Packet Radio TCP/IP??

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 09:12
Het zit zo...:

In het dorp waar ik buiten woon hebben ze sinds kort kabelinternet...
Maar ik dus niet want ik heb geen kabelaansluiting en daar baal ik dus best wel van (dit is zacht uitgedrukt).
De kabelexploitant is niet van plan het aan te leggen...

Nu wil ik dus samen met iemand die wel kabel heeft zorgen dat ik gebruik kan maken van zijn kabelinternetverbinding...

Nu heb ik al wat rondgesnuffeld rond wireless internet op de 2.4 Ghz band enzo, maar dit is geen optie omdat dus net niet een clear-line-of-sight heb...

Nu dacht ik dat packet-radio misschien een optie was... Mits er natuurlijk tcp/ip en een redelijk bandbreedte mogelijk is. Met een redelijk bandbreedte bedoel ik niet direct de snelheid van kabel ofzo, maar meer zo dat ik fatsoenlijk kan surfen en icq-en enzo en soms ff wat downloaden...
Het gaat mij niet zozeer om de bandbreedte maar meer om het 24/7 online kunnen zijn zonder kosten...

Misschien stel ik wel te hoge eisen, maar dan hoor ik het wel...

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 23:51

sus

is druk :+

Mijn a.s. schoonvader is een radiozend-ammateur, en hij werkt dus vrij veel met packet radio.

Hier meot je niet teveel van verwachten. Om het legaal te kunnen gebruiken, moet je eerst de juiste papieren halen, zodat je die apparatuur mag gebruiken. Je moet immers met een radio gaan zenden. Dit geldt ook voor die vriend van je, waar je de verbinding mee wilt delen.

Ook is packet radio nou niet echt snel. Hij werkt hier met de snelheid ongeveer gelijk aan een 14k4 modem. Niet vooruit te branden dus. Het geheel werkt dan tussen twee computers onder linux, waarop de ene kabel is aangesloten, en dat wordt dan gedeeld door de lucht.

packet is leuk voor een draaadloos netwerk (over vrij grote afstanden wel te verstaand), maar snel is het niet.

Ik denk dat je maar op de telefoon moet blijven, of ISDN nemen.

Meer info over eea kan je (denk ik) wel vinden op www.vrza.nl (kan ook .org wezen, weet ik niet zeker meer...)

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
TCP/IP over packet radio is prima mogelijk linux heeft zelfs standaard ondersteuning voor het packet radio protocoll (ax25). Je kan aan een linux doos een packet modem knopen en configgen zodat linux het modem als een netwerk kaart ziet..

Maar de snelheid van packet radio op 27mc en de amateurbanden is meestal 1k2 of met wat moeite 4k8.

Wil je hogere snelheden hebben dan moet je ook op hoge frequentie's gaan zitten en een behoorlijke kennis van radio techniek e.d. hebben om het aan de praat te krijgen.. En dan nog mag je blij zijn als je een snelheid van +-/ 19k2 ofzo kan halen. Met andere woorden je moet echt een radio freak zijn en er erg veel van af weten om het aan de praat te krijgen.
Zelf ben ik nooit hoger gekomen dan 9k6 en dat was al een hele kunst om voor elkaar te krijgen.

Ohja en je moet ook een radio amateur licentie hebben, tenzij je lekker ouderwets gaat piraten.. >:)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 14:54

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Op donderdag 30 augustus 2001 09:52 schreef Escobar het volgende:
Het zit zo...:
De kabelexploitant is niet van plan het aan te leggen...
Volgens mij zijn ze verplicht dit aan te leggen zodra jij een aansluiting wilt. :?
Das hun probleem dat ze het niet eerder gedaan hebben.
NIET de jouwe.
Ik zou gewoon een tv aansluiting vragen, en dan netjes je kijk & luistergeld betalen, en dan ook via de kabel internetten..

gr
CJ

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op donderdag 30 augustus 2001 12:10 schreef CyberJ het volgende:
Volgens mij zijn ze verplicht dit aan te leggen zodra jij een aansluiting wilt. :?
NIET de jouwe.
Dus Essent is volgens jou verplicht om een investering van 50.000 gulden te doen om 3 km kabel aan te leggen naar jouw boerenschuur midden in het weiland omdat jij daar voor 89,- kabelinternet wil?

Not likely, pal..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Op donderdag 30 augustus 2001 12:10 schreef CyberJ het volgende:

[..]

NIET de jouwe.
Ik zou gewoon een tv aansluiting vragen, en dan netjes je kijk & luistergeld betalen, en dan ook via de kabel internetten..

gr
CJ
Nou bij mijn ouders in het dorp heeft de ene helft wel kabel en de andere helft schotel, omdat de kabelmaatschappij daar echt geen kabel wil aanleggen.
Er zijn echt al een aantal petities geweest waar vrijwel iedereen getekend heeft en nog leggen ze niets aan.
Het is niet eens zo'n heel lang stuk, maar een kilometer of 2 totaal.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Op donderdag 30 augustus 2001 09:52 schreef Escobar het volgende:

Nu heb ik al wat rondgesnuffeld rond wireless internet op de 2.4 Ghz band enzo, maar dit is geen optie omdat dus net niet een clear-line-of-sight heb...
Wat bedoel je met net niet een clear-line-of-sight ?
Je kunt ook proberen om het signaal via een groot gebouw te bouncen.
Kun je niet een keer een setje lenen en gaan spelen ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

dat zijn ze alleen verplicht zolang je binnen de bebouwde kom woont!

Verwijderd

Voor packetradio heb je heen zendvergunning nodig, het hangt er vanaf op welke frequentieband je het gebruikt..

Op de 11 meter band (27mc) is het compleet legaal.

Alleen...het is zo traag als de pest, alleen om te expirimenteren is het leuk, maar je kan er niks, nouja zeer weinig, mee..

Gebruik ook even de search, er zijn hier goeie topics over..

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
ook geen adsl mogelijk? want packet radio is leuk, maar niet echt nuttig.
http://www.mxstream.nl/beschikbaarheid/check.html
http://www.adslmetacrawler.com/

ach...in een volgend leven lach je er om!

• TD-er
Op donderdag 30 augustus 2001 12:28 schreef arrows het volgende:
dat zijn ze alleen verplicht zolang je binnen de bebouwde kom woont!
Mijn ouders wonen binnen de bebouwde kom (50 meter verder staat het plaatsnaam-bordje)
Dus als je met documenten kunt komen waaruit inderdaad blijkt dat ze verplicht zijn, zie ik dat graag. (kunnen mijn broertjes ook es meer zien dan NL-1-2-3 en ARD, N3 en ZDF. Mijn ouders hebben geen schotel)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
er was trouwens laatst (kan ook al paar maanden geleden zijn, weet ik niet meer) nieuws op t.net over een schotelinternettweewegsysteem. (leuk woord). Misschien is dat een optie, ik meen dat het een paar honderd piek in de maand kost en dat je iets van 20kbyte/sec haalt, zo ff uit mijn hoofd.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• TD-er
Op donderdag 30 augustus 2001 12:25 schreef jvhaarst het volgende:

[..]

Wat bedoel je met net niet een clear-line-of-sight ?
Je kunt ook proberen om het signaal via een groot gebouw te bouncen.
Kun je niet een keer een setje lenen en gaan spelen ?
Ik heb ook met van die setjes gespeeld, hier om te kijken of ik kennissen op nog geen 50 meter afstand kon laten meegenieten van mijn kabel aansluiting.
Dat werkte alleen niet echt. voor afstanden van rond de 50 meter heb je echt een line-of-sight nodig.
In dit geval zit er een flatgebouw tussen, waardoor er dus geen ontvangst mogelijk was.
De setjes die ik geprobeerd heb waren die USB-bakjes van Unex.
Wanneer je nog aan die setjes van Diamond kunt komen, zou ik die zeker eens proberen. VOoral onder Linux, want die drivers schijnen iets te doen, waardoor het zendvermogen wat hoger wordt. Let er wel op dat het daardoor niet legaal is in NL om die Homefree setjes te gebruiken onder linux.

• TD-er
'k heb nog ff rond gekeken, daar ik al eens eerder een do-it-your-self radio systeem heb gevonden waar je gewoon een netwerkkaart in prikt (drivers geen probleem)
http://www.qsl.net/ke5fx/#uwave

en hier staat nog wat algemene info over een bestaand kaarte wat maar $130 kost en een line-of-sight verbinding van 6 miles heeft
http://www.qsl.net/kb9mwr/projects/wireless/plan.html

Pagina: 1