatuurproblemen Radeon RX 7900 XTX-referentiekaa...

Ik zou als ik jou was gelijk contact opnemen met de verkoper/AMD om deze om te ruilen voor een met een goede vaporchamber als koeler.
Dat is dus het ding. Nadat ik de automatische OC terug had gezet en de GPU uit de case had gehaald was de temp max 85 graden under load.

Vermoeden is óf de OC heeft niet gedeugd (door AMD adrenaline), óf door de GPU te verwijderen is er iets in de koeler gebeurd zodat hij weer functioneert.

Blijft een beetje een brak verhaal. Ik ga even navragen bij Megekko, maar weet niet meer echt of dit nog nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik zou de kaart gewoon nog even testen door hem er weer uit te halen, beetje schudden/draaien en terugplaatsen.

Grote batch heeft namelijk gewoon te weinig vloeistof in de vapor chamber waardoor sommige zoals deze vermoed ik, op het randje zitten.

OC moet ook gewoon werken en geen 110 geven met fans vol aan.

Wear Sunscreen!

Pagina: 1